Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-312/11-4/AF
z 4 listopada 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-312/11-4/AF
Data
2011.11.04
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Przedmiot podatku
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
nabycie
obowiązek podatkowy
podatek od spadków i darowizn
spadek
spadkobiercy
Istota interpretacji
Z tytułu nabytego w drodze spadku gospodarstwa rolnego Wnioskodawca jest zwolniony z podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. Z zapłaty ww. podatku zwolnione jest również nabycie w drodze dziedziczenia budynków niemieszkalnych znajdujących się na tym gospodarstwie rolnym z wyjątkiem budynków wymienionych w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nabycie w drodze dziedziczenia budynków mieszkalnych znajdujących się na tym gospodarstwie rolnym nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.
Wniosek ORD-IN 176 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 05.08.2011 r. (data wpływu 11.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia w drodze dziedziczenia gospodarstwa rolnego oraz budynków mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na tym gospodarstwie - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 11.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia w drodze dziedziczenia gospodarstwa rolnego oraz budynków mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na tym gospodarstwie. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. W dniu 29 czerwca 2001 r. Sąd Rejonowy wydał postanowienie, w którym stwierdził:
W dniu 25 października 2006 r. Sąd Rejonowy wydał postanowienie o nabyciu z mocy ustawy przez Wnioskodawcę po swojej matce B.L. całości spadku wraz z wchodzącym w jego skład gospodarstwem rolnym. Postanowienie to uprawomocniło się 16 listopada 2006 r. Gospodarstwo rolne składa się z działki nr 29, obręb 96, położnej w J. W wypisie z rejestru gruntów wydanym przez Starostwo Powiatowe w dniu 18 maja 2011 r. grunty zostały zakwalifikowane jako: tereny mieszkaniowe (według klasyfikacji oznaczone symbolem B), grunty orne (symbol RVI), pastwiska trwałe (symbol PsV), grunty zadrzewione i zakrzewione (symbol Lz-RVI). Łączna powierzchnia działki wynosi 1,8864 ha. Grunty są niehipotekowane i w rozumieniu ustawy o podatku rolnym stanowią gospodarstwo rolne. W dniu 09 grudnia 2010 r. Wnioskodawca złożył do Sądu Rejonowego wniosek o stwierdzenie nabycia przez niego prawa własności przedmiotowej nieruchomości przez zasiedzenie. Postanowieniem z dnia 29 czerwca 2011 r. Sąd orzekł, iż własność przedmiotowej działki została nabyta w drodze zasiedzenia jednak nie przez Wnioskodawcę, ale przez jego dziadków, z datą oznaczoną na dzień 27 stycznia 1970 r., gdyż już wtedy upłynął wymagany przez prawo okres niezbędny dla zasiedzenia nieruchomości. Wnioskodawca wskazał, iż stał się więc właścicielem nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne w drodze dziedziczenia, co wynika z postanowień spadkowych opisanych w punkcie 1 i 2 tj. postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 29 czerwca 2001 r. oraz postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 25 października 2006 r., a nie w drodze zasiedzenia, co wynika z postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 29 czerwca 2011 r. Obecnie Wnioskodawca chce dokonać zbycia swego gospodarstwa rolnego, a niniejszy wniosek dotyczy konsekwencji podatkowych takiego zbycia zarówno dla niego, jak i dla kupującego, w świetle podanego stanu faktycznego. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Niniejsze interpretacja indywidualna dotyczy podatku od spadków i darowizn w części dotyczącej odpowiedzi na pytanie Nr 1 i Nr 2. W zakresie podatku od spadków i darowizn w części dotyczącej odpowiedzi na pytanie Nr 3 została wydana odrębna interpretacja indywidualna Nr IPPB2/436-312/11-5/AF. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została wydana interpretacja indywidualna Nr IPPB1/415-803/11-2/AM. Zdaniem Wnioskodawcy Ad. 1. Wnioskodawca zostanie zwolniony z zapłaty podatku z tytułu nabycia gospodarstwa rolnego w drodze dziedziczenia na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. Ad. 2. Z ww. podatku będzie zwolnione nabycie budynków niemieszkalnych znajdujących się na nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne, gdyż art. 4 ust. 1 pkt 1 ich nie wyłącza ze zwolnienia. Budynki mieszkalne zostaną zaś opodatkowane zgodnie z wartościami określonymi w art. 15 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem spadku. Ponieważ nabycie ww. nieruchomości w drodze spadku nastąpiło przed 01 stycznia 2007 r. w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2007 r. Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „spadek”, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Art. 924 ustawy Kodeks Cywilny stanowi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy. Natomiast zgodnie z art. 925 ww. ustawy spadek nabywa się z chwilą otwarcia spadku. Jak z powyższego wynika spadkobierca nabywa spadek z chwilą śmierci spadkodawcy. Na podstawie art. 926 § 1 i § 2 ww. ustawy powołanie do spadku wynika z ustawy albo z testamentu. Dziedziczenie ustawowe co do całości spadku następuje wtedy, gdy spadkodawca nie powołał spadkobiercy albo gdy żadna z osób, które powołał, nie chce albo nie może być spadkobiercą. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. - zwalnia się od podatku:
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn jeżeli przedmiotem spadku lub darowizny są składniki majątkowe wymienione w ust. 1 pkt 1 lit. b i c, a nabywcami są zstępni lub małżonek, z podstawy opodatkowania wyłącza się wartość tych składników pod warunkiem, że te budynki i urządzenia będą wykorzystywane przez nabywcę nadal w stanie niepogorszonym i zgodnie z ich przeznaczeniem w ramach gospodarstwa rolnego przez okres co najmniej 5 lat od dnia przyjęcia spadku lub darowizny. Niedotrzymanie tych warunków powoduje utratę zwolnienia od podatku, z wyjątkiem niemożności dalszego prowadzenia tej działalności na skutek zdarzeń losowych, w wypadkach tych podatek obniża się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności przez spadkobiercę lub obdarowanego. Stosownie do zapisu art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ww. zwolnienie stosuje się, jeżeli nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast według art. 4 ust. 5 ww. ustawy ilekroć jest w niej mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Stosownie do postanowień paragrafu 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:
Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. – przysługuje w każdym przypadku, gdy przedmiotem spadku jest gospodarstwo rolne lub jego część - w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Ponadto art. 4 ust. 1 pkt 1 przedmiotowej ustawy stanowi również podstawę zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia usytuowanych na gruntach gospodarstw rolnych budynków gospodarczych służących bezpośrednio produkcji rolnej. Z treści ww. artykułu wynika bowiem, że ustawodawca wyłączył zwolnienie od podatku tylko dla budynków mieszkalnych i budynków zajętych na cele specjalistycznej produkcji rolnej. Reasumując, należy stwierdzić, że z tytułu nabytego w drodze spadku gospodarstwa rolnego Wnioskodawca jest zwolniony z podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. Z zapłaty ww. podatku zwolnione jest również nabycie w drodze dziedziczenia budynków niemieszkalnych znajdujących się na tym gospodarstwie rolnym z wyjątkiem budynków wymienionych w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nabycie w drodze dziedziczenia budynków mieszkalnych znajdujących się na tym gospodarstwie rolnym nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.