Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.159.2020.1.MK
z 6 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 sierpnia 2020 r. (data wpływu 25 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia podatku akcyzowego od benzyny silnikowej klasyfikowanej do kodu CN 2710 12 45 przeznaczonej do napędu statków powietrznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia podatku akcyzowego od benzyny silnikowej klasyfikowanej do kodu CN 2710 12 45 przeznaczonej do napędu statków powietrznych .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

[…] prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą […] (zwany dalej Przedsiębiorcą) między innymi w zakresie sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw samochodowych na stacjach benzynowych oraz w hurcie, a także w zakresie sprzedaży paliw lotniczych na podstawie:

  1. koncesji na obrót paliwami ciekłymi;
  2. decyzji w sprawie nadanie numeru akcyzowego;
  3. decyzji o przyjęciu zabezpieczenia ryczałtowego;
  4. zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący (dostarczanie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, pochodzącym również z importu) prowadzi sprzedaż benzyny lotniczej o kodzie CN 2710 12 31 oraz benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, że nie prowadzi składu podatkowego.

Benzyny silnikowe i oleje napędowe o kodach CN 2710 19 43, CN 2710 12 45, CN 2710 20 11, CN 2710 12 49 Przedsiębiorca nabywa od Dystrybutora z zapłaconą akcyzą i sprzedaje je na własnych stacjach benzynowych lub dostarcza do odbiorcy cysterną samochodową (sprzedaż hurtowa).

Paliwa lotnicze Przedsiębiorca nabywa ze składu podatkowego bez akcyzy i sprzedaje je zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie lub z akcyzą naliczoną. Sprzedaż paliw lotniczych odbywa się przy pomocy własnych autocystern samochodowych tj. mobilnych stacji paliw, które zostały postawione na lotniskach na podstawie stosownych umów najmu. Każda z autocystern posiada kilka komór do magazynowania określonego rodzaju paliwa (wyrobu akcyzowego) a każda z nich wyposażona jest w legalizowany układ wydawczy. W każdej stacji całością zarządza system komputerowy (tankomat) rejestrujący ilość wydawanego paliwa, identyfikujący odbiorców i monitorujący poziom paliwa w zbiorniku. Tankomaty posiadają drukarki fiskalne, terminale płatnicze oraz system obsługi kart flotowych. Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest zobowiązany do przedstawienia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (AKC-PR) wówczas po jego weryfikacji otrzymuje kartę flotową do tankowania. Nabywca posiadający kartę flotową przed tankowaniem paliwa lotniczego musi się zidentyfikować za pomocą przedzielonego mu wcześniej kodu a następnie dokonać wyboru rodzaju nabywanego paliwa lotniczego a także określa sposób użycia paliwa ze względu na jego przeznaczenie (z akcyzą lub bez akcyzy). Nabywca, który nie przedłożył AKC-PR i nie została mu doręczona karta flotowa tankuje paliwo lotnicze wyłącznie z naliczonym podatkiem akcyzowym. Na podstawie dokumentacji dotyczącej tej działalności oraz na podstawie protokołów z urzędowego sprawdzenia zostały sporządzone i zatwierdzone przez Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego akta weryfikacyjne dla każdej autocysterny samochodowej.

W związku z dużym zainteresowaniem zakupem benzyny silnikowej (samochodowej) PB 95 o kodzie CN 2710 12 45 do tankowania statków powietrznych - Przedsiębiorca rozszerzył ofertę sprzedaży paliw lotniczych z mobilnych stacji paliw o ten rodzaj paliwa. W przypadku tego paliwa urządzenie wydawcze nie posiada możliwości wyboru co do określenia użycia wyrobu akcyzowego ze względu na przeznaczenie (z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy czy nie) dlatego nabywca jest traktowany jak kupujący wyroby akcyzowe nie korzystające ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Tylko i wyłącznie w przypadku benzyn lotniczych o kodach CN 2710 12 31 oraz benzyn do silników odrzutowych CN 2710 19 21 nabywcy mogą zadeklarować na urządzeniu wydawczym czy paliwo będzie przeznaczone do użycia w celach zwolnionych od akcyzy czy też nie.

Zatem klient ma do wyboru nabycie benzyny lotniczej o kodzie CN 2710 12 31 z akcyzą lub bez akcyzy, benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 z akcyzą lub bez akcyzy oraz benzynę silnikową PB 95 z akcyzą według stawki przypisanej dla benzyny lotniczej o kodzie CN 2710 12 31. Każdorazowo to nabywca paliwa przeznaczonego do tankowania statku powietrznego decyduje o jego wyborze.

Obecnie stawka podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych w tym dla benzyny silnikowej PB 95 o kodzie CN 2710 12 45 wynosi 1.520,00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6.12.2008 r. z póż. zm.). Natomiast benzynom lotniczym przypisany jest kod CN 2710 12 31 i stawka akcyzy dla tych wyrobów akcyzowych wynosi 1.822,00 zł/1000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6.12.2008 r. z póź. zm.).

Z uwagi na zmianę przeznaczenia benzyny silnikowej PB 95 o kodzie CN 2710 12 45 użytej do tankowania statków powietrznych Przedsiębiorca oblicza różnicę w podatku akcyzowym pomiędzy stawką akcyzy przypisaną dla benzyn lotniczych a stawką akcyzy przypisaną dla benzyny silnikowej według schematu: 1.822,00 zł/1000 litrów - 1.520,00 zł/1000 litrów = 302 zł/1000 litrów i odprowadza odpowiednio na rachunek bankowy urzędu skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy należna jest zapłata w podatku akcyzowym z tytułu zmiany przeznaczenia benzyny silnikowej o kodzie CN 2710 12 45 do tankowania statków powietrznych w przypadku gdy nabywca wyrobów akcyzowych nie korzysta ze zwolnienia z akcyzy o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy Wnioskodawca prawidłowo oblicza podatek akcyzowy od sprzedaży benzyny silnikowej o kodzie CN 2710 12 45 przeznaczonej do tankowania statków powietrznych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu (art. 2 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy). Stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Dla wyrobów akcyzowych używanych do tankowania statków powietrznych wynoszą odpowiednio:

  • benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy);
  • dla paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.446,00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy);
  • dla olejów smarowych do silników lotniczych - 1.180.00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy);
  • dla pozostałych paliw silnikowych - 1.777,00/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy).

Natomiast dla benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach została wskazana stawka akcyzy 1.520,00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Mając również na uwadze przepisy art. 8 ust. 2 należy zauważyć iż zmiana przeznaczenia oferowanych do sprzedaży wyrobów akcyzowych skutkuje zastosowaniem względem tych wyrobów odpowiedniej stawki akcyzy: „Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;”


Należy zauważyć iż ustawodawca już w art. 32 ust. 1 pkt 1 zawarł katalog wyrobów akcyzowych używanych do tankowania statków powietrznych, które mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie: „Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

  1. używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.”

W katalogu tym nie znalazły się wyroby akcyzowe jakimi są benzyny silnikowe o kodzie CN 2710 12 45. Również w art. 89 ust. 1 określając stawki w podatku akcyzowym ustawodawca posługuje się nazwami paliw do tankowania statków powietrznych; benzyny lotnicze, benzyny do silników odrzutowych czy paliwa do silników odrzutowych.

Mając powyższe na względzie benzyny silnikowe o kodzie CN 2710 12 45 oferowane na sprzedaż do napędu silników statków powietrznych z uwzględnieniem braku możliwości technicznych w zakresie wyboru sposobu użycia wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie - winny zostać opodatkowane zgodnie ze stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.; zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono w poz. 27 pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20 ujęto wyroby z kodu CN: od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Podmiotem zużywającym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Z kolei podmiotem pośredniczącym, w myśl z art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…) – art. 13 ust. 1 ustawy.

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego – art. 16 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych – art. 32 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
    2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.
  3. (uchylony).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 – art. 32 ust. 6 ustawy.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 – art. 32 ust. 6a ustawy.

Warunkiem zwolnienia od akcyzy paliw lotniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest przedstawienie przez podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 – art. 32 ust. 6b ustawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości – art. 32 ust. 12 ustawy.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość – art. 32 ust. 13 ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2, 4 i 5 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  • benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;
  • benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  • paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów.

W latach 2020-2021 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 28,00 zł/1000 litrów, 28,00 zł/1000 kilogramów albo 0,56 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1aa ustawy.

W okresie do dnia 31 grudnia 2020 r. stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, po obniżeniu zgodnie z przepisem ust. 1aa, są obniżone dodatkowo odpowiednio o 17,00 zł/1000 litrów, 17,00 zł/1000 kilogramów albo 0,4 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1ab ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1b ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresów, o których mowa w ust. 1a-1ab, uwzględniając kwoty ich obniżenia odpowiednio zgodnie z ust. 1a-1ab:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości.

Zgodnie z pkt 1 obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2020 r. w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe w okresie od dnia 1 marca do dnia 31 grudnia 2020 r., stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1520,00 zł/1000 litrów.

Mając na uwadze powyższe przepisy w kontekście wątpliwości Wnioskodawcy wynikających z treści przedstawionych pytań i opisu stanu faktycznego, Organ w pierwszej kolejności zauważa że przepis art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy umożliwia zwolnienie od akcyzy jedynie wyrobów energetycznych wymienionych w treści tego przepisu. Tym samy nie uprawnia do zastosowania zwolnienia wobec innych wyrobów, w tym benzyn silnikowych (PB 95), klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 45 i to niezależnie od możliwości technicznych opisanych we wniosku urządzeń wydających paliwa.

W dalszej kolejności zaznaczyć należy, że w art. 89 ust. 1 ustawy ustawodawca uregulował kwestie stawek akcyzy dla poszczególnych wyrobów energetycznych. Przyporządkowanie odpowiednich stawek dla wyrobów energetycznych wynika m.in. z klasyfikacji wyrobów energetycznych w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), spełnienia wymagań jakościowych wynikających z odrębnych przepisów, przeznaczenia, zabarwienia i oznaczenia odpowiednim znacznikiem.

Wskazane wyżej przesłanki umożliwiające przyporządkowanie odpowiedniej stawki akcyzy dla danych wyrobów energetycznych mogą występować łącznie lub rozdzielnie.

W przypadku stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 89 ust. 1b ustawy, stawka ta ma zastosowanie względem benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych.

Stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie względem benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25.

Z kolei w przypadku stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy, stawka ta znajduje zastosowanie względem paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21.

Organ zwraca uwagę, że treść art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy nie odnosi się do przeznaczenia wyrobów energetycznych tam wymienionych. Tym samym w przypadku nabycia wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 45 opodatkowanych wg stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, a następnie przeznaczenia tych wyrobów do innych celów, np. przeznaczenia do zużycia do napędu statku powietrznego, nie następuje określona w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy zmiana przeznaczenia, skutkująca powstaniem obowiązku podatkowego i rozliczenia akcyzy z tego tytułu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że przedmiotowe wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 12 45 Wnioskodawca nabywa jako wyroby z zapłaconą akcyzą.

Tym samym w przypadku dalszej odsprzedaży przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 45 spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach (od których na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono należną akcyzę wg stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy), z przeznaczeniem do napędu statków powietrznych, Wnioskodawca nie jest obowiązany do naliczenia akcyzy wg. przedstawionego we wniosku schematu, tj. do doliczenia różnicy pomiędzy stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy a stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy i odprowadzenia jej na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego, nie jest należna do zapłaty akcyza z tytuły zmiany przeznaczenia wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 45 spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, od których na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono należną akcyzę wg stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, a tym samym Wnioskodawca w sposób nieprawidłowy oblicza podatek akcyzowy od sprzedaży wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 45, przeznaczonych do tankowania statków powietrznych.

Stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionych we wniosku pytań jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jak również w przypadku zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj