Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2_4012_758_2020_1_MGO
z 3 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2020 r. (data wpływu 3 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych na realizację zadania oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem powstałej w ramach projektu infrastruktury – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych na realizację zadania oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem powstałej w ramach projektu infrastruktury.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. (dalej: Spółka lub Podatnik) jest spółką komunalną, w której 100% udziałów posiada Gmina. Spółka jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa Naczelnikowi Urzędu Skarbowego comiesięczne deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7. Spółka aktualnie ubiega się o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą „…” (PO RYBY 2014-2020), Priorytet 1 Promowanie rybołówstwa zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy; Działanie 1.12 „Porty rybackie, miejsca wyładunku, giełdy rybne i przystanie - inwestycje w zakresie poprawy infrastruktury portów rybackich, giełd rybnych, miejsc wyładunku i przystani”. Celem Przedsięwzięcia jest utworzenie przystani morskiej. W ramach przystani planuje się wykonać dwa pomosty do cumowania jednostek rybackich. Przystań będzie wyposażona w infrastrukturę techniczną oraz obiekty do celów administracyjnych oraz działalności rybackiej.

Zakres prac obejmie:

  1. dwa pomosty do cumowania na ok. 20 jednostek rybackich;
  2. nowe zagospodarowanie układu komunikacyjnego - ciągów kołowo-pieszych, dojść i zejść na pomosty;
  3. budynek sanitariatów wyposażony w sanitariaty damskie, męskie i dla niepełnosprawnych oraz pomieszczenia gospodarcze;
  4. budynek gospodarczy wielofunkcyjny z własnym zapleczem sanitarnym;
  5. magazyn sprzętu wodnego dla rybaków;
  6. slip do wodowania mniejszych jednostek rybackich;
  7. środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do funkcjonowania przystani morskiej;
  8. nowe zagospodarowanie układu komunikacyjnego - ciągów kołowo-pieszych, dojść i zejść na pomosty;
  9. miejsca parkingowe;
  10. infrastrukturę techniczną:
    • sieci energetyczne;
    • sieci wodociągowe;
    • sieci kanalizacji sanitarnej;
    • oświetlenie zewnętrzne;
    • systemu monitoringu;
    • system ogrodzenia terenu, wraz z systemem dozoru;
    • system dystrybucji energii i wody dla jednostek pływających;
    • system odbioru ścieków od statków rybackich;

  11. elementy małej architektury, ławki, koszy na śmieci, stojaki na rowery;
  12. nasadzenia:
    • przesadzenia zieleni średniej;
    • renowacja terenów zielonych – trawników, nasadzenia trawników;
    • nasadzenie zieli izolacyjnej.



Teren inwestycji znajduje się w W., w miejscu tzw. plaży miejskiej. Zlokalizowany jest on wzdłuż brzegu D. Obecnie teren jest użytkowany przez okolicznych mieszkańców, wędkarzy, grupy „morsujące”. Na terenie inwestycji znajdują się: wiata rekreacyjna, dwa stałe pomosty z pokładem drewnianym oraz urządzenia rekreacyjne i elementy małej architektury, w dużym stopniu zniszczone. Teren nie jest ogrodzony, wjazd odbywa się od strony ulicy S. Dojazd do terenu inwestycji odbywa się ulicą S. W obrębie terenu inwestycji droga ta jest utwardzona betonowymi płytami. Na terenie znajduje się również niezorganizowany parking – teren utwardzony płytami betonowymi. Dojazd doprowadzony jest do wiaty rekreacyjnej nad brzegiem. Na terenie znajdują się place i trakty piesze nieutwardzone. Na terenie inwestycji znajduje się zieleń wysoka, średnia i niska w stanie nieuporządkowanym i zaniedbana. Operacja zapewnia komplementarność z istniejącym stanem, na którym ma powstać przystań morska. Zaplanowane prace uwzględniają istniejące warunki geotechniczne oraz wodne. Realizacja projektu pozwoli na wykorzystanie potencjału drzemiącego we wskazanej lokalizacji oraz nadanie mu funkcji przystani morskiej.

W wyniku realizacji projektu powstanie przystań morska na potrzeby rybaków w W. Będzie to miejsce posiadające poza pomostami dla cumujących jednostek rybackich również niezbędną infrastrukturę techniczną oraz obiekty zapewniające pełną funkcjonalność przystani od strony administracyjnej oraz aktywizującej i integrującej sektor rybacki. Realizacja operacji umożliwi osiągniecie następujących celów m.in.:

  1. promowanie rybołówstwa zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy;
  2. poprawę bezpieczeństwa, warunków postoju lub obsługi statków rybackich;
  3. poprawę warunków bezpieczeństwa lub higieny pracy;
  4. prowadzenie inicjatyw edukacyjnych w zakresie zrównoważonego rybołówstwa;
  5. zmniejszenie wpływu rybołówstwa na środowisko morskie, w tym unikanie i redukcja, w jak największym stopniu, niechcianych połowów. 

Do ogólnych celów Programu Operacyjnego „…” w zakresie rybołówstwa morskiego należą m.in. zrównoważona eksploatacja zasobów oraz zwiększenie rentowności sektora rybactwa. Realizacja operacji wpisuje się w cel ogólny Priorytetu 1 jakim jest zrównoważona eksploatacja zasobów oraz zwiększenie rentowności sektora rybołówstwa morskiego i rybactwa śródlądowego.

Wpływ operacji będzie widoczny również w zgodności z celami szczegółowymi Priorytetu 1. takimi jak:

  1. zmniejszenie wpływu rybołówstwa na środowisko morskie, w tym redukcja niechcianych połowów;
  2. ochrona i odbudowa ekosystemów wodnych i ich różnorodności biologicznej:
  3. zapewnienie równowagi pomiędzy zdolnością połowową a dostępnymi uprawnieniami do połowów;
  4. podnoszenie konkurencyjności i rentowności przedsiębiorstw z sektora rybołówstwa, w tym floty łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego, oraz poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy;
  5. rozwój szkoleń i nowych umiejętności zawodowych dla sektora rybackiego.

Osiągnięciu powyższych celów będzie możliwe również poprzez współpracę pomiędzy sektorem rybołówstwa, tj. Stowarzyszeniem Rybaków. Wnioskodawca zaplanował szeroki i kompleksowy zakres projektu, aby najpełniej realizować zadania przystani morskiej przydatnej dla sektora rybackiego. Zakres projektu został opracowany w oparciu o wieloletnią współpracę z sektorem rybackim, poprzez wsłuchanie się w ich potrzeby i oczekiwania. Nowa infrastruktura jest odpowiedzią na pilne potrzeby w zakresie rybołówstwa morskiego w gminie W. Realizacja operacji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy w przystani rybackiej poprzez stworzenie przystani morskiej z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz administracyjną. W Gminie W. nie funkcjonuje przystań rybacka, przystosowana dla jednostek rybackich. Występuje deficyt miejsc cumowania jednostek rybackich oraz możliwości pełnienia dla nich przystani macierzystej. Przystań rybacka z odpowiednią infrastrukturą techniczną pełni ważną rolę w organizacji gospodarki morskiej i pozwala na wykorzystanie kluczowych z punktu widzenia gminy potencjałów. W ramach projektu powstanie pełna infrastruktura gwarantująca funkcjonowanie przystani morskiej obejmującej również część administracyjną, socjalną oraz sanitarną dla rybaków. Planuje się utworzenie budynku wielofunkcyjnego przeznaczonego dla grup rybackich, celem organizacji wystaw, warsztatów, prelekcji, spotkań, dotyczących tematyki rybackiej. Pozwoli to na aktywizację oraz integrację sektora rybackiego w gminie, jak również rozwój wspólnych inicjatyw z innymi podmiotami z innych gmin.

W Gminie W. funkcjonują dwa porty morskie: w W. oraz S., które nie są wykorzystywane zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Nie dysponują odpowiednią powierzchnią do pełnienia funkcji przystani morskiej, w tym pełnienia funkcji przystani macierzystej dla statków rybackich. Realizacja projektu wpisuje się w szerszy kontekst rozwoju sieci portów oraz przystani rybackich, na podstawie ramowego projektu …, który łączy w sobie rozwój oraz kultywowanie kultury rybackiej. Projekt jest realizowany przez Lokalne Grupy Rybackie na terenie województw: p., z. i w. Tworzenie komplementarnej infrastruktury rybackiej umożliwi integrację całego sektora rybackiego. Na mapie Gminy W. brakuje infrastruktury niższego szczebla niż porty morskie. Przystań morska idealnie wpisuje się w rozwój funkcji oraz kompetencji rybackich. Celem utworzenia przystani rybackiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest kompleksowa obsługa jednostek rybackich oraz rozwój rybołówstwa morskiego.

Realizacja projektu pozwoli na podniesienie rangi Gminy na tle innych gmin, posiadających porty i przystanie rybackie. Umożliwi stworzenie dogodnych warunków bezpieczeństwa, warunków pracy oraz funkcjonowania przystani rybackiej. Realizacja projektu wpłynie na rozwój gospodarczy Gminy, poprawę warunków funkcjonowania sektora rybackiego oraz rozwój infrastruktury obszarów morskich.

Powstałą w ramach przedmiotowej inwestycji infrastrukturą, stosownie do treści art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2017 r. poz. 1933 ze zmianami), w granicach określonych Zarządzeniem Nr … Dyrektora Urzędu Morskiego z dnia … 2019 roku, będzie zarządzała Spółka.

Spółka budująca przystań morską w W. ma charakter celowy. Została ona utworzona przez Gminę w celu wypełniania zadań, o których mowa w art. 7 ustawy o portach i przystaniach morskich:

  1. zarządzania nieruchomościami i infrastrukturą portową;
  2. prognozowania, programowania i planowania rozwoju portu;
  3. budowy, rozbudowy, utrzymywania i modernizacji infrastruktury portowej;
  4. pozyskiwania nieruchomości na potrzeby rozwoju portu;
  5. świadczenia usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej;
  6. zapewnienia dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania;
  7. koordynacji korzystania z infrastruktury portowej, z wyjątkiem kompetencji administracji morskiej;
  8. działania zmierzające do rozwoju działalności gospodarczej prowadzonej w porcie oraz promocję takiej działalności.

Spółka będzie posiadała prawo do dysponowania nieruchomościami na cele realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości. Sto procent udziałów w Spółce będzie posiadała Gmina.

Gmina użyczy Spółce swój potencjał osobowy, wraz z jego kompetencjami i doświadczeniem oraz zasoby organizacyjno-techniczne, niezbędne do realizacji przedsięwzięcia związanego z tworzeniem i rozwojem infrastruktury przystani morskiej w W.. Wybudowana infrastruktura będzie udostępniona Stowarzyszeniu Rybaków w W., który będzie pełnił rolę administracyjną przystani morskiej. Dla 16 jednostek rybackich przystań będzie pełniła rolę przystani macierzystej. Dodatkowe miejsca będą dla jednostek przypływających z innych portów.

Po zakończeniu prac inwestycyjnych infrastruktura, która stanowić będzie bezpośredni efekt inwestycji będzie udostępniana przez Spółkę wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie umowy najmu lub dzierżawy poszczególnym zainteresowanym podmiotom. Przewidywanymi dochodami w ramach funkcjonowania infrastruktury nowo powstałej Przystani Morskiej będą:

  • usługa całorocznego wynajęcia biur,
  • usługa wynajęcia sali konferencyjnej,
  • usługa całorocznego wynajmowania 13 boksów dla rybaków z dodatkową opłatą za mediami według zużycia (prąd, woda),
  • usługa udostępnienia za opłatą miejsca do cumowania przy pomoście/brzegu dla 20 jednostek rybackich,
  • pobieranie opłat za media (prąd i woda) po podłączeniu jednostki pływającej do słupka z mediami znajdującego się na pomoście/brzegu,
  • usługa slipowania jednostek pływających,
  • usługa magazynowania sprzętu wodnego,
  • pobieranie każdorazowo opłat od rybaków za korzystanie z budynku sanitarnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka będzie miała prawo odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych na realizację przedmiotowego zadania oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem powstałej w ramach niniejszego projektu infrastruktury?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Spółce będzie przysługiwało pełne prawo odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych na realizację przedmiotowego zadania oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem powstałej w ramach niniejszego projektu infrastruktury.

Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zmianami – dalej: u.p.t.u), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Spółka będzie wykorzystywała przystań morską w W. wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka nie będzie wykorzystywała tej przystani do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. W związku zatem z faktem, iż powyższe wydatki będzie można przypisać bezpośrednio do dokonywanych przez Spółkę czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT, Podatnikowi – Spółce, stosownie do art. 86 ust. 1 u.p.t.u., będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Spółka jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik od towarów i usług. Spółka aktualnie ubiega się o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą „…” w ramach Programu Operacyjnego „…”. Celem przedsięwzięcia jest utworzenie przystani morskiej. Przystań będzie wyposażona w infrastrukturę techniczną oraz obiekty do celów administracyjnych oraz działalności rybackiej. Celem utworzenia przystani rybackiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest kompleksowa obsługa jednostek rybackich oraz rozwój rybołówstwa morskiego. Wybudowana infrastruktura będzie udostępniona Stowarzyszeniu Rybaków, który będzie pełnił rolę administracyjną przystani morskiej.

Po zakończeniu prac inwestycyjnych infrastruktura, która stanowić będzie bezpośredni efekt inwestycji będzie udostępniana przez Spółkę wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie umowy najmu lub dzierżawy poszczególnym zainteresowanym podmiotom. Przewidywanymi dochodami w ramach funkcjonowania infrastruktury nowo powstałej Przystani Morskiej będą:

  • usługa całorocznego wynajęcia biur,
  • usługa wynajęcia sali konferencyjnej,
  • usługa całorocznego wynajmowania 13 boksów dla rybaków z dodatkową opłatą za mediami według zużycia (prąd, woda),
  • usługa udostępnienia za opłatą miejsca do cumowania przy pomoście/brzegu dla 20 jednostek rybackich,
  • pobieranie opłat za media (prąd i woda) po podłączeniu jednostki pływającej do słupka z mediami znajdującego się na pomoście/brzegu,
  • usługa slipowania jednostek pływających,
  • usługa magazynowania sprzętu wodnego,
  • pobieranie każdorazowo opłat od rybaków za korzystanie z budynku sanitarnego.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych na realizację zadania oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem powstałej w ramach projektu infrastruktury.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie niniejsze uregulowania oraz opis stanu faktycznego przedmiotowej sprawy, należy stwierdzić, że wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy podstawowe przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego zostaną spełnione. Jak wynika bowiem z przedstawionych okoliczności, powstała w wyniku inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Spółki działającej w charakterze podatnika VAT.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na realizację zadania oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem powstałej w ramach projektu infrastruktury, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy o VAT, gdyż zostaną spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujące to prawo.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga również, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny tj. zostanie ustalone, że wysokość czynszu skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że infrastruktura nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj