Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.132.2020.1.MK
z 30 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 lipca 2020 r. (data wpływu 15 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z akcyzy dostaw paliw na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z akcyzy dostaw paliw na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

[…]. Spółka na rzecz swoich Klientów składuje paliwa […]. […] posiadają status składów podatkowych.

[…] zamierza zawrzeć umowę na składowanie paliwa w składzie podatkowym […] z kontrahentem, który planuje rozpoczęcie sprzedaży tego paliwa do Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (dalej: Armii USA). Sprzedaż paliwa byłaby dokonywana przez kontrahenta […] dla którego […] świadczy usługę składowania tego paliwa, a paliwo byłoby dostarczane ze składu podatkowego […] do Armii USA na terenie Polski.

Spółka rozważa, czy w planowanym modelu obrotu może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego oraz jakie są warunki formalne zastosowania tego zwolnienia z podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień może mieć zastosowanie w sytuacji, w której dostawa paliwa następowałaby ze składu podatkowego […], a podmiotem sprzedającym byłby podmiot korzystający z usługi magazynowania paliwa?
  2. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego w celu zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w ust. 2 tego paragrafu w polu 3 tego świadectwa oraz ewentualnie pojedyncze poświadczenie, o którym mowa ust. 4 tego paragrafu powinny wskazywać […] czy też kontrahenta […], który sprzedaje paliwo?
  3. Czy dostawa paliwa z zastosowaniem zwolnienia na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień powinna być dokonywana ze składu podatkowego […] w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?
  4. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest twierdzącą i zdaniem organu wydającego interpretację stosując zwolnienie na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień przemieszczenie wyrobów powinno być dokonane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to czy zamknięcie przemieszczenia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać dokonane przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce odbioru paliwa na podstawie świadectwa zwolnienia oraz dokumentu zastępującego raport odbioru dostarczonego do tego organu przez podmiot odbierający paliwo tj. przez Armię USA lub ich przedstawiciela?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Zdaniem Spółki, zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień może mieć zastosowanie w sytuacji w której dostawa paliwa następowałaby ze składu podatkowego […], a podmiotem sprzedającym byłby podmiot korzystający z usługi magazynowania paliwa.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego w celu zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego o którym mowa w ust. 2 tego paragrafu w polu 3 tego świadectwa oraz ewentualnie pojedyncze poświadczenie o którym mowa ust. 4 tego paragrafu powinny wskazywać kontrahenta […], który sprzedaje paliwo.

Ad. 3

Zdaniem Spółki, dostawa paliwa z zastosowaniem zwolnienia na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień nie powinna być dokonywana w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Ad. 4

Zdaniem Spółki, jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest twierdzącą i zdaniem organu wydającego interpretację stosując zwolnienie na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień przemieszczenie wyrobów powinno być dokonane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to zamknięcie przemieszczenia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać dokonane przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce odbioru paliwa na podstawie świadectwa zwolnienia oraz dokumentu zastępującego raport odbioru dostarczonego do tego organu przez podmiot odbierający paliwo tj. przez Armię USA lub ich przedstawiciela.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Ad.1

Zdaniem […] zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień może mieć zastosowanie w sytuacji w której dostawa paliwa następowałaby ze składu podatkowego […] a podmiotem sprzedającym paliwo byłby podmiot korzystający z usługi magazynowania paliwa.

Zgodnie z § 41 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień: „Zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz bezpośrednio ze składów podatkowych zlokalizowanych w kraju”.

W ocenie Spółki w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nabycie będzie realizowane bezpośrednio ze składu podatkowego […] zlokalizowanego w Polsce, natomiast sprzedawcą paliwa będzie kontrahent [….] który składuje to paliwo w składzie podatkowym […].

Ad. 2

Zwolnienie od akcyzy dla wyrobów akcyzowych nabywanych przez siły zbrojne USA bądź na ich rzecz zostało określone w art. 18 Umowy SOFA RP-USA. Zgodnie z art. 18 ust. 2 tej Umowy, zwolnienie to stosuje się, jeżeli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku wyrobów akcyzowych zwolnienie w chwili sprzedaży stosuje się, jeżeli nabycie następuje bezpośrednio ze składu podatkowego i jest potwierdzone ww. dokumentem. Jeżeli nie, to zwolnienie może nastąpić dopiero poprzez zwrot uiszczonej akcyzy.

Jednocześnie, siły zbrojne USA są zobowiązane przedłożyć organom podatkowym stosowny dokument wskazujący, że wyroby zostały odebrane. Procedury, formularze itp. stosowania tego zwolnienia powinny zostać określone w porozumieniu wykonawczym między Rządem RP a Rządem USA.

Porozumienie Wykonawcze wskazuje, że zwolnienie z podatków stosowane do towarów w momencie sprzedaży stosuje się, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług.

Zgodnie z treścią wzoru świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, które stanowi załącznik do porozumienia wykonawczego między Rządem RP a Rządem USA w polu 3 lit. A należy uzupełnić informacje dotyczące dostawcy lub uprawnionego właściciela składu podatkowego.

W ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego w polu 3 świadectwa o którym mowa również w § 41 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień powinny zostać wskazane dane dostawcy paliwa, którym jest kontrahent […] składujący paliwo w składzie podatkowym […].

Również w sytuacji w której byłoby wystawiane pojedyncze poświadczenie o którym mowa w § 41 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień powinno ono wskazywać kontrahenta […], który będzie sprzedawcą paliwa. Taka konkluzja jest uzasadniona również w świetle § 41 ust. 6, który wskazuje co poświadczenie powinno zawierać: „Poświadczenie zawiera odniesienie do umowy długoterminowej, w tym wskazanie stron umowy, okresu jej realizacji, wyrobów akcyzowych, według kodów CN, które będą nabywane w ramach umowy, oraz podpis z pieczęcią Ministra Obrony Narodowej lub innej osoby wydającej poświadczenie z jego upoważnienia”.

[…] nie będzie stroną umowy długoterminowej na dostawę wyrobów akcyzowych. Stroną takiej umowy może być kontrahent […] dla którego […] świadczy usługę magazynowania paliwa, a więc poświadczenie powinno wskazywać kontrahenta […].

Ad. 3

a) Warunki formalne zwolnienia

(i)

Przede wszystkim należy mieć na uwadze, iż żaden z obecnie obowiązujących przepisów zarówno prawa krajowego jak i międzynarodowego nie przewiduje obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania dostaw wyrobów na terenie kraju do Armii USA z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego.

Mianowicie, artykuł 31 ustawy akcyzowej stanowi implementację obligatoryjnych zwolnień od akcyzy, które bezpośrednio wynikają z regulacji Dyrektywy Horyzontalnej. Zgodnie z ust. 1 pkt 5 tego artykułu zwalnia się od akcyzy czynności, podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby akcyzowe mające zostać wykorzystane:

„5) do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług”.

Art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej stanowi implementację art. 12 ust. 1 lit. e Dyrektywy Horyzontalnej, który stanowi, że:

„1. Wyroby akcyzowe są zwolnione z podatku akcyzowego w przypadkach, kiedy mają być wykorzystywane:

(...)

e) do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług”.

(ii)

Należy podkreślić, że ustawa akcyzowa w art. 31 ust. 6 pkt 1 ustawy akcyzowej, zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu oraz warunków i trybu stosowania zwolnień z podatku akcyzowego o których mowa w ust. 1 tego artykułu (a więc również do określania warunków i trybu stosowania zwolnień z art. 31 ust. 1 pkt 5).

Wyżej wspomniany szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnienia z art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym został określony w § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień, który wskazuje:

„1. Zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz bezpośrednio ze składów podatkowych zlokalizowanych w kraju.

2. Do przemieszczanych wyrobów, o których mowa w ust. 1, dołącza się świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zwane dalej „świadectwem", którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818).

3. Świadectwo wystawia w dwóch egzemplarzach przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, który potwierdza swoim podpisem prawidłowość zawartych w nim danych.

4. Minister Obrony Narodowej lub jego upoważniony przedstawiciel weryfikuje świadectwo, wypełniając pole 4 tego świadectwa, albo wydaje pojedyncze poświadczenie, zwane dalej „poświadczeniem”.

5. Poświadczenie stosuje się w przypadku nabywania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1,
w ramach umowy długoterminowej (kontraktu) zawartej w formie pisemnej.

6. Poświadczenie zawiera odniesienie do umowy długoterminowej, w tym wskazanie stron umowy, okresu jej realizacji, wyrobów akcyzowych, według kodów CN, które będą nabywane w ramach umowy, oraz podpis z pieczęcią Ministra Obrony Narodowej lub innej osoby wydającej poświadczenie z jego upoważnienia.

7. Poświadczenie jest dołączane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki do świadectwa, o którym mowa w ust. 2. Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki wpisuje w polu 5 świadectwa numer oraz datę wystawienia poświadczenia.”

Jak wynika z przytoczonej treści § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień nie zawiera ona warunku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku stosowania tego zwolnienia.

(iii)

Należy również podkreślić, że także Umowa SOFA RP-USA oraz Porozumienie wykonawcze między Rządem RP a Rządem USA nie przewidują obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostaw wyrobów z zastosowanie zwolnienia z podatku akcyzowego.

b) Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy

W tym miejscu Spółka pragnie zaznaczyć, że nie zgadza się ze stanowiskiem przedstawionym w interpretacjach Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. (o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.99.2017.1.PK) oraz z dnia 27 sierpnia 2018 r. (o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.7.2018.2.MK), w których organ uznał, że dostarczając wyroby przy stosowaniu zwolnienia z art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, należy stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

W ocenie Spółki obie wydane ww. interpretacje indywidualne prezentowały nieprawidłowe w ocenie Spółki stanowisko, ponieważ art. 40 ust. 2 pkt 6, który przewiduje stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy podczas przemieszczania wyrobów do podmiotów objętych zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 31 ust. 1 jest przepisem, który dotyczy przemieszczeń pomiędzy państwami członkowskimi, a nie przemieszczeń na terenie kraju.

W 2019 r. do ustawy akcyzowej został dodany art. 40 ust. 1 pkt d ustawy akcyzowej, który wskazuje, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 ustawy akcyzowej.

W ocenie […], art. 40 ust. 1 pkt d ustawy akcyzowej jest przepisem blankietowym, który daje możliwość zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostawy wyrobów do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 ustawy akcyzowej, o ile Minister Finansów określi w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 31 ust. 6 pkt 1, że warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Należy bowiem podkreślić, że zgodnie z delegacją ustawową z art. 31 ust. 6 pkt 1 ustawy akcyzowej, to w rozporządzeniu wykonawczym minister właściwy ds. finansów publicznych powinien określić warunki stosowania zwolnień z art. 31 ust. 1 ustawy akcyzowej. W konsekwencji, to minister finansów w rozporządzeniu wykonawczym powinien zdecydować czy stosowanie danego zwolnienia z art. 31 ust. 1 ustawy akcyzowej powinno być uzależnione od stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przypadku zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 5, Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie zwolnień nie określił, że warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest przemieszczenie wyrobów do podmiotu odbierającego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jednocześnie, również sama literalna treść art. 40 ust. 1 pkt d ustawy akcyzowej nie wskazuje, w żadnym zakresie, że przepis ten jest warunkiem zastosowania zwolnień z podatku akcyzowego o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Art. 40 ust. 1 pkt d ustawy akcyzowej został więc wprowadzony do ustawy akcyzowej właśnie po to, żeby była podstawa prawna do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli warunek stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku danego zwolnienia z podatku akcyzowego z art. 31 ust. 1 ustawy akcyzowej zostałby wprowadzony w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów.

Przedstawiona powyżej wykładnia jest spójna i logiczna pod względem celowościowym oraz systemowym.

Ad. 4

Zgodnie z art. 41e ust. 9 ustawy akcyzowej: „Podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 dostarcza do właściwego naczelnika urzędu skarbowego dokument zastępujący raport odbioru wraz ze świadectwem zwolnienia w ciągu 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego niezwłocznie wprowadza raport odbioru do Systemu w imieniu tego podmiotu.”

W świetle powyższego, to podmiot odbierający paliwo powinien dostarczyć do naczelnika urzędu skarbowego dokument zastępujący raport odbioru oraz świadectwo zwolnienia. Przy czym, właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego do którego dokumenty te mają zostać dostarczone będzie naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce odbioru wyrobów.

Na podstawie tego dokumentu, ww. naczelnik urzędu skarbowego powinien zamknąć przemieszczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 11, 12, 15, 15a, 26 lit. a, 27, 28, 31 lit. a, 32 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;
  • System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
  • raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny;
  • podmiot wysyłający - podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do akcyzy – art. 4 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.


Przedmiotem opodatkowania akcyzą w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby akcyzowe mające być wykorzystywane do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane również przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy (art. 31 ust. 4 ustawy).

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 – art. 40 ust. 1 pkt 1 lit d ustawy.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego (art. 41 ust. 1 ustawy).

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
  3. alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

-w części objętej potwierdzeniem (art. 41 ust. 5 ustawy).

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z załączonym:

  1. wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo
  2. dokumentem zastępującym e-AD (art. 41a ust. 5 ustawy).

Podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 dostarcza do właściwego naczelnika urzędu skarbowego dokument zastępujący raport odbioru wraz ze świadectwem zwolnienia w ciągu 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego niezwłocznie wprowadza raport odbioru do Systemu w imieniu tego podmiotu – art. 41e ust. 9 ustawy.

Zgodnie z § 41 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2525):

  1. Zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz bezpośrednio ze składów podatkowych zlokalizowanych w kraju.
  2. Do przemieszczanych wyrobów, o których mowa w ust. 1, dołącza się świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zwane dalej "świadectwem", którego wzór określa załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818).
  3. Świadectwo wystawia w dwóch egzemplarzach przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, który potwierdza swoim podpisem prawidłowość zawartych w nim danych.
  4. Minister Obrony Narodowej lub jego upoważniony przedstawiciel weryfikuje świadectwo, wypełniając pole 4 tego świadectwa, albo wydaje pojedyncze poświadczenie, zwane dalej "poświadczeniem".
  5. Poświadczenie stosuje się w przypadku nabywania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, w ramach umowy długoterminowej (kontraktu) zawartej w formie pisemnej.
  6. Poświadczenie zawiera odniesienie do umowy długoterminowej, w tym wskazanie stron umowy, okresu jej realizacji, wyrobów akcyzowych, według kodów CN, które będą nabywane w ramach umowy, oraz podpis z pieczęcią Ministra Obrony Narodowej lub innej osoby wydającej poświadczenie z jego upoważnienia.
  7. Poświadczenie jest dołączane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki do świadectwa, o którym mowa w ust. 2. Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki wpisuje w polu 5 świadectwa numer oraz datę wystawienia poświadczenia.

Zgodnie z art. 2 pkt a, e, f Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z 11 grudnia 2010 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 66, poz. 422) dla celów Umowy, wyrażenie:

  • siły zbrojne Stanów Zjednoczonych" - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • "wykonawca kontraktowy" - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz;
  • "wykonawca kontraktowy Stanów Zjednoczonych" - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe w Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili sprzedaży, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, który siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w ciągu 30 dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.

Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedkładają właściwym władzom Rzeczypospolitej Polskiej stosowny dokument zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały odebrane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej (art. 18 ust. 3 Umowy).

Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym (art. 18 ust. 4 Umowy).

Na mocy art. 1 ust. 1 Porozumienia Wykonawczego z 27 kwietnia 2015 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 817), zgodnie z artykułem 18 ustęp 4 Umowy, niniejsze Porozumienie określa procedury i formularze dla celów stosowania zwolnień z podatku od towarów i usług ("podatek VAT"), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią ("podatki"), o których mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy.

Artykuł 2 ust. 1 i ust. 2 lit. a i lit. b pkt i oraz ii ww. Porozumienia stanowi, że:

  • Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument", o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.
  • Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:
    1. Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.
    2. Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").


W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:

  • wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.
  • zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym, dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.

Ponadto, zgodnie z § 37 ust. 1 ww. rozporządzenia ws. zwolnień, zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, z zastrzeżeniem § 41, przysługuje:

  1. siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych Ameryki - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych do celów służbowych, na potrzeby tych sił zbrojnych oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;
  2. wykonawcom kontraktowym Stanów Zjednoczonych - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych na potrzeby sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej te siły zbrojne.

Mając powyższe na uwadze zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że wskazana powyżej Umowa oraz Porozumienie nie wchodzą w materię regulowaną ustawą o podatku akcyzowym odnoszącą się do składu podatkowego i procedury zawieszenia poboru akcyzy, a jedynie wskazują na dwa sposoby zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego oraz wdrażają procedury dotyczące wystawiania dokumentów i stosowania formularzy koniecznych dla zastosowania tego zwolnienia. Tym samym podmioty uczestniczące w dostawach paliw na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jak i same siły zbrojne Stanów Zjednoczonych winny postępować w sposób uregulowany przez przepisy ustawy o podatku akcyzowym odnoszące się do składów podatkowych i procedury zawieszenia poboru akcyzy (por. wyrok WSA w Warszawie z 28 lutego 2029 r. sygn. akt V SA/Wa 1519/18).

W dalszej kolejności zwrócić należy uwagę, że zwolnienia dla sił zbrojnych USA, jako członka NATO, wynikają z art. 31 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o podatku akcyzowym, w których to przepisach zostały implementowane unijne regulacje dopuszczające takie zwolnienia.

Zakres ww. ustawowych zwolnień dla sił zbrojnych USA odzwierciedla cytowana wyżej Umowa między Polską a USA. Przewiduje ona m.in., że w przypadku wyrobów akcyzowych ich zwolnienie następuje już w chwili sprzedaży (tzw. zwolnienie bezpośrednie), bądź może być realizowane poprzez zwrot zapłaconego podatku akcyzowego, przy czym w tym pierwszym przypadku towary należy nabyć ze składu podatkowego z zastosowaniem odpowiednich dokumentów (art. 18 ust. 2 Umowy).

Postanowienia Umowy zostały uszczegółowione w Porozumieniu wykonawczym. Zgodnie z Porozumieniem zwolnienie z podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych w chwili sprzedaży jest stosowane, jeżeli transakcja jest potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne USA, którym jest świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego. Postanowienia ww. Umowy i Porozumienia dotyczące zwolnienia z podatku akcyzowego stosowanego w chwili sprzedaży zostały uwzględnione w § 41 rozporządzenia ws. zwolnień. Zgodnie z tym przepisem zwolnione od akcyzy są wyroby akcyzowe nabywane bezpośrednio ze składów podatkowych zlokalizowanych w kraju przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki lub na ich rzecz. Warunkiem tego zwolnienia jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, a w niektórych przypadkach (przy realizacji umów długoterminowych) także pojedynczego poświadczenia.

Ustawa o podatku akcyzowym w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. d precyzuje, że w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów na terytorium kraju objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 ustawy zastosowanie ma procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Dostarczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do podmiotów uprawnionych do zwolnienia z art. 31 ust. 1 ustawy wymaga natomiast posiadania specjalnego statusu - jako podmiotu prowadzącego skład podatkowy. Tylko taki podmiot może wyprowadzać wyroby akcyzowe ze składu podatkowego bez konieczności dokonania zapłaty podatku akcyzowego.

Mając więc na uwadze, że dla zastosowania bezpośredniego zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych (np. paliw) nabywanych przez siły zbrojne USA konieczne jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy (nie jest możliwe przemieszczanie wyrobów akcyzowych bez zapłaconej akcyzy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), nie jest możliwe, by zwolnienie takie zrealizował podmiot niebędący właścicielem składu podatkowego, a tylko właścicielem wyrobów (paliw), przechowującym je w cudzym składzie podatkowym.

Wprawdzie wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego oprócz właściciela składu może dokonać właściciel wyrobów przechowywanych usługowo przez ten skład, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, niemniej jednak takie wyprowadzenie wyrobów przez ich właściciela (przez podatnika posiadającego zezwolenie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego) może nastąpić wyłącznie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Oznacza to, że z chwilą wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego przez podmiot wyprowadzający wyroby z cudzego składu podatkowego. Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy (zezwolenie wyprowadzenia).

Zatem ww. podmiot (będący posiadaczem zezwolenia wyprowadzenia) będzie mógł wyprowadzić swoje wyroby (paliwa) z cudzego składu podatkowego i dostarczyć je siłom zbrojnym USA, jednak w takim przypadku będą to wyroby z zapłaconą akcyzą, której ciężar ekonomiczny poniesie nabywca wyrobów, jako że akcyza będzie zawarta w ich cenie.

Powyższe nie wyklucza jednak możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy. W tym przypadku istnieje możliwość odzyskania podatku akcyzowego zawartego w cenie paliw przez siły zbrojne USA. Stosownie bowiem do § 37 Rozporządzenia, zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej akcyzy przysługuje siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych Ameryki - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych na potrzeby tych sił zbrojnych oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej. Na mocy § 38 Rozporządzenia zwrot zapłaconej kwoty akcyzy zawartej w cenach wyrobów akcyzowych, nabytych przez podmioty, o których mowa w § 37, obejmuje kwotę akcyzy wyliczoną na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w dniu zakupu.

W świetle zatem powyższego, dostawy paliwa ze składu podatkowego na rzecz sił zbrojnych USA realizowane przez podmiot niebędący właścicielem składu podatkowego z którego te paliwa będą wyprowadzane, nie podlegają zwolnieniu w trybie określnym w § 41 rozporządzenia.

W konsekwencji zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień nie może mieć zastosowanie w sytuacji, w której dostawa paliwa następowałaby ze składu podatkowego Wnioskodawcy, a podmiotem sprzedającym byłby podmiot korzystający z usługi magazynowania paliwa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest tym samym nieprawidłowe.

Z uwagi na brak możliwości zastosowania w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 41 rozporządzenia w sprawie zwolnień, pozostałe wątpliwości Wnioskodawcy poruszone we wniosku (pytanie 2-4) stają się bezzasadne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj