Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.340.2020.2.MB
z 21 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2020 r. (data wpływu 7 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 września 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej Gmina, Wnioskodawca) w partnerstwie aplikuje o środki w ramach RPO Województwa (…) na lata 2014-2020, tytuł projektu: „(…)”.

W ramach projektu Gmina wraz z (…) Partnerami będzie realizować działania służące rozwojowi usług elektronicznych w (…) urzędach miast i gmin. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości e-usług publicznych poprzez zapewnienie mieszkańcom łatwego dostępu do nowoczesnych rozwiązań informatycznych, co ułatwi im elektroniczne załatwianie spraw, łatwiejszy dostęp do informacji publicznych, usprawnienie przepływu informacji oraz promowanie komunikacji elektronicznej między obywatelem a administracją publiczną.

Gmina realizując niniejszy projekt, realizując poniżej wykazane e-usługi uznała, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT i w związku z tym podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym. Wnioskodawca oraz Partnerzy nie są płatnikiem podatku VAT i nie mają prawnej możliwości odzyskania VAT, reguluje tą zasadę ustawa o finansach publicznych/ustawa o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 i 6), w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług z uwagi na to, że nie prowadzą samodzielnie działalności gospodarczej.

Projekt umożliwi wdrożenie:

  • usług o 3 stopniu dojrzałości;
  • (…) – usług o 4 stopniu dojrzałości;
  • (…) - usług o 5 stopniu dojrzałości.

Lista e-usług obejmuje:

  • e-wydarzenie (3 stopień dojrzałości);
  • e-rezerwacja (4 stopień dojrzałości);
  • e-konsultacje (3 stopień dojrzałości);
  • e-ogłoszenia (3 stopień dojrzałości);
  • e-ankiety (3 stopień dojrzałości);
  • e-newsletter (3 stopień dojrzałości);
  • e-płatność (5 stopień dojrzałości);
  • e-powiadomienia (3 stopień dojrzałości);
  • e-geodezja (5 stopień dojrzałości);
  • e-wydarzenie.

Usługa e-Wydarzenie umożliwi tworzenie wydarzeń, konferencji i szkoleń wraz z udostępnieniem treści oraz zarządzania lista uczestników. Usługa usprawni i ujednolici obsługę wydarzeń w zakresie rejestracji i obsługi uczestników organizowanych przez JST wydarzeń.

Usługa e-rezerwacja umożliwi dokonanie rezerwacji i wynajęcie sali (np. klasopracowni/sali sportowej) za pośrednictwem systemu informatycznego. Mieszkańcy lub firmy zainteresowane wynajmem za pośrednictwem Platformy e-usług po autoryzacji poświadczeniami e-PUAP będą mogli zarezerwować udostępnioną lokalizację wraz z weryfikacją grafiku i dostępności pomieszczeń. Dla określonych lokalizacji zostaną wskazane osoby zarządzające pomieszczeniami, których zadaniem będzie akceptacja rezerwacji i nadzór nad pomieszczeniem. Informacja o akceptacji/odrzuceniu rezerwacji będzie przekazywana bezpośrednio do osoby dokonującej rezerwacji. Ewentualna wymagana płatność będzie realizowana z poziomu Platformy e-usług za pośrednictwem wskazanego przez JST operatora płatności elektronicznych.

Usługa e-konsultacje umożliwi za pomocą przeglądarki internetowej definiowanie obszarów roboczych dla osób i organizacji świadczących nieodpłatne konsultacje i usługi na rzecz mieszkańców np. wizyta z pracownikami JST (np. dyrektorzy wydziałów), porady, wsparcie osób niepełnosprawnych, konsultacje dla rolników, doradztwo zawodowe organizowane przez JST, wsparcie osób wykluczonych itp. Mieszkańcy uzyskają możliwość wglądu w kalendarz osoby/podmiotu świadczącego usługi konsultacji wraz z możliwością zapisania się na konsultację. Osoba bądź podmiot świadczący ww. konsultacje uzyska dostęp do witryny internetowej z możliwością zarządzania treścią i kalendarzem interaktywnym umożliwiającym definiowanie terminów konsultacji i rejestracją zapisów na spotkania. Osoba bądź podmiot świadczący usługi konsultacji uzyska możliwość zarządzania zapisami (akceptacja/odrzucenie/anulowanie). Mieszkańcy zapisujący się na konsultacje otrzymają spersonalizowaną informację o akceptacji/odrzuceniu terminu.

Usługa e-ogłoszenia związana będzie z informowaniem użytkowników o działaniach JST wraz ze zbieraniem informacji zwrotnych/opinii mieszkańców za pośrednictwem komponentów znanych z social media (like/dislike/neutral). Usługa za pośrednictwem Platformy e-usług umożliwi publikację treści, ogłoszeń dla organów odpowiedzialnych za prowadzenie komunikacji z mieszkańcami. Realizacja usługi powiązana będzie z usługą e-Newsletter.

Usługa e-ankiety przeznaczona będzie dla mieszkańców i związana będzie ze zbieraniem informacji zwrotnych/opinii mieszkańców dot. bieżących działań JST (Urzędu) bądź zadań planowanych. E-ankiety związane są z komunikacją pomiędzy JST (Urzędem), a poszczególnymi grupami odbiorców bądź całym ogółem mieszkańców.

W ramach usługi zamieszczane będą ankiety i sondy ważne z punktu widzenia funkcjonowania JST m.in. zbieranie opinii o działaniach, konsultacje społeczne dot. planowanych zadań, zbieranie opinii rodziców dot. funkcjonowania szkół, konsultacje dot. planowanych inwestycji.

Usługa e-newsletter umożliwi mieszkańcom zapisywanie się do grup tematycznych związanych z ogłoszeniami, danymi, komunikatami. Ilekroć JST będzie zainteresowana powiadomieniem określonej grupy mieszkańców o danej czynności, wysłać informację, komunikat etc. zapisani mieszkańcy otrzymają wiadomość e-mail.

Usługa e- płatność umożliwi:

  • integrację z Ministerialnym rozwiązaniem do składania lokalnych deklaracji podatkowych,
  • integrację z platformą e-PUAP,
  • automatyczne naliczenie należności z tyt. podatków i opłat,
  • komunikację i informację dot. zobowiązań podatkowych,
  • dokonywanie wpłat za zobowiązania z tytułu podatków,
  • dokonywanie opłat skarbowych na rachunki.

E-powiadomienia: Usługa zapewnia komunikację jednostronną z mieszkańcami. Mieszkańcy za pośrednictwem Portalu e-usług uzyskają możliwość zarządzania danymi kontaktowymi, w szczególności uzyskają możliwość:

  • złożenia wniosku o rejestrację nr telefonu,
  • złożenia wniosku o rejestrację adresu e-mail,
  • aktualizacji nr telefonu,
  • aktualizacji adresu e-mail,
  • usunięcia konta w systemie powiadomień.

E-geodezja: Usługa umożliwi wdrożenie formularzy uwzględniających możliwość załatwienia spraw w zakresie geodezji i zagospodarowania przestrzennego (np. wypis i/lub wyrys z MPZP przez mieszkańców). Zostaną opracowane formularze wniosków i zaświadczeń wraz z możliwością dołączenia wymaganych załączników.

W piśmie z dnia 14 września 2020 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Gmina poinformowała, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Mimo iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to realizując wymienione zadanie nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdyż celem realizacji zadania będzie realizacja zadań własnych Gminy wynikająca z odrębnych przepisów prawa, zgodnie z art. 15 ust. 6. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
  2. Zakupywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej (opodatkowanych i/lub zwolnionych od VAT). E-usługi będą realizować działalność prowadzoną w ramach zadań własnych JST.
  3. Zakupywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej (opodatkowanych i/lub zwolnionych od VAT).
  4. W przedmiotowym projekcie zakup sprzętów i usług związanych z rzeczową realizacją projektu udokumentowany będzie w postaci FV wystawianych na Lidera projektu, tj. Gminę oraz na Partnerów projektu, będących podmiotami uprawnionymi do ponoszenia wydatków w ramach projektu. Sposób rozliczenia określony został w umowie partnerskiej. Z kolei jeśli chodzi o produkty projektu w postaci udostępnianych e-usług – nie będą związane one z działalności opodatkowaną VAT.
  5. Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.) (Zadania własne gminy).
    W szczególności projekt powiązany jest z zadaniami własnymi, obejmującymi, m.in.: 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; 7) gminnego budownictwa mieszkaniowego; 8) edukacji publicznej; 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; 17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; 18) promocji gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 września 2020 r.).

Czy Gmina X realizując powyższy projekt ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 września 2020 r.), Gmina, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2020.106) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tym, iż usługi wykonywane nie będą podlegały czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstania zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  • 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w partnerstwie aplikuje o środki w ramach RPO Województwa (…) na lata 2014-2020, tytuł projektu: „(…)”.

W ramach projektu Gmina X wraz z (…) Partnerami będzie realizować działania służące rozwojowi usług elektronicznych w (…) urzędach miast i gmin. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości e-usług publicznych poprzez zapewnienie mieszkańcom łatwego dostępu do nowoczesnych rozwiązań informatycznych, co ułatwi im elektroniczne załatwianie spraw, łatwiejszy dostęp do informacji publicznych, usprawnienie przepływu informacji oraz promowanie komunikacji elektronicznej między obywatelem a administracją publiczną.

Lista e-usług obejmuje:

  • e-wydarzenie (3 stopień dojrzałości);
  • e-rezerwacja (4 stopień dojrzałości);
  • e-konsultacje (3 stopień dojrzałości);
  • e-ogłoszenia (3 stopień dojrzałości);
  • e-ankiety (3 stopień dojrzałości);
  • e-newsletter (3 stopień dojrzałości);
  • e-płatność (5 stopień dojrzałości);
  • e-powiadomienia (3 stopień dojrzałości);
  • e-geodezja (5 stopień dojrzałości);
  • e-wydarzenie.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Zakupywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej (opodatkowanych i/lub zwolnionych od VAT). E-usługi będą realizować działalność prowadzoną w ramach zadań własnych JST. W przedmiotowym projekcie zakup sprzętów i usług związanych z rzeczową realizacją projektu udokumentowany będzie w postaci FV wystawianych na Lidera projektu, tj. Gminę oraz na Partnerów projektu, będących podmiotami uprawnionymi do ponoszenia wydatków w ramach projektu. Sposób rozliczenia określony został w umowie partnerskiej. Z kolei jeśli chodzi o produkty projektu w postaci udostępnianych e-usług – nie będą związane one z działalności opodatkowaną VAT.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.) (Zadania własne gminy).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Gmina, realizując opisany we wniosku projekt, nie działa w charakterze podatnika VAT. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej (opodatkowanych i/lub zwolnionych od VAT). E-usługi będą realizować działalność prowadzoną w ramach zadań własnych JST.

W związku z tym, że ponosząc wydatki na inwestycję Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją operacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania.

Podsumowując, Gmina realizując powyższy projekt, nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto zaznaczyć należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj