Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.375.2020.2.RM
z 6 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2020 r. (data wpływu 1 września 2020 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 listopada 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 27 października 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości.


Wniosek uzupełniony został w dniu 3 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 listopada 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 27 października 2020 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu … 2020 r. Rada Miejska w … podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż przez Gminę …. prawa własności części nieruchomości uregulowanej w księdze wieczystej nr …., stanowiącej działki ewid. nr 1/1 i nr 1/2 (1 garaż o pow. 21 m2), nr 1/3 i nr 1/4 (1 garaż o pow. 21 m2), nr 1/5 i 1/6 garaż o pow. 21 m2), położone (…).


Decyzją Wojewody … nr … z dnia … r., na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 32, poz. 191 ze zm.), Gmina … nabyła z mocy prawa nieruchomość stanowiącą m.in. działkę ewid. nr 2/7 pow. …m2 , która była przedmiotem kolejnych podziałów geodezyjnych - w 2002 r., w 2004 r. i w 2008 r. Decyzją Burmistrza Miasta i Gminy …nr …z dnia …2008 r. zostały wydzielone ww. działki, zabudowane garażami.


Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, część przedmiotowej nieruchomości znajduje się na obszarze urbanistycznym oznaczonym symbolem 1MW/KDg - przeznaczonym pod tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i garaży.


Na części nieruchomości zlokalizowane są 3 budynki garażowe murowane, znajdujące się w zespole garaży, który został wybudowany przez Gminę …., zgodnie z decyzją nr … Starosty …. z dnia …2005 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę.


Decyzją nr … z dnia …2007 r. …Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie zespołu garaży wraz z siecią kanalizacji deszczowej, zasilaniem elektrycznym, placem manewrowym i zjazdami do garaży.


Garaże, które Gmina …zamierza sprzedać były przedmiotem krótkotrwałych umów dzierżawy, aktualnie nie są wydzierżawiane.


Od czasu wybudowania, Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. garaży.


Gmina planuje sprzedać część przedmiotowej nieruchomości gruntowej wraz z garażem zlokalizowanymi na tym gruncie. Wnioskodawca planuje ogłosić przetarg nieograniczony na sprzedaż 3 garaży i w chwili obecnej nie jest w stanie ustalić kto ją zakupi, czy będzie to osoba fizyczna, czy podmiot gospodarczy.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że pytanie Gminy zawarte we wniosku z dnia 24.08.2020 r. dotyczy sprzedaży działek nr 1/1 , 1/2 ( 1 garaż), nr 1/3 i 1/4 (1 garaż), nr 1/5 i 1/6 (1 garaż).


Jeden (z trzech) garaż murowany znajduje się na działkach nr 1/1 i 1/2 drugi (z trzech) garaż murowany znajduje się na działkach nr 1/3 i 1/4, trzeci (z trzech) garaż murowany znajduje się na działkach nr 1/5 i 1/6 przy czym w/w trzy garaże znajdują się w zespole garaży tzn. w budynku A o powierzchni zabudowy …. m2 i powierzchni użytkowej … m2, który jest budynkiem - zgodnie z ustawą Prawo budowlane.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy każdy garaż/budynek garażowy murowany stanowi budynek w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.) dalej: „ustawa Prawo budowlane”, Wnioskodawca wskazał, że każdy z w/w garaży murowanych nie stanowi odrębnego budynku w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, są częścią zespołu garaży stanowiącego w tym przypadku budynek A, obejmujący 12 garaży, w tym 3 garaże, będące przedmiotem przyszłej transakcji sprzedaży.


Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania przez Gminę każdego z trzech w/w garaży/budynków garażowych murowanych do dnia planowanej sprzedaży minęło co najmniej 2 lata.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy Gmina sprzedając część nieruchomości zabudowanej budynkami garażowymi w trybie przetargu nieograniczonego, w momencie jej sprzedaży powinna naliczyć i odprowadzić podatek VAT należny od sprzedaży, czy nieruchomość ta będzie korzystała ze zwolnienia w podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10? Jeżeli sprzedaż nieruchomości będzie opodatkowana, to jaką stawką podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, Gmina jako osoba prawna podlega obowiązkowi podatkowemu (art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.).


Wnioskodawca, jako czynny podatnik, który zamierza sprzedać nieruchomość, uważa, że nie powinien doliczyć do transakcji podatku VAT. Gmina stoi na stanowisku, że przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, składającej się z gruntu i budynku posadowionego na gruncie - garaż murowany, powinna korzystać ze zwolnienia w podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, tj. zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lat.


Gmina nabyła wskazaną nieodpłatnie z mocy prawa - decyzja nr …Wojewody … z dnia …1993 r., która w dniu … 1990 r. stanowiła własność ogólnonarodową i była w dyspozycji Ministra …. Na nieruchomości znajdowały się już wtedy budynki mieszkalne i garaże, których administracją zajmował się (…) Zakład (…) Wnioskodawcy, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. nieruchomości. Gmina przedmiotową nieruchomość nabyła z mocy prawa - art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (decyzja nr …z dnia …1993 r.), a nie na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Ponadto, Gmina w tym czasie nie była podatnikiem podatku VAT. Powołując się na interpretację przepisów prawa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 02.10.2017 r. nr 0111-KDIB3.2.4012.294.2017.2.MN nieruchomość zakupiona bez możliwości odliczenia podatku VAT.


Zdaniem Zainteresowanego, zarówno budynek posadowiony na gruncie stanowiącym własność Gminy, jak i sam grunt będą zwolnione z opodatkowania, gdyż zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt podlega opodatkowaniu według tej samej stawki podatku, jaka obowiązuje w stosunku do sprzedawanego budynku, trwale z nim związanego. Jeżeli zatem sprzedawany budynek garażowy będzie podlegał zwolnieniu z VAT (na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), zwolnienie to odnosić się będzie również do gruntu, na którym budynek został wybudowany.


Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku transakcji, która ma za przedmiot dostawę nieruchomości zabudowanych, sposób opodatkowania ustala się w oparciu o zasady przewidziane do posadowionych na tym gruncie budynków lub budowli, dlatego też cała nieruchomość gminna w momencie jej sprzedaży będzie korzystała ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Gmina przytacza interpretacje indywidualne z dnia 07.08.2019 r., sygnatura 0113-KDIPT1-1.4012.304.2019.2.ŹR oraz z dnia 23.08.2019 r., sygnatura 0113-KDIPT1-2.4012.344.2019.2.MC.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary natomiast rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków i budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Przy tym, przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.


Jednocześnie, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Zatem, co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z takiej preferencji korzysta również dostawa gruntu, na którym dany budynek (budowla) jest posadowiony.


Z treści wniosku wynika, że na podstawie decyzji Wojewody z 1993 r., Wnioskodawca nabył nieruchomość stanowiącą m.in. działkę o nr ewidencyjnym 7, która była przedmiotem kolejnych podziałów geodezyjnych dokonanych w 2002 r., 2004 r. i 2008 r. Decyzją Burmistrza z 2008 r. zostały wydzielone działki, zabudowane garażami. Wnioskodawca zamierza sprzedać część nieruchomości gruntowej wraz z trzema garażami murowanymi zlokalizowanymi na tym gruncie. Przedmiotem transakcji będą działki nr 1/1 i 1/2, na których posadowiony jest jeden garaż, działki nr 1/3 i 1/4, na których zlokalizowany jest drugi garaż oraz działki nr 1/5 i 1/6, na których znajduje się trzeci garaż. Żaden z garaży nie stanowi odrębnego budynku w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Garaże są częścią zespołu garaży stanowiącego budynek A, obejmujący 12 garaży, w tym 3 będące przedmiotem planowanej sprzedaży. Zespół garaży został wybudowany przez Wnioskodawcę. W 2007 r. wydano pozwolenie na użytkowanie zespołu garaży wraz z siecią kanalizacji deszczowej, zasilaniem elektrycznym, placem manewrowym i zjazdami do garaży. Garaże, które Wnioskodawca zamierza sprzedać były w przeszłości przedmiotem krótkotrwałych umów dzierżawy. Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania każdego z trzech garaży do dnia planowanej sprzedaży minęły co najmniej 2 lata. Od czasu wybudowania, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie garaży.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla planowanej dostawy nieruchomości, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Wnioskodawca zamierza sprzedać trzy garaże, wchodzące w skład budynku A (zespół garaży), który jak wskazał Wnioskodawca, stanowi budynek, w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania każdego garażu wchodzącego w skład zbywanej nieruchomości do dnia planowanej sprzedaży minął okres co najmniej 2 lat. Przy tym, co istotne Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie garaży. Zatem, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w stosunku do trzech garaży zlokalizowanych na działkach nr 1/2,1/2, 1/3 ,1/4, 1/5 oraz 1/6 oraz doszło do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i jednocześnie od pierwszego zasiedlenia ww. garaży do ich sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym, w odniesieniu do dostawy trzech garaży zlokalizowanych na działkach nr 1/1, 1/2,1/3, 1/4, 1/5, oraz 1/6 spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji również zbycie prawa własności przynależnych do ww. garaży działek gruntu, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Zatem planowana dostawa nieruchomości korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj