Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.390.2020.1.WH
z 13 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub A.) działa na podstawie ustawy z dnia (…). A. jest (…) wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy (…), nadzorowaną przez (…). Wnioskodawca powstała z dniem (…) r. z połączenia B. utworzonej na podstawie ustawy z dnia (…) (…) oraz A. utworzonej na podstawie ustawy z dnia … r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o A.

Połączenie nastąpiło przez przejęcie A. przez B. B. wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki A. i po połączeniu (…) otrzymała nazwę (…). W skład Wnioskodawcy wchodzą Biuro Prezesa (…) oraz oddziały (…).

Skarb Państwa powierzył Wnioskodawcy wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do, m.in. nieruchomości stanowiących jego własność uznanych za zbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, oraz mienia Skarbu Państwa:

  1. będącego do dnia przekazania Wnioskodawcy w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi (…) albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań,
  2. przekazanego pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister (…) albo minister właściwy do (…).

Do zadań własnych A. należy, m.in. obrót mieniem, w tym sprzedaż lokali mieszkalnych i innych nieruchomości oraz infrastruktury. Gospodarowanie mieniem przez Wnioskodawcę odbywa się zgodnie z wymogami racjonalnej gospodarki i polega w szczególności na (...) sprzedaży lub zamianie, oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste, oddaniu nieruchomości w trwały zarząd lub ustanawianiu i nabywaniu ustanowionych ograniczonych praw rzeczowych.

Oddział (…) planuje zbyć, w drodze przetargu nieograniczonego, nieruchomość oznaczoną jako działka nr ewidencyjny 1, o pow. 3,1018 ha, położoną w (…), przy ul. (...) Na działce znajduje się budynek sanatorium (w budowie), składający się z 9 - kondygnacyjnej części łóżkowej, 3 - kondygnacyjnej części zabiegowej oraz jednokondygnacyjnych budynków kotłowni oraz warsztatów. Poszczególne części obiektu znajdują się w różnym stopniu zaawansowania robót budowlanych, jednak każda z nich spełnia definicję budynku, w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2020, poz. 1333). Budynek główny jest murowany, w przeważającej części posiada elewację cementowo-wapienną. Dach wykonany został w konstrukcji stropodachu i pokryty papą termozgrzewalną. Obok budynku sanatorium znajdują się budynki gospodarczo - magazynowe, w postaci: budynku murowanego, wiaty murowanej przedłużonej wiatą z siatki, wiaty o lekkiej konstrukcji szkieletowej i zespołu kontenerów, które stanowią zaplecze budowy (przeznaczone do rozbiórki po zakończeniu budowy).

Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku została przyjęta do zasobu Wnioskodawcy na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego sporządzonego w dniu (…) października 2014 r., od reprezentującego Skarb Państwa Starosty (...) Podstawą przekazania była ustawa (…).

Przy nabyciu ww. nieruchomości, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Do chwili obecnej budynek sanatorium nie został ukończony, nie dokonano jego odbioru końcowego i nie została wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. Od momentu przejęcia nieruchomości przez A., nie były prowadzone żadne prace związane z jego wybudowaniem. Z uwagi na brak zakończenia prac związanych z budową nie doszło do ustalenia wartości początkowej budynku. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na jego ulepszenie. Część nieruchomości, w postaci pomieszczenia na ostatniej kondygnacji budynku wraz z częścią powierzchni dachowej usytuowanej bezpośrednio nad tym pomieszczeniem jest przedmiotem umowy najmu, zawartej w dniu 2 sierpnia 1999 r. i jest wykorzystywana przez najemcę do zainstalowania urządzeń telekomunikacyjnych i anten, przeznaczonych do pracy w systemie telefonii cyfrowej GSM.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zbycia przez Wnioskodawcę nieruchomości, o której mowa w wniosku, jej dostawa skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz.U. 2020, poz. 106 z późn. zm. - dalej ustawa o VAT ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, w związku z art. 146aa ustawy o VAT stawka podatku wynosi 23%.

Zarówno w ustawie o VAT, jak i w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, ustawodawca przewidział liczne zwolnienia z opodatkowania. Zakres i zasady zwolnień w przypadku dostawy nieruchomości zabudowanych zostały określone w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się z opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się, zgodnie z definicją w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nie objętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a ) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b ) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Jednocześnie, na podstawie przepisu art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, co oznacza, że w przypadku sprzedaży zabudowanej działki podstawa opodatkowania obejmuje zarówno grunt, jak i budynek.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym we wniosku o interpretację zdarzeniu przyszłym, dostawa działki o nr ewidencyjnym 1, położonej w (…) skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania na zasadach opisanych poniżej:

  1. część budynku będąca przedmiotem umowy najmu od 1999 r. (pomieszczenie na ostatniej kondygnacji budynku wraz z częścią powierzchni dachowej) skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Doszło już bowiem do pierwszego zasiedlenia tej części budynku, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
  2. pozostała część budynku sanatorium oraz budynki magazynowo - gospodarcze skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Będą one przedmiotem dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia - nie były bowiem oddane do użytkowania ani użytkowane na własne potrzeby, przy ich nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zostały przekazane Wnioskodawcy na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego) a Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na ich ulepszenie.

Potwierdzenie powyższego stanowiska, w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, można znaleźć w wydanej na rzecz (…), przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2014 r. nr IPPP2/443-280/14-2/MM, dotyczącej opodatkowania sprzedaży nieruchomości wraz z obiektami będącymi w trakcie budowy. Organ podatkowy uznał w niej, że dostawa będącego w trakcie budowy obiektu, w stanie surowym zamkniętym, zadaszonego, z częściowo wykonanymi przyłączami i instalacjami wewnętrznymi, skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Stanowisko to potwierdził także, w wydanym na kanwie ww. interpretacji wyroku z dnia 28 kwietnia 2015 r., sygn. III SA/Wa 3006/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który uznał, że „przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. nie stanowi o zwolnieniu „budynku w określonym stopniu zaawansowania”, a właśnie o budynku. Samo prowadzenie procesu budowlanego nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia określonego powyższym przepisem tak długo, jak długo przedmiotem dostawy nie jest będący efektem tego procesu obiekt posiadający cechy budynku. Innymi słowy, w przypadku trwającej budowy (procesu budowlanego), dopiero wówczas dostawa efektu tego procesu (obiektu) będzie podlegała zwolnieniu, jeżeli efekt ten (obiekt) będzie mógł być uznany za budynek, czyli kiedy będzie już posiadał minimum w postaci fundamentu, ścian i dachu”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późn. zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Oddział (…) Wnioskodawcy planuje zbyć, w drodze przetargu nieograniczonego, nieruchomość oznaczoną jako działkę nr ewidencyjny 1. Na działce znajduje się budynek sanatorium (w budowie), składający się z 9 - kondygnacyjnej części łóżkowej, 3 - kondygnacyjnej części zabiegowej oraz jednokondygnacyjnych budynków kotłowni oraz warsztatów. Poszczególne części obiektu znajdują się w różnym stopniu zaawansowania robót budowlanych, jednak każda z nich spełnia definicję budynku, w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Budynek główny jest murowany, w przeważającej części posiada elewację cementowo-wapienną. Dach wykonany został w konstrukcji stropodachu i pokryty papą termozgrzewalną. Obok budynku sanatorium znajdują się budynki gospodarczo - magazynowe, w postaci: budynku murowanego, wiaty murowanej przedłużonej wiatą z siatki, wiaty o lekkiej konstrukcji szkieletowej i zespołu kontenerów, które stanowią zaplecze budowy (przeznaczone do rozbiórki po zakończeniu budowy). Przy nabyciu ww. nieruchomości, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Do chwili obecnej budynek sanatorium nie został ukończony, nie dokonano jego odbioru końcowego i nie została wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. Od momentu przejęcia nieruchomości przez A., nie były prowadzone żadne prace związane z jego wybudowaniem. Z uwagi na brak zakończenia prac związanych z budową nie doszło do ustalenia wartości początkowej budynku. A. nie ponosił również wydatków na jego ulepszenie. Część nieruchomości, w postaci pomieszczenia na ostatniej kondygnacji budynku wraz z częścią powierzchni dachowej usytuowanej bezpośrednio nad tym pomieszczeniem jest przedmiotem umowy najmu, zawartej w dniu 2 sierpnia 1999 r. i jest wykorzystywana przez najemcę do zainstalowania urządzeń telekomunikacyjnych i anten, przeznaczonych do pracy w systemie telefonii cyfrowej GSM.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, czy planowana transakcja sprzedaży działki nr 1 zabudowanej budynkiem sanatorium oraz budynkami gospodarczo-magazynowymi korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy przedmiotowej Nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do znajdujących się na niej budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Z okoliczności sprawy wynika, że działka nr ewidencyjny 1 zabudowana jest budynkiem sanatorium (w budowie) oraz budynkami gospodarczo - magazynowymi. Przy nabyciu ww. nieruchomości, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie Nieruchomości. Część nieruchomości, w postaci pomieszczenia na ostatniej kondygnacji budynku wraz z częścią powierzchni dachowej usytuowanej bezpośrednio nad tym pomieszczeniem jest przedmiotem umowy najmu, zawartej w dniu 2 sierpnia 1999 r.

Zatem odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy stwierdzić należy, że dostawa części budynku sanatorium w postaci pomieszczenia na ostatniej kondygnacji budynku wraz z częścią powierzchni dachowej będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Sprzedaż tej części budynku nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również nie będzie miała miejsca w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Jak wskazano we wniosku część nieruchomości, w postaci pomieszczenia na ostatniej kondygnacji budynku wraz z częścią powierzchni dachowej usytuowanej bezpośrednio nad tym pomieszczeniem jest przedmiotem umowy najmu, zawartej w dniu 2 sierpnia 1999 r. Ponadto jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie ponosił nakładów stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku.

Natomiast w odniesieniu do pozostałej powierzchni budynku sanatorium oraz budynków gospodarczo-magazynowych, które nie zostały oddane do użytkowania wskazać należy, że ta dostawa dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, zatem nie będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy pozostałej powierzchni budynku sanatorium oraz budynków gospodarczo-magazynowych, należy zbadać możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sytuacji do sprzedaży pozostałej powierzchni budynku sanatorium oraz budynków gospodarczo-magazynowych będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Jak wskazano bowiem w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawcy przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów.

W konsekwencji planowana dostawa części budynku sanatorium w postaci pomieszczenia na ostatniej kondygnacji budynku wraz z częścią powierzchni dachowej będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy natomiast dla dostawy pozostałej części budynku sanatorium oraz budynków gospodarczo-magazynowych będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto jak wskazano wyżej w świetle art. 29a ust. 8 ustawy przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem w analogiczny sposób jak dostawa budynków posadowionych na działce nr 1 opodatkowana będzie sprzedaż gruntu, na którym posadowione są budynki.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj