Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.691.2020.2.AM
z 30 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2020 r. (data wpływu 7 października r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2020 r. (data wpływu 22 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz możliwości rezygnacji z ww. zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz możliwości rezygnacji z ww. zwolnienia.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca posiada w środkach trwałych budynek piętrowy typu biurowiec i chce go sprzedać. Aktualnie większość pomieszczeń w budynku jest wynajmowana na prowadzenie działalności gospodarczej, ale jest też kilku najemców lokali mieszkalnych. Grunt jest w wieczystym użytkowaniu, za które Wnioskodawca co roku wnosi opłatę.

Historia budynku jeżeli chodzi o wartości z książki środków trwałych, wygląda następująco:

Akt notarialny z ….1998 – …

Opłata notarialna – …

OT z ….1998 – …

Wydatki na ulepszenie :

1999 – …,

2001 – …,

2006 – …,

….2008 – …,

….2009 – … odliczono VAT,

….2009 – … odliczono VAT od materiałów,

….2015 – … odliczono VAT,

….2015 – … VAT zwiększył koszty inwestycji,

….2018 – … VAT zwiększył koszty inwestycji.

Aktualna wartość brutto z KŚT ….

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  • Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  • Nabywca obecnie nie jest znany. Spółdzielnia poszukuje potencjalnego nabywcy nieruchomości.
  • Przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży jest budynek wraz z działką będącą w wieczystym użytkowaniu.
  • Nieruchomość składa się z jednej wyodrębnionej geodezyjnie działki.
  • Numer działki: ….
  • Na przedmiotowej nieruchomości znajduje się tylko budynek biurowca.
  • Na pytanie „Jaka jest klasyfikacja budynku biurowca/innych obiektów budowlanych znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych? Należy wskazać odrębnie dla każdego obiektu.”
    Wnioskodawca odpowiedział, iż „Wg dokumentacji budynek biurowo-usługowo-mieszkalny.”
  • Nabycie nastąpiło na podstawie aktu notarialnego i nie było wystawionej faktury.
  • Nieruchomość nabyto w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  • Przy zakupie nie było naliczonego podatku od towarów i usług.
  • Przed przeniesieniem prawa własności budynku był on cały czas użytkowany przez Spółdzielnię. Do roku około 1990 jako biurowiec z własnymi biurami, a po przeniesieniu biur do innego obiektu pomieszczenia zostały wynajęte i do dzisiaj jest tam prowadzony tylko wynajem pomieszczeń.
  • Od pierwszego zasiedlenia upłyną dwa lata.
  • Budynek biurowca jest trwale związany z gruntem.
  • Na przedmiotowej nieruchomości były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  • Wydatki na ulepszenie stanowiły 30% wartości początkowej nieruchomości.
  • Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługiwało tylko do części wydatków na ulepszenie:
    ….2009 – … odliczono VAT,
    ….2009 – … odliczono VAT od materiałów,
    ….2015 – … odliczono VAT.
  • Na pytanie „Jeżeli Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku biurowca/innych obiektów budowlanych znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, należy wskazać kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania budynku biurowca/innych obiektów budowlanych znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości po jego/ich ulepszeniu? Proszę podać dzień, miesiąc i rok.”,
    Zainteresowany odpowiedział: „….2015”.
  • Na pytanie: „Czy miało miejsce pierwsze zajęcie/używanie budynku biurowca/innych obiektów budowlanych znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości po ulepszeniach? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy (miesiąc i rok).”
    Wnioskodawca odpowiedział: „Ostatnie wydatki na ulepszenie, przy których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zwiększyły wartość nieruchomości ….2015, a obiekt bez przerwy był wynajmowany, więc można przyjąć datę ….2015.”
  • Nieruchomość jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W budynku jest tylko 6 mieszkań, których wynajem korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1.
  • Na pytanie „Od kiedy znajdujące się w budynku, objętym zakresem sformułowanych we wniosku pytań, pomieszczenia/lokale są przedmiotem najmu (proszę wskazać dzień, miesiąc i rok)?”
    Wnioskodawca odpowiedział: „Lokale znajdujące się w budynku są wynajmowane od lat 90-tych, dokładna data jest trudna do ustalenia.”
  • Na pytanie „Czy w przypadku zwolnienia od podatku VAT sprzedaży ww. nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, Sprzedawca i Nabywca ww. nieruchomości złożą, przed dniem dokonania dostawy właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy podatkiem VAT?”
    Wnioskodawca odpowiedział, że „Istnieje taka możliwość, że nabywca będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i przed dniem dokonania dostawy sprzedawca i nabywca złożą naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy przy sprzedaży tej nieruchomości Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT z artykułu 43 ust. 1 pkt 10 ?

„ Art. 43. 10. Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata”

Czy Wnioskodawca może zrezygnować z tego zwolnienia po złożeniu w urzędzie skarbowym nabywcy właściwe oświadczenie, aby nieruchomość sprzedać ze stawką 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on przy sprzedaży tej nieruchomości skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT z artykułu 43 ust. 1 pkt 10.

Może również zrezygnować z tego zwolnienia po złożeniu w urzędzie skarbowym nabywcy właściwego oświadczenia, aby nieruchomość sprzedać ze stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ wyjaśnia, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zwolnienia z podatku VAT transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz możliwości rezygnacji z ww. zwolnienia w myśl art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 11 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów – w rozumieniu art. 7 ustawy – podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga natomiast przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Z kolei, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy – zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Należy bowiem zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy przy tym wskazać, że jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada w środkach trwałych budynek piętrowy typu biurowiec i chce go sprzedać. Przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży jest budynek wraz z działką o numerze … będącą w wieczystym użytkowaniu. Aktualnie większość pomieszczeń w budynku jest wynajmowana na prowadzenie działalności gospodarczej, ale jest też kilku najemców lokali mieszkalnych. Lokale znajdujące się w budynku są wynajmowane od lat 90-tych. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynku biurowca znajdującego się na przedmiotowej nieruchomości, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej przedmiotowego budynku. Oddanie do użytkowania przedmiotowego budynku po jego ulepszeniu nastąpiło … 2015 r., obiekt był bez przerwy wynajmowany. Między pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres powyżej 2 lat.

Wnioskodawca wskazał, iż nabywca obecnie nie jest jeszcze znany, bowiem Spółdzielnia poszukuje potencjalnego nabywcy nieruchomości. Istnieje taka możliwość, że nabywca będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i przed dniem dokonania dostawy sprzedawca i nabywca złożą naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie ww. dostawy.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem postawionych we wniosku pytań w kontekście przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa podatkowego należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy dostawa budynku biurowca nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a ponadto od pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wskazano we wniosku w odniesieniu do ww. budynku doszło już do pierwszego zajęcia (używania) również po jego ulepszeniu bowiem obiekt jest cały czas (bez przerwy) wynajmowany.

W związku z powyższym dla dostawy przedmiotowego budynku biurowca znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Powyższe zwolnienie – stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy – obejmie również sprzedaż działki gruntu będącego w wieczystym użytkowaniu, na którym znajduje się ww. budynek, będący przedmiotem planowanej sprzedaży.

Tym samym, w analizowanej sprawie brak jest podstaw do badania przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Reasumując, sprzedaż budynku biurowca znajdującego się na działce gruntu oznaczonej nr … będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie ze zwolnienia od podatku korzystać będzie sprzedaż ww. gruntu, będącego w użytkowaniu wieczystym, zabudowanego przedmiotowym budynkiem, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.

Przy czym należy wskazać, że w przypadku gdy strony transakcji będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT i przed dniem dostawy zabudowanej nieruchomości złożą właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie zawierające wymagane elementy określone w art. 43 ust. 11 ustawy, to uznać należy, że Wnioskodawca, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy, będzie miał prawo zrezygnować z ww. zwolnienia i wybrać opodatkowanie przedmiotowej dostawy właściwą stawką podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj