Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.580.2020.2.AK
z 12 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2020 r. (data wpływu 12 września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2020 r. (data nadania 2 listopada 2020 r., data wpływu 2 listopada 2020 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-2.4011.580.2020.1.AK z dnia 23 października 2020 r. (data wysłania 26 października 2020 r., data doręczenia 27 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 23 października 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.580.2020.1.AK (data wysłania 26 października 2020 r., data doręczenia 27 października 2020 r.), tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.


Pismem z dnia 2 listopada 2020 r. (data nadania 2 listopada 2020 r., data wpływu 2 listopada 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Eurokorpusu, mającym siedzibę we Francji, na okres od 1 sierpnia 2018 r. do 31 lipca 2021 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymuje należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578) – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika (właściwego dla stopnia wojskowego) stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym Wnioskodawca pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm. ). Uposażenie zasadnicze w PLN w czasie pełnienia przez Wnioskodawcę służby poza granicami państwa wypłaca Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Należność zagraniczna wypłacana jest również przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w EURO po uprzednim opodatkowaniu. Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełni służbę w Eurokorpusie, który jest jednostką wojskową wielonarodową szczebla korpusu, utworzoną Traktatem Strasburskim z dnia 22 listopada 2004 r. (wszedł w życie 26 lutego 2009 r.) na podstawie art. 42 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (dawny art. 171) – jako jednostka sił wielonarodowych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE. Jednostka jednocześnie pozostaje w łańcuchu dowodzenia NATO jako korpus szybkiego reagowania NATO. Z charakteru jednostki wynika, że jej celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego (w ramach funkcjonowania grup bojowych Unii Europejskiej, a także sił szybkiego reagowania NATO – (…)). Dyżur NATO – (…) Eurokorpus pełni obecnie. Eurokorpus, na poziomie operacyjnym jest wykorzystywany jako Dowództwo Sił ((…)) dla grup bojowych UE lub jako Dowództwo Misji w ramach operacji wojskowych UE. Eurokorpus rotacyjnie wydziela personel do misji UE w (…) i (…) (kolejna misja rozpoczyna się na przełomie roku 2020 i 2021 i potrwa co najmniej do końca 2021 roku). Jednocześnie w związku z wprowadzeniem na terytorium Francji stanu wyjątkowego (na skutek zagrożenia terrorystycznego), personel Eurokorpusu wzmacniał francuską operację antyterrorystyczną (…) (2015-2018). Siły sojusznicze są również wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.


W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny i zdarzenie przyszłe o następujące informacje:


Eurokorpus – międzynarodowa jednostka wojskowa mająca siedzibę we Francji, w okresie 2018 – 2021 wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1991 r., Nr 80, poz. 350, z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f - w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a.

Zadania realizowane w ramach sił zbrojnych Unii Europejskiej.


Eurokorpus wykonuje zadania na rzecz Unii Europejskiej w celu realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obronnej Państw Członkowskich (art. 42 ust. 3 (dawniej art. 17) Traktatu o Unii
Europejskiej) oraz zadania powierzone przez Radę UE (art. 42 ust. 5 Traktatu o Unii Europejskiej).


2019-2020 – Przygotowanie misji pokojowej w (…) i (…)2020 – IV kwartał 2020 r. – Eurokorpus wydziela siły do (…).


2021 – Kontynuacja przygotowań i realizacja misji pokojowych w (…) i (…).


Pierwsza połowa 2021 – Eurokorpus wydziela siły do (…) I zmiana.


Druga połowa 2021 – Eurokorpus wydziela siły do (…) II zmiana i (…) I zmiana.


Zadnia realizowane w ramach NATO.


Eurokorpus na mocy Porozumienie specjalnego z Dowództwem Sił NATO w Europie (z dnia 21 stycznia 1993 r. i uaktualnienie w 2002 r.) w sprawie warunków użycia Eurokorpusu w ramach Sojuszu Atlantyckiego, na stałe wzmacnia siły państw sojuszniczych. Jest jednym z dziewięciu korpusów szybkiego reagowania wojsk lądowych NATO. Należy do sił wzmocnienia, tzw. NATO (…). Okresowo przejmuje dowodzenie Siłami Odpowiedzi NATO ((…)).

2018-2019 – Eurokorpus na podstawie planu użycia jednostek NATO przeszedł w stan podwyższonej gotowości. Nastąpiło przygotowanie dowództwa Eurokorpusu i podległych sił do wyznaczonego na 2020 rok zadania (…). Realizacja ćwiczeń podporządkowana była misji (…), w ramach których odbywało się zgrywanie z elementami nadrzędnymi, równorzędnymi i podległymi. Eurokorpus brał udział w certyfikacji wybranych elementów systemu dowodzenia NATO.

2020 – Eurokorpus przeszedł do pełnej gotowości. Przejął rolę jednostki dowodzącej siłami odpowiedzi NATO, tzw. (…) 2020. Dyżur (…) przewidziany jest do końca 2020 roku. Na podstawie planu użycia jednostek szybkiego reagowania NATO Eurokorpus rozpoczyna przygotowanie do realizacji kolejnego zadania NATO.


2021 – Eurokorpus zdaje dyżur (…). Na podstawie planu użycia jednostek szybkiego reagowania NATO Eurokorpus ukierunkowuje działalność planistyczną na kolejne zadanie NATO.


Udział Wnioskodawcy w realizacji celów realizowanych przez Eurokorpus.


Stan faktyczny.


Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Wnioskodawca został wyznaczony na stanowisko w Dowództwie Eurokorpusu we Francji na okres od 1 sierpnia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. Obowiązki na stanowisku Wnioskodawca objął z dniem 1 sierpnia 2018 r.


Zdarzenia minione.


W latach 2018-2019 i 2020 Wnioskodawca brał udział w realizacji celów:

  • wzmocnienie sił państw sojuszniczych,
  • udział w certyfikacji elementów systemu dowodzenia NATO,
  • udział w integracji taktycznych systemów walki wybranych komponentów sił NATO,
  • przygotowanie i zapewnienie określonych zdolności korpusu do realizacji zadań w ramach (…) 2020,
  • pełnienie dyżuru w ramach (…)2020,
  • udział w przygotowaniu Eurokorpusu do realizacji kolejnego zadania w ramach Sił Odpowiedzi NATO,
  • przygotowanie misji pokojowej,
  • udział w planowaniu, wypracowaniu rozwiązań w ramach przydzielonego zakresu odpowiedzialności.


Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu Kadr MON okres pełnienia przez Wnioskodawcę służby na stanowisku służbowym Szefa Wydziału w Dowództwie Eurokorpusu we Francji zostaje przedłużony do dnia 31 lipca 2021 r.


Zdarzenia przyszłe:


W roku 2021 przewidywany jest udział Wnioskodawcy w realizacji celów:

  • wzmocnienie sił państw sojuszniczych,
  • udział w certyfikacji elementów systemu dowodzenia NATO,
  • udział w integracji taktycznych systemów walki wybranych komponentów sił NATO,
  • udział w planowaniu operacyjnym,
  • przygotowanie Eurokorpusu do realizacji kolejnego zadania w ramach Sił Odpowiedzi NATO,
  • użycie w ramach misji pokojowej – w ramach planowania i monitorowania użycia wojsk.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy otrzymana przez Wnioskodawcę należność zagraniczna w okresie 1 sierpnia 2018 r. – 31 października 2020 r. oraz przyszła należność zagraniczna za okres 1 listopada 2020 r.– 3 lipca 2021 r. z tytułu służby wojskowej poza granicami państwa, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w okresie 1 sierpnia 2018 r. – 31 grudnia 2020 r. Eurokorpus wykonując zadania w ramach NATO (…) przyczyniał się do wzmacniania sił państw sojuszniczych. Podporządkował działalność szkoleniową i operacyjną głównemu zadaniu, jakim jest użycie w ramach dyżuru Sił Odpowiedzi NATO – (…) 2020. Ponadto, w ramach realizacji polityki bezpieczeństwa i wzmacniania obronności UE w latach 2020-2021 Eurokorpus realizuje zadania w ramach misji pokojowej Unii Europejskiej w krajach afrykańskich ((…), (…)). W ramach pełnienia służby w Eurokorpusie od 1 sierpnia 2018 r. za sprawą realizowanych obowiązków służbowych Wnioskodawca wypełnia misje i cele Eurokorpusu, przyczyniając się tym samym do ogólnego wzmocnienia zdolności wojskowych Unii Europejskiej i Sojuszu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz państw członkowskich. Wnioskodawca posiada stosowne zaświadczenie wystawione przez upoważniony do tego celu organ Eurokorpusu. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a u.p.d.o.f. powstanie uprawnienia strony do zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw (przepisów wykonawczych do tych ustaw), uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek: podatnik musi mieć status żołnierza (lub pracownika wojska); otrzymywane przez niego świadczenie (przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw) wiąże się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa; zadania te wykonywane są „w składzie jednostki wojskowej”; jednostka ta została użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. Ostatni fragment przepisu („z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby”) potwierdza wolę prawodawcy objęcia zwolnieniem podatkowym wyłącznie świadczeń otrzymywanych przez żołnierzy (pracowników wojska), odpowiadających warunkom wymienionym w lit. b-d tego punktu. Przez długi czas zwolnienie podatkowe było stosowane wyłącznie do żołnierzy pełniących służbę poza granicami państwa w ramach polskich kontyngentów wojskowych, na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa. Jednak (m.in.) w wyroku NSA w składzie siedmiu sędziów z dnia 8 lipca 2019 r., o sygn. akt II FSK 1167/17 został wyrażony pogląd, że „brak jest podstaw prawnych, by z treści art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f. wyprowadzać wniosek, że dodatkową przesłanką zwolnienia (nie wymienioną w przepisie) jest służba w jednostce wojskowej w rozumieniu ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych RP poza granicami
państwa”. NSA podkreślił, że ustawodawca w ustawie podatkowej nie zdecydował się na zawarcie definicji legalnej jednostki wojskowej na potrzeby interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f. W związku z powyższym, NSA nie dostrzegł żadnych okoliczności, które nakazywałyby mu odstąpienie przy wykładni art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f. od konstytucyjnej zasady równości (art. 32 ust. 1) i sprawiedliwości podatkowej (art. 32 ust. 1 w zw. z art. 84 Konstytucji RP). Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do żołnierzy pełniących wojskową służbę za granicą, jeżeli realizowali cele, o których mowa w owym przepisie, niezależnie od tego, czy wchodzili w skład jednostki polskiej, czy międzynarodowej. Eurokorpus jest jednostką wielonarodową szczebla taktycznego (korpus), wysokiej gotowości wykonującej zadania na rzecz NATO i Unii Europejskiej, wzmacniając siły sojusznicze w różnej formie. W ramach pełnionej przez Wnioskodawcę służby w Eurokorpusie, za sprawą realizowania swoich służbowych obowiązków, wypełnia misję i cele tej struktury wojskowej. W ocenie Wnioskodawcy spełnia On łącznie wszystkie przesłanki zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a u.p.d.o.f. Dlatego Wnioskodawca uważa, że ubieganie się przez Niego o zwrot zapłaconego podatku od należności zagranicznej w formie korekty złożonych za lata 2018 i 2019 zeznań podatkowych jest uzasadnione. Wnioskodawca uważa również, że przystępując do rozliczenia podatku za lata 2020 i 2021 może ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku od należności zagranicznej już na etapie złożenia zeznania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
v

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.


W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej – żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr – pozostałych żołnierzy zawodowych.


Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).


Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.


Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.


Żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).


Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.


Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Eurokorpusu, mającym siedzibę we Francji, na okres od 1 sierpnia 2018 r. do 31 lipca 2021 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymuje należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełni służbę w Eurokorpusie, który jest jednostką wojskową wielonarodową szczebla korpusu, utworzoną Traktatem Strasburskim z dnia 22 listopada 2004 r. na podstawie art. 42 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej – jako jednostka sił wielonarodowych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE. Jednostka jednocześnie pozostaje w łańcuchu dowodzenia NATO jako korpus szybkiego reagowania NATO. Z charakteru jednostki wynika, że jej celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. W latach 2018-2019 i 2020 Wnioskodawca brał udział w realizacji celów: wzmocnienie sił państw sojuszniczych, udział w certyfikacji elementów systemu dowodzenia NATO, udział w integracji taktycznych systemów walki wybranych komponentów sił NATO, przygotowanie i zapewnienie określonych zdolności korpusu do realizacji zadań w ramach (…) 2020, pełnienie dyżuru w ramach (…) 2020, udział w przygotowaniu Eurokorpusu do realizacji kolejnego zadania w ramach Sił Odpowiedzi NATO, przygotowanie misji pokojowej, udział w planowaniu, wypracowaniu rozwiązań w ramach przydzielonego zakresu odpowiedzialności. W roku 2021 przewidywany jest udział Wnioskodawcy w realizacji celów: wzmocnienie sił państw sojuszniczych, udział w certyfikacji elementów systemu dowodzenia NATO, udział w integracji taktycznych systemów walki wybranych komponentów sił NATO, udział w planowaniu operacyjnym, przygotowanie Eurokorpusu do realizacji kolejnego zadania w ramach Sił Odpowiedzi NATO, użycie w ramach misji pokojowej – w ramach planowania i monitorowania użycia wojsk.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu Kadr do pełnienia służby poza granicami państwa i wykonującemu zadania w jednostce, której celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, zaś Wnioskodawca realizował i będzie realizować ww. cele i zadania, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Końcowo należy wyjaśnić, że tut. organ nie odniósł się do możliwości ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot zapłaconego podatku od należności zagranicznej w formie korekty złożonych za lata 2018 i 2019 zeznań podatkowych oraz ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku od należności zagranicznej już na etapie złożenia zeznania za lata 2020 i 2021, gdyż kwestie te nie stanowiły przedmiotu zapytania Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Ponadto wyjaśnić należy, że w toku postępowania w sprawie wydania interpretacji upoważniony organ nie przeprowadza jakiegokolwiek postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji czerpie wyłącznie z przedstawionego przez stronę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj