Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.165.2020.3.MK
z 26 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lipca 2020 r. (data wpływu 10 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 20 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 25 i obowiązków z tym związanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 12 25 i obowiązków z tym związanych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem 29 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 29 października 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.165.2020.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane na skutek uzupełnienia wniosku):

[…] (dalej: Spółka, Wnioskodawca) są podmiotem prowadzącym działalność w zakresie […]. Spółka produkuje tłuszcze dla branży spożywczej, a także produkty dla sektora biopaliw i przemysłu paszowego. Działalność Spółki […].

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego, ani też nie posiada statusu zarejestrowanego odbiorcy. Wnioskodawca posiada zaś status zużywającego podmiotu gospodarczego w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 722, tj. ze zm., dalej: ustawa o AKC) jako podmiot, który złożył zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zużywa na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o AKC, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy. W ramach prowadzonej działalności, Spółka wykorzystuje różnego rodzaju wyroby akcyzowe, w tym m.in. wyrób w postaci mieszaniny węglowodorów alifatycznych zawierającej powyżej 44,0% n-heksanu, sklasyfikowany w ramach Nomenklatury Scalonej pod kodem CN 2710 12 25 (benzyny specjalne z wyłączeniem benzyny lakierniczej, z ropy naftowej lub z minerałów bitumicznych, dalej: heksan).

Zużywany przez Spółkę heksan spełnia wymagania prawne określone dla przemysłu spożywczego odpowiednie do zastosowania przy ekstrakcji żywności. Temperatura wrzenia zużywanego przez Spółkę heksanu wynosi 65 stopni Celsjusza, temperatura tzw. suchego punktu to zaś 70 stopni Celsjusza (zakres destylacji heksanu wynosi więc 5 stopni Celsjusza). Gęstość heksanu w temperaturze 15 stopni Celsjusza wynosi od 660 do 685 kg/m3.

Proces produkcji olejów roślinnych składa się zasadniczo z czterech etapów. Pierwszym z nich jest tłoczenie, czyli mechaniczne wydobywanie olejów z ziaren. W wyniku tłoczenia powstaje olej oraz wytłok, to znaczy pozostałości tłoczonych ziaren zawierające w sobie pewną ilość oleju niewytłoczonego w ramach procesu tłoczenia. Olej ten wydobywany jest z wytłoku w trakcie drugiego etapu - ekstrakcji. Polega ona na wykorzystaniu rozpuszczalnika do wypłukiwania resztek oleju z wytłoku. Trzecim etapem produkcji olejów jest zaś destylacja, czyli odparowanie rozpuszczalnika z mieszaniny olej-heksan. Finalnym etapem jest zaś rafinacja, czyli ciąg działań zmierzających do oczyszczenia zanieczyszczonego w poprzednich etapach oleju oraz nadaniu mu wyższej jakości. Innymi słowy, heksan wykorzystywany jest w procesie produkcji oleju w ramach ekstrakcji (jako rozpuszczalnik) oraz uczestniczy także w procesie destylacji (gdzie jest w istocie odparowywany z wydobytego oleju). Ani w ramach tłoczenia, ani rafinacji heksan nie jest wykorzystywany.

Spółka zużywa zatem heksan do celów innych niż napędowe lub opałowe, na żadnym etapie nie służy on bowiem ani do napędu silników ani do wytwarzania ciepła. Zużyty w procesie ekstrakcji heksan jest następnie odparowywany, skraplany i ponownie kierowany do wypłukiwania wytłoku.

Na dzień składania niniejszego wniosku, Wnioskodawca zużywa w ramach swojej działalności heksan nabywany wyłącznie od dostawców krajowych. Nabycia dokonywane są ze składów podatkowych na terenie kraju. Z uwagi na powyższe, a także na wskazane wyżej przeznaczenie wyrobu, nabywany przez Spółkę heksan korzysta ze stawki akcyzy w wysokości 0 zł.

Z uwagi na chęć dywersyfikacji dostaw oraz ograniczenia marży pośredników w handlu tego rodzaju wyrobami, Wnioskodawca będzie nabywał heksan sklasyfikowany w Nomenklaturze Scalonej pod kodem CN 2710 12 25 również wewnątrzwspólnotowo, tj. od kontrahentów z siedzibą w innych krajach Unii Europejskiej. Wnioskodawca podjął już stosowne działania w zakresie przygotowania do nabywania heksanu z innych krajów UE, to znaczy m.in. określił swoje oczekiwania oraz warunki nabycia heksanu i rozpoczął negocjacje z potencjalnym dostawcą. Wnioskodawca zakłada, że rozpocznie dokonywanie pierwszych nabyć wewnątrzwspólnotowych heksanu w ostatnim kwartale 2020 r.

Zgodnie z przyjmowanymi przez Spółkę podstawami współpracy z kontrahentami z innych krajów UE oraz z uwagi na brak posiadania przez Spółkę określonego statusu akcyzowego (tj. składu podatkowego ani zarejestrowanego odbiorcy), w trakcie przemieszczenia w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do Wnioskodawcy heksan nie będzie objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dostawa heksanu na rzecz Spółki będzie dokumentowana fakturą VAT wystawianą przez kontrahenta w formie i na zasadach właściwych dla przepisów podatkowych kraju dostawcy. Nabywany wewnątrzwspólnotowo heksan będzie przemieszczany do Wnioskodawcy w cysternach do przewozu paliw płynnych o pojemności 30-39 m3 oraz wadze przekraczającej 20 000 kg. Spółka będzie w stanie z góry określić minimalny wolumen dostaw od danego kontrahenta unijnego wraz z orientacyjnym harmonogramem tych dostaw.

Dostarczony do Wnioskodawcy heksan z innych krajów UE będzie wykorzystywany przez Spółkę w sposób analogiczny jak opisany wyżej wyrób nabywany na chwilę obecną od krajowych dostawców (tj. jako rozpuszczalnik w procesie ekstrakcji oleju z wytłoku). Nabywany wewnątrzwspólnotowo heksan nie będzie w szczególności ani przedmiotem dalszej odsprzedaży, ani nie będzie też zużywany do celów napędowych ani opałowych.

Pismem z 29 października 2020 r. Organ wezwał Wnioskodawcę do złożonego wniosku poprzez m.in. wskazanie czy przedmiotowe wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 12 25, które mają być przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego to wyroby należące do kategorii benzyn lakowych i przemysłowych.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała że zużywany przez Spółkę heksan klasyfikowany do kodu CN 2710 12 25 (spełniający wymagania prawne określone dla przemysłu spożywczego do zastosowania przy ekstrakcji żywności) spełnia także określone kryteria fizykochemiczne, tj.:

(i) temperatura wrzenia wynosi 65 stopni Celsjusza,

(ii) temperatura tzw. suchego punktu to 70 stopni Celsjusza (zakres destylacji heksanu wynosi więc 5 stopni Celsjusza),

(iii) gęstość heksanu w temperaturze 15 stopni Celsjusza wynosi od 660 do 685 kg/m3.

Zgodnie z najlepsza wiedza pracowników Spółki odpowiedzialnych w Spółce za procesy technologiczne, w ramach których wykorzystywany jest heksan, z uwagi na powyższe cechy wyrób ten spełnia kryteria do uznania za benzynę przemysłowa, tzn. rafinowany pośredni produkt destylacji - lekki olej destylujący w temperaturze między 30 a 200 stopni Celsjusza. Ww. definicja odpowiada bowiem kryteriom określonym we właściwych przepisach w sprawie statystyki energii (aczkolwiek Spółka zużywa heksan do celów innych niż opałowe lub napędowe - jako rozpuszczalnik ekstrakcyjny).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy do planowanego przez Spółkę nabycia wewnątrzwspólnotowego heksanu sklasyfikowanego pod kodem CN 2710 12 25, dokonanego poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy zastosowanie znajdzie stawka akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o AKC, przy spełnieniu warunków wskazanych w tym przepisie?
  2. Czy warunkiem dokonania przez Spółkę nabycia wewnątrzwspólnotowego heksanu poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy będzie zgodnie z art. 78 ust. 7a pkt 1 ustawy o AKC posiadanie przez Spółkę koncesji na obrót paliwami energetycznymi z zagranicą?
  3. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, czy dokumentem umożliwiającym zastosowanie przez Spółkę stawki akcyzy w wysokości 0 zł będzie faktura VAT lub inne dokumenty (np. dokumenty przewozowe), o ile będą one zawierać elementy analogiczne jak uproszczony dokument towarzyszący?
  4. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, czy wystarczające będzie gdy Spółka będzie potwierdzać swojemu dostawcy odbiór heksanu drogą mailową (w ramach korespondencji handlowej)?
  5. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, czy Spółka będzie miała obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego w związku z planowanym dokonywaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia heksanu poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, wystawiania dokumentu potwierdzającego złożenie takiego zabezpieczenia oraz składania deklaracji uproszczonej oraz zapłaty akcyzy?
  6. Czy prawidłowe będzie postępowanie Spółki, zgodnie z którym Spółka będzie przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonywać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym heksanu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w sposób zbiorczy, tj. w odniesieniu do wszystkich nabyć realizowanych w danym okresie (nie dłuższym niż rok)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zdaniem Spółki, do planowanego przez Spółkę nabycia wewnątrzwspólnotowego heksanu sklasyfikowanego pod kodem CN 2710 12 25, dokonanego poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy możliwe będzie zastosowanie stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o AKC, przy założeniu spełnienia warunków wskazanych w tym przepisie.
  2. Zdaniem Spółki, nie będzie ona musiała posiadać koncesji na obrót paliwami energetycznymi z zagranicą aby dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego heksanu poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy.
  3. Zdaniem Spółki, w przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, dokumentem umożliwiającym zastosowanie przez Spółkę stawki akcyzy w wysokości 0 zł będzie faktura VAT lub dokumenty przewozowe, o ile będą zawierać elementy analogiczne jak uproszczony dokument towarzyszący. Innymi słowy, Spółka nie będzie miała obowiązku posługiwania się odrębnym uproszczonym dokumentem towarzyszącym.
  4. Zdaniem Spółki, w przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 3, wystarczającą formą potwierdzenia odbioru heksanu od kontrahenta z innego kraju UE będzie przesłane kontrahentowi potwierdzenie drogą mailową, w ramach korespondencji handlowej z dostawcą.
  5. Zdaniem Spółki, w przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, Spółka nie będzie miała obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego w związku z planowanym dokonywaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia heksanu poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, wystawiania dokumentu potwierdzającego złożenie takiego zabezpieczenia, ani też składania deklaracji uproszczonej i zapłaty akcyzy.
  6. Zdaniem Spółki będzie ona uprawniona do zbiorczego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym heksanu w odniesieniu do wszystkich nabyć realizowanych w danym okresie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Uzasadnienie stanowiska Spółki - pytanie 1

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o AKC, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł w przypadku okoliczności wskazanych szczegółowo w pkt 1-8 tego przepisu.

Dla zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł niezbędne jest więc spełnienie czterech podstawowych warunków.

Po pierwsze, wyrób energetyczny musi być inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o AKC. Przy ustalaniu stawek podatku akcyzowego właściwych dla wyrobów energetycznych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o AKC, prawodawca odwołuje się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) a dodatkowo w niektórych przypadkach także do przeznaczenia wyrobów akcyzowych oraz ich cech (np. wymagań jakościowych).

Wyrób energetyczny sklasyfikowany pod kodem CN 2710 12 25 nie został wskazany w ramach zakresu przepisów art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o AKC. Powyższe oznacza, że do czynności opodatkowanych akcyzą dotyczących tego rodzaju wyrobów nie znajduje zastosowania żadna z wskazanych w tych przepisach stawek akcyzy. W konsekwencji, heksan sklasyfikowany pod kodem CN 2710 12 25, który Spółka będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo należy uznać za wyrób akcyzowy inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1 -13 ustawy o AKC.

Po drugie, wyroby energetyczne muszą jednocześnie być wymienione w załączniku 2 do ustawy o AKC. W pozycji 20 załącznika nr 2 do ustawy o AKC wskazane zostały wyroby sklasyfikowane pod kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 (oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów). W zakresie ww. wyrobów mieści się zatem również heksan sklasyfikowany pod kodem CN 2710 12 25, zatem drugi warunek do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł jest również spełniony.

Po trzecie, istotne jest też przeznaczenie danego wyrobu. Stawka akcyzy w wysokości 0 zł dotyczy wyłącznie czynności odnośnie wyrobów przeznaczonych do celów innych niż:

  • opałowe,
  • jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych,
  • do napędu silników spalinowych
  • albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Spółka nie wykorzystuje dziś i nie będzie również w przyszłości wykorzystywała heksanu do żadnego z ww. celów. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka będzie bowiem wykorzystywać heksan jako rozpuszczalnik w procesie ekstrakcji oleju z wytłoku (analogicznie jak w momencie składania niniejszego wniosku Spółka czyni względem heksanu nabywanego od dostawców krajowych). Spółka nie będzie też odsprzedawać heksanu innym podmiotom, które potencjalnie mogłyby zużywać wyrób do innych celów. W związku z powyższym, trzeci warunek do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł jest spełniony.

Po czwarte wreszcie, istotny jest też przebieg transakcji dotyczących danego wyrobu akcyzowego. Stawka 0 zł znajduje zastosowanie w jednej z ośmiu grup okoliczności wskazanych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy o AKC.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o AKC, stawka akcyzy w wysokości 0 zł znajduje zastosowanie, jeżeli wyroby spełniające wymienione wyżej trzy warunki są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

Z przepisu tego wynika więc konieczność dokonania określonego rodzaju czynności opodatkowanej, odpowiedniej dokumentacji oraz właściwego statusu nabywcy. Wszystkie te przesłanki będą w opisywanym przypadku spełnione.

Oto bowiem zgodnie z opisywanym przebiegiem przyszłych transakcji, dojdzie do przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, co spełnia definicję nabycia wewnątrzwspólnotowego zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o AKC. Co więcej, Spółka ma siedzibę na terytorium kraju i złożyła zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego a także zużywa na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy. Tym samym, Spółka posiada status zużywającego podmiotu gospodarczego w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o AKC. Końcowo, Spółka będzie dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego na podstawie dokumentu handlowego (np. faktury VAT, dokumentów przewozowych itp.), które w swojej treści będą zawierać dane analogiczne jak w przypadku uproszczonego dokumentu towarzyszącego (zgodnie z art. 77 ust. 2 ustawy o AKC, co Spółka opisuje szerzej w odpowiedzi na pytanie 2).

Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki będzie ona miała prawo do stosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł do dokonywanych w przyszłości poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy nabyć wewnątrzwspólnotowych heksanu sklasyfikowanego pod kodem CN 2710 12 25.

Uzasadnienie stanowiska Spółki - pytanie 2

Zgodnie z art. 78 ust. 7a pkt 1 ustawy o AKC, warunkiem dokonania przez podatnika nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106, tj. ze zm., dalej: ustawa o VAT) poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy jest posiadanie koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, o której mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 833, tj. ze zm.).

Wspomniany art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o VAT odwołuje się zaś w swojej treści do benzyn silnikowych sklasyfikowanych pod kodem CN 2710 12 25, z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych. Innymi słowy dla ustalenia, czy dla dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego heksanu o kodzie CN 2710 12 25 poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy Spółka będzie miała obowiązek posiadania koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą niezbędne jest ustalenie, czy heksan, który będzie przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego przez Spółkę stanowi benzynę lakową lub przemysłową.

Definicja benzyny lakowej i przemysłowej została zawarta w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii (Dz.U.UE.L 304/1). Zgodnie z tym aktem prawnym, benzyna lakowa i benzyny przemysłowe to rafinowane pośrednie produkty destylacji, o przedziale temperatur destylacji podobnym jak w przypadku benzyny pirolitycznej i nafty. Dzielą się przy tym na:

  • benzyny przemysłowe: Lekkie oleje destylujące w temperaturze między 30°C a 200°C. Wyróżnia się 7 lub 8 gatunków benzyn przemysłowych, zależnie od miejsca frakcji w przedziale destylacji. Gatunki definiuje się według różnicy temperatur pomiędzy punktami destylacji 5% objętości i 90% objętości (nie więcej niż 60°C).
  • benzyny lakowe: Benzyna przemysłowa o temperaturze zapłonu powyżej 30°C. Przedział destylacji benzyny lakowej wynosi od 135°C do 200°C.

Zużywany w chwili obecnej przez Spółkę heksan nabywany od dostawców krajowych posiada minimalną temperaturę wrzenia w wysokości 65 stopni Celsjusza a maksymalną w wysokości 70 stopni Celsjusza. Zakres destylacji wynosi więc 5 stopni Celsjusza. Gęstość heksanu w temperaturze 15 stopni Celsjusza wynosi od 660 do 685 kg/m3. Heksan, który Spółka będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo powinien spełniać analogiczne wymagania fizykochemiczne jak heksan dziś zużywany w procesie ekstrakcji.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki heksan, który Spółka będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo spełnia warunki do uznania za benzynę przemysłową w rozumieniu art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT w związku z art. 78 ust. 7a pkt 1 ustawy o AKC. Co za tym idzie, Spółka nie będzie musiała posiadać koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, aby nabywać heksan wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o AKC.

Uzasadnienie stanowiska Spółki - pytanie 3

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o AKC, stawka akcyzy w wysokości 0 zł znajduje zastosowanie, jeżeli wyroby spełniające wymienione wyżej warunki są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

Zgodnie z art. 77 ust. 2 ustawy o AKC, uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Uproszczony dokument towarzyszący zdefiniowany został w art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o AKC. Na podstawie ww. przepisu, jest to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249. z późn. zm.). Wzór uproszczonego dokumentu towarzyszącego zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 334).

Dokument handlowy nie został natomiast zdefiniowany na gruncie ustawy o AKC jak również jego definicji nie określa żaden akt wykonawczy wydany na podstawie ustawy o AKC. Nie istnieją również żadne przepisy ustalające na gruncie podatku akcyzowego jakie elementy winien zawierać dokument handlowy. Wobec tego przyjąć należy, że dokumentem handlowym może być dowolny dokument używany w handlu, dokumentujący przebieg transakcji gospodarczej np. faktura, dokument przewozowy lub dokument magazynowy.

W ocenie Wnioskodawcy, jako dokument handlowy o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym należy więc rozumieć dowolny dokument handlowy taki jak np. faktura, dokument przewozowy lub dokument magazynowy. Tego rodzaju podejście prezentowane jest także w praktyce podatkowej, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.4.2019.1.WR Dyrektor KIS uznał, że dokument handlowy powinien wskazywać podmiot, od którego wyroby akcyzowe są przemieszczane, a także podmiot, do którego wyroby akcyzowe są przemieszczane, tak aby nie było wątpliwości, że dane przemieszczenie wyrobów akcyzowych może być uznane za nabycie wewnątrzwspólnotowo przez zużywający podmiot gospodarczy. Weryfikacja dokumentu handlowego w powyższym zakresie może mieć miejsce w ramach postępowania podatkowego. Tym samym za dokument handlowy, o którym w art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, może być uznany każdy dokumenty stosowany w obrocie handlowym, o ile z takiego dokumentu będzie jasno wynikać fakt dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

Podsumowując, zdaniem Spółki poza uproszczonym dokumentem towarzyszącym, innym rodzajem dokumentu umożliwiającego zastosowanie przez Spółkę stawki akcyzy w wysokości 0 zł będzie np. faktura VAT wystawiona przez dostawcę lub dokumenty przewozowe, o ile będą one zawierać elementy wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Uzasadnienie stanowiska Spółki - pytanie 4

Zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy o AKC, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Z ww. przepisu wynika, że jednym z warunków dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy jest potwierdzenie odbioru wyrobów przez nabywcę na uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Zdaniem Spółki, potwierdzenie takie nie jest jednak wymagane, jeżeli w danym przypadku nie ma obowiązku posługiwania się uproszczonym dokumentem towarzyszącym.

Uwzględniając argumentację Spółki przedstawioną powyżej, zakładając, że Spółka nie będzie miała obowiązku posługiwania się uproszczonym dokumentem towarzyszącym (a jedynie dokumentem handlowym zawierającym wymagane dane), wystarczającą formą potwierdzenia odbioru heksanu będzie dowolna forma, w tym także wysłana w ramach korespondencji handlowej z dostawcą informacja, że Wnioskodawca odebrał towar.

Uzasadnienie stanowiska Spółki - pytanie 5

Zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 2a, 3 i 3a ustawy o AKC, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany m.in. do:

  • złożenia zabezpieczenia akcyzowego - w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
  • wystawienia dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączenia tego dokumentu do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego - w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
  • bez wezwania organu podatkowego, do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji uproszczonej, według ustalonego wzoru, oraz obliczenia akcyzy i dokonania jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Z przedstawionej przez Spółkę argumentacji w zakresie pytań 1-3 wynika, że nabywany wewnątrzwspólnotowo heksan będzie korzystał ze stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Obowiązki w zakresie składania zabezpieczenia akcyzowego, wystawiania dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego, obliczenia i zapłaty akcyzy oraz składania deklaracji uproszczonej w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego literalnie dotyczą zaś jedynie nabycia towarów opodatkowanych na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Co za tym idzie, zdaniem Spółki nie będzie ona musiała wypełniać ww. obowiązków ani w zakresie zabezpieczenia akcyzowego, ani składania deklaracji uproszczonej, ani też zapłaty akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki - pytanie 6

Przy założeniu pozytywnej odpowiedzi na pytanie 5, jedynym obowiązkiem Spółki wskazanym w art. 78 ust. 1 ustawy o AKC będzie więc dokonywanie zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Ww. przepisy nie określają ani terminu do składania tego rodzaju zgłoszenia ani też częstotliwości jego składania. Wskazują jedynie, że zgłoszenie musi mieć miejsce przed dokonaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego. Co za tym idzie, nic nie stoi na przeszkodzie, by znając zawczasu wolumen dostaw od danego kontrahenta oraz harmonogram dostaw, Spółka dokonywała jednorazowego zgłoszenia o planowanym nabyciu heksanu w całym danym okresie rozliczeniowym. Za tego rodzaju podejściem przemawia także konstrukcja wzoru zgłoszenia, określona w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju z dnia 7 lutego 2017 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 257). Wzór zgłoszenia wskazuje jednoznacznie, że w poz. 5 należy wykazać "dane wyrobów akcyzowych przewidywanych do nabycia", co oznacza, że tych wyrobów może być większa liczba.

Co więcej, ratio legis składania zgłoszenia jest przekazanie do naczelnika urzędu skarbowego informacji o planowanej czynności w celu ustanowienia zabezpieczenia akcyzowego, obejmującego mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Zdaniem Spółki (szczegółowo uargumentowanym w odpowiedzi na pytanie 5), Spółka nie będzie miała obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego, zapłaty akcyzy ani składania deklaracji uproszczonej z uwagi na fakt, że nabycie wewnątrzwspólnotowo heksanu będzie korzystać ze stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki realizacja obowiązku w zakresie składania zgłoszenia, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC będzie miała za zadanie jedynie poinformowanie organu podatkowego o planowanej transakcji, bez konieczności wyciągania z tego tytułu dalszych skutków podatkowych. Tym bardziej więc możliwe jest jednorazowe zbiorcze zgłoszenie wszystkich planowanych nabyć wewnątrzwspólnotowych.

Dopuszczalność jednorazowego składania zbiorczego zgłoszenia potwierdza praktyka podatkowa, przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.210.2019.1.MAZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że powyższa ocena prawna odnosi się wyłącznie do przedstawionych we wniosku pytań i przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 12 25, będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych jak również, jak również będą wyrobami należącymi do kategorii benzyn przemysłowych.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj