Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDWPT.4011.141.2020.1.PPK
z 16 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu 7 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzielaniem dotacji celowej (grantu) na montaż instalacji OZE – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2020 r. został złożony do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Interpretacją z dnia 28 sierpnia 2018 r. nr 0113-KDIPT3.4011.306.2018.2.JR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2018 r., uzupełnionym pismami złożonymi w dniu 20 czerwca 2018 r., oraz w dniu 26 lipca 2018 r.. Wnioskodawca wnosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wartość dotacji celowej (powierzonego grantu) na realizację inwestycji polegającej na montażu instalacji OZE stanowić będzie przychód z tzw. innych źródeł i na Związku/Beneficjencie jako płatniku ciążył będzie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, czy też przychód powyższy korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Aktualnie zaistniały stan faktyczny odbiega od stanu przedstawionego we wniosku z dnia 5 czerwca 2018 r., uzupełnionym pismami złożonymi w dniu 20 czerwca 2018 r., oraz w dniu 26 lipca 2018 r., ze względu na okoliczność, że uchwałę w sprawie zasad powierzania grantu (dotacji), na podstawie art. 64 ust 3 ustawy o samorządzie gminnym, podjął Związek ….

Związek … (dalej: Związek …) jest zlokalizowany na terenie Powiatu …. Gminami członkowskimi Związku są: …, …, …, …, …, …, … - …, …, …, … oraz ….

Związek działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). Jego głównym zadaniem jest wykonywanie przedsięwzięć proekologicznych na terenie … gmin Powiatu ….

Zadaniem Związku jest przygotowanie dokumentacji technicznej oraz:

  1. modernizacja oczyszczalni ścieków w …, .., … oraz budowa nowych oczyszczalni i przepompowni wynikających z programu „Oczyszczanie ścieków na …”;
  2. budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w ramach programu „Oczyszczanie Ścieków na …”;
  3. działania na rzecz rozwoju lokalnego i obszarów wiejskich w ramach programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy pomocowych;
  4. opracowywanie planów rozwojowych w zakresie ochrony środowiska.

Związek ma za zadanie pozyskiwanie środków pieniężnych oraz dysponowanie nimi na potrzeby realizacji zadań. W dalszej kolejności zadaniem Związku jest przygotowanie dokumentacji technicznej dla programu „Ograniczenie niskiej emisji i Zarządzania Zrównoważoną Energią na ….”, w tym:

  1. koordynacja w przygotowaniu lokalnych dokumentów wymaganych prawem;
  2. przygotowanie Master Planu Ograniczenia Niskiej Emisji i Zarządzania Zrównoważoną Energią na …;
  3. stworzenie i aktualizacja bazy niskiej emisji i zasobów energetycznych …;
  4. prowadzenie specjalistycznego doradztwa;
  5. planowanie i koordynacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliw gazowych na obszarze Związku;
  6. planowanie i koordynacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze Związku.

Zadaniem Związku jest realizacja inwestycji w ramach pozyskiwanych przez Związek środków na program „Ograniczenie niskiej emisji i Zarządzania Zrównoważoną Energią na …”. Związek … uzyskał dofinansowanie w ramach projektu RPO na lata 2014-2020 biorąc udział w konkursie nr …. w ramach Osi Priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii, Poddziałanie 4.1.3 Odnawialne źródła energii - konkurs, RPO … 2014-2020, ogłoszonym przez Zarząd Województwa … z siedzibą w …, jako Instytucję Zarządzająca Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2014-2020.

Realizacja projektu związana jest z ochroną powietrza. W ramach realizacji projektu została przygotowana Procedura Realizacji Projektu Grantowego (dotacji) na montaż instalacji OZE w ramach ograniczenia niskiej emisji na terenie Gmin członków Związku, w której określone zostały zasady powierzenia grantu (dotacji) z Samorządu Województwa i budżetu Gmin dla mieszkańców, osób fizycznych będących właścicielami, współwłaścicielami i użytkownikami wieczystymi nieruchomości położonymi na terenach ww. Gmin na montaż instalacji OZE.

Powyższa procedura została podjęta w formie uchwały przez Związek …. Środki finansowe na realizację inwestycji pochodzą z dotacji otrzymanej przez Związek z budżetu Samorządu Województwa … w ramach wskazanego wyżej Programu. Zgodnie z powyższą procedurą mieszkaniec będzie składać do Związku jako Grantodawcy wniosek o udzielenie grantu (dotacji). Po zweryfikowaniu wniosku pomiędzy Związkiem jako Beneficjentem a Grantobiorcą będzie zawierana umowa o powierzenie Grantu (dotacji) określająca opis zadania, termin wykonania zadania, wysokość dotacji, tryb płatności, sposób rozliczenia umowy.

Po zainstalowaniu przez Wykonawcę wybranej przez Grantobiorcę nowej instalacji OZE, mieszkaniec składa do Związku wniosek wraz z protokołem odbioru, fakturą (rachunkiem) potwierdzającym wykonanie instalacji, potwierdzeniem zapłaty faktury (rachunku).

Następnie, Związek jako beneficjent programu, korzystając ze środków otrzymanych w ramach Programu z budżetu Województwa (maksymalny poziom dofinansowania 95%) oraz środków otrzymanych od gmin będących uczestnikami Związku (5% wnioskowanej kwoty) zrefunduje całość kosztów inwestycji poniesionych przez inwestora. Ustalona wysokość grantu (dotacji) pochodząca z budżetu Związku stanowić będzie 100% kosztów inwestycji (netto, tj. bez podatku VAT).

Powyższy projekt jest zgodny z zapisami ustawy Prawo ochrony środowiska, gdzie do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych, m.in. z ochroną powietrza. Finansowanie ochrony środowiska w wyżej wymienionym zakresie może polegać na udzieleniu dotacji celowej, w tym przypadku powierzenia grantu, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy na dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych (art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Wnioskodawca wskazał, że w ramach projektu w zakresie działań inwestycyjnych planowane są:

  • montaż instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych,
  • montaż pomp ciepła w budynkach mieszkalnych.

Zakres działań obejmuje:

  • przygotowanie dokumentacji-projektu przez wykonawcę,
  • budowę/montaż instalacji z zakresu odnawialnych źródeł energii, projektu,
  • koordynację działań związanych z realizacją projektu.

Okres trwałości projektu ustalono na 5 lat. Podstawowe zasady, które określa umowa o udzielnie grantu, dzięki którym zachowana zostanie trwałość projektu to:

  • brak możliwości demontażu mikroinstalacji OZE w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od daty zakończenia projektu,
  • brak możliwości nieuprawnionych modyfikacji mikroinstalacji OZE w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od daty zakończenia projektu,
  • dopuszczenia do kontroli, w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od daty zakończenia projektu.

Ze względu na specyfikę projektu, właścicielem instalacji będą mieszkańcy (Grantobiorcy). Będą oni również w okresie trwałości zobowiązani do dokonywania przeglądów serwisowych zgodnie z zaleceniami producenta, w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, a także zapewnienia ubezpieczenia urządzeń, na który został przyznany grant w okresie trwałości projektu. Produkty projektu będą użytkowane przez mieszkańców (Grantobiorców), jako podstawowych użytkowników - mikroinstalacji OZE w budynkach mieszkalnych objętych projektem.

Grantobiorcom będzie udzielany grant jedynie po podpisaniu umowy o udzielenie grantu, w której zostaną zobowiązani do przestrzegania zasad związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem trwałości, i celów projektu w okresie realizacji i trwałości.

W zaistniałym stanie faktycznym, uchwałę w sprawie zasad powierzania grantu (dotacji) na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym podjął Związek …

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wartość dotacji celowej (powierzonego grantu) na realizację inwestycji polegającej na montażu instalacji OZE korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również w przypadku, gdy uchwałę w sprawie zasad powierzania grantu (dotacji) na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym podjął Związek …?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym na Wnioskodawcy jako płatniku będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość dotacji celowej (powierzonego grantu) na realizację inwestycji polegającej na montażu instalacji OZE korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również w przypadku, gdy uchwałę w sprawie zasad powierzania grantu (dotacji) na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, podjął Związek …

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że Wnioskodawca nie ma podstaw do wystawiania osobom fizycznym informacji PIT-8C, a tym samym osoby te nie będą zobowiązane do odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu otrzymanej dotacji, w tym przypadku grantu. Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienił źródła przychodów, w pkt 9 wskazując inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jednakże, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z treścią art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do treści art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 przywołanej ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit a) ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.

Stosownie do treści art. 64 ust. 3 powołanej ustawy prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy Związek … był uprawniony do podjęcia uchwały w sprawie zasad powierzania grantu (dotacji) na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym i wartość dotacji celowej (powierzonego grantu) na realizację inwestycji polegającej na montażu instalacji OZE, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zaistniałego zdarzenia oraz przytoczone przepisy prawa, Wnioskodawca pozostaje na stanowisku, że w przypadku, gdy Związek … udziela ze środków otrzymanych od samorządu województwa w ramach opisanego działania osobom fizycznym - mieszkańcom gmin wchodzących w skład Związku - dotacji celowych na realizację inwestycji (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) na dofinansowanie inwestycji z zakresu ochrony środowiska, to u tych osób powstanie przychód, korzystający jednak ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy on wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast, w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ujęcie ich w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Ponadto, zauważyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r., poz. 1219) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.).

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, zauważyć należy, że organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj