Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-603/11-5/BM
z 28 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-603/11-5/BM
Data
2011.12.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
internat
jednostka budżetowa
posiłki
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie usług (sprzedaż posiłków) między jednostkami budżetowymi



Wniosek ORD-IN 314 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest szkołą ponadgimnazjalną (jednostką budżetową) podlegającą pod Starostwo Powiatowe. Wnioskodawca działalność prowadzi w małej gminie, w budynku szkolnym, który użytkuje wspólnie ze Szkolą Podstawową i Publicznym Gimnazjum. Szkoły te podlegają pod Urząd Gminy. Przy szkole funkcjonuje internat dla jej uczniów. Do 31 sierpnia 2011 roku Wnioskodawca działał jako Liceum Ogólnokształcące (dział 801) i był zwolniony z podatku od towarów i usług.

Od 1 września 2011 roku Zainteresowany zamierzał rozszerzyć swoją działalność o naukę w szkole zawodowej i policealnej.

W związku z tym została zmieniona nazwa szkoły na Zespól Szkół oraz NIP i REGON.

W ramach zespołu miały istnieć:

  • liceum ogólnokształcące
  • szkoła zawodowa
  • studium policealne.

Jednak w wyniku braku naboru uczniów do klasy zawodowej i policealnej obecnie w szkole funkcjonuje tylko liceum ogólnokształcące, do którego uczęszcza tylko 40 uczniów.

Szkoła wraz z przyległym internatem nie była płatnikiem VAT. Obecnie w ramach swojej działalności wykonuje następujące usługi:

  1. Zakwaterowanie i wyżywienie uczniów w internacie.
  2. Prowadzi sprzedaż posiłków swoim uczniom i pracownikom, dochód za 2010 rok 8150 zł.
  3. Prowadzi sprzedaż posiłków w stołówce internatu dla uczniów i pracowników ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.(w ramach porozumienia z Ośrodkiem Pomocy Społecznej większość kosztów obiadów pokrywa Ośrodek) Dochód za 2010 rok wyniósł 45.534 zł.
  4. Wynajmuje dwa lokale na cele mieszkalne, czynsz odprowadza do Starostwa Powiatowego - dochód z najmu za 2010 rak to - 4238 zł.

W piśmie z dnia 13 grudnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano że Szkoła nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stołówka internatu jest integralną częścią internatu. Stołówka jest prowadzona na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r, o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zmianami). Szkoły z terenu tej samej gminy, którym stołówka świadczy usługi w zakresie dożywiania są jednostkami budżetowymi. Ośrodek Pomocy Społecznej, który pokrywa koszty wyżywienia dla uczniów jest jednostką budżetową. Ze szkołami oraz z Ośrodkiem Pomocy Społecznej szkoła ma zawarte umowy o świadczenie usług dożywiania uczniów. Sprzedaż posiłków w stołówce internatu prowadzona jest na rzecz pracowników pedagogicznych sprawujących opiekę nad wychowankami internatu oraz dla nauczycieli pracujących w szkole, którzy nie sprawują opieki w internacie.

Wskazano także, że Szkoła nie jest jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług. Według opinii Wnioskodawcy jest on jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 oraz pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał także, iż Dom Dziecka będzie jednostką budżetową.

Wnioskodawca wskazał, iż w przyszłości szkoła będzie prowadziła sprzedaż posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka, który powstaje na bazie internatu przy szkole. Dom Dziecka podlega, tak jak szkoła pod Starostwo Powiatowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy posiłki sprzedawane dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka będą opodatkowane podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane ze sprzedażą posiłków dla placówek opiekuńczo wychowawczych powinny być zwolnione od podatku VAT. Gdyż zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług – usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

b). wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

  • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
  • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

są zwolnione od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

W znowelizowanej ustawie ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W myśl powołanego przepisu usługi świadczone pomiędzy wymienionymi podmiotami, tj. jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

Usługi Wnioskodawcy nie mieszczą się w wyłączeniach ze zwolnienia, wskazanych w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest szkołą ponadgimnazjalną (jednostką budżetową) podlegającą pod Starostwo Powiatowe. Prowadzi działalność w małej gminie, w budynku szkolnym, który użytkuje wspólnie ze Szkolą Podstawową i Publicznym Gimnazjum Szkoły te podlegają pod Urząd Gminy. Przy szkole funkcjonuje internat dla jej uczniów. Do 31 sierpnia 2011 roku Wnioskodawca działał jako Liceum Ogólnokształcące (dział 801) i był zwolniony z podatku od towarów i usług. Od 1września 2011 roku szkoła zamierzała rozszerzyć swoją działalność o naukę w szkole zawodowej i policealnej.

W związku z tym została zmieniona nazwa szkoły na Zespól Szkół oraz NIP i REGON.

Szkoła wraz z przyległym internatem nie była płatnikiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż w przyszłości będzie prowadził sprzedaż posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka, który powstaje na bazie internatu przy szkole. Dom Dziecka podlega, tak jak szkoła pod Starostwo Powiatowe.

Wnioskodawca nie jest jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług. Według opinii Wnioskodawcy jest on jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 oraz pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług. Dom Dziecka będzie jednostką budżetową.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że skoro sprzedaż posiłków wytwarzanych w stołówce internatu będzie dokonywana pomiędzy jednostkami budżetowymi tj. z jednej strony Zespołem Szkół a z drugiej Domem Dziecka, to będzie podlegała zwolnieniu na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wbrew stanowisku Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, gdyż – jak wskazano w uzupełnieniu wniosku – Wnioskodawca nie jest jednostką o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, dla których przewidziane jest to zwolnienie. W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj