Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.389.2020.2.AAT
z 20 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.) uzupełnionym w dniu 29 października 2020 r. (data wpływu 30 października 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 października 2020 r. (skutecznie doręczone 23 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości. Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 29 października 2020 r. (data wpływu 30 października 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 21 października 2020 r. (skutecznie doręczone 23 października 2020 r.), znak: 0114-KDIP1-2.4012.389.2020.1.AAT


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, na podstawie zarządzenia nr (…) Wojewody (…) z dn. (…) w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, planuje sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomość gruntową zabudowaną.


Zabudowana nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów działka nr … o pow. … ha położona w obrębie … dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w …Wydział Ksiąg Wieczystych, księga wieczysta KW Nr …


Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka ew. … przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z towarzyszącą jej zabudową usługową, oznaczoną na rysunku planu symbolem 17.MN/U.


Na wyżej wymienionej nieruchomości gruntowej znajduje się budynek murowany, parterowy, częściowo podpiwniczony, posiada wysokie niewykończone poddasze. Wybudowany w 1960 roku. Powierzchnia zabudowy 121 m2. Powierzchnia ogólna 129,70 m2. Powierzchnia użytkowa 96,8 m2. Ławy i ściany fundamentowe wykonane z betonu, ściany konstrukcyjne murowane z cegły ocieplone i otynkowane. Ściany wewnętrzne murowane z cegły i płyt karton-gips na stelażach metalowych. Budynek pokryty dwuspadowym dachem o konstrukcji drewnianej, pokrytej eternitem. Wyposażony w instalacje wodociągową (własne ujęcie), kanalizacyjną (instalacja lokalna), gazową i elektryczną. W piwnicy znajduje się hydrofor.

W latach 1998 - 2000 został przeprowadzony przez ówczesnego właściciela (osobę fizyczną) generalny remont. Wykonano: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, na parterze podwieszono sufit z ociepleniem, wymieniono grzejniki, piec na gazowy, zamontowano hydrofor w komplecie ze zbiornikiem 100l, wymiana instalacji wod. – kan. i gazowej, ocieplenie budynku styropianem z nową elewacją z tynku strukturalnego, nowe obróbki blacharskie, wykonano zewnętrzne schody betonowe, oblicowane lastrico, zadaszenie z blachy trapezowej, remont podłóg - w pokojach podłogi drewniane pokryte panelami drewnopodobnymi, w przedpokoju i w kuchni pokryte PCV, w łazience i wc terakota. W łazience i wc nowa glazura i biały montaż, część ścian w przedpokoju i kuchni obłożono panelami, w części kuchni glazura. Część mieszkalną budynku tworzą: wiatrołap przechodzący w przedpokój, 3 pokoje, kuchnia, łazienka i wc. Poddasze budynku niewykończone z możliwością zaadaptowania na część mieszkalną.


Nieruchomość wraz z budynkiem została nabyta na rzecz Skarbu Państwa, przez (…) S.A. aktem notarialnym .. nr … z dnia … r.


Następnie została przekazana przez (…) do Zasobu Nieruchomości Skarbu Państwa, którym dysponuje Wnioskodawca protokołem zdawczo - odbiorczym w dniu … r.


Nieruchomość wraz z budynkiem w okresach: 04.12.2014-03.12.2017 i 21.06.2018-31.07.2020 była oddana przez Wnioskodawcę w bezpłatne użyczenie na rzecz dwóch różnych podmiotów, które ponosiły koszty utrzymania używanej nieruchomości.


Wnioskodawca reprezentujący Skarb Państwa nie ponosił żadnych nakładów w związku z przedmiotową nieruchomością.


W marcu 2020 r. w budynku miał miejsce pożar. Zniszczeniu uległy elementy wykończenia parteru. Stan pomieszczeń - wnętrza zdewastowane, poddasze w stanie surowym, piwnica w stanie technicznym złym. Budynek nie spełnia współczesnych standardów. Zużycie techniczne obliczone przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi 73%.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie Organu, Wnioskodawca wskazał, iż do dnia sprzedaży nie ponosił i nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie budynku znajdującego się na nieruchomości .., w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Czy Wnioskodawca działający w imieniu Skarbu Państwa, sprzedając wcześniej wymienioną nieruchomość może do jej dostawy zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a w przypadku gdy zwolnienie to nie może mieć zastosowania, czy może zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.


Stosowanie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.


I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.


Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


W sytuacji, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, który stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem dostawa przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, tj. od podatku zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim bądź pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy należy rozumieć oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wnioskodawca nabył nieruchomość z dniem 18 marca 2013 r., która to nieruchomość została nieodpłatnie użyczona w okresach od 4 grudnia 2014 r. do 3 grudnia 2017 r. oraz od 21 czerwca 2018 r. do 31 lipca 2020 r. na rzecz odrębnych podmiotów. Wnioskodawca posiada tę nieruchomość w zasobach Skarbu Państwa i poza okresami wskazanymi wyżej nie używał jej do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006, str. 1 z późn. zm.), posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE, do celów ust. 1 lit. a) „budynek” oznacza dowolną konstrukcję trwale związaną z gruntem. Państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”. Państwa członkowskie mogą zastosować kryteria inne niż kryterium pierwszego zasiedlenia, takie jak okres upływający między datą ukończenia budynku a datą pierwszej dostawy lub też okres upływający między datą pierwszego zasiedlenia a datą następnej dostawy, pod warunkiem, że okresy te nie przekraczają, odpowiednio, pięciu i dwóch lat.

W konsekwencji, zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko - jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług”.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie
C-308/16. W wyroku tym Trybunał stwierdził, że kryterium „pierwszego zasiedlenia” budynku (jako odpowiadające kryterium pierwszego użytkowania budynku przez jego właściciela lub lokatora) zostało uznane za określające moment, w którym kończy się proces produkcji budynku i budynek ów staje się przedmiotem konsumpcji (pkt 41 ww. wyroku TSUE z dnia 16 listopada 2017 r.).

Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie budynku znajdującego się na nieruchomości …, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, dostawa nieruchomości nr … korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku minął już okres co najmniej 2 lat. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie, o których mowa wyżej.


W związku z powyższym analiza zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadna.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary natomiast rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Przy tym przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Zatem w przypadku niespełnienia przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.


Jednocześnie, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Zatem, co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z takiej preferencji korzysta również dostawa gruntu, na którym dany budynek (budowla) jest posadowiony.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT planuje sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomość gruntową zabudowaną (działka nr …). Na nieruchomości gruntowej znajduje się wybudowany w 1960 roku budynek murowany, parterowy, częściowo podpiwniczony, posiada wysokie niewykończone poddasze. Nieruchomość wraz z budynkiem w okresach: 04.12.2014-03.12.2017 i 21.06.2018-31.07.2020 była oddana w bezpłatne użyczenie na rzecz dwóch różnych podmiotów, które ponosiły koszty utrzymania używanej nieruchomości. W marcu 2020 r. w budynku miał miejsce pożar. Zniszczeniu uległy elementy wykończenia parteru. Wnioskodawca do dnia sprzedaży nie ponosił i nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie budynku znajdującego się na nieruchomości …, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy sprzedając nieruchomość (działkę nr …) może zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a w przypadku gdy zwolnienie to nie może mieć zastosowania, czy może zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wskazano nieruchomość wraz z budynkiem w okresach: 04.12.2014-03.12.2017 i 21.06.2018-31.07.2020 była oddana w bezpłatne użyczenie na rzecz dwóch różnych podmiotów, które ponosiły koszty utrzymania używanej nieruchomości. Przy tym Wnioskodawca do dnia sprzedaży nie ponosił i nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie budynku znajdującego się na nieruchomości …, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej. Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w stosunku do budynku zlokalizowanego na działce doszło do pierwszego zasiedlenia i jednocześnie od pierwszego zasiedlenia tego budynku do dnia sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym, w odniesieniu do dostawy budynku spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji również zbycie gruntu, na którym posadowiony jest ten budynek, przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie skoro w analizowanym przypadku znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do przedmiotowej transakcji sprzedaży nie stosuje się zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.


W konsekwencji Wnioskodawca sprzedając nieruchomość (działkę nr …) może zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj