Interpretacja Szef Krajowej Administracji Skarbowej
DOP7.8101.195.2019.PBD
z 23 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) – dalej: Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 23 marca 2018 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla … Spółka z o.o., …, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 22 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zastosowania 0% stawki tego podatku dla dostawy podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy oraz zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie objętym pytaniem nr 2.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą różnego rodzaju maszyn i urządzeń biurowych. W swojej ofercie posiada m.in. tzw. podłogi interaktywne.

Ww. podłoga interaktywna składa się z:

  1. komputera stacjonarnego, składającego się z płyty głównej kart sieciowych, karty dźwiękowej, procesora, karty graficznej zasilacza komputerowego, pamięci RAM,
  2. projektora krótkoogniskowego, który wyświetla obraz na podłodze na dowolnej powierzchni,
  3. kamery, która rozpoznaje ruch oraz dotyk na powierzchni wyświetlanego obrazu.

Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy. Podłoga interaktywna posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, pracę w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu, itp. Do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury, drukarki oraz skanery, czy pamięci przenośne.

W wersji mobilnej podłogi interaktywnej komputer stacjonarny jest obudowany w dedykowaną obudowę, a wszystkie komponenty podłogi zamontowane są na specjalnym jezdnym stojaku. Rodzajami podłogi interaktywnej są też zestawy w postaci pufy interaktywnej i blatu interaktywnego, które również składają się z ww. elementów. Całość jest zatem sprzężona ze sobą, podzespoły są zależne od siebie stanowiąc zestaw komputerowy.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości dokonywać dostaw podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, na podstawie złożonych przez organy nadzorujące te placówki oświatowe zamówień na podłogi interaktywne potwierdzonych zawartą z takim organem nadzorującym umową. Z umowy wprost wynikać będzie, że podłogi te będą dostarczane bezpośrednio do ww. placówek oświatowych. Wnioskodawca zamierza przekazywać kopię takiej umowy zawartej z organem nadzorującym placówkę oświatową do urzędu skarbowego właściwego dla niego w sprawach z zakresu podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu: „Czy pufy i blaty, o których mowa we wniosku, posiadają tak jak podłoga interaktywna „w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, prace w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu”?

Wnioskodawca odpowiedział: „Tak, pufy i blaty, o których mowa we wniosku, posiadają tak jak podłoga interaktywna w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, prace w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu.”

Na pytanie Organu: „Czy do puf i blatów można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury drukarki oraz skanery czy pamięci przenośne?”

Wnioskodawca odpowiedział: „Tak, do puf i blatów można podłączyć urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki, klawiatury, drukarki, skanery czy pamięci przenośne.”

Na pytanie Organu: „Czy podzespoły w pufach i blatach są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy?”

Wnioskodawca odpowiedział: „Tak, podzespoły w pufach i blatach są zależne od siebie i w ocenie Wnioskodawcy stanowią zestaw komputerowy.”

Na pytanie Organu: „Jakie, wg Wnioskodawcy, jest PKWiU dla towarów objętych wnioskiem? Odpowiedzi należy udzielić dla odrębnie dla podłóg interaktywnych, puf oraz blatów?”

Wnioskodawca odpowiedział: „PKWiU dla towarów objętych wnioskiem jest takie samo niezależnie czy mówimy o podłogach interaktywnych, pufach czy blatach i stanowi ono według Wnioskodawcy kod:

  • 26.20.13.0 (podłoga interaktywna),
  • 26.20.13.0 (pufa interaktywna),
  • 26.20.13.0 (blat interaktywny).”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy podłogi interaktywne z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy o VAT?
  2. Czy przy dostawie podłóg interaktywnych (także w wersji pufy oraz blatu) do placówek oświatowych, na podstawie umowy zawartej z organami je nadzorującymi, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei towarami, na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 ustawy o VAT wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku towarów i usług.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym,

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana ww. stawką na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, w którego skład wchodzą:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. Drukarki,
  3. Skanery,
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy o VAT, dokonujący dostawy, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, stosuje stawkę podatku 0% pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a),
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit b).

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT, do właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z art. 83 ust. 15 ustawy o VAT.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83 ustawy o VAT, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, że:

  1. opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT,
  2. dokonujący dostawy stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami,
  3. dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa powyżej w lit. b), do właściwego urzędu skarbowego.

W zakresie warunku opisanego powyżej w lit. a) należy zaznaczyć, że podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług

W załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod poz. 1 wymienione zostały m.in. jednostki centralne komputerów, monitory oraz zestawy komputerów stacjonarnych. Stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% powinna więc znaleźć zastosowanie przy podłogach interaktywnych, gdyż do takich towarów - jednostki centralne komputerów oraz zestawy komputerów stacjonarnych, zdaniem Wnioskodawcy, zalicza się podłoga interaktywna, będąca de facto zestawem komputerowym (podobnie jak jej rodzaje - pufa i blat interaktywny) (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 grudnia 2016 r znak: 1061-IPTPP2.4512.467.2016.1.KW).

W odniesieniu do warunku opisanego powyżej w lit. b) podkreślić należy, że Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, na podstawie złożonych przez organy nadzorujące te placówki oświatowe zamówień na podłogi interaktywne potwierdzonych zawartą z takim organem nadzorującym umową. Okoliczność dostawy podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych w rozumieniu ustawy o VAT (por. art. 43 ust. 9 ustawy o VAT) wynikać będzie z ww. umowy. Przy tym „wykładnia art. 83 ust. 1 pkt 26 uptu, nie powinna prowadzić do wniosku, iż dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych (w przypadkach warunkujących zastosowanie stawki 0%) może nastąpić wyłącznie bezpośrednio dla placówek oświatowych, czy też za pośrednictwem organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych poprzez nieodpłatne przekazanie tego sprzętu placówkom oświatowym. Z przepisu tego należy (…) wyprowadzić wniosek, iż opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 0% powinna podlegać dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych dokonana w sposób bezpośredni i pośredni. Przepis ten nie uzależnia zastosowania stawki VAT 0% od tego, kto nabył sprzęt komputerowy, ale na rzecz kogo nastąpiła jego dostawa. Nacisk położony jest zatem nie na to, kto jest stroną umowy, w ramach której dokonano dostawy, ale dla kogo towar jest przeznaczony.

Placówki oświatowe nie zawsze mają osobowość prawną, więc nie są stroną transakcji, choć sprzęt jest dla nich przeznaczony (wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Kr 882/07, analogicznie wyrok NSA w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r., sygn. akt I FSK 1304/08; wyrok WSA w Gdańsku z 22 maja 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 311/12; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 3 października 2014 r. znak: ILPP2/443-728/14-2/MN; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 listopada 2014 r. znak: IBPP2/443-807/14/JJ; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2016 r., znak: 2461-IBPP2.4512.821.2016.2.JJ).

Zatem wystarczające do spełnienia tego warunku (lit. b) powyżej) jest złożenie zamówienia przez organ nadzorujący, „Skoro zamówienie na sprzęt komputerowy zostało złożone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (a nie wyłącznie potwierdzone - jak to wymaga przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług), to spełnione zostały wszelkie warunki przewidziane przez ustawodawcę dla zastosowania „zerowej” stawki podatku VAT. Złożenie oświadczenia jest czymś więcej niż jego potwierdzeniem, a w związku z tym potwierdzenie zamówienia mieści się już w jego złożeniu. Nie można zatem wymagać, by podmiot składający zamówienie równocześnie sam je potwierdzał.” (wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Kr 882/07, stanowisko potwierdzone wyrokiem NSA w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. sygn. akt I FSK 1304/08).

W zakresie trzeciego z ww. warunków (lit. c) należy zaznaczyć, że Wnioskodawca, na okoliczność podpisania stosownej umowy z organem nadzorującym daną placówkę oświatową, zamierza przekazać kopię takiej umowy do właściwego urzędu skarbowego.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym zostaną spełnione wszystkie warunki decydujące o zastosowaniu stawki 0% w podatku od towarów i usług przy realizacji dostawy podłóg interaktywnych, w szczególności urządzenia te mieszczą się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lutego 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że:

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że „rodzajami podłogi interaktywnej są też zestawy w postaci pufy interaktywnej i blatu interaktywnego, które również składają się z ww. elementów”. Oznacza to, że do denotacji nazwy „podłogi interaktywne” wchodzą też nazwy „pufy interaktywnej” oraz „blatu interaktywnego”.

W związku z powyższym, argumentacja przedstawiona we wniosku z dnia 5 grudnia 2017 r., stanowiąca odpowiedź na pytanie numer 2 („Czy przy dostawie podłóg interaktywnych (także w wersji pufy oraz blatu) do placówek oświatowych, na podstawie umowy zawartej z organami je nadzorującymi, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT), ale także w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1, odnosi się w całej swej rozciągłości także do „pufy interaktywnej” oraz „blatu interaktywnego”, choćby w treści odpowiedź posługiwano się tylko pojęciem „podłogi interaktywne”.

Z tej przyczyny stanowisko w przypadku dostawy „pufy interaktywnej” lub „blatu interaktywnego”, w zakresie odpowiedzi na ww. pytanie nr 2 jest takie samo jak przy „podłogach interaktywnych”, tzn. także przy dostawie podłóg interaktywnych w wersji pufy lub blatu (pufa lub blat interaktywne), do placówek oświatowych, na podstawie umowy zawartej z organami je nadzorującymi, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej działając na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) – w dniu 23 marca 2018 r. wydał interpretację indywidualną nr 0113-KDIPT1-1.4012. 891.2017.2.RG, w której uznał, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie jest prawidłowa.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z 23 marca 2018 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG, wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej stanowisko Wnioskodawcy, wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.

Zauważyć jednakże należy, że stosowanie zwolnień od podatku lub stawek preferencyjnych ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług lub stawki obniżonej.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy o VAT dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy o VAT dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy o VAT przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy o VAT, w treści art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Zatem nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku VAT, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zestaw komputera stacjonarnego, o którym mowa w załączniku nr 8 ustawy o VAT, to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku, głównie ze względu na swoje gabaryty i ciężar, jak również ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem. Nie każdy komputer, którego przenoszenie jest utrudnione, może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu. W ocenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, przyjęcie definicji zestawów komputerów stacjonarnych wykraczającej poza wskazane powyżej rozumienie potoczne, może doprowadzić do rozszerzenia preferencyjnej stawki VAT na szeroki wachlarz urządzeń interaktywnych (np. systemów do gier). Tymczasem z treści załącznika nr 8 ustawy o VAT wynika, że wolą ustawodawcy było objęcie stawką preferencyjną jedynie sprzętu komputerowego mającego charakter podstawowej pomocy dydaktycznej.

Potoczne rozumienie pojęcia zestawy komputerów stacjonarnych na gruncie przepisów ustawy o VAT podzielił również WSA w Kielcach w nieprawomocnym wyroku z 20 lipca 2017 r. o sygn. I SA/Ke 327/17. Sąd w wyroku tym zgodził się z definicją przedstawioną przez organ podatkowy w świetle której na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia, gdzie urządzeniem wejścia co do zasady jest np. klawiatura, myszka, itp., a urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem.

W takim rozumieniu w pojęciu zestawu komputerów stacjonarnych nie mieści się urządzenie będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. podłoga interaktywna (pufa interaktywna, blat interaktywny), składające się z się m.in. projektora krótkoogniskowego, który wyświetla obraz na podłodze na dowolnej powierzchni i kamery, która rozpoznaje ruch oraz dotyk na powierzchni wyświetlanego obrazu.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że urządzenie podłoga interaktywna (pufa interaktywna, blat interaktywny) nie można utożsamiać z „zestawami komputerów stacjonarnych”, a także nie zostało wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, a zatem sprzedaż przedmiotowych urządzeń interaktywnych będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy o VAT za nieprawidłowe.

Z uwagi na powyższe bezprzedmiotowym stało się zajmowanie stanowiska odnośnie pytania nr 2, albowiem wskazany powyżej brak tożsamości oferowanych przez Wnioskodawcę podług interaktywnych (puf interaktywnych, blatów interaktywnych) z towarami wymienionymi w załączniku nr 8 do ustawy o VAT wyklucza stosowanie 0% stawki VAT do dostawy tego towaru dla placówek oświatowych bez względu na to z kim Wnioskodawca zawarł umowę na dostawę tego sprzętu.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Interpretacja dotyczy stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stosownie do art. 14k § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Powołany przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która jest wyrazem funkcji gwarancyjnej (ochronnej) instytucji interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n ww. ustawy. Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji. Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, wnioskodawca może nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono wnioskodawcy zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa). Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się do interpretacji (zob. art. 14k § 1 i art. 14m § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa) oraz złożenie przez podatnika wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na ustawy – Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

  • w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00 916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

  • w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj