Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.422.2020.2.AAT
z 30 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 26 września 2020 r. (data wpływu 1 października 2020 r.), uzupełnionym za pomocą platformy ePUAP w dniu 20 listopada 2020 r. oraz w dniu 20 grudnia 2020 r. na wezwanie Organu z dnia 17 listopada 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży składników majątku oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży składników majątku oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniony został za pomocą platformy ePUAP w dniu 20 listopada 2020 r. oraz w dniu 20 grudnia 2020 r. na wezwanie Organu z dnia 17 listopada 2020 r.


We wniosku wspólnym złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    Pana J. D.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Panią M. B.


Przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Firma A. zarejestrowana w CEiDG i rejestrze czynnych podatników VAT pod nr NIP …. prowadzi działalność gospodarczą oznaczoną kodami:

PKD-70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

PKD-46.21.Z - sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion, i pasz dla zwierząt,

PKD-46.75.Z - sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych,

PKD-64.99.Z - pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana z wyłączeniem ubezpieczeń,

PKD-69.20.Z - działalność rachunkowo - księgowa; doradztwo podatkowe,

PKD-71.12.Z - działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

PKD-74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

PKD-85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.


Firma A. zwany dalej NABYWCĄ zamierza nabyć od Firmy B. zarejestrowanej w CEiDG i rejestrze czynnych podatników VAT pod nr NIP … zwanej dalej ZBYWCĄ nieruchomość znajdującą się w miejscowości … przy ul. …, która to nieruchomość aktualne wykorzystywana jest do działalności Firmy B.


Firma B. - zwana dalej Zbywcą - prowadzi działalność gospodarczą od 28 lipca 2005 r. która jest kontynuacją działalności po zmarłym mężu oznaczoną kodami:

PKD-47.30.Z - sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw,

PKD-45.32.Z - sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

PKD-47.11.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,

PKD-47.19.Z - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,

PKD-47.25.Z - sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

PKD-47.52.Z - sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła prowadzonych w wyspecjalizowanych sklepach,

PKD-47.78.Z - sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

PKD-56.30.Z - przygotowywanie i podawanie napojów.


Transakcja zbycia nieruchomości wraz z naniesieniami i podpisanie aktu notarialnego planowane jest na drugą połowę grudnia 2020 r. Warunkiem sfinalizowania tej transakcji jest uzyskanie przez Nabywcę koncesji na obrót paliwami. Ponieważ koncesja na obrót paliwami jest związana z osobą prowadzącą a nie konkretną stacją paliw, wobec tego Nabywca musi przejść całą procedurę jej uzyskania. Organ wydający koncesje żąda tytułu prawnego do budynków i infrastruktury, przy pomocy których ma być prowadzona sprzedaż paliw. Nabywca na chwilę obecną nie dysponuje aktem własności, więc na tę okoliczność została sporządzona umowa dzierżawy budynku i obiektów związanych ze stacją paliw pomiędzy stronami, która zacznie obowiązywać od momentu otrzymania koncesji przez Nabywcę do czasu sporządzenia aktu notarialnego (zakupu całej nieruchomości). Jeśli ze względów organizacyjnych nie będzie możliwe podpisanie aktu sprzedaży w tej samej dacie co otrzymanie koncesji, to żeby nie przedłużać zamknięcia stacji (Zbywca już nie będzie miał prawa do sprzedaży paliw), w tym okresie Nabywca będzie prowadził sprzedaż paliw jako dzierżawca stacji paliw.


Po zakupie tej nieruchomości Nabywca zamierza prowadzić w tym miejscu działalność polegającą na sprzedaży paliw oraz innych art. znajdujących się zwyczajowo w stacjach paliw takich jak: art. motoryzacyjne, spożywcze, wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe i bezalkoholowe - tj. pokrywającą się z działalnością dotychczas tam prowadzoną w budynku stacji paliw. W budynkach, które aktualnie nie były wykorzystywane przez Zbywcę do działalności związanej ze sprzedażą paliw, po dokonaniu zmian adaptacyjnych (poprzednio pełniły inne funkcje niż handlowe), prowadzić swoją dotychczasową działalność handlową oraz rozszerzyć o handel artykułami dla rolnictwa i wybudować myjnię samochodową.


Zbywca do 31 grudnia 2018 r. prowadził pod tym adresem również działalność w zakresie- obróbki mechanicznej elementów metalowych PKD-25.62.Z, produkcji konstrukcji metalowych i ich części PKD 25.11.Z, naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych PKD 33.11Z wykonywania pozostałych instalacji budowlanych oraz sprzedaży stali i niektórych materiałów budowlanych.

Nieruchomość, która ma być przedmiotem transakcji została nabyta przez małżonków B. w latach 1992 oraz 1998 i do 27 lipca 2005 r. była używana do prowadzenia działalności gospodarczej m.in sprzedaży paliw przez męża Zbywcy. Począwszy od 28 lipca 2005 r. nieruchomość wraz z naniesieniami stała się własnością Zbywcy oraz pozostałych 2 spadkobierców - córek, które wyraziły zgodę na bezpłatne jej użytkowanie, w prowadzonej działalności przez Zbywcę.


W dniu 12 września 2018 r. córki przekazały swoje udziały w tej nieruchomości w formie darowizny na rzecz Zbywcy.


Przedmiot transakcji obejmowałby następujące obiekty wykorzystywane w działalności Zbywcy od 28 lipca 2005 r.:

  1. grunty o pow. 0,556 ha - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3,
  2. budynek biurowo - warsztatowy KŚT 103 r.bud.1960, pow. 326 m2 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość - obecnie wykorzystywana część biurowa,
  3. budynek handlowo-usługowy (wiata stalowa obudowana) KŚT 103 r.bud.1970, pow. 316 m2 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość - obecnie nie wykorzystywany,
  4. budynek handlowo-usługowy (gospodarczy) KŚT 103 r.bud.1965, pow. 81 m2 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość - obecnie nie wykorzystywany,
  5. ogrodzenie zakładu KŚT-291- r. bud.1998 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  6. wiata ochronna nad dystrybutorami przy stacji paliw KŚT-291 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyta bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  7. zbiornik na ON-KŚT-104 - r.bud.2003 od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  8. zbiornik na PB95-KŚT-104 - r.bud.2003 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  9. zbiornik na PB98-KŚT-104 r.bud.2003 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  10. 2 zbiorniki na gaz LPG-KŚT104 r.bud.2004 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyte bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  11. sieci wodno-kanalizacyjne KŚT-211 - r.bud.2004 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyte bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  12. budynek stacji paliw - KŚT-103 r.bud.1970 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT, w 2007 poniesiono nakłady podwyższających wartość pow. 30%,
  13. plac manewrowy KŚT-220 - własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT, w 2010 poniesiono nakłady podwyższających wartość pow. 30%,
  14. wiata nad dystrybutorem LPG-KŚT-291 – r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  15. wiata nad dystrybutorem ON-TIR-KŚT-291 - r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  16. zbiornik na paliwo ON-TIR-KŚT-104 - r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  17. pylon cenowy - KŚT-291 - r.bud.2009, pełne odliczenie VAT
  18. mur ochronny P.POŻ - KŚT-291 r.bud.2019 - pełne odliczenie VAT,
  19. urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutor gazu LPG-KŚT-449- r.bud.2004 od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość pow. 30%,
  20. urządzenie techniczne związane z budowlami - 2 dystrybutory paliw - KŚT-449- r.bud.2004 od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT, w 2007 r. poniesiono nakład podwyższający wartość pow. 30%,
  21. urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutory paliw TIR-KŚT-449- r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  22. wyposażenie różne budynków np. system monitoringu, klimatyzatory, niektóre meble, kocioł olejowy,
  23. niektóre towary i materiały.


Powyższa nieruchomość wraz z wyposażeniem służyła u Zbywcy w czasie prowadzenia działalności wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Stacja paliw wraz z infrastrukturą służącą sprzedaży paliw nigdy nie była wydzielona organizacyjnie w strukturze przedsiębiorcy Zbywcy a inne budynki będące przedmiotem transakcji służyły innym funkcjom (działalność produkcyjna i usługowa) niż planowane przez Nabywcę. Po adaptacji Nabywca planuje tam działalność handlową i usługową w szerszym zakresie niż Zbywca. Poza tym w ramach sprzedaży nie przenoszona jest na Nabywcę cała struktura funkcjonalna tzn. nie przechodzą na niego żadne umowy czy to z pracownikami czy kontrahentami, koncesje, pozwolenia ani inne zobowiązania Zbywcy. Nabywca będzie musiał niejako sam zorganizować sobie przedsiębiorstwo uzyskując stosowne pozwolenia czy koncesje oraz podpisać nowe umowy z kontrahentami czy pracownikami wg własnych warunków. Jedyną intencją obu stron tej transakcji jest sprzedaż całej nieruchomości przez Zbywcę i prowadzenie działalności na własnych warunkach i zakresie przez Nabywcę mimo, że część tej działalności będzie się pokrywać z działalnością Zbywcy. Nie jest też wykluczone zatrudnienie niektórych pracowników przez Nabywcę czy skorzystanie z dostaw niektórych kontrahentów Zbywcy.


Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie Organu wskazano, że przedmiotem sprzedaży są 4 zabudowane działki oznaczone nr ewidencyjnymi:

  • 1 - pow. 0,1110 ha zabudowana budynkiem stacji paliw o pow. 138 m2, wiatą nad dystrybutorami (budowla) o pow. 120 m2, terenem utwardzonym (place i drogi - budowla) pow. 703 m2, tereny zielone – 149 m2, ogrodzenie dł. 75m (budowla), pylon reklamowy (budowla), 3 dystrybutory paliw (urządzenie techniczne)
  • 2 - o pow. 0,0580 ha zabudowana zbiornikami paliwowymi ON, Pb 95, Pb 98 (budowla) pow. 82 m2, terenem utwardzonym (place i drogi - budowla) o pow. 468 m2, tereny zielone pow. 30 m2, ogrodzenie (budowla) dł. 23 m.
  • 3 - o pow. 0,0890 ha zabudowana budynkiem usługowym (warsztatowo-biurowy) o pow. 326 m2, terenem utwardzonym (place i drogi - budowla) o pow. 564 m2, ogrodzenie (budowla) -dł. 56 m.
  • 4 - o pow. 0,2980 ha zabudowana budynkiem gospodarczym pow. 81 m2 i budynkiem handlowo-usługowym (wiata stalowa obudowana) o pow. 316 m2, zbiornikiem wód opadowych i sieci wodno-kanalizacyjne (budowla) pow. 63 m2, zbiornikiem paliw ON-TIR (budowla) pow. 68 m2, wiatą nad dystrybutorami TIR (budowla ) pow. 120 m2, dystrybutorem paliw (urządzenie techniczne), zbiornikami gazu LPG (budowla) pow. 30 m2, murem P.POŻ (budowla) 5 m2, wiatą nad zbiornikami LPG (budowla) pow. 33 m2, terenem utwardzonym (place i drogi -budowla) pow. 1919 m2, tereny zielone 375 m2.


Na pytanie Organu czy będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe, będą wykorzystywane przez Nabywcę do czynności podlegających opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania wskazano, że będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe opisane w pierwszym wniosku oraz uzupełniającym wniosku będą przez Nabywcę wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.


Na pytanie Organu czy będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe będą posiadać w dniu transakcji potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, tj. czy w dniu transakcji Nabywca będzie miał faktyczną możliwość kontunuowania działalności prowadzonej przez Zbywcę w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji wskazano, że będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe nie będą posiadać w dniu transakcji zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, ponieważ Nabywca, aby mógł rozpocząć swoją działalność m.in w zakresie sprzedaży paliw, musi zorganizować na nowo i na własnych warunkach prowadzenie w tym miejscu działalności.


Na pytanie Organu jakie konkretnie działania faktyczne lub prawne (np. zawarcia umów, zapewnienia innych składników majątku poza nabytymi, uzyskanie koncesji itp.) Nabywca musi podjąć/wykonać w celu prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o nabyte od Zbywcy składniki majątkowe wskazano, że w celu prowadzenia działalności w oparciu o nabyte od Zbywcy składniki majątkowe, Nabywca oprócz uzyskania koncesji musi podpisać umowy z dostawcami mediów, towarów, paliw, umowy z pracownikami, uzyskać pozwolenia na sprzedaż określonych towarów np. alkoholu oraz przystosować niektóre budynki (budynek warsztatowo-biurowy, wiata stalowa obudowana) do działalności w innym zakresie niż działalność Zbywcy a także planuje wybudować myjnie samochodową.


Na pytanie Organu czy w ramach transakcji Zbywca przeniesie na Nabywcę

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa)
  • ewentualne wierzytelności, prawa z papierów wartościowych, środki pieniężne
  • ewentualne koncesje, licencje, zezwolenia
  • ewentualne patenty, inne prawa własności przemysłowej
  • tajemnice przedsiębiorstwa
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

wskazano, że w ramach transakcji Zbywca nie przenosi na Nabywcę nazwy swojego przedsiębiorstwa, ani wierzytelności, praw z papierów wartościowych, środków pieniężnych, żadnych koncesji, licencji, zezwoleń, patentów i innych praw własności przemysłowej i tajemnic przedsiębiorstwa. Nabywca nie otrzymuje też ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną działalnością Zbywcy.

Na pytania Organu

  • czy rozpoczęcie wykorzystywania/użytkowania (w tym na własne potrzeby, w ramach prowadzonej działalności czy też w ramach umów najmu, dzierżawy);
    • budynku biurowo-warsztatowego (pkt 2 przedmiotu transakcji)
    • budynku handlowo-usługowego - wiata stalowa obudowana (pkt 3 przedmiotu transakcji)
    • budynku handlowo-usługowego – gospodarczego (pkt 4 przedmiotu transakcji)
    • wiata ochronna nad dystrybutorami (pkt 6 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na ON (pkt 7 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na PB95 (pkt 8 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na PB98 (pkt 9 przedmiotu transakcji)
    • 2 zbiorniki na gaz LPG (pkt 10 przedmiotu transakcji)
    • sieci wodno-kanalizacyjne (pkt 11 przedmiotu transakcji)
    • wiata nad dystrybutorem LPG (pkt 14 przedmiotu transakcji)
    • wiata nad dystrybutorem ON (pkt 15 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na paliwo ON-TIR (pkt 16 przedmiotu transakcji)
    • pylon cenowy (pkt 17 przedmiotu transakcji)
    nastąpiło co najmniej 2 lata przed dniem planowanej transakcji (tj. czy od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania danego obiektu do dnia planowanej transakcji sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat)
  • czy Zbywca nie ponosił w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym wydatków na ulepszenie
    • budynku biurowo-warsztatowego (pkt 2 przedmiotu transakcji)
    • budynku handlowo-usługowego - wiata stalowa obudowana (pkt 3 przedmiotu transakcji)
    • budynku handlowo-usługowego – gospodarczego (pkt 4 przedmiotu transakcji)
    • wiata ochronna nad dystrybutorami (pkt 6 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na ON (pkt 7 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na PB95 (pkt 8 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na PB98 (pkt 9 przedmiotu transakcji)
    • 2 zbiorniki na gaz LPG (pkt 10 przedmiotu transakcji)
    • sieci wodno-kanalizacyjne (pkt 11 przedmiotu transakcji)
    • wiata nad dystrybutorem LPG (pkt 14 przedmiotu transakcji)
    • wiata nad dystrybutorem ON (pkt 15 przedmiotu transakcji)
    • zbiornik na paliwo ON-TIR (pkt 16 przedmiotu transakcji)
    • pylon cenowy (pkt 17 przedmiotu transakcji)
    stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu
  • czy po nakładach mających miejsce w 2007 r. rozpoczęto wykorzystywać/użytkować (w tym na własne potrzeby, w ramach prowadzonej działalności czy też w ramach umów najmu, dzierżawy) budynek stacji paliw (pkt 12 przedmiotu transakcji) co najmniej 2 lata przed dniem planowanej transakcji (tj. czy od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku stacji paliw po dokonanych nakładach do dnia planowanej transakcji sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat)
  • czy po nakładach mających miejsce w 2010 r. rozpoczęto wykorzystywać/użytkować (w tym na własne potrzeby, w ramach prowadzonej działalności czy też w ramach umów najmu, dzierżawy) plac manewrowy (pkt 13 przedmiotu transakcji) co najmniej 2 lata przed dniem planowanej transakcji (tj. czy od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania placu manewrowego po dokonanych nakładach do dnia planowanej transakcji sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat)
  • z czym konkretnie należy utożsamiać mur ochronny P.POZ (pkt 18 przedmiotu transakcji) w tym czy to jest rodzaj ogrodzenia, czy to jest urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane (należy opisać/wyjaśnić) wskazano, że:
    Zbywca wymienione w przedmiocie sprzedaży składniki majątkowe używał do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, wprowadził je na ewidencję środków trwałych i amortyzował od wartości w jakiej był właścicielem, w części której nie był właścicielem do 12/09/2018 r. używał ich na podstawie użyczenia.

    Wymienione składniki nie były wynajmowane ani wydzierżawiane innym podmiotom i służyły tylko działalności Zbywcy
  • budynek biurowo-warsztatowy KŚT 103 r.bud.1960, używany w działalności Zbywcy od 27/07/2005 - nabyty bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość w rozumieniu podatku dochodowego,
  • budynek handlowo-usługowy (wiata stalowa obudowana) KŚT 103 r.bud.1970, używany w działalności Zbywcy od 27/07/2005, nabyty bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość w rozumieniu podatku dochodowego,
  • budynek handlowo-usługowy (gospodarczy) KŚT 103 r.bud.1965, pow. 81 m2 - od 27/07/2005 używany w działalności Zbywcy nabyty bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość w rozumieniu podatku dochodowego,
  • ogrodzenie zakładu KŚT-291- r.bud.1998 - od 27/07/2005 używany do działalności Zbywcy- nabyty bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość, w rozumieniu podatku dochodowego,
  • wiata ochronna nad dystrybutorami przy stacji paliw KŚT-291 - od 27/07/2005 używana w działalności Zbywcy - nabyta bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość w rozumieniu podatku dochodowego,
  • zbiornik na ON-KŚT-104 - r.bud.2003 - od 27/07/2005 używany w działalności Zbywcy - nabyty bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość w rozumieniu podatku dochodowego,
  • zbiornik na PB95-KŚT-104 - r.bud.2003 - od 27/07/2005 używany w działalności Zbywcy -nabyty bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość w rozumieniu podatku dochodowego,
  • zbiornik na PB98-KŚT-104 - r.bud.2003 - od 27/07/2005 używany w działalności Zbywcy -nabyty bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość, w rozumieniu podatku dochodowego,
  • 2 zbiorniki na gaz LPG-KŚT-104 - r.bud.2004 - od 27/07/2005 używane w działalności Zbywcy - nabyte bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość, w rozumieniu podatku dochodowego,
  • sieci wodno-kanalizacyjne KST-211 - r.bud.2004 - od 27/07/2005 używane w działalności Zbywcy - nabyte bez VAT i bez nakładów podwyższających wartość, w rozumieniu podatku dochodowego,
  • wiata nad dystrybutorem LPG-KST-291 - r.bud.2008 - od 30/04/2008 używana w działalności Zbywcy - pełne odliczenie VAT i bez nakładów podwyższających wartość, w rozumieniu podatku dochodowego,
  • wiata nad dystrybutorem ON-TIR-KST-291 - r.bud.2008 - od 30/04/2008 używana w działalności Zbywcy - pełne odliczenie VAT i bez nakładów podwyższających wartość, w rozumieniu podatku dochodowego,
  • zbiornik na paliwo ON-TIR-104 - r.bud.2008 - od 30/04/2008 używany w działalności Zbywcy -pełne odliczenie VAT i bez nakładów podwyższających wartość w rozumieniu podatku dochodowego,
  • pylon cenowy – KST-291 - r.bud.2009 - od 14/10/2009 używany w działalności Zbywcy - pełne odliczenie VAT i bez nakładów podwyższających wartość, w rozumieniu podatku dochodowego.

    Tak więc od dnia rozpoczęcia wykorzystywania tych obiektów w działalności Zbywcy do dnia planowanej transakcji minął co najmniej 2-letni okres. Okres krótszy niż 2 lata w używaniu do działalności wystąpi tylko w przypadku muru ochronnego P.POŻ, który stanowi ochronę zbiorników gazu LPG, zbudowany jest na fundamencie z bloczków betonowych obłożony blachą i w rozumieniu prawa budowlanego jest budowlą. Mur P.POŻ KST-291- r.bud.2019 jest używany w działalności od 30/04/2019 r. - nastąpiło pełne odliczenie VAT przy jego budowie i nie poniesiono nakładów podwyższających wartość.

    Zbywca tylko w przypadku budynku stacji paliw oraz placów i dróg dokonał nakładów przewyższających 30% wartości tych obiektów w stosunku do ich wartości początkowych. Po dokonanych nakładach przewyższających 30% wartości budynku Stacji Paliw począwszy od 27/02/2007 r. używał go na potrzeby prowadzonej działalności, więc i w tym przypadku minął już 2 letni okres używania, jak również w przypadku placów i dróg od 30/09/2010 r. są one również używane do działalności powyżej 2 lat.

Na pytania Organu
- Czy

  • wiata ochronna nad dystrybutorami (pkt 6 przedmiotu transakcji)
  • zbiornik na ON (pkt 7 przedmiotu transakcji)
  • zbiornik na PB95 (pkt 8 przedmiotu transakcji)
  • zbiornik na PB98 (pkt 9 przedmiotu transakcji)
  • 2 zbiorniki na gaz LPG (pkt 10 przedmiotu transakcji)
  • sieci wodno-kanalizacyjne (pkt 11 przedmiotu transakcji)
  • plac manewrowy (pkt 13 przedmiotu transakcji)
  • wiata nad dystrybutorem LPG (pkt 14 przedmiotu transakcji)
  • wiata nad dystrybutorem ON (pkt 15 przedmiotu transakcji)
  • zbiornik na paliwo ON-TIR (pkt 16 przedmiotu transakcji)
  • pylon cenowy (pkt 17 przedmiotu transakcji)
    stanowi budynek lub jego część bądź budowlę lub jej część bądź urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r.; poz. 1333 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane


- Czy

  • urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutor gazu LPG (pkt 19 przedmiotu transakcji)
  • urządzenie techniczne związane z budowlami - 2 dystrybutory paliw (pkt 20 przedmiotu transakcji)
  • urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutory paliw TIR (pkt 21 przedmiotu transakcji - błędnie we wniosku nr 13)
    stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane wskazano, że:
    zgodnie z definicją prawa budowlanego budynkiem jest obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem i wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach. Wobec tego budynkami w tym przypadku będą:
    budynek stacji paliw, wiata stalowa obudowana, budynek warsztatowo-biurowy i budynek gospodarczy - w kartotece budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe oznaczone jako budynki handlowo-usługowe.

    Budowla zaś zgodnie z definicją prawa budowlanego to każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem ani obiektem małej architektury np. wolnostojące urządzenie reklamowe, zbiorniki. Prawo budowlane nie zawiera definicji wiaty, ale orzecznictwo sądowe a także Klasyfikacja Środków Trwałych każe te obiekty uważać za budowle. W tym przypadku budowlami będą: wiata nad dystrybutorami, wiata nad dystrybutorem LPG, wiata nad dystrybutorem ON-TIR, pylon cenowy, zbiorniki LPG, ON, PB 95, PB 98, ON-TIR, place i drogi obsługujące wszystkie obiekty, ogrodzenie obejmujące wszystkie obiekty, sieci wodnokanalizacyjne obsługujące więcej niż jeden obiekt, mur P.POŻ - ochraniający zbiorniki z gazem przed pożarem a także ochraniający inne obiekty przed wybuchem zbiornika z gazem.

    Urządzenie budowlane zaś, to urządzenie techniczne zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu i gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe. W tym przypadku trudno jest określić np. jaki konkretnie plac utwardzony obsługuje konkretny obiekt, czy która sieć kanalizacyjna związana jest z określonym obiektem, więc tego typu obiekty zakwalifikowano zgodnie z KŚT do budowli.

    W prawie budowlanym brak jest wprost odniesienia do dystrybutorów paliw mimo, że w orzecznictwie sądowym na potrzeby podatku od nieruchomości uważa się je za urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym jakim są zbiorniki np. (wyrok SA w Lublinie z 7/11/2012 syg.I SA/Lu 492/12, wyrok NSA z 19/01/2017 syg.II FSK 53/15), to ze względu na brak definicji budynku i budowli w ustawie o VAT i posiłkując się KŚT zakwalifikowano je do urządzeń technicznych grupa maszyny i urządzenia jako samodzielne urządzenia do odmierzania paliw KST 449.


    Na pytanie Organu czy w przypadku ewentualnej możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT Nabywca oraz Zbywca mają zamiar zrezygnować z tego zwolnienia i dokonać wyboru opodatkowania przedmiotu transakcji według właściwej stawki podatku przez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, zawierającego wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT wskazano, że w przypadku ewentualnej możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Nabywca oraz Zbywca mają zamiar zrezygnować z tego zwolnienia i dokonać wyboru opodatkowania przedmiotu transakcji wg. właściwej stawki podatku przez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 zawierającego wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.


    Na pytanie Organu czy mające być przedmiotem zbycia składniki majątkowe Zbywca w całym okresie posiadania wykorzystywał wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku wskazano, że składniki majątkowe które mają być przedmiotem transakcji Zbywca w całym okresie posiadania wykorzystywał wyłącznie na cele działalności nie zwolnionej od podatku VAT (opodatkowanej).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


  1. Czy sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów stanowić będzie sprzedaż składników majątkowych a nie zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Czy w przypadku złożenia zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy sprzedaż zabudowanych działek będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku?
  3. Czy Nabywcy przysługiwać będzie zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów, jeżeli strony złożą do Urzędu Skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy?


Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów stanowić będzie sprzedaż składników majątkowych a nie zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.


W przypadku złożenia zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy sprzedaż zabudowanych działek będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.


Nabywcy przysługiwać będzie zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów, jeżeli strony złożą do Urzędu Skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).


Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.


Natomiast art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.


Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.


Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r., w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG Dz. Urz. UE z dnia 13 czerwca 1977 r. L 145 s.1, z późn. zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.


Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady, nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.


Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem fakt wyłączenia niektórych składników z transakcji sprzedaży może pozostawać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ważne by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.


Z przywołanych orzeczeń wynika, że wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (wskazane przepisami ustawy) nie musi mieć charakteru bardzo sformalizowanego. Bardziej istotne jest wyodrębnienie stricte funkcjonalne, które pozwala na dalsze funkcjonowanie części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jego od reszty przedsiębiorstwa.


W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji sprzedaży. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Przy tym zbycie przedsiębiorstwa ma miejsce wówczas, gdy majątek przedsiębiorstwa przechodzi na własność jednego nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy.


Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Przy tym przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.


Jednocześnie należy wskazać, że zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części – po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji sprzedaży według właściwej stawki podatku.


Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Co więcej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.


Zatem dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów,
  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej (w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania).


Przy czym w przypadkach, w których przy nabyciu towaru podatek od towarów i usług w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.


Jednocześnie stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z takiej preferencji korzysta również dostawa gruntu, na którym dany budynek (budowla) jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” oraz „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.


Stosownie do art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.


Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Wskazać należy, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Urządzenia budowlane należy traktować jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z tym budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę/zwolnienie właściwą/e dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie budowlane. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki/zwolnienia dla urządzeń budowlanych w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.


Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


I tak, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści wniosku wynika, że Nabywca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą. Zbywca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą.


Nabywca zamierza nabyć od Zbywcy nieruchomość (4 zabudowane działki oznaczone nr ewidencyjnymi 1, 2, 3, 4), która aktualne wykorzystywana jest do działalności Zbywcy. Nieruchomość została nabyta w latach 1992 oraz 1998 i do 27 lipca 2005 r. była używana do prowadzenia działalności gospodarczej m.in sprzedaży paliw przez męża Zbywcy. Zbywca do 31 grudnia 2018 r. prowadził pod tym adresem również działalność w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych, produkcji konstrukcji metalowych i ich części, naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych, wykonywania pozostałych instalacji budowlanych oraz sprzedaży stali i niektórych materiałów budowlanych. Począwszy od 28 lipca 2005 r. nieruchomość wraz z naniesieniami stała się własnością Zbywcy oraz pozostałych 2 spadkobierców - córek, które wyraziły zgodę na bezpłatne jej użytkowanie, w prowadzonej działalności przez Zbywcę. W dniu 12 września 2018 r. córki przekazały swoje udziały w nieruchomości w formie darowizny na rzecz Zbywcy.


Przedmiot transakcji obejmowałby następujące obiekty wykorzystywane w działalności Zbywcy:

  1. grunty o pow. 0,556 ha - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3,
  2. budynek biurowo - warsztatowy KŚT 103 r.bud.1960, pow. 326 m2 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość - obecnie wykorzystywana część biurowa,
  3. budynek handlowo-usługowy (wiata stalowa obudowana) KŚT 103 r.bud.1970, pow. 316 m2 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość - obecnie nie wykorzystywany,
  4. budynek handlowo-usługowy (gospodarczy) KŚT 103 r.bud.1965, pow. 81 m2 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość - obecnie nie wykorzystywany,
  5. ogrodzenie zakładu KŚT-291- r.bud.1998 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  6. wiata ochronna nad dystrybutorami przy stacji paliw KŚT-291 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyta bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  7. zbiornik na ON-KŚT-104 - r.bud.2003 od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  8. zbiornik na PB95-KŚT-104 - r.bud.2003 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  9. zbiornik na PB98-KŚT-104 r.bud.2003 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  10. 2 zbiorniki na gaz LPG-KŚT104 r.bud.2004 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyte bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  11. sieci wodno-kanalizacyjne KŚT-211 - r.bud.2004 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyte bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość,
  12. budynek stacji paliw - KŚT-103 r.bud.1970 - od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT, w 2007 poniesiono nakłady podwyższających wartość pow. 30%,
  13. plac manewrowy KŚT-220 - własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT, w 2010 poniesiono nakłady podwyższających wartość pow. 30%,
  14. wiata nad dystrybutorem LPG-KŚT-291 – r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  15. wiata nad dystrybutorem ON-TIR-KŚT-291 - r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  16. zbiornik na paliwo ON-TIR-KŚT-104 - r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  17. pylon cenowy - KŚT-291 - r.bud.2009, pełne odliczenie VAT
  18. mur ochronny P.POŻ - KŚT-291 r.bud.2019 - pełne odliczenie VAT,
  19. urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutor gazu LPG-KŚT-449- r.bud.2004 od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT i bez nakładów podwyższających wartość pow. 30%,
  20. urządzenie techniczne związane z budowlami - 2 dystrybutory paliw - KŚT-449- r.bud.2004 od 12/09/2018 własność Zbywcy, poprzednio współwłasność 2/3 - nabyty bez odliczenia VAT, w 2007 r. poniesiono nakład podwyższający wartość pow. 30%,
  21. urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutory paliw TIR-KŚT-449- r.bud.2008 - pełne odliczenie VAT,
  22. wyposażenie różne budynków np. system monitoringu, klimatyzatory, niektóre meble, kocioł olejowy,
  23. niektóre towary i materiały.


Zbywca wymienione składniki majątkowe używał do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania obiektów w działalności Zbywcy do dnia planowanej transakcji minął co najmniej 2-letni okres. Okres krótszy niż 2 lata w używaniu do działalności wystąpi tylko w przypadku muru ochronnego P.POŻ, który stanowi ochronę zbiorników gazu LPG, zbudowany jest na fundamencie z bloczków betonowych obłożony blachą i w rozumieniu prawa budowlanego jest budowlą. Mur P.POŻ, r.bud.2019, jest używany w działalności od 30/04/2019 r. - nastąpiło pełne odliczenie podatku od towarów i usług przy jego budowie i nie poniesiono nakładów podwyższających wartość.


Zbywca tylko w przypadku budynku stacji paliw oraz placów i dróg dokonał nakładów przewyższających 30% wartości tych obiektów w stosunku do ich wartości początkowych. Po dokonanych nakładach przewyższających 30% wartości budynku stacji paliw począwszy od 27/02/2007 r. używał go na potrzeby prowadzonej działalności, więc i w tym przypadku minął już 2-letni okres używania, jak również w przypadku placów i dróg od 30/09/2010 r. są one również używane do działalności powyżej 2 lat.


Budynkami w tym przypadku są budynek stacji paliw, wiata stalowa obudowana, budynek warsztatowo-biurowy i budynek gospodarczy. Budowlami są wiata nad dystrybutorami, wiata nad dystrybutorem LPG, wiata nad dystrybutorem ON-TIR, pylon cenowy, zbiorniki LPG, ON, PB 95, PB 98, ON-TIR, place i drogi obsługujące wszystkie obiekty, ogrodzenie obejmujące wszystkie obiekty, sieci wodnokanalizacyjne obsługujące więcej niż jeden obiekt, mur P.POŻ.


Urządzenie budowlane zaś, to urządzenie techniczne zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu i gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe. W tym przypadku trudno jest określić np. jaki konkretnie plac utwardzony obsługuje konkretny obiekt, czy która sieć kanalizacyjna związana jest z określonym obiektem, więc tego typu obiekty zakwalifikowano zgodnie z KŚT do budowli. W prawie budowlanym brak jest wprost odniesienia do dystrybutorów paliw mimo, że w orzecznictwie sądowym na potrzeby podatku od nieruchomości uważa się je za urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym jakim są zbiorniki, to ze względu na brak definicji budynku i budowli w ustawie o podatku od towarów i usług oraz posiłkując się KŚT zakwalifikowano je do urządzeń technicznych grupa maszyny i urządzenia jako samodzielne urządzenia do odmierzania paliw KST 449.


W ramach transakcji Zbywca nie przenosi na Nabywcę nazwy swojego przedsiębiorstwa, ani wierzytelności, praw z papierów wartościowych, środków pieniężnych, żadnych koncesji, licencji, zezwoleń, patentów i innych praw własności przemysłowej i tajemnic przedsiębiorstwa. Nabywca nie otrzymuje też ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną działalnością Zbywcy. Poza tym w ramach sprzedaży nie przenoszona jest na Nabywcę cała struktura funkcjonalna tzn. nie przechodzą na niego żadne umowy czy to z pracownikami czy kontrahentami, koncesje, pozwolenia ani inne zobowiązania Zbywcy.


Stacja paliw wraz z infrastrukturą służącą sprzedaży paliw nigdy nie była wydzielona organizacyjnie w strukturze przedsiębiorcy Zbywcy a inne budynki będące przedmiotem transakcji służyły innym funkcjom (działalność produkcyjna i usługowa) niż planowane przez Nabywcę.


Będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe nie będą posiadać w dniu transakcji zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, ponieważ Nabywca, aby mógł rozpocząć swoją działalność m.in w zakresie sprzedaży paliw, musi zorganizować na nowo i na własnych warunkach prowadzenie w tym miejscu działalności. Warunkiem sfinalizowania tej transakcji jest uzyskanie przez Nabywcę koncesji na obrót paliwami (ponieważ koncesja na obrót paliwami jest związana z osobą prowadzącą a nie konkretną stacją paliw, wobec tego Nabywca musi przejść całą procedurę jej uzyskania). W celu prowadzenia działalności w oparciu o nabyte od Zbywcy składniki majątkowe, Nabywca oprócz uzyskania koncesji musi podpisać umowy z dostawcami mediów, towarów, paliw, umowy z pracownikami, uzyskać pozwolenia na sprzedaż określonych towarów np. alkoholu oraz przystosować niektóre budynki (budynek warsztatowo-biurowy, wiata stalowa obudowana) do działalności w innym zakresie niż działalność Zbywcy a także planuje wybudować myjnię samochodową. Nabywca będzie musiał niejako sam zorganizować sobie przedsiębiorstwo uzyskując stosowne pozwolenia czy koncesje oraz podpisać nowe umowy z kontrahentami czy pracownikami wg własnych warunków. Jedyną intencją obu stron tej transakcji jest sprzedaż całej nieruchomości przez Zbywcę i prowadzenie działalności na własnych warunkach i zakresie przez Nabywcę mimo, że część tej działalności będzie się pokrywać z działalnością Zbywcy. Nie jest też wykluczone zatrudnienie niektórych pracowników przez Nabywcę czy skorzystanie z dostaw niektórych kontrahentów Zbywcy.


Po zakupie nieruchomości Nabywca zamierza prowadzić w tym miejscu działalność polegającą na sprzedaży paliw oraz innych art. znajdujących się zwyczajowo w stacjach paliw takich jak: art. motoryzacyjne, spożywcze, wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe i bezalkoholowe - tj. pokrywającą się z działalnością dotychczas tam prowadzoną w budynku stacji paliw. W budynkach, które aktualnie nie były wykorzystywane przez Zbywcę do działalności związanej ze sprzedażą paliw, po dokonaniu zmian adaptacyjnych (poprzednio pełniły inne funkcje niż handlowe), prowadzić swoją dotychczasową działalność handlową oraz rozszerzyć o handel artykułami dla rolnictwa i wybudować myjnię samochodową.


Będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe będą przez Nabywcę wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.


W przypadku ewentualnej możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Nabywca oraz Zbywca mają zamiar zrezygnować z tego zwolnienia i dokonać wyboru opodatkowania przedmiotu transakcji wg. właściwej stawki podatku przez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy zawierającego wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy.


W pytaniu nr 1 wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów stanowić będzie sprzedaż składników majątkowych a nie zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów, będzie stanowić sprzedaż składników majątkowych a nie zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Jak wynika z treści wniosku, przedmiotem sprzedaży są 4 zabudowane działki oznaczone nr ewidencyjnymi 1,2, 3, 4. Przedmiot transakcji obejmował będzie grunty, budynek biurowo-warsztatowy, budynek handlowo-usługowy (wiata stalowa obudowana), budynek handlowo-usługowy (gospodarczy), ogrodzenie zakładu, wiatę ochronną nad dystrybutorami przy stacji paliw, zbiornik na ON, zbiornik na PB95, zbiornik na PB98, 2 zbiorniki na gaz LPG, sieci wodno-kanalizacyjne, budynek stacji paliw, plac manewrowy, wiatę nad dystrybutorem LPG, wiatę nad dystrybutorem ON, zbiornik na paliwo ON-TIR, pylon cenowy, mur ochronny P.POŻ, urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutor gazu LPG, urządzenie techniczne związane z budowlami - 2 dystrybutory paliw, urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutory paliw TIR, wyposażenie różne budynków np. system monitoringu, klimatyzatory, niektóre meble, kocioł olejowy, niektóre towary i materiały. Przy tym w ramach transakcji Zbywca nie przenosi na Nabywcę nazwy swojego przedsiębiorstwa, ani wierzytelności, praw z papierów wartościowych, środków pieniężnych, żadnych koncesji, licencji, zezwoleń, patentów i innych praw własności przemysłowej i tajemnic przedsiębiorstwa. Nabywca nie otrzymuje też ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną działalnością Zbywcy. Poza tym w ramach sprzedaży nie jest przenoszona na Nabywcę cała struktura funkcjonalna tzn. nie przechodzą na niego żadne umowy czy to z pracownikami czy kontrahentami, koncesje, pozwolenia ani inne zobowiązania Zbywcy. Jednocześnie stacja paliw wraz z infrastrukturą służącą sprzedaży paliw nigdy nie była wydzielona organizacyjnie w strukturze przedsiębiorcy Zbywcy a inne budynki będące przedmiotem transakcji służyły innym funkcjom (działalność produkcyjna i usługowa) niż planowane przez Nabywcę. Co więcej będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe nie będą posiadać w dniu transakcji zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, ponieważ Nabywca, aby mógł rozpocząć swoją działalność m.in w zakresie sprzedaży paliw, musi zorganizować na nowo i na własnych warunkach prowadzenie w tym miejscu działalności. W celu prowadzenia działalności w oparciu o nabyte od Zbywcy składniki majątkowe, Nabywca oprócz uzyskania koncesji musi podpisać umowy z dostawcami mediów, towarów, paliw, umowy z pracownikami, uzyskać pozwolenia na sprzedaż określonych towarów np. alkoholu oraz przystosować niektóre budynki (budynek warsztatowo-biurowy, wiata stalowa obudowana) do działalności w innym zakresie niż działalność Zbywcy a także planuje wybudować myjnię samochodową. Nabywca będzie musiał niejako sam zorganizować sobie przedsiębiorstwo uzyskując stosowne pozwolenia czy koncesje oraz podpisać nowe umowy z kontrahentami czy pracownikami wg własnych warunków.


Zatem należy stwierdzić, że planowana transakcja nie będzie sprzedażą przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Nie dojdzie więc do zastosowania wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. W konsekwencji skoro przedmiot planowanej transakcji nie będzie stanowił ani przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, transakcja sprzedaży będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.


Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.


W pytaniu nr 2 powzięto wątpliwości, czy w przypadku złożenia zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy sprzedaż zabudowanych działek będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.


Z treści wniosku wynika, że nieruchomość składa się z 4 zabudowanych działek oznaczonych nr ewidencyjnymi 1, 2, 3, 4. Nieruchomość została nabyta w latach 1992 oraz 1998 i do 27 lipca 2005 r. była używana do prowadzenia działalności gospodarczej przez męża Zbywcy a następnie przez Zbywcę. Na działkach znajdują się budynek biurowo-warsztatowy, budynek handlowo-usługowy (wiata stalowa obudowana), budynek handlowo-usługowy (gospodarczy), ogrodzenie zakładu, wiata ochronna nad dystrybutorami przy stacji paliw, zbiornik na ON, zbiornik na PB95, zbiornik na PB98, 2 zbiorniki na gaz LPG, sieci wodno-kanalizacyjne, budynek stacji paliw, plac manewrowy, wiata nad dystrybutorem LPG, wiata nad dystrybutorem ON, zbiornik na paliwo ON-TIR, pylon cenowy, mur ochronny P.POŻ, urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutor gazu LPG, urządzenie techniczne związane z budowlami - 2 dystrybutory paliw, urządzenie techniczne związane z budowlami - dystrybutory paliw TIR. Zbywca wymienione składniki majątkowe używał do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania obiektów w działalności Zbywcy do dnia planowanej transakcji minął co najmniej 2-letni okres. Okres krótszy niż 2 lata w używaniu do działalności wystąpi tylko w przypadku muru ochronnego P.POŻ. Zbywca tylko w przypadku budynku stacji paliw oraz placów i dróg dokonał nakładów przewyższających 30% wartości tych obiektów w stosunku do ich wartości początkowych. Po dokonanych nakładach przewyższających 30% wartości budynku stacji paliw począwszy od 27/02/2007 r. używał go na potrzeby prowadzonej działalności, więc i w tym przypadku minął już 2-letni okres używania, jak również w przypadku placów i dróg od 30/09/2010 r. są one również używane do działalności powyżej 2 lat. W przypadku ewentualnej możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Nabywca oraz Zbywca mają zamiar zrezygnować z tego zwolnienia i dokonać wyboru opodatkowania przedmiotu transakcji wg. właściwej stawki podatku przez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy zawierającego wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy.


Zatem należy stwierdzić, że sprzedaż znajdujących się na nieruchomości zabudowań stanowiących budynek oraz budowlę (poza murem ochronnych P.POŻ) będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy względem zabudowań stanowiących budynek oraz budowlę (w tym względem budynków oraz budowli, na które ponoszono nakłady na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej a następnie po nakładach rozpoczęto ich użytkowanie co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją sprzedaży) powstało pierwsze zasiedlenie oraz okres pomiędzy powstaniem pierwszego zasiedlenia, a planowaną dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Zatem są spełnione przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Przy tym ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy będzie korzystała sprzedaż znajdujących się na nieruchomości urządzeń budowlanych. Jak wskazano urządzenia budowlane należy traktować jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z tym budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę/zwolnienie właściwą/e dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie budowlane. Zatem skoro w analizowanym przypadku sprzedaż znajdujących się na nieruchomości zabudowań stanowiących budynek oraz budowlę (poza murem ochronnych P.POŻ) będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy również sprzedaż urządzeń budowlanych będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Natomiast brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży muru ochronnego P.POŻ. Jak wskazano mur ochronny P.POŻ stanowi ochronę zbiorników gazu LPG, zbudowany jest na fundamencie z bloczków betonowych obłożony blachą i w rozumieniu prawa budowlanego jest budowlą. Mur ochronny P.POŻ jest używany w działalności od 30 kwietnia 2019 r. Zbywca odliczył podatek od towarów i usług przy jego budowie i nie ponosił nakładów podwyższających jego wartość. Zatem względem muru ochronnego P.POŻ powstało pierwsze zasiedlenie jednak od momentu powstania pierwszego zasiedlenia (rozpoczęcia użytkowania w działalności od 30 kwietnia 2019 r.) do momentu planowanej transakcji sprzedaży (druga połowa grudnia 2020 r.) nie minie okres co najmniej 2 lat. Tym samym nie są spełnione przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie skoro Zbywca mur ochronny P.POŻ używał do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz odliczył podatek od towarów i usług przy jego budowie przy sprzedaży muru ochronnego P.POŻ nie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji sprzedaż muru ochronnego P.POŻ nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania lecz podlegać opodatkowaniu według właściwej stawki podatku.


Przy tym wskazano, że w przypadku ewentualnej możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Nabywca oraz Zbywca mają zamiar zrezygnować z tego zwolnienia i dokonać wyboru opodatkowania przedmiotu transakcji wg. właściwej stawki podatku przez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy zawierającego wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy. Zatem w sytuacji gdy, w odniesieniu do zabudowań stanowiących budynek oraz budowlę, których sprzedaż może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy Nabywca oraz Zbywca zrezygnują ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przez złożenie zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy i art. 43 ust. 11 ustawy dostawa tych budynków oraz budowli a także przynależnych do nich urządzeń budowlanych będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku.


W konsekwencji w sytuacji gdy, w odniesieniu do zabudowań stanowiących budynek oraz budowlę, których sprzedaż może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy Nabywca oraz Zbywca zrezygnują ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przez złożenie zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy i art. 43 ust. 11 ustawy dostawa wszystkich zabudowań znajdujących się na nieruchomości (składającej się z 4 działek) stanowiących budynki, budowle a także przynależne do nich urządzenia budowlane będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku.


Ponadto, w sytuacji gdy, w odniesieniu do zabudowań stanowiących budynek oraz budowlę, których sprzedaż może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy Nabywca oraz Zbywca zrezygnują ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przez złożenie zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy i art. 43 ust. 11 ustawy, w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, opodatkowaniu według właściwej stawki podatku będzie podlegała sprzedaż gruntu (4 działek) na którym są posadowione wskazane budynki oraz budowle.


Tym samym w przypadku złożenia zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy sprzedaż zabudowanych działek będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.


Zatem, stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.


W pytaniu nr 3 powzięto wątpliwości, czy Nabywcy przysługiwać będzie zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów, jeśli strony złożą do Urzędu Skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy.

Z wniosku wynika, że zarówno Sprzedający, jak i Kupujący, są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Przy tym wskazano, że będące przedmiotem zbycia składniki majątkowe będą przez Nabywcę wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Zatem, spełnione będą przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie jak wskazano w niniejszej interpretacji, planowana transakcja nie będzie stanowiła transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Ponadto, jak wskazano w przypadku złożenia przez Zbywcę i Nabywcę zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i art. 43 ust. 11 ustawy sprzedaż zabudowanych działek będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku. Jednocześnie wskazać należy, że skoro Zbywca sprzedawane składniki majątku używał do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług względem sprzedaży pozostałych składników majątku (innych niż budynki, budowle, urządzenia budowlane, grunt) również nie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem, w sytuacji rezygnacji przez Zbywcę i Nabywcę ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, nie znajdzie zastosowania w analizowanej sprawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


W konsekwencji, w sytuacji rezygnacji przez Zbywcę i Nabywcę ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Nabywcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości wraz z naniesieniami i innych artykułów.

Zatem, stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Jednocześnie stosownie do art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części. Zatem w związku z tym, że Wnioskodawca uiścił opłatę w kwocie wyższej od należnej kwota 80 zł stanowi nadpłatę i będzie zwrócona na wskazany numer rachunku bankowego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj