Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.671.2020.2.KC
z 22 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.), uzupełnionym w dniu 8 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, uzupełniony w dniu 8 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w dniu ... kwietnia 2020 r. sprzedał nieruchomość rolną, którą nabył w postępowaniu spadkowym.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w momencie sprzedaży nieruchomości był jej współwłaścicielem. Przedmiotową nieruchomość nabył razem z M. W przedstawionej sprawie nieruchomość rolną odziedziczył Wnioskodawca w 1/2 oraz w 1/2 M.

Pierwotnie nieruchomość stanowiła własność T., który zmarł w dniu … kwietnia 1965 r. Po nim nieruchomość nabyła L., która zmarła w dniu … lipca 2013 r. Zaś spadek po niej nabył mąż – J. zmarły w dniu … marca 2014 r. Z kolei, spadek po nim nabył w całości Wnioskodawca.

Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w drodze spadku. W skład całości spadku wchodzą dwie działki, o których mowa w akcie notarialnym, o wartości około 70 000 zł.

Zgodnie z aktem notarialnym (§ 3) nabywana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne. Kupujący oświadczył w akcie notarialnym, że nabywana nieruchomość rolna stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, i że gospodarstwo rolne wejdzie w skład prowadzonego już przez niego gospodarstwa rolnego. Ponadto kupujący wskazał, że zobowiązuje się do prowadzenia tego gospodarstwa przez co najmniej 5 lat od daty zakupu. Łączna powierzchnia nieruchomości to 1,7 ha.

Z kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości, tj. 36 000 zł - po podziale z M. - Wnioskodawca 20 000 zł chce wpłacić w kredyt hipoteczny, który ma zaciągnięty na zakup swojego mieszkania, a pozostałe 16 000 zł chce przeznaczyć na spłatę innych kredytów konsumpcyjnych - niezwiązanych z celami mieszkaniowymi. Wnioskodawca pieniądze chce wpłacić na ww. cele jak tylko otrzyma informację, że przeznaczając je na ww. cele nie będzie zobligowany do zapłaty podatku od obu czynności. Zbyte nieruchomości rolne jak i mieszkanie Wnioskodawcy znajdują się w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanej we wniosku sytuacji, środki otrzymane w wyniku odpłatnego zbycia nieruchomości, o której mowa we wniosku, są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z aktem notarialnym (§ 3) nieruchomość rolna stanowi gospodarstwo rolne, które nie utraciło swojego charakteru rolnego po sprzedaży. Na tej podstawie i zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca jest zwolniony z podatku, bez względu na to, na jakie cele przeznaczy pieniądze ze sprzedaży nieruchomości rolnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do 10 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości i ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w przypadku zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment ich nabycia.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu … kwietnia 2020 r. sprzedał nieruchomość rolną, którą nabył w postępowaniu spadkowym. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w momencie sprzedaży nieruchomości był jej współwłaścicielem. Przedmiotową nieruchomość nabył razem z M. W przedstawionej sprawie nieruchomość rolną odziedziczył Wnioskodawca w 1/2 oraz w 1/2 M. Pierwotnie nieruchomość stanowiła własność T., który zmarł w dniu … kwietnia 1965 r. Po nim nieruchomość nabyła L., która zmarła w dniu … lipca 2013 r. Zaś spadek po niej nabył mąż – J. zmarły w dniu … marca 2014 r. Z kolei, spadek po nim nabył w całości Wnioskodawca. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w drodze spadku. W skład całości spadku wchodzą dwie działki, o których mowa w akcie notarialnym, o wartości około 70 000 zł. Zgodnie z aktem notarialnym (§ 3) nabywana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne. Kupujący oświadczył w akcie notarialnym, że nabywana nieruchomość rolna stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, i że gospodarstwo rolne wejdzie w skład prowadzonego już przez niego gospodarstwa rolnego. Ponadto kupujący wskazał, że zobowiązuje się do prowadzenia tego gospodarstwa przez co najmniej 5 lat od daty zakupu. Łączna powierzchnia nieruchomości to 1,7 ha. Zgodnie z ww. § 3 aktu notarialnego, kupujący oświadczył, że nabyte gospodarstwo rolne powiększy jego gospodarstwo rolne. Z kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości, tj. 36 000 zł - po podziale z M. - Wnioskodawca 20 000 zł chce wpłacić na kredyt hipoteczny, który ma zaciągnięty na zakup swojego mieszkania, a pozostałe 16 000 zł chce przeznaczyć na spłatę innych kredytów konsumpcyjnych - niezwiązanych z celami mieszkaniowymi. Wnioskodawca pieniądze chce wpłacić na ww. cele jak tylko otrzyma informację, że przeznaczając je na ww. cele nie będzie zobligowany do zapłaty podatku od obu czynności. Zbyte nieruchomości rolne jak i mieszkanie Wnioskodawcy znajdują się w Polsce.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „spadek” ani też „nabycie w drodze spadku”, dlatego też zasadnym jest odwoływanie się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).

W myśl art. 922 § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy, przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych.

Stosownie do art. 924 tej ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast na mocy art. 925 Kodeksu cywilnego spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.


Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku oraz jego uzupełnieniu opis stanu faktycznego, uznać należy, że odpłatne zbycie w dniu … kwietnia 2020 r., udziału w nieruchomości nabytego przez Wnioskodawcę w drodze spadku, nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie ww. udziału nastąpiło po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do jego nabycia przez spadkodawcę J. po zmarłej w 2013 r. L. Z tej przyczyny odniesienie się do kwestii ewentualnego zwolnienia będącego przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, stało się bezprzedmiotowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj