Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.655.2020.3.JK2
z 18 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.) uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.) na wezwanie z dnia 19 listopada 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.655.2020.1.JK2 (data nadania 19 listopada 2020 r., data doręczenia 20 listopada 2020 r.) oraz uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2020 r. (data wpływu 7 grudnia 2020 r.) na wezwanie z dnia 2 grudnia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.655.2020.2.JK2 (data nadania 2 grudnia 2020 r., data doręczenia 3 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia z dnia 19 listopada 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.655.2020.1.JK2 (data nadania 19 listopada 2020 r., data doręczenia 20 listopada 2020 r.) oraz pismem z dnia 2 grudnia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.655.2020.2.JK2 (data nadania 2 grudnia 2020 r., data doręczenia 3 listopada 2020 r.), tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.


Pismami z dnia 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.) oraz z dnia 7 grudnia 2020 r. (data wpływu 7 grudnia 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Firma usługowa wykonała usługę wzmocnienia gruntu pod domem jednorodzinnym polegającej na wstrzyknięciu geopolimerów pod posadzkami na całej powierzchni domu, które doprowadziły do wzmocnienia, uszczelnienia a jednocześnie docieplenia fundamentów. Wykonane usługi zostały zrealizowana w zakresie stabilizacji i wzmacniania gruntu, poziomowania posadzek i fundamentów z wykorzystaniem technologii iniekcji materiałów geopolimerowych. Usługi te pozwalają na poprawę nośności gruntów w celu umożliwienia zwiększenia obciążeń tych gruntów przez istniejące budynki, na przeciwdziałanie osiadania budynków w długiej perspektywie czasowej, lub też pozwalają na usuwanie już powstałych zapadnięć. Usługi wpływają zatem bezpośrednio lub pośrednio na stan budynków posadowionych na gruncie poprzez podejmowanie działań w obrębie fundamentów i zastępują tradycyjne podbudowywanie, wymianę posadzek i podbijanie fundamentów. Usługi są wykonywane bezpośrednio pod posadzkami czy fundamentami lub z uwzględnieniem warstw rozdzielających (tj. poniżej fundamentów). Usługi prowadzą do analogicznego efektu jak tradycyjnie stosowane metody (np. ręczne podbicie fundamentów), jednak przy znacznie mniejszej uciążliwości. Zastosowanie iniekcji materiałów geopolimerowych w ramach usług można podzielić na dwie kategorie:

  1. wzmocnienie gruntu pod istniejącymi posadzkami. Materiał geopolimerowy jest wstrzykiwany w obszar pod istniejącą posadzką, bezpośrednio w grunt budowlany wbudowany pomiędzy fundamenty w trakcie procesu budowlanego. Ma to na celu wzmocnienie niezagęszczonego gruntu budowlanego, powstrzymanie osiadania posadzki w przyszłości oraz przywrócenie pełnej styczności posadzki lub fundamentu z położonym pod nim gruntem poprzez wypełnienie wszelkich pustych przestrzeni we wzmacnianym gruncie. Podczas tego typu prac materiał geopolimerowy jest wprowadzany w obszar konstrukcji poniżej posadzki i pomiędzy ściany konstrukcyjne, powyżej spodu fundamentów. Wzmacniany jest w tym przypadku głównie materiał budowlany zasypowy,
  2. wzmocnienie gruntu pod istniejącymi fundamentami. Dotyczy gruntów wzmacnianych pod istniejącymi fundamentami. Iniekcje wykonywane są w grunt znajdujący się bezpośrednio pod istniejącymi fundamentami. Celem wzmocnienia wgłębnego pod fundamentami jest zwiększenie nośności gruntu poprzez wyeliminowanie pustych przestrzeni przez wypełnienie i zagęszczenie/konsolidację gruntu, usunięcie powietrza i wody, zbrylenie gruntu (w przypadkach gruntów ziarnistych). Głębokość iniekcji jest zależna od stanu gruntu i głębokości zalegania gruntów nośnych. Np. jeżeli pod fundamentem znajduje się ok. 2 m gruntów słabonośnych, a poniżej nich znajdują się grunty nośne, iniekcje będą prowadzone w taki sposób, aby wzmocnić słaby grunt znajdujący się pod fundamentami i przenieść obciążenia na grunty nośne znajdujące się poniżej. Przy czym należy podkreślić, że prace te nadal są wykonywane w obrysie budynku. W przypadku, gdy wymagane będzie wykonanie wiercenia w celu uzyskania dostępu do pustki, technicy realizujący usługę wykonują serię nawiertów o średnicy do 20 mm poprzez fundament, lokalizując końcówki przewodów iniekcyjnych poniżej fundamentu, zgodnie z metodologią właściwą dla danego przypadku. Wszystkie urządzenia niezbędne do wykonania usługi zostały dostarczane przez firmę realizującą usługę. W nawiercone otwory wprowadzone zostały następnie specjalne rurki o średnicy 12 mm, którymi do pustki pompowane były specjalne materiały wypełniające wraz z utwardzaczami W efekcie wykonanych działań, pustki zostały wypełnione, a grunt został wzmocniony, co doprowadziło do zwiększenia stabilności budynku. Powyższe rozwiązania stosowane są w oparciu o super lekkie, wielozadaniowe geopolimerowe żywice konstrukcyjne, działające i docierające do trudno dostępnych przestrzeni. Podczas aplikacji geopolimer usuwa pozostałości cieczy - można go również stosować pod wodą. Rozwiązanie to jest idealne do wypełniania pustek. Usługi świadczone przez firmę polegały na wykonaniu szeregu działań, które doprowadziły do wypełnienia pustek oraz wzmocnienia gruntu pod istniejącymi budynkami za pomocą dedykowanych do tego preparatów, zgodnie z ustaloną technologią oraz z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń, a więc na wykonaniu działań, które pozwoliły na wzmocnienie fundamentów obiektów budowlanych. Wykonywane roboty inżynieryjne pozwoliły na rozwiązanie problemów z zapadającym się gruntem pod fundamentami i elementami infrastruktury. Zastosowane technologie geopolimerowe skutkowały zapewnieniem najbardziej zaawansowanych i dokładnych systemów w zakresie poziomowania posadzek i fundamentów, stabilizacji i wzmacniania gruntu, a także wypełniania pustek, dodatkowo zapewniając hydro i termoizolację. Stosowane rozwiązania stanowią alternatywę dla tradycyjnych metod podbijania fundamentów czy usuwania pustek.


W uzupełnieniu z dnia 25 listopada Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny.


la. jaki okres podatkowy ma być przedmiotem wniosku (rok, lata)?


Wnioskodawca: Usługa iniekcji została zrealizowana w 2020 roku, zatem wniosek dotyczy też odliczeń od podatku za rok 2020.


lb. czy Wnioskodawca jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym wykonano usługę wzmocnienia gruntu pod domem jednorodzinnym?


Wnioskodawca: Tak. Wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego wspólnie z małżonką.


lc. od jakich dochodów (w jaki sposób opodatkowanych?) Wnioskodawca chce odliczyć wydatki ramach ulgi termomodernizacyjnej?


Wnioskodawca: Pracuje na umowę o pracę, zatem odliczenie zostałoby dokonane od podatku dochodowego od osób fizycznych.


ld. czy powyższe wydatki zostaną udokumentowane na podstawie faktur/faktury wystawionej/wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?


Wnioskodawca: Tak. Powyższe wydatki są już udokumentowane fakturą VAT ze stawką VAT 8 %.


le. czy faktura/faktury za wykonanie usługi wzmocnienia gruntu pod domem jednorodzinnym zawiera/zawierają datę wystawienia? Poproszono o wskazanie tej daty.


Wnioskodawca: Tak. Faktury zawierają datę wystawienia i są one z dnia 6 maja 2020 r. oraz 11 maja 2020 r.


lf. czy ww. faktura/faktury wskazuje/wskazują datę wykonania usługi? Poproszono o wskazanie tej daty.


Wnioskodawca: Faktura nie posiada daty wykonania usługi, jednak reguluje to umowa, w której zawarte są informacje o fakturze zaliczkowej przed wykonaniem zlecenia (z dnia 6 maja 2020 r.) i faktury końcowej po wykonaniu zlecenia (z dnia 11 maja 2020 r.). Usługa została zrealizowana dnia 8 maja 2020 r.


lg. czy ww. przedsięwzięcie w tym budynku zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym Wnioskodawca poniósł pierwszy wydatek?


Wnioskodawca: Wykonanie przedsięwzięcia trwało 1 dzień i zostało zakończone w dniu 8 maja 2020 r.


lh. czy ww. wydatki były/są:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, np. dotacja z gminy;
    Wnioskodawca: Nie. Żadne dofinansowania nie były uzyskiwane na ten cel.
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej?

Wnioskodawca: Nie. Żadne z powyższych nie miało miejsca.


1i.czy wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne były/są poniesione w całości z własnych środków, czy też w jakiejś części były/są dofinansowane ze środków gminnych?


Wnioskodawca: Nie. Żadne dofinansowania nie były uzyskiwane na ten cel. Sfinansowane zostało to ze środków własnych.


Ponadto w dniu 7 grudnia 2020 r. wpłynęło uzupełnienie, w którym Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny w sposób następujący:


la. Czy między Wnioskodawcą a małżonką istnieje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?


Wnioskodawca: Tak, powstały z mocy ustawy z chwilą zawarcia małżeństwa.


lb. Czy wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostały poniesione przez Państwa obojga na wspólny budynek mieszkalny?


Wnioskodawca: Tak.


lc. Czy zawarli Państwo między sobą porozumienie, które z Państwa będzie odliczało wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej i w jakiej wysokości (proporcji, np. po 50%, czy Pan całość)?


Wnioskodawca: Wnioskodawca wraz z żoną planują wspólnie rozliczać się z podatku w ramach jednego rozliczenia, gdyż oboje pracują na umowę o pracę i jest to korzystne. Odliczenie zaś będzie po stronie Wnioskodawcy, gdyż faktura za usługi została wystawiona tylko na dane Wnioskodawcy, więc zgodnie z poniższym Wnioskodawca będzie to rozliczał w całości po swojej stronie.

Wnioskodawca zrezygnował z dodatkowego pytania wskazanego w pierwszym uzupełnieniu. Mając na celu jedynie uzyskanie odpowiedzi na pierwsze i podstawowe pytanie, Wnioskodawca poprosił o wydanie interpretacji do pytania wystosowanego w pierwszym wniosku o interpretację indywidualną, a mianowicie: „Czy koszty usługi firmy, która wykonała usługę wzmocnienia gruntu pod domem jednorodzinnym podlegają uldze termomodernizacyjnej?”


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy koszty usługi firmy która wykonała usługę wzmocnienia gruntu pod domem jednorodzinnym podlegają uldze termomodernizacyjnej?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługa wzmocnienia gruntu została zafakturowana i opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%, jako usługi w zakresie dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych. Interpretacja indywidualna (0114-KDIP1-2.4012.775.2018.2.WH) potwierdza określenie stawki podatku dla świadczonych usług na poziomie 8%, co daje podstawę do wnioskowania o interpretację indywidualną potwierdzającą możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Według wykazu rodzajów usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jest w katalogu usług jakie podlegają odliczeniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowle (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.


Zatem, oznacza to budynek już wybudowany. W przypadku nowo budowanego budynku (w momencie ponoszenia wydatków), podatnik nie jest właścicielem budynku lecz nakładów, które prowadzą do powstania budynku.


Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzimy energię potrzebną do ogrzania budynku mieszkalnego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cyt. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).


W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  • sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  • zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnik w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano docieplenie fundamentów.

W opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazał, że firma usługowa wykonała usługę wzmocnienia gruntu pod domem jednorodzinnym polegającej na wstrzyknięciu geopolimerów pod posadzkami na całej powierzchni domu, które doprowadziły do wzmocnienia, uszczelnienia a jednocześnie docieplenia fundamentów. Zastosowane technologie geopolimerowe skutkowały zapewnieniem najbardziej zaawansowanych i dokładnych systemów w zakresie poziomowania posadzek i fundamentów, stabilizacji i wzmacniania gruntu, a także wypełniania pustek, dodatkowo zapewniając hydro i termoizolację. Wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego wspólnie z małżonką. Wnioskodawca pracuje na umowę o pracę i odliczenia chciałby zrobić od podatku dochodowego od osób fizycznych. Powyższe wydatki są już udokumentowane fakturą VAT ze stawką VAT 8 %. Faktury zawierają datę wystawienia i są one z dnia 6 maja 2020 r. oraz11 maja 2020 r. Faktura nie posiada daty wykonania usługi, jednak reguluje to umowa, w której zawarte są informacje o fakturze zaliczkowej przed wykonaniem zlecenia (z dnia 6 maja 2020 r.) i faktury końcowej po wykonaniu zlecenia (z dnia 11 maja 2020 r.). Usługa została zrealizowana dnia 8 maja 2020 r. Wykonanie przedsięwzięcia trwało 1 dzień i zostało zakończone w dniu 8 maja 2020 r. Żadne dofinansowania nie były uzyskiwane na ten cel i nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Sfinansowane zostało to ze środków własnych. między Wnioskodawcą a małżonką istnieje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej powstały z mocy ustawy z chwilą zawarcia małżeństwa. Wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostały poniesione przez oboje małżonków na wspólny budynek mieszkalny. Wnioskodawca planuje wspólnie z żoną rozliczać się z podatku w ramach jednego rozliczenia, gdyż oboje pracują na umowę o pracę. Odliczenie zaś będzie po stronie Wnioskodawcy, gdyż faktura za usługi została wystawiona tylko na dane Wnioskodawcy, więc zgodnie z poniższym Wnioskodawca będę to rozliczał w całości po swojej stronie.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma możliwość odliczenia w rozliczeniu rocznym składanym za 2020 r. od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2020 r. na koszt usługi firmy, która wykonała usługę wzmocnienia gruntu pod domem jednorodzinnym skutkującym dociepleniem fundamentów  którego jest współwłaścicielem – w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj