Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.795.2020.3.ISL
z 10 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 6 listopada 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.795.2020.1.ISL, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 6 listopada 2020 r. (data doręczenia 10 listopada 2020 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza założyć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu korepetycji dla uczniów szkół podstawowych oraz szkół średnich. Wnioskodawca uczęszczał na studia (…), podczas których nabył ponadprzeciętną wiedzę z dziedziny matematyki. Wnioskodawca zamierza świadczyć swoje usługi samodzielnie nie zatrudniając pracowników. Usługi te zamierza adresować do uczniów, którzy przystępują do egzaminu maturalnego z przedmiotów ścisłych, z uwzględnieniem rozszerzonej matematyki. Są to głównie licealiści, którzy wybrali edukację w klasach o profilach matematycznym, fizycznym, chemicznym, informatycznym. Nie mniej liczną grupę stanowią uczniowie techników. Wszyscy uczniowie chcą na bieżąco utrzymywać wysokie wyniki w nauce, które docelowo pozwolą im w przyszłości dostać się na wymarzone studia. Wnioskodawca dysponuje już znacznym doświadczeniem, które nabył w okresie 5 lat współpracując z jednym z inkubatorów przedsiębiorczości. Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą zamierza wybrać opodatkowanie kartą podatkową, zgodnie z art. 23 ust. 11 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca planuje zaklasyfikować swoją działalność gospodarczą w ramach kodu PKD 85.59.B, jako pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zamierza udzielać korepetycji realizując przesłanki ustawowe nauczania określone w art. 23 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, to oznacza, że będzie świadczyć usługi edukacyjne polegające na udzielaniu lekcji na godziny, z uwzględnieniem warunków określonych w części XI tabeli. Z tabeli zawartej w części XI „Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny” Załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne „Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej” wynika, że stawka tego podatku uzależniona jest od liczby godzin przeznaczonych miesięcznie na udzielanie lekcji. Wnioskodawca świadom jest przesłanek uznania danych usług edukacyjnych za udzielanie lekcji na godziny, które polega na przygotowaniu (odrabianiu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). Natomiast za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). Jednocześnie w ww. ustawie brak jest wprost uregulowań dotyczących zasad opodatkowania w formie karty podatkowej działalności w przypadku udzielania lekcji grupie uczniów. Działalność, którą Wnioskodawca zamierza podjąć, mieści się w słownikowej definicji korepetycji, za którą powszechnie uznaje się prywatną lekcję stanowiącą pomoc w nauce. Wnioskodawca zgodnie z powyższymi przesłankami zamierza udzielać korepetycji podczas spotkań w grupach składających się z maksymalnie trzech uczniów. Na potrzeby niniejszej interpretacji zarówno uczeń szkoły podstawowej oraz uczeń szkoły średniej będą nazywani uczniem. Wnioskodawca nabywając doświadczenie opracował autorski program nauczania nazwany przez Niego „System 30-30-30”. Jest to model nauczania, podczas którego czas poświęcony uczniowi jest dzielony na trzy sekcje. Sekcja pierwsza obejmuje sprawdzenie bieżącej wiedzy ucznia, rzetelności wykonywania zadań nałożonych przez nauczyciela w ramach toku nauczania. Uczniowi tłumaczone są błędy, które popełnia wraz ze wskazaniem metod na opracowanie zagadnień. Sekcja druga obejmuje samodzielną pracę ucznia zgodnie z przedstawionym przez korepetytora poprawnym sposobie. W tej sekcji uczeń swobodnie dysponuje swoim czasem na wykonanie modelowych zadań. Pozwala to uczniowi bez presji obecności nauczyciela obok biurka przemyśleć i rozwiązać dane zadanie, we własnym indywidualnym tempie przyswoić przedstawione uprzednio wzory. Ostatnia sekcja to ponowne wspólne działanie ucznia i korepetytora. Obejmuje ona analizę wykonanych przez ucznia zadań i problemów, które pojawiły się na etapie rozwiązywania. Jest to model, który pozwala danemu uczniowi na weryfikację napotkanych przez niego trudności w sposób, gdy uczeń pozostaje na bieżąco z realizacją danego zadania. Pozwala to wyeliminować błędy na najwcześniejszym etapie, bezpośrednio po ich ujawnieniu. Taki model zapobiega utrwalaniu się w umyśle ucznia błędnego modelu postępowania, który ujawniłby się przy okazji najbliższych zajęć lekcyjnych, klasówek, czy odpowiednio-egzaminów. Model ten jest nie tylko skuteczny dla uczniów pod kątem osiąganych przez nich efektów - uczniowie w wyniku korepetycji udzielanych przez Wnioskodawcę nie tylko eliminują swoje bieżące niedociągnięcia edukacyjne, ale także nierzadko realizują ponadprogramowe osiągnięcia, co w perspektywie czasu pozwala zdawać egzaminy maturalne na 100%, wygrywać konkursy, olimpiady. Korepetycje te mogą być realizowane w sposób zdalny, w całości bądź częściowo. Podczas korepetycji udzielanych stacjonarnie do nauki wykorzystywane są wszelkie nowinki technologiczne o charakterze edukacyjnym - rzutnik, interaktywne tablice, laptopy, tablety graficzne, oprogramowanie zdalnie synchronizujące prywatny zeszyt ucznia z notatkami nauczyciela, cyfrowe katalogowanie kilku tysięcy zadań za pomocą autorskiego systemu kodów itp. W toku korepetycji uczniowie mają możliwość korzystania z autorskich nagrań Wnioskodawcy dostępnych tylko i wyłącznie dla uczniów, w których to Wnioskodawca przedstawia omawiany materiał. Stanowi to bieżącą pomoc dla ucznia w trakcie odbywania korepetycji. Uczniowie mogą korzystać z zarejestrowanych materiałów także podczas zajęć w trakcie samodzielnego rozwiązywania zadań w określonej sekcji zajęć zgodnie z podziałem zaprezentowanym powyżej. Główną zaletą wyżej zaprezentowanego modelu jest fakt, że umożliwia on odbywanie korepetycji przez uczniów w dwu-trzyosobowych grupach bez utraty charakteru prywatnej lekcji. Za powyższym twierdzeniem przemawia fakt, że oferta Wnioskodawcy nie ogranicza się do uczniów skupionych na jednym etapie nauczania. Adresatami usług Wnioskodawcy będą uczniowie szkół podstawowych, średnich o różnych profilach, na różnych stadiach realizacji programu nauczania w danej jednostce. Wnioskodawca nie zamierza również ograniczać swojej działalności do uczniów z danego miejsca zamieszkania. Z uwagi, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w (…) uczniowie będą pochodzić z obszaru całego miasta, a także powiatów ościennych. Z uwagi na powyższe okoliczności nawet gdy uczniowie będą zebrani w jednej sali - dwóch bądź trzech uczniów - to nie będzie możliwe zrealizowanie lekcji w inny sposób niż indywidualny i prywatny, gdyż uczniowie będą w różnym wieku, będą sobie obcy, będą reprezentować różne placówki edukacyjne, różny etap nauczania oraz różny poziom prezentowanej wiedzy. Opracowany przez Wnioskodawcę model nauczania umożliwi zrealizowanie przesłanek ustawowych z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w czasie, gdy jeden z uczniów będzie realizował sekcję pierwszą korepetycji, drugi z uczniów przebywając w tym samym pomieszczeniu realizuje sekcję drugą zajęć. Autorski model pozwala poświęcić każdemu z uczniów należytą uwagę. W modelu tym uczniowie odbywają prywatne i indywidualne korepetycje i jedyne co łączy uczniów to fakt przebywania w jednym pomieszczeniu, jednakże zdaniem Wnioskodawcy jest to wyraźnie za mało, by nadać zajęciom charakter grupowy, zbiorowy. Wypracowany przez Wnioskodawcę model nauczania przypomina w pewnym uproszczeniu zawody szachowe, gdy jeden mistrz rozgrywa w jednym pomieszczeniu kilka osobnych, niezależnych partii szachów z początkującymi graczami. Fakt wykorzystania jednego pomieszczenia nie wyklucza obiektywnie prywatnej i wyłącznej interakcji między „mistrzem”, a pozostałymi graczami. Zachowanie analogii w metodzie Wnioskodawcy jest możliwe dzięki wykorzystaniu Jego autorskich technologii i doświadczenia w nauczaniu.

W piśmie z dnia 16 listopada 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że dla wykonywanych przez Niego usług właściwy kod PKWiU to - 85.59.19.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że nie jest w tej materii biegły i zamierza w celu poprawnego i należytego ustalenia klasyfikacji PKWiU zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego. Wnioskodawca zaznacza, że dopiero zamierza założyć jednoosobową działalność gospodarczą, jednakże świadom jest brzmienia art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. To oznacza, że Wnioskodawca zamierza złożyć stosowny wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie. Działalność Wnioskodawcy będzie mieścić się w zakresie określonym jedną z 12 tabel. Wnioskodawca nie będzie korzystać z usług innych podmiotów bez względu na formę umowy, ani nie będzie wykonywać innych rodzajów działalności, niż określona w art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Małżonka Wnioskodawcy nie prowadzi działalności w tym zakresie - jest lekarzem dentystą. Wnioskodawca nie zamierza wytwarzać dóbr opodatkowanych na podstawie odrębnych przepisów podatkiem akcyzowym. Całość działalności, którą Wnioskodawca zamierza prowadzić, będzie wykonywana na terytorium RP. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i nie zamierza tego zmieniać. Wnioskodawca pragnie zauważyć, że działalność gospodarcza, którą zamierza prowadzić, tj. udzielanie korepetycji, nie musi mieścić się w dyspozycji art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to artykuł wyznacza pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzoną przez nauczyciela jako wolny zawód. Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie to jest jednak definiowane jedynie dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego - usługi korepetytorskie mogą być opodatkowane ryczałtem tylko w przypadku, gdy są świadczone w ramach wolnego zawodu (wniosek z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. d) ww. ustawy). Opodatkowania w formie karty podatkowej ograniczenie to nie dotyczy. Wnioskodawca zauważa, że pod pojęciem wolnego zawodu rozumie się działalność gospodarczą, która nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 4 pkt 11 ww. ustawy). Ustawodawca nie uzależnia prawa podatnika do opodatkowania w formie karty podatkowej usług w zakresie udzielania korepetycji od cech szczególnych osoby udzielającej korepetycji, a w szczególności od faktu, czy osoba ta jest, czy też nie jest „nauczycielem”. Takie ograniczenia dotyczą tylko i wyłącznie osób udzielających korepetycji, opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (wniosek z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. d), w związku z art. 4 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Dla celów opodatkowania działalności w zakresie udzielania korepetycji kartą podatkową, korepetycji może udzielać ktokolwiek - fakt, czy podatnik jest, czy też nie jest nauczycielem, nie ma tu znaczenia. Z uwagi na jednostkowy i niestały charakter korepetycji (fakt, że są udzielane na godziny) Wnioskodawca nie przewiduje innego, niż godzinowy model rozliczenia, gdyż nigdy nie jest wiadomo, ile czasu trzeba będzie poświęcić danemu uczniowi. Wnioskodawca wystawi uczniowi (a w praktyce jego opiekunowi prawnemu) rachunek - fakturę potwierdzającą prawidłowe wykonanie usługi. Kwota widniejąca na fakturze będzie iloczynem stawki za jedną roboczogodzinę i liczby godzin. Na początek Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zamieszkiwanym przez siebie lokalu - zaadaptowanej na ten cel części, jednakże nie wyklucza, że w przyszłości wynajmie do tego celu odrębny lokal, by zwiększyć warunki pracy, komfort oraz atrakcyjność prowadzonych zajęć. Z uwagi na niestabilną sytuację gospodarczą Wnioskodawca nie jest w stanie zadeklarować się w sposób wiążący co do lokalu, w którym odbywać się będą lekcje na godziny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym przypadku udzielając korepetycji indywidualnie każdemu z uczniów podczas spotkań w 2-3 osobowych grupach Wnioskodawca będzie mógł opodatkować swój przychód stosując metodę karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), prezentowany przez Niego model działalności będzie realizować przesłanki udzielania lekcji na godziny zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
(Dz. U. z 2020 r., poz. 1905), gdyż zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli. Organy podatkowe w swoich wydanych przez siebie interpretacjach podatkowych wielokrotnie podkreślały definicję korepetycji, jako prywatnej lekcji stanowiącej pomoc w nauce. Taką definicję można znaleźć w interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 sierpnia 2012 r., Nr ILPB1/415-562/12-2/AG. Sposób, w który Wnioskodawca zamierza udzielać korepetycji uczniom zebranym w jednym pomieszczeniu, nie wyklucza charakteru indywidualnej i prywatnej lekcji. Koresponduje to z wykładnią językową i literalnym brzmieniem wskazanych przepisów. Wnioskodawca stwierdza, że w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, realizuje przesłankę możliwości zastosowania przez Niego formy opodatkowania, jaką jest karta podatkowa. Skoro ustawodawca definiuje udzielanie lekcji na godziny jako pomoc w nauce oraz jednocześnie pozostawia otwarty katalog usług, które można zakwalifikować pod tym pojęciem, to należy stwierdzić, że usługi edukacyjne w zakresie korepetycji, celem poprawy bieżącej wiedzy ucznia oraz celem przygotowania do egzaminów, klasówek, a także egzaminu maturalnego mieszczą się w pojęciu działalności polegającej na udzielaniu lekcji na godziny, zgodnie z wykładnią językową i uzyskane z tego tytułu przychody można rozliczać w formie karty podatkowej. Za szerokim rozumieniem pojęcia korepetycji przemawia między innymi wykładnia zaprezentowana w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 sierpnia 2012 r., Nr IPTPB1/415-360/12-4/MG. Wnioskodawca jest zdania, że w zaprezentowanym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku obszernie opisanym modelu nauki, przypominającym model zawodów szachowych, zrealizuje On przesłanki nauczania indywidualnego. Twierdzenia te oparte są także na liberalnych interpretacjach podatkowych w sprawach innych podatników, które dopuściły możliwość rozliczania się w formie karty podatkowej w przypadku prowadzenia zajęć w dwu, a nawet trzyosobowych grupach. Taki pogląd można znaleźć między innymi w cytowanej już interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 sierpnia 2012 r., Nr IPTPB1/415-360/12-4/MG oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 marca 2008 r., Nr IPPB1/415-358/07-2/AJ, a także interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 listopada 2016 r., Nr 0461-ITPB1.4511.901.2016.1.PSZ. Na korzyść Wnioskodawcy przemawia istotna okoliczność cechująca prezentowany przez Niego model nauczania. W cytowanych interpretacjach podatnicy uzyskali korzystne dla nich decyzje nie dysponując tak wysoce zindywidualizowanym i dostosowanym do potrzeb ucznia modelem nauczania.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 listopada 2020 r., Wnioskodawca wskazał, że zawarty we wniosku opis wyjaśnia, że dzięki zastosowaniu przez Niego unikalnej metody nauczania prowadzone przez Niego zajęcia nie stracą na swoim prywatnym i indywidualnym charakterze, nawet w sytuacji, gdy w jednej sali będą przebywać dwie lub trzy osoby. Autorski model nauczania Wnioskodawcy pozwala poświęcić każdemu z uczniów należytą uwagę. W modelu tym uczniowie odbywają prywatne i indywidualne lekcje, i jedyne co łączy uczniów, to fakt przebywania w jednym pomieszczeniu. Jednakże zdaniem Wnioskodawcy, jest to wyraźnie za mało, by nadać zajęciom charakter grupowy, zbiorowy. W jednostkowym i indywidualnym przypadku Wnioskodawcy przywołany i opisany obrazowo model spełnia przesłanki określone w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - jest nieprawidłowe.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

Z tabeli zawartej w części XI „Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny” „Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej” stanowiącej Załącznik nr 3 do ww. ustawy wynika, że stawka tego podatku uzależniona jest od liczby godzin przeznaczonych miesięcznie na udzielanie lekcji.

Natomiast za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). W tym miejscu podkreślić należy, że ustawodawca definiując pojęcie „udzielania lekcji na godziny” posługuje się pojęciem „uczeń” (liczba pojedyncza). Formuła ta wskazuje, że z tej formy opodatkowania będą wyłączone wszelkie usługi edukacyjne grupowe. Jednocześnie wskazać należy, że w ww. ustawie brak jest wprost uregulowań dotyczących zasad opodatkowania w formie karty podatkowej działalności w przypadku udzielania lekcji grupie uczniów.

Zgodnie natomiast ze Słownikiem języka polskiego, korepetycja to „prywatna lekcja stanowiąca pomoc w nauce”.

Opodatkowanie w formie karty podatkowej stanowi preferencyjną formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez podatników z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i jako wyjątek od zasady opodatkowania dochodów uzyskanych z tej działalności na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), może być stosowane wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych w ww. ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Powyższe oznacza, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania lekcji na godziny, działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej, jedynie w przypadku, gdy podatnik świadczy ww. usługi wyłącznie w postaci lekcji indywidualnych, tj. prowadzonych na zasadzie jedna godzina nauki z jednym uczniem. Jak wynika bowiem z literalnego brzmienia cytowanych objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pod pojęciem udzielania lekcji na godziny, uważa się wyłącznie pomoc udzielaną w trakcie tej godziny jednemu „uczniowi”, a nie grupie uczniów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza założyć jednoosobową działalność gospodarczą polegająca na udzielaniu korepetycji dla uczniów szkół podstawowych oraz szkół średnich. Wnioskodawca planuje świadczyć swoje usługi samodzielnie, nie zatrudniając pracowników. Planuje On udzielać korepetycji uczniom, którzy przystępują do egzaminu maturalnego z przedmiotów ścisłych, z uwzględnieniem rozszerzonej matematyki. Wnioskodawca zakładając jednoosobową działalność gospodarczą zamierza wybrać opodatkowanie kartą podatkową, zgodnie z art. 23 ust. 11 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, realizując przesłanki ustawowe nauczania określone w art. 23 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, to oznacza, że będzie świadczyć usługi edukacyjne polegające na udzielaniu lekcji na godziny, z uwzględnieniem warunków określonych w części XI tabeli. Wnioskodawca zamierza udzielać korepetycji podczas spotkań w grupach składających się z maksymalnie trzech uczniów. Adresatami usług Wnioskodawcy będą uczniowie szkół podstawowych, średnich o różnych profilach, na różnych stadiach realizacji programu nauczania w danej jednostce. Wnioskodawca nie zamierza ograniczać swojej działalności do uczniów z danego miejsca zamieszkania. Opracowany przez Wnioskodawcę model nauczania umożliwi zrealizowanie przesłanek ustawowych z art. 23 ust.1 pkt 11 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż w czasie, gdy jeden z uczniów będzie realizował sekcję pierwszą korepetycji, drugi z uczniów przebywając w tym samym pomieszczeniu realizuje sekcję drugą zajęć. Autorski model pozwala poświęcić każdemu z uczniów należytą uwagę. W modelu tym uczniowie odbywają prywatne i indywidualne i jedyne co łączy uczniów to fakt przebywania w jednym pomieszczeniu, jednakże zdaniem Wnioskodawcy jest to wyraźnie za mało by nadać zajęciom charakter grupowy, zbiorowy.

Wnioskodawca wskazał, że „zamierza udzielać korepetycji podczas spotkań w grupach składających się z maksymalnie trzech uczniów” i dalej, że „nawet gdy uczniowie będą zebrani w jednej sali - dwóch bądź trzech uczniów, to nie będzie możliwe zrealizowanie lekcji w inny sposób, niż indywidualny i prywatny”, jednakże, nie można uznać, aby usługi, które zamierza On świadczyć przebiegały - co zostało wskazane w objaśnieniach do części XI Załącznika Nr 3 - wyłącznie w postaci lekcji indywidualnych, tj. prowadzonych na zasadzie jedna godzina nauki z jednym uczniem, gdzie pod pojęciem udzielania lekcji na godziny, uważa się wyłącznie pomoc udzielaną w trakcie tej godziny jednemu „uczniowi”, a nie grupie uczniów. Udzielaniem lekcji na godziny, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest bowiem usługa edukacyjna świadczona jednemu uczniowi. Jest to usługa edukacyjna, polegająca na pomocy w nauce, głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji. Pomoc w nauce, o której mowa w tym przepisie ma zatem indywidualny charakter. Dodatkowo wskazać należy, że w pkt 2 objaśnień, użyto słowa „uczeń” w liczbie pojedynczej. Jeżeli Wnioskodawca zbiera grupę uczniów i tej grupie jednocześnie udziela indywidualnych korepetycji (autorski model nauczania), wówczas nie ma tu elementu prywatności, lekcji indywidualnych - w związku z czym nie są to lekcje udzielane na godziny będące pomocą w nauce, polegające głównie na odrabianiu z uczniem zadanych lekcji.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, mając na względzie literalne brzmienie wskazanych w niniejszej interpretacji przepisów (wykładnia gramatyczna), stwierdzić należy, że w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, z uwagi na to, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi edukacyjne podczas spotkań w dwu-trzy osobowych grupach, brak będzie możliwości zastosowania przez Niego formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez
Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj