Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.489.2020.2.MT
z 2 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 21 lipca 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 września 2020 r. (data nadania 14 września 2020 r., data wpływu 14 września 2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 2 września 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.489.2020.1.MT (data doręczenia 7 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia z opodatkowania dochodów ze sprzedaży drzewek iglastych pochodzących z własnej uprawy i gałęzi tych drzewek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia z opodatkowania dochodów ze sprzedaży drzewek iglastych pochodzących z własnej uprawy i gałęzi tych drzewek.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 2 września 2020 r. (data nadania 2 września 2020 r., data doręczenia 7 września 2020 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.489.2020.1.MT, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.


Pismem z dnia 14 września 2020 r. (data nadania 14 września 2020 r., data wpływu 14 września 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną i rezydentem podatkowym Republiki Federalnej Niemiec. W Polsce w stosunku do Wnioskodawcy powstał jedynie ograniczony obowiązek podatkowy o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) w zakresie dochodów uzyskiwanych na terytorium Polski z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki komandytowej.


Wnioskodawca w niedalekiej przyszłości zamierza jako osoba fizyczna wydzierżawić w Polsce grunty rolne i prowadzić na tych nieruchomościach uprawę drzewek iglastych (choinek). Uprawa drzewek iglastych nie będzie prowadzona w szklarniach ani w ogrzewanych tunelach foliowych.


W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza pochodzące z własnej uprawy drzewka iglaste sprzedawać w całości podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub obcinać gałęzie drzewek i sprzedawać je w kilkukilogramowych wiązkach producentom stroików. Gałęzie z drzewek będą usuwane z wykorzystaniem ręcznych narzędzi tnących. Niekiedy Wnioskodawca będzie też sprzedawał drzewka lub gałęzie spółkom osobowym lub kapitałowym powiązanym z Wnioskodawcą.


Pismem z dnia 9 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 2 września 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.505.2020.1.MT Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:

  • wzrost biologiczny uprawianych przez Wnioskodawcę drzewek iglastych przed ich sprzedażą w całości lub przed sprzedażą obciętych od nich gałęzi będzie wynosił co najmniej miesiąc.
  • drzewka iglaste będą sprzedawane kontrahentom po ich ścięciu lub wykopaniu bez żadnej dalszej dodatkowej obróbki czy przetwarzania, podobnie gałęzie będą sprzedawane klientom po ich odcięciu od pnia drzewa i powiązaniu w paczki, bez żadnego dalszego przetwarzania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży drzewek iglastych pochodzących z własnej uprawy prowadzonej na dzierżawionym gruncie oraz przychód ze sprzedaży oddzielonych gałęzi takich drzewek będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez niego z tytułu sprzedaży drzewek iglastych pochodzących z własnej uprawy oraz przychód ze sprzedaży oddzielonych gałęzi takich drzewek nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm. - dalej: „Ustawa o PIT”) przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


Przepis zawarty w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT stanowi, że działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1 tej ustawy, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.


Z kolei art. 2 ust. 3 ustawy o PIT zawiera definicję działów specjalnych produkcji rolnej, którymi zgodnie z treścią tego przepisu są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.


Wnioskodawca zamierza wydzierżawić w Polsce grunty rolne i prowadzić na tych nieruchomościach uprawę drzewek iglastych. Uprawa drzewek iglastych nie będzie prowadzona w szklarniach ani w ogrzewanych tunelach foliowych.


Wnioskodawca będzie sprzedawał drzewka pochodzące z własnej uprawy w całości lub będzie sprzedawał gałęzie tych drzewek w kilkukilogramowych wiązkach po uprzednim ich oddzieleniu od drzewka.


W opinii Wnioskodawcy działalność tego rodzaju mieści się w definicji działalności rolniczej zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT i w związku z tym przychód uzyskiwany z tej działalności nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W szczególności zdaniem Wnioskodawcy oddzielenie gałęzi od pnia drzewek i ich sprzedaż w osobnych wiązkach nie spowoduje, że produkt pochodzący z uprawy Wnioskodawcy utraci status produktu „w stanie nieprzetworzonym” (naturalnym), ponieważ gałęzie po oddzieleniu od drzewek nie będą w żaden sposób przetwarzane. Oddzielenie gałęzi od pnia drzewek można porównać do oddzielenia ziarna od słomy w procesie uprawy i następującej po niej sprzedaży zboża lub do łuskania ziaren roślin strączkowych, czynności takie z pewnością nie powodują, że produkt roślinny zostaje przetworzony w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o PIT.


Zdaniem Wnioskodawcy dokonanie oceny tego, czy opisany powyżej sposób sprzedaży można zakwalifikować jako „sprzedaż w stanie nieprzetworzonym (naturalnym)” w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426) nie jest obiektywnym elementem zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, ale jest właśnie przedmiotem interpretacji, o której wydanie Wnioskodawca wnosi do organu podatkowego.


W opinii Wnioskodawcy jego obowiązkiem jest opisanie we wniosku w jaki sposób będzie dokonywał sprzedaży, a w gestii organu podatkowego jest kwalifikacja tego sposobu sprzedaży jako „sprzedaży w stanie nieprzetworzonym (naturalnym)” lub „sprzedaży w stanie przetworzonym (nienaturalnym)”.


Jeżeli to Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego zakwalifikowałby dokonywaną sprzedaż jako „sprzedaż w stanie nieprzetworzonym (naturalnym)”, to organ podatkowy byłby związany taką kwalifikacją dokonywanej sprzedaży, a sama interpretacja wydana w takich okolicznościach byłaby dla Wnioskodawcy całkowicie bezwartościowa.


Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż dokonywana przez niego w ramach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego będzie „sprzedażą w stanie nieprzetworzonym (naturalnym)” czemu Wnioskodawca dał wyraz w części H (w polu 76) złożonego wniosku ORD-IN, która jest przeznaczona właśnie na stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zadanego pytania.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca uważa, że przychód uzyskiwany przez niego z tytułu sprzedaży drzewek iglastych pochodzących z własnej uprawy oraz przychód ze sprzedaży oddzielonych gałęzi takich drzewek nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości (art. 3 ust. 2b pkt 4 ww. ustawy).


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest rezydentem Republiki Federalnej Niemiec. Wnioskodawca jako osoba fizyczna zamierza wydzierżawić w Polsce grunty rolne i prowadzić na tych nieruchomościach uprawę drzewek iglastych (choinek)


Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisaną w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).


Jak wynika z art. 6 ust. 1 ww. umowy dochód, osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.


Określenie „majątek nieruchomy” ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których zastosowanie mają przepisy prawa powszechnego dotyczące nieruchomości gruntowych, prawa użytkowania nieruchomości, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie, statki żeglugi śródlądowej i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego (art. 6 ust. 2 ww. umowy).


Użycie w umowie sformułowania „może być opodatkowany” oznacza, że dochód z majątku nieruchomego jest opodatkowany w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują jego opodatkowanie.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jednakże przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.


Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).


„Nieprzetworzony” – to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym.


Z kolei zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tworzącą katalog zamknięty – działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.


W myśl natomiast art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.


Należy zauważyć, że Załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Jednocześnie informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie są wymienione w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów są działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji – do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza jako osoba fizyczna wydzierżawić w Polsce grunty rolne i prowadzić na tych nieruchomościach uprawę drzewek iglastych (choinek). Uprawa drzewek iglastych nie będzie prowadzona w szklarniach ani w ogrzewanych tunelach foliowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza pochodzące z własnej uprawy drzewka iglaste sprzedawać w całości podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub obcinać gałęzie drzewek i sprzedawać je w kilkukilogramowych wiązkach producentom stroików. Gałęzie z drzewek będą usuwane z wykorzystaniem ręcznych narzędzi tnących. Wzrost biologiczny uprawianych przez Wnioskodawcę drzewek iglastych przed ich sprzedażą w całości lub przed sprzedażą obciętych od nich gałęzi będzie wynosił co najmniej miesiąc. Drzewka iglaste będą sprzedawane kontrahentom po ich ścięciu lub wykopaniu bez żadnej dalszej dodatkowej obróbki czy przetwarzania, podobnie gałęzie będą sprzedawane klientom po ich odcięciu od pnia drzewa i powiązaniu w paczki, bez żadnego dalszego przetwarzania.


Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że działalność, którą Wnioskodawca opisał, mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej (okres przechowywania roślin wynosi co najmniej miesiąc), nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej, gdyż produkcja sadzonek drzewek iglastych w gruncie na otwartej przestrzeni, jako rodzaj upraw i produkcji nie została objęta treścią ww. załącznika, tj. Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego. Oddzielenie gałęzi od drzew i ich sprzedaż w osobnych wiązkach nie spowoduje, że produkt pochodzący z uprawy Wnioskodawcy utraci status produktu „w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). W konsekwencji, do przychodów uzyskanych ze sprzedaży drzewek iglastych oraz gałęzi oddzielonych od takich drzewek – zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj