Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.645.2020.2.LS
z 29 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 3 października 2020 r. (data wpływu dnia 4 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2020 r. (data wpływu dnia 21 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży 3 mieszkań powstałych w wyniku przebudowy jednego dużego lokalu mieszkalnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży 3 mieszkań powstałych w wyniku przebudowy jednego dużego lokalu mieszkalnego. Wniosek uzupełniono w dniu 21 grudnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej od 16 października 2006 r., pod nazwą: (…), siedziba firmy mieści się w (…).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowa działalność jaką prowadził i nadal prowadzi, to wiercenia i wykopy próbne mające na celu badanie mechaniki gruntu dla celów budowlanych, geofizycznych, geologicznych i podobnych (43.13.Z), wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, przede wszystkim studni głębinowych (43.22.Z), oraz roboty związane z budową rurociągów (42.21.Z).

W 2018 r. działalność została poszerzona o działalność budowlaną (43.99.Z) oraz kupno i sprzedaż nieruchomości (68.10.Z). W dniu 20 października 20xx r. Zainteresowany, działając jako jednoosobowa działalność gospodarcza firma (…), nabył aktem notarialnym, lokal mieszkalny (mieszkanie w kamienicy przedwojennej) o powierzchni użytkowej (…) m2, składającego się z korytarza, przedpokoju, pięciu pokoi, kuchni i łazienki z wc oraz pomieszczeń przynależnych – piwnicy, o powierzchni (…) m2, strychu o powierzchni (…) m2 i pomieszczenia gospodarczego o powierzchni (…) m2, za kwotę (…) zł.

Nieruchomość została nabyta od osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej, w związku z czym nie został przy nabyciu doliczony podatek od towarów i usług. Całość transakcji została opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Nieruchomość została nabyta jako towar handlowy firmy.

Nieruchomość zostanie gruntownie zmodernizowana, wyremontowana i przekształcona na trzy odrębne mieszkania o powierzchni mieszkalnej odpowiednio (…) m2, (…) m2 i (…) m2. Części użytkowe zostaną odpowiednio przyporządkowane do mieszkań i tak, jedno mieszkanie otrzyma strych, następne piwnice i ostatnie pomieszczenie gospodarcze.

Mieszkania te następnie zostaną sprzedane jako towar handlowy. Koszty modernizacji nieruchomości przekroczą wartość 50% nabycia nieruchomości.

Przed dokonaniem prac, Wnioskodawca nie jest w stanie dokładnie określić w jakiej wysokości zostaną poniesione nakłady na podzielenie nieruchomości na trzy odrębne mieszkania. Wstępne szacunki nakładów to kwota (…) zł.

Zakres niezbędnych prac, jakie będą wykonane w kupionym mieszkaniu to:

  1. podział/wydzielenie odpowiednich powierzchni/ścian działowych, aby powstały trzy samodzielne mieszkania,
  2. wymiana, przebudowa/rozbudowa instalacji grzewczych, wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych oraz stworzenie trzech odpowiednich ciągów, aby każdy lokal mieszkalny miał odrębne liczniki do wszystkich mediów,
  3. wykończenie lokali, w standardzie deweloperskim z białym montażem.

Po przeprowadzeniu modernizacji nieruchomość zostanie sprzedana jako trzy odrębne mieszkania.

Oczywiście wszystkie prace remontowe i przekształcenie nieruchomości na trzy odrębne mieszkania, odbywa się ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami na budowę, oraz nadzorem budowlanym. Zainteresowany złożył odpowiednie dokumenty dotyczące wydania pozwolenia na budowę, które otrzymał i w dniu 2 listopada 2020 r. zgłosił odpowiednim organom rozpoczęcie budowy.

Po wykonaniu przewidzianych prac, zgłoszonych do nadzoru budowlanego i pod odpowiednim nadzorem architektonicznym, powstaną odpowiednio mieszkania o powierzchni (…) m2, (…) m2 i (…) m2. Oczywiście przed dostawą lokale formalnie zostaną wydzielone i każde z mieszkań otrzyma odrębną księgę wieczystą. Lokale zostaną według założeń sprzedane osobą fizycznym jako mieszkania. Lokale po przebudowie będą spełniać definicję lokali mieszkalnych, o której mowa w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. W chwili dostawy lokale będą zaliczane do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem o którym mowa w art. 2 ust. 12 oraz art. 41 ust 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ponadto nie zamierza przy nabywaniu towarów i usług związanych z modernizacją/remontem/przebudową lokalu odliczać naliczonego przy zakupach podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 grudnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że kamienica, w której Zainteresowany kupił mieszkanie (jako towar) jest budynkiem bardzo starym. Nikt nie wie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego kupionego przez Wnioskodawcę. Niestety nie istnieją plany wybudowania tej kamienicy, architekci twierdzą, że może mieć nawet dwieście lat. W latach 30-tych XX wieku, czyli około 90 lat temu była gruntowanie przebudowana, o czym świadczy jej obecny wygląd. Ten moment można przyjąć jako pierwsze zasiedlenie po gruntownej przebudowie, jednak nie przetrwały plany tej przebudowy.

W czasie II wojny światowej kamienica nie została zniszczona.

Wnioskodawca poznał świadka, który stwierdził, że urodził się 75 lat temu właśnie w tym kupionym przez Zainteresowanego mieszkaniu. Kamienica od czasów wojny nie była gruntownie remontowana, jedynie elewacja była malowana. Również lokal nie był gruntowanie remontowany, jedynie odświeżany. Czyli można być pewnym, że 75 lat temu lokal mieszkalny był już zasiedlony i nie było to pierwsze zasiedlenie tej kamienicy po generalnym remoncie z lat 30-tych XX wieku.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu mieszkalnego (mieszkania w kamienicy przedwojennej), a dostawą trzech mieszkań powstałych w wyniku przebudowy i podziału zakupionego lokalu upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dokonując dostawy trzech mieszkań, które w wyniku przebudowy i podziału zostaną utworzone z jednego dużego mieszkania (kupionego jako towar od osoby fizycznej) Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części jeżeli spełnione są określone, przewidziane w tych przepisach przesłanki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy sprzedaż dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata. Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednak o ulepszeniu nie można mówić w sytuacji kiedy mieszkanie stanowi towar handlowy. Ulepszenie jest pojęciem, które odnosi się tylko do składników majątku będących środkami trwałymi. Kupione mieszkanie jest towarem i nie może ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

Naszym zdaniem przy sprzedaży mieszkań pan (…) będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, ponieważ dostawy nieruchomości nie będą dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia ani w ciągu dwóch lat od pierwszego zasiedlenia. Kamienica w której znajduje się kupione mieszkanie ma ponad 80 lat, a inwestycja przeprowadzona przez Wnioskodawcę nie będzie ulepszeniem, o którym mówią przepisy ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm.), jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ulepszeniem środka trwałego – w rozumieniu ustawy podatkowej – jest więc:

  • przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,
  • rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,
  • rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,
  • adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany,
  • modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Tym samym nakłady na ulepszenie środków trwałych zmierzają do podjęcia bądź rozszerzenia działalności w drodze budowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodujących istotną zmianę cech użytkowych.

Zatem nieruchomość (np. lokal), który nie będzie stanowić u podatnika środka trwałego, nie może ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowa działalność jaką prowadził i nadal prowadzi, to wiercenia i wykopy próbne mające na celu badanie mechaniki gruntu dla celów budowlanych, geofizycznych, geologicznych i podobnych (43.13.Z), wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, przede wszystkim studni głębinowych (43.22.Z), oraz roboty związane z budową rurociągów (42.21.Z). W 2018 r. działalność została poszerzona o działalność budowlaną (43.99.Z) oraz kupno i sprzedaż nieruchomości (68.10.Z). W dniu 20 października 20xx r. Zainteresowany, nabył aktem notarialnym lokal mieszkalny (mieszkanie w kamienicy przedwojennej) o powierzchni użytkowej (…) m2, składającego się z korytarza, przedpokoju, pięciu pokoi, kuchni i łazienki z wc oraz pomieszczeń przynależnych – piwnicy, o powierzchni (…) m2, strychu o powierzchni (…) m2 i pomieszczenia gospodarczego o powierzchni (…) m2. Nieruchomość została nabyta od osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej, w związku z czym nie został przy nabyciu doliczony podatek od towarów i usług. Nieruchomość została nabyta jako towar handlowy firmy. Nieruchomość zostanie gruntownie zmodernizowana, wyremontowana i przekształcona na trzy odrębne mieszkania o powierzchni mieszkalnej odpowiednio (…) m2, (…) m2 i (…) m2. Części użytkowe zostaną odpowiednio przyporządkowane do mieszkań i tak, jedno mieszkanie otrzyma strych, następne piwnice i ostatnie pomieszczenie gospodarcze. Mieszkania te następnie zostaną sprzedane jako towar handlowy. Koszty modernizacji nieruchomości przekroczą wartość 50% nabycia nieruchomości. Zakres niezbędnych prac, jakie będą wykonane w kupionym mieszkaniu to: podział/wydzielenie odpowiednich powierzchni/ścian działowych, aby powstały trzy samodzielne mieszkania, wymiana, przebudowa/rozbudowa instalacji grzewczych, wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych oraz stworzenie trzech odpowiednich ciągów, aby każdy lokal mieszkalny miał odrębne liczniki do wszystkich mediów, wykończenie lokali, w standardzie deweloperskim z białym montażem. Po przeprowadzeniu modernizacji nieruchomość zostanie sprzedana jako trzy odrębne mieszkania. Przed dostawą lokale formalnie zostaną wydzielone i każde z mieszkań otrzyma odrębną księgę wieczystą. Lokale zostaną według założeń sprzedane osobą fizycznym jako mieszkania. Lokale po przebudowie będą spełniać definicję lokali mieszkalnych, o której mowa w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Wnioskodawca ponadto nie zamierza przy nabywaniu towarów i usług związanych z modernizacją/remontem/przebudową lokalu odliczać naliczonego przy zakupach podatku VAT. Kamienica, w której Zainteresowany kupił mieszkanie (jako towar) jest budynkiem bardzo starym. Nikt nie wie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego kupionego przez Wnioskodawcę. Niestety nie istnieją plany wybudowania tej kamienicy, architekci twierdzą, że może mieć nawet dwieście lat. W latach 30-tych XX wieku, czyli około 90 lat temu była gruntowanie przebudowana, o czym świadczy jej obecny wygląd. Ten moment można przyjąć jako pierwsze zasiedlenie po gruntownej przebudowie, jednak nie przetrwały plany tej przebudowy. W czasie II wojny światowej kamienica nie została zniszczona. Wnioskodawca poznał świadka, który stwierdził, że urodził się 75 lat temu właśnie w tym kupionym przez Zainteresowanego mieszkaniu. Kamienica od czasów wojny nie była gruntownie remontowana, jedynie elewacja była malowana. Również lokal nie był gruntowanie remontowany, jedynie odświeżany. Czyli można być pewnym, że 75 lat temu lokal mieszkalny był już zasiedlony i nie było to pierwsze zasiedlenie tej kamienicy po generalnym remoncie z lat 30-tych XX wieku. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu mieszkalnego (mieszkania w kamienicy przedwojennej), a dostawą trzech mieszkań powstałych w wyniku przebudowy i podziału zakupionego lokalu upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

Wątpliwości Wnioskodawcy ustalenia, czy dokonując dostawy trzech mieszkań, które w wyniku przebudowy i podziału zostaną utworzone z jednego dużego mieszkania (kupionego jako towar od osoby fizycznej) Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W analizowanym przypadku – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawca zakupił lokal mieszkalny w kamienicy przedwojennej jako towar handlowy. Nieruchomość zostanie gruntownie zmodernizowana, wyremontowana i przekształcona na trzy odrębne mieszkania, które zostaną sprzedane jako towar handlowy. Dlatego też pomimo dokonywania licznych prac remontowo-modernizacyjnych w lokalu mieszkalnym nie można mówić o dokonywaniu w tym lokalu ulepszeń wskazanych w art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż nie stanowi on u Zainteresowanego środka trwałego. Tym samym skoro w rozpatrywanej sprawie nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nakłady ponoszone przez Wnioskodawcę na ww. lokal nie stanowią ulepszenia w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkiem trwałym.

Zatem w przedmiotowej sprawie kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania planowanej przez Wnioskodawcę dostawy trzech mieszkań powstałych w wyniku przebudowy i podziału z jednego dużego lokalu mieszkalnego jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

We wniosku wskazano, że kamienica, w której Zainteresowany kupił mieszkanie jest budynkiem bardzo starym. W latach 30-tych XX wieku, czyli około 90 lat temu była gruntowanie przebudowana, o czym świadczy jej obecny wygląd. Ten moment można przyjąć jako pierwsze zasiedlenie po gruntownej przebudowie. W czasie II wojny światowej kamienica nie została zniszczona. Wnioskodawca poznał świadka, który stwierdził, że urodził się 75 lat temu właśnie w tym kupionym przez Zainteresowanego mieszkaniu. Kamienica od czasów wojny nie była gruntownie remontowana. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu mieszkalnego (mieszkania w kamienicy przedwojennej), a dostawą trzech mieszkań powstałych w wyniku przebudowy i podziału zakupionego lokalu upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

Tym samym spełnione zostaną obydwa warunki umożliwiające zwolnienie z podatku od towarów i usług dostawy poszczególnych mieszkań powstałych w wyniku przebudowy i podziału z jednego dużego lokalu mieszkalnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ transakcja nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz od daty pierwszego zasiedlenia minął okres przekraczający ponad dwa lata.

Podsumowując, w związku z powyższym stwierdzić należy, że sprzedaż poszczególnych mieszkań powstałych w wyniku przebudowy i podziału z jednego dużego lokalu mieszkalnego będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ w stosunku do lokalu mieszkalnego z którego zostaną wydzielone 3 lokale doszło już do pierwszego zasiedlenia i pomiędzy tym pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą wydzielonych lokali nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. A zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w tym na informacji, że kamienica w latach 30-tych XX wieku, czyli około 90 lat temu była gruntowanie przebudowana, o czym świadczy jej obecny wygląd. Ten moment można przyjąć jako pierwsze zasiedlenie po gruntownej przebudowie (kwestia te nie była przedmiotem oceny tut. Organu, lecz przyjęto to jako element opisu sprawy). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj