Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.750.2020.2.DJ
z 10 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2020 r. (data wpływu do tut. organu 16 października 2020 r.), uzupełnionym pismami z dni: 15 października 2020 r. (data wpływu do tut. organu 16 października 2020 r.), 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.) oraz 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 8 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2020 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu (…) przez platformę (…) 2 pisma, w których jako rodzaj sprawy, wskazał, że dotyczą indywidualnej interpretacji podatkowej dla żołnierza zawodowego, pełniącego służbę w (…). Pismami z dnia 16 października 2020 r. nr (…) Urząd (…) przekazał ww. podania (mylnie przesłane do (…) wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej) Wnioskodawcy z dnia 15 października 2020 r. Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej, do załatwienia zgodnie z właściwością. Przedmiotowe pisma wpłynęły do tut. organu w dniu 16 października 2020 r.

W związku z tym, że złożone wnioski nie spełniały wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i 14f § 1-2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 1 grudnia 2020 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.750.2020.1.DJ, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podań bez rozpatrzenia. Ponadto, z uwagi na fakt, że złożone przez Wnioskodawcę pisma różniły się tylko tym, że jedno z nich nie zawierało własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, w ww. wezwaniu zobligowano Wnioskodawcę do wyjaśnienia, czy ww. pisma potraktować jako jeden wniosek (tj. jedno z pism jako wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, a drugie jako uzupełnienie tego wniosku), czy też Wnioskodawca oczekuje, aby również drugie pismo zostało rozpatrzone jako odrębne pismo w sprawie (jako drugi wniosek), w konsekwencji czego Zainteresowany uzyska dwa odrębne rozstrzygnięcia w tożsamej sprawie.


Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 1 grudnia 2020 r., skutecznie doręczono w dniu 2 grudnia 2020 r. natomiast w dniu 8 grudnia 2020 r. do tut. organu wpłynęło pismo będące odpowiedzią na ww. wezwanie. W następstwie nadesłanej korespondencji, Wnioskodawca poinformował, że obydwa pisma złożone przez Zainteresowanego w dniu 15 października 2020 r. należy potraktować jako jeden wniosek (tj. jedno z pism jako wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, a drugie jako uzupełnienie tego wniosku), a także doprecyzował, że złożony wniosek dotyczy 1 stanu faktycznego i 1 zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.


Zgodnie z Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu (…) z dnia (…) 2018 r. Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami kraju w Dowództwie Korpusu (...) na stanowisku (…), w okresie od (…) 2018 r. do (…) 2021 r.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r., o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330 z późn. zm.) jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługuje Wnioskodawcy uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na które został wyznaczony. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju Wnioskodawca otrzymuje należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy w związku z ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika (…) oraz stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym zadania służbowe w placówce zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.).

Należność zagraniczna jest wypłacana przez Departament (…) w walucie Euro i jest ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego jest wypłacane Wnioskodawcy w walucie Złoty również przez Departament (…).

Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej.

Od (…) 2018 r. do (…) 2021 r. Wnioskodawca pełni służbę w Korpusie (...), który jest jednostką sił wielonarodowych NATO ze zdolnościami do szybkiego przemieszczania się i reagowania na sytuacje kryzysowe w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz poza nim w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa Unii Europejskiej (operacje militarne, misje humanitarne i zapobieganie skutkom katastrof naturalnych).

Z charakteru przedmiotowej jednostki wojskowej i utrzymywania przez nią wysokiej gotowości do podjęcia działań w rejonie kryzysowym wynika, że jej celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw zarówno w czasie pokoju, jak i również natychmiastowe reagowanie na wypadek kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka równocześnie wykonywała, wykonuje i jest w gotowości do wykonywania zadań które są zbieżne z celami preferowanymi określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od fizycznych Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm., tj.:

  • wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju i na wypadek kryzysu i konfliktu zbrojnego,
  • bierze udział w operacjach NATO i UE poprzez wydzielanie personelu do misji stabilizacyjnych, obserwacyjnych i szkoleniowych na (…) i w (…),
  • od 20xx roku jest certyfikowaną jednostką dowodzenia (…) sił NATO,
  • od 20xx roku stale funkcjonuje w ramach rotacji dyżuru do (...) Sojuszu Północnoatlantyckiego (…) i grup bojowych sił Unii Europejskiej,
  • od 20xx roku jednostka wydziela personel wojskowy do operacji przeciwdziałania i łagodzenia skutków (…).

Siły sojusznicze są również wspierane przez Korpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe w (…). W związku z powyższym Korpus przyczynia się do wzmocnienia zdolności wojskowych Unii Europejskiej i Sojuszu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz ich państw członkowskich, a tym samym wykonuje i będzie wykonywać zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca nadmienia, że służbę wojskową w Korpusie (...) pełni od (…) 2018 r. do (…) 2021 r. w związku z powyższym zakres jego wniosku dotyczy również zdarzenia przyszłego.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku, Zainteresowany doprecyzował, że personel Korpusu (...) we wskazanym przez Wnioskodawcę okresie tj. od (…) 2018 r. do (…) 2021 r. uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w realizacji zadań, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387), tj.: od stycznia do grudnia 2018 roku jednostka została użyta dla wzmocnienia sił sojuszniczych NATO poprzez funkcjonowanie w dyżurze sił najwyższej gotowości w ramach kierowania wojskami odpowiedzi NATO (…), ponadto we wskazanym przez Wnioskodawcę okresie personel Korpusu brał i bierze udział oraz jest planowany do udziału w następujących operacjach i misjach pokojowych NATO, ONZ i Unii Europejskiej: Misja obserwacyjna w (…), Misja pokojowa w (…) oraz Operacja stabilizacyjna i szkoleniowa NATO w (…). Ponadto siły sojusznicze w wyżej wymienionym okresie były, są oraz będą wspierane przez Korpus (...) poprzez wspólne planowanie i organizację międzynarodowych ćwiczeń taktycznych.

Wnioskodawca – w odpowiedzi na zapytanie organu: Czy w okresie objętym wnioskiem (tj. od (…) 2018 r. do (…) 2021 r.) uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w realizacji celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. brał, bierze i będzie brał udział w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia atakom terroryzmu lub ich skutkom) – wskazanych we wniosku – a realizowanych przez Korpus? Jeżeli tak, to należało wskazać, w jakich okresach i w których z celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienionych we wniosku Wnioskodawca uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył – wyjaśnił, że podczas służby poza granicami kraju w Dowództwie Korpusu (...) na stanowisku (…) w okresie objętym wnioskiem (tj. od (…) 2018 r. do (…) 2021 r.) uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w realizacji celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie: wzmocnienia sił państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia atakom terroryzmu lub ich skutkom. Uczestnicząc między innymi w następujących działaniach wojskowych: w okresie od (…) do (…) 2018 r. Wnioskodawca brał udział we wzmocnieniu sił państw sojuszniczych poprzez udział w dyżurze sił najwyższej gotowości odpowiedzi NATO (…).

Ponadto w okresie objętym wnioskiem, Wnioskodawca brał udział, bierze i będzie brał udział we wzmocnieniu sił państw sojuszniczych poprzez udział we wspólnych międzynarodowych ćwiczeniach taktycznych, a także w przygotowaniach personelu wojskowego Korpusu (...) (…), wydzielanego do udziału w następujących operacjach i misjach pokojowych NATO, ONZ i Unii Europejskiej: Misja Obserwacyjna w (…), Misja pokojowa w (…) oraz wojskowa operacja stabilizacyjna i szkoleniowa w (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy należność zagraniczna otrzymywana przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387) zwolnienie od podatku obejmuje swoim zakresem należność zagraniczną żołnierzy wykonujących zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celach wskazanych w przepisie, a więc w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania terroryzmu lub ich skutkom, niezależnie od tego, czy jest to jednostka wojskowa polska czy sojusznicza.

Korpus (...) jest wielonarodową jednostką wojskową wysokiej gotowości, wykonującą zadania na rzecz NATO i Unii Europejskiej, wzmacniającą siły sojusznicze w różnej formie.

Na podtrzymanie stanowiska Wnioskodawcy świadczy wydany 29 listopada 2017 r. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (II FSK 3279/15) który stwierdza:

„W świetle art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie uprawnienia strony do zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw (przepisów wykonawczych do ustaw), uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. podatnik musi mieć status żołnierza zawodowego,
  2. otrzymywane przez niego świadczenia (przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw) wiąże się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa,
  3. zadania te wykonywane są w „składzie jednostki wojskowej”,
  4. jednostka ta została użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom (cel preferowany podatkowo).”

Biorąc pod uwagę interpretację powyższego przepisu dokonaną przez NSA, jak również samo brzmienie przepisu, które nie odwołuje się do żadnego innego aktu prawnego w kwestii interpretacji zarówno pojęcia „jednostki wojskowej”, jak i sposobu ustalenia użycia jednostki, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymywana przez Wnioskodawcę należność zagraniczna powinna podlegać zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 860, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej – żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr – pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Od 4 kwietnia 2015 r. jest to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479).

Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych:

  1. w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy:
    1. organizacjach międzynarodowych,
    2. międzynarodowych strukturach wojskowych;
  2. bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
  3. w ataszatach obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i w stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami państwa;
  4. przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510, z późn. zm.), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578) wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

– z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu (…) Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami kraju w Dowództwie Korpusu (...) na stanowisku (…), w okresie od (…) 2018 r. do (…) 2021 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r., o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługuje Wnioskodawcy uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na które został wyznaczony. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju Wnioskodawca otrzymuje należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy w związku z ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa.

Należność zagraniczna jest wypłacana przez Departament (…) w walucie Euro i jest ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego jest wypłacane Wnioskodawcy w walucie Złoty również przez Departament (…). Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej. Od (…) 2018 r. do (…) 2021 r. Wnioskodawca pełni służbę w Korpusie (...), który jest jednostką sił wielonarodowych NATO ze zdolnościami do szybkiego przemieszczania się i reagowania na sytuacje kryzysowe w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz poza nim w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa Unii Europejskiej (operacje militarne, misje humanitarne i zapobieganie skutkom katastrof naturalnych). Z charakteru przedmiotowej jednostki wojskowej i utrzymywania przez nią wysokiej gotowości do podjęcia działań w rejonie kryzysowym wynika, że jej celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw zarówno w czasie pokoju, jak i również natychmiastowe reagowanie na wypadek kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka równocześnie wykonywała, wykonuje i jest w gotowości do wykonywania zadań, które są zbieżne z celami preferowanymi określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od fizycznych, tj.: wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju i na wypadek kryzysu i konfliktu zbrojnego; bierze udział w operacjach NATO i UE poprzez wydzielanie personelu do misji stabilizacyjnych, obserwacyjnych i szkoleniowych na (…) i w (…); od 20xx roku jest certyfikowaną jednostką dowodzenia (…) NATO; od 20xx roku stale funkcjonuje w ramach rotacji dyżuru do (...) Sojuszu Północnoatlantyckiego (…) i grup bojowych sił Unii Europejskiej; od 20xx roku jednostka wydziela personel wojskowy do operacji przeciwdziałania i łagodzenia skutków (…) w (…).

Siły sojusznicze są również wspierane przez Korpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe w (…). W związku z powyższym Korpus przyczynia się do wzmocnienia zdolności wojskowych Unii Europejskiej i Sojuszu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz ich państw członkowskich, a tym samym wykonuje i będzie wykonywać zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podczas służby poza granicami kraju w Dowództwie Korpusu (...) na stanowisku (…), Wnioskodawca w okresie objętym wnioskiem (tj. od (…) 2018 r. do (…) 2021 r.) uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w realizacji celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie: wzmocnienia sił państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia atakom terroryzmu lub ich skutkom. Uczestnicząc między innymi w następujących działaniach wojskowych: w okresie od (…) do (…) 2018 r. Wnioskodawca brał udział we wzmocnieniu sił państw sojuszniczych poprzez udział w dyżurze sił najwyższej gotowości odpowiedzi NATO (…). Ponadto w okresie objętym wnioskiem, Wnioskodawca brał udział, bierze i będzie brał udział we wzmocnieniu sił państw sojuszniczych poprzez udział we wspólnych międzynarodowych ćwiczeniach taktycznych a także w przygotowaniach personelu wojskowego Korpusu (...) wydzielanego do udziału w następujących operacjach i misjach pokojowych NATO, ONZ i Unii Europejskiej: Misja Obserwacyjna w (…), Misja pokojowa w (…) oraz wojskowa operacja stabilizacyjna i szkoleniowa w (…).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu (…) do pełnienia służby poza granicami państwa w okresie od dnia (…) 2018 r. do (…) 2021 r. w Korpusie (…), która to jednostka wojskowa wykonuje zadania zbieżne z celami preferowanymi podatkowo, tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego, a Wnioskodawca osobiście realizuje cele tej jednostki, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy podkreślić, że zakres interpretacji indywidualnej, zdeterminowany jest przede wszystkim przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, jak i własnym stanowiskiem Wnioskodawcy. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj