Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.826.2020.2.MH
z 18 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2020 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży zabudowanej działki– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży zabudowanej działki.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 grudnia 2020 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania i własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Planowana jest sprzedaż na rzecz najemcy w trybie bezprzetargowym budynku mieszkalnego jednolokalowego stanowiącego w całości przedmiot najmu, położonego w obrębie geodezyjnym …, gmina ……, wraz ze sprzedażą nieruchomości gruntowej oznaczonej działką nr ….. o pow. 0,1651 ha, dla której Sąd Rejonowy, V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzona jest księga wieczysta .

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowa nieruchomość jest obecnie przedmiotem najmu na podstawie umowy najmu zawartej w dniu 21.04.2009 r. z Panią …… na czas nieoznaczony i wiąże strony od dnia 01.05.2009 r. Do przedmiotowej umowy najmu został zawarty w dniu 04.08.2020 r. aneks nr 1.

Nieruchomość oznaczona działką nr ….. o pow. 0,1651 ha położona w obrębie geodezyjnym ………, gmina ………, znajduje się w całości na obszarze dla którego nie uchwalono planu miejscowego. Jest to nieruchomość zabudowana, która została sklasyfikowana w rejestrze ewidencji gruntów jako: RBr IVb - 0,1651 ha, tj. grunty rolne zabudowane.

Wartość rynkowa prawa własności ww. nieruchomości zabudowanej zgodnie z operatem szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi: 60.000,00 zł. Przy czym określona wartość nie zawiera kosztów transakcji kupna-sprzedaży oraz związanych z transakcją podatków i opłat.

Na pytania Organu zawarte w wezwaniu z dnia 17 grudnia 2020 r. Nr 0113-KDIPT1-1.4012.826.1.MH:

  1. „Czy budynek mieszkalny jednolokalowy znajdujący się na działce nr … został nabyty, czy wybudowany przez Wnioskodawcę?
  2. Jeżeli Wnioskodawca w odpowiedzi na pytanie nr 1 wskaże, że opisany we wniosku budynek został nabyty, to należy wskazać, czy nabycie przez Wnioskodawcę działki ……. z posadowionym na niej budynkiem mieszkalnym jednolokalowym nastąpiło w wyniku czynności opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy nabycie przez Wnioskodawcę działki nr …….. zostało udokumentowane fakturą wystawioną na Wnioskodawcę? Jeśli tak, to należy wskazać czy na fakturze został wykazany podatek VAT?
  4. Czy z tytułu nabycia zabudowanej działki nr …… Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczynę.
  5. Jeżeli w odpowiedzi na pytanie nr 1 Wnioskodawca wskaże, że budynek mieszkalny jednolokalowy znajdujący się na działce nr ……. został wybudowany przez Wnioskodawcę, to należy wskazać, czy z tytułu wybudowania/wytworzenia budynku, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczynę.
  6. W jaki sposób Wnioskodawca wykorzystywał budynek mieszkalny jednolokalowy przed oddaniem go w najem 21.04.2009 r.?
  7. Czy Wnioskodawca wykorzystywał ww. budynek mieszkalny wyłącznie na cele działalności zwolnionej? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną, do której wykorzystywany był ww. budynek, wykonywał Wnioskodawca?
  8. Czy budynek mieszkalny jednolokalowy posadowiony na działce nr …… jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020, poz. 1333, z późn. zm.)?
  9. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynku mieszkalnego jednolokalowego wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
  10. Czy budynek mieszkalny jednolokalowy jest trwale związany z gruntem?
  11. Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku mieszkalnego jednolokalowego znajdującego się na działce nr ……. w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) - należy wskazać dokładną datę?
  12. W ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku?
  13. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku mieszkalnego jednolokalowego a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  14. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budynku mieszkalnego jednolokalowego - należy wskazać dokładną datę?
  15. Czy Wnioskodawca lub najemca w odniesieniu do budynku mieszkalnego jednolokalowego znajdującego się na działce nr ……. ponosił wydatki na ulepszenie?
  16. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 15 jest twierdząca, to należy wskazać:
    1. czy wydatki na ulepszenie, stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i przekraczały 30% wartości początkowej budynku mieszkalnego jednolokalowego, czy były niższe niż 30% ww. wartości?
    2. w jakim okresie były ponoszone te wydatki?
    3. czy nakłady ponoszone na ulepszenie przedmiotowego budynku mieszkalnego jednolokalowego stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    4. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynku mieszkalnego jednolokalowego przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    5. kiedy przedmiotowy budynek mieszkalny jednolokalowy po dokonaniu ulepszeń, został oddany do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
    6. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonego budynku mieszkalnego jednolokalowego miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budynku? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.
    7. w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonego budynku mieszkalnego jednolokalowego po oddaniu go do użytkowania?
    8. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonego budynku mieszkalnego jednolokalowego, a jego dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

  1. Czy na działce nr …… znajdują się inne, niż opisane we wniosku, budynki?
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 17 jest twierdząca, to należy wskazać jakie oraz czy stanowią one budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane?
  3. Czy na działce nr …… znajdują się budowle, stanowiące budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, jeżeli tak, to należy wskazać, jakie?
  4. Czy na działce nr …… znajdują się urządzenia budowlane, stanowiące urządzenia budowlane w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, jeżeli tak, to należy wskazać:
    1. jakie to urządzenia oraz
    2. czy są one związane z budynkiem/budowlami?
    Odpowiedzi na pytania 21-30 należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 17-20.
  1. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
  2. Czy budynki/budowle są trwale związane z gruntem?
  3. Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli znajdujących się na działce nr ……. w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - należy wskazać dokładną datę?
  4. Należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli?
  5. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  6. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budynków/budowli? Należy wskazać dokładną datę.
  7. W jaki sposób Wnioskodawca wykorzystywał/wykorzystuje ww. budynki/budowle?
  8. Czy ww. budynki/budowle były przez Wnioskodawcę udostępniane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia?
  9. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 28, należy wskazać, czy to udostępnianie miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?
  10. Czy Wnioskodawca lub najemca w odniesieniu do budynków/budowli ponosił wydatki na ulepszenie?
    Jeśli odpowiedź na powyższe pytania brzmi tak, to:
    1. czy wydatki na ulepszenie, stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i przekraczały 30% wartości początkowej budynków/budowli, czy były niższe niż 30% ww. wartości?
    2. w jakim okresie były ponoszone te wydatki?
    3. jakie budynki/budowle były ulepszone?
    4. czy nakłady ponoszone na ulepszenie budynków/budowli lub ich części stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    5. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynków/budowli przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    6. kiedy budynki/budowle po dokonaniu ulepszeń, zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
    7. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budynków/budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tych budynków/budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
    8. w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonych budynków/budowli lub ich części po oddaniu ich do użytkowania?
    9. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych budynków/budowli a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    10. czy ulepszone budynki/budowle w całości były przedmiotem najmu?
    11. czy ulepszone budynki/budowle udostępniane były odpłatnie osobom trzecim na podstawie umowy najmu? Jeżeli tak, to w jakim okresie.”

Wnioskodawca odpowiedział:

„Ad. 1. Budynek mieszkalny jednolokalowy znajdujący się na działce nr …….. położonej w obrębie geodezyjnym ….., gmina ……., został nabyty przez Gminę …...

Ad. 2. Budynek wskazany w pytaniu nr 1 został nabyty wraz z prawem własności nieruchomości oznaczonej działką nr ……. położonej w obrębie …, gmina …… (decyzja Wojewody z dnia ….. znak: ….., ostateczna dnia …. stwierdzająca nieodpłatne nabycie z mocy prawa z dniem 1 lipca 2000 r. przez Gminę własności części nieruchomości rolnej Skarbu Państwa uregulowanej w księdze wieczystej, prowadzonej przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych, położonej na terenie gminy … w obrębie ….., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr …… o pow. 0,1600 ha na podstawie art. 13 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 19.01.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa).

Zdaniem Wnioskodawcy nabycie działki nr ….. położonej w obrębie …….., gmina …….., wraz z budynkiem mieszkalnym jednolokalowym nie podlega przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powołana powyżej decyzja Wojewody stwierdziła nabycie przedmiotowej nieruchomości z mocy prawa z dniem 01.07.2000 r., zatem przed datą wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 3. Nabycie przez Wnioskodawcę działki nr …… położonej w obrębie ……, gmina ….., nie zostało udokumentowane fakturą wystawioną na Wnioskodawcę.

Ad. 4. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tytuł własności (decyzja Wojewody z dnia ….., znak: .., ostateczna dnia …….) orzekł o nabyciu przedmiotowej nieruchomości z dniem 01.07.2000 r., tj. przed datą wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 5. Nie dotyczy (budynek został nabyty, nie wybudowany).

Ad. 6. Przed oddaniem budynku mieszkalnego jednolokalowego w najem umową z dnia 21.04.2009 r. (budynek był przedmiotem umowy najmu z dnia 21.04.2008 r.).

Ad. 7. Przedmiotowy budynek mieszkalny był wyłącznie wykorzystywany przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej, tj. najem.

Ad. 8. Budynek mieszkalny jednolokalowy posadowiony na działce nr ….. jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2020 r. poz. 1333).

Ad. 9. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowalnych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynek mieszkalny na działce nr ……. położonej w obrębie ….., gmina ……, należy sklasyfikować następująco: symbol PKOB 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne, nazwa grupowania: 1110 Budynki mieszkalne jednorodzinne.

Ad. 10. Budynek mieszkalny jednolokalowy jest trwale związany z gruntem.

Ad. 11. Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać dokładnej daty pierwszego zasiedlenia budynku mieszkalnego jednolokalowego znajdującego się na działce nr …… w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż powyższe nastąpiło przed uzyskaniem tytułu własności przez Gminę oraz przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.

Pierwsza umowa najmu z Panią została zawarta w dniu 16.09.2003 r. i była przedmiotem umowy najmu na rzecz Pani do chwili obecnej. Aktualnie budynek mieszkalny jest przedmiotem umowy najmu z dnia 21.04.2009 r. (poprzednia umowa najmu została zawarta dnia 21.04.2008 r. i traciła moc z dniem zawarcia umowy z dnia 21.04.2009 r.).

Ad. 12.

Definicja pierwszego zasiedlenia została określona w art. 2 pkt 14 ustawy, tj. przez pierwsze zasiedlenie rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków wynika, iż budynek mieszkalny na działce nr ….. położonej w obrębie ….., gmina …., został wybudowany w 1939 r.

Przed nabyciem własności przedmiotowej nieruchomości przez Gminę ….jej właścicielem był Skarb Państwa. Z kolei Skarb Państwa nabył prawo własności przedmiotowej nieruchomości w wyniku przejęcia gospodarstwa rolnego w zamian za emeryturę od Pana …..Należy domniemać, iż przedmiotowy budynek mieszkalny został wybudowany przez Pana … (lub jego poprzedników prawnych) i przez nich został zasiedlony jako pierwszy raz.

Po uzyskaniu tytułu własności Gmina … nie dokonywała ulepszeń przedmiotowego budynku.

Ad. 13. Gdyby przyjąć za datę pierwszego zasiedlenia datę 16.09.2003 r. (data zawarcia pierwszej umowy najmu z obecnym najemcą) to pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą (przyjmując że dostawa nastąpiłaby w I półroczu 2021 r.) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Ad. 14. Z danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków wynika, iż budynek mieszkalny na działce nr …. położonej w obrębie …., gmina ….., został wybudowany w 1939 r.

Wnioskodawca domniema, iż zajęcie do używania budynku mieszkalnego jednolokalowego nastąpiło po jego wybudowaniu, tj. w 1939 r.

Ad. 15. Wnioskodawca ani najemca nie ponosili wydatków na ulepszenie budynku mieszkalnego jednolokalowego znajdującego się na działce nr …….położonej w obrębie …, gmina …..

Ad. 16. Nie dotyczy.

Ad. 17. Na nieruchomości oznaczonej działką nr ……. położonej w obrębie ……., gmina ……., znajduje się budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) oraz drewniana szopa.

Ad. 18. Budynki wymienione w odpowiedzi na pytanie nr 17 posadowione na działce nr ……..są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2020 r. poz. 1333), przy czym drewniana szopa jest nietrwale związana z gruntem.

Ad. 19. Na działce nr …… położonej w obrębie …….., gmina ….., nie znajdują się budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2020 r. poz. 1333).

Ad. 20. Na działce nr ….. położonej w obrębie ……, gmina …., znajduje się urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2020 r. poz. 1333), tj. studnia z kręgów betonowych.

Ad. 21.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowalnych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.):

  • budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym), należy sklasyfikować następująco: symbol PKOB 127 Pozostałe budynki niemieszkalne, nazwa grupowania: 1271 Budynki gospodarstw rolnych,
  • drewniana szopa - należy sklasyfikować następująco: symbol PKOB 127 Pozostałe budynki niemieszkalne, nazwa grupowania: 1271 Budynki gospodarstw rolnych.

Ad. 22. Budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) jest trwale związany z gruntem, drewniana szopa jest nietrwale związana z gruntem.

Ad 23. Z danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków wynika, iż budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) na działce nr …….. położonej w obrębie ………, gmina ….., został wybudowany w 1939 r.

Przed nabyciem własności przedmiotowej nieruchomości przez Gminę ………jej właścicielem był Skarb Państwa. Z kolei Skarb Państwa nabył prawo własności przedmiotowej nieruchomości w wyniku przejęcia gospodarstwa rolnego w zamian za emeryturę od Pana ….. Należy domniemać, iż przedmiotowy budynek gospodarczy został wybudowany przez Pana …… (lub jego poprzedników prawnych) i przez nich został zasiedlony jako pierwszy raz.

Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków nie zawierają informacji dotyczących daty wybudowania drewnianej szopy.

Ad. 24. Odsyłam do odpowiedzi zawartej w pkt 11.

Ad. 25. Odsyłam do odpowiedzi zawartej w pkt 13.

Ad. 26. Odsyłam do odpowiedzi zawartej w pkt 14, biorąc pod uwagę fakt, iż wg danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków wynika, iż budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) na działce nr ……. położonej w obrębie ……., gmina ……, został wybudowany w 1939 r.

Ad. 27. Wnioskodawca nie wykorzystuje ww. budynków/budowli.

Ad. 28. Ww. budynki/budowle nie były udostępniane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia.

Ad. 29. Nie dotyczy.

Ad. 30. Wnioskodawca ani najemca nie ponosili wydatków na ulepszenie budynku gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) oraz drewnianej szopy znajdujących się na działce nr …… położonej w obrębie …., gmina …...”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług, w przypadku planowanej sprzedaży bezprzetargowej budynku mieszkalnego jednolokalowego stanowiącego w całości przedmiot najmu wraz ze sprzedażą nieruchomości gruntowej oznaczonej działką nr …… o pow. 0,1651 ha położonej w obrębie geodezyjnym ……, gmina ……., na której oprócz ww. budynku mieszkalnego zlokalizowane są: budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) oraz drewniana szopa (reasumując nieruchomość zabudowana), do wartości nieruchomości oszacowanej przez rzeczoznawcę majątkowego powinien zostać doliczony podatek VAT ze stawką 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), na gruncie przedmiotowej sprawy należy zastosować zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b.

Stosowanie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W okolicznościach niniejszej sprawy mająca być przedmiotem dostawy nieruchomość była już przedmiotem pierwszego zasiedlenia (przyjmując za datę pierwszego zasiedlenia datę 16.09.2003 r. - data zawarcia pierwszej umowy najmu z obecnym najemcą) to pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą (przyjmując że dostawa nastąpiłaby w 1 półroczu 2021 r.) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Jeżeli więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata, a taka sytuacja występuje na gruncie przedmiotowej sprawy, są spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – art. 2 pkt 22 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, jednym z zadań własnych gminy jest gospodarka nieruchomościami.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy, Gmina zamierza zbyć zabudowaną działkę nr ……..

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego, w analizowanej sprawie stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. zabudowanej działki Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji sprzedaż zabudowanej działki nr ……….., będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

A zatem stwierdzić należy, że do przedmiotowej transakcji sprzedaży zabudowanej działki nr ……. będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania;
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Należy bowiem zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny ww. obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla zabudowanej nieruchomości objętej zakresem pytania zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do przedmiotowych budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Gmina planuje sprzedaż budynku mieszkalnego jednolokalowego stanowiącego w całości przedmiot najmu, wraz ze sprzedażą nieruchomości gruntowej oznaczonej działką nr …... Nieruchomość jest obecnie przedmiotem najmu na podstawie umowy najmu zawartej w dniu 21.04.2009 r. Budynek mieszkalny jednolokalowy znajdujący się na działce nr …… został nabyty przez Gminę …... Z danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków wynika, iż budynek mieszkalny na działce nr …….. położonej w obrębie …… gmina ….., został wybudowany w 1939 r. Przed nabyciem własności przedmiotowej nieruchomości przez Gminę ……jej właścicielem był Skarb Państwa. Z kolei Skarb Państwa nabył prawo własności przedmiotowej nieruchomości w wyniku przejęcia gospodarstwa rolnego w zamian za emeryturę od Pana ….. Należy domniemać, iż przedmiotowy budynek mieszkalny został wybudowany przez Pana ….. (lub jego poprzedników prawnych) i przez nich został zasiedlony jako pierwszy raz. Nabycie przez Wnioskodawcę działki nie zostało udokumentowane fakturą wystawioną na Wnioskodawcę. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowy budynek mieszkalny był wyłącznie wykorzystywany przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej, tj. najem. Pierwsza umowa najmu została zawarta w dniu 16.09.2003 r. i była przedmiotem umowy najmu do chwili obecnej. Budynek mieszkalny na działce nr …… został wybudowany w 1939 r. Gmina nie dokonywała ulepszeń przedmiotowego budynku. Na nieruchomości oznaczonej działką nr …….znajduje się budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) oraz drewniana szopa. Budynki te są budynkami w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, przy czym drewniana szopa jest nietrwale związana z gruntem. Na działce nr ……. nie znajdują się budowle. Na działce nr ……… znajduje się urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, tj. studnia z kręgów betonowych. Z danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków wynika, iż budynek gospodarczy na działce nr …… został wybudowany w 1939 r. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków nie zawierają informacji dotyczących daty wybudowania drewnianej szopy. Wnioskodawca ani najemca nie ponosili wydatków na ulepszenie budynku gospodarczego oraz drewnianej szopy znajdującej się na działce nr …… położonej w obrębie ……., gmina ……..

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy, w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia, położonych na działce ……. budynków, tj. budynku mieszkalnego jednolokalowego i budynku gospodarczego, należy stwierdzić, że doszło do ich pierwszego zasiedlenia. Jak wynika z opisu sprawy, budynek mieszkalny na działce nr …….. został wybudowany w 1939 r. Przed nabyciem własności przedmiotowej nieruchomości przez Gminę …….. jej właścicielem był Skarb Państwa. Z kolei Skarb Państwa nabył prawo własności przedmiotowej nieruchomości w wyniku przejęcia gospodarstwa rolnego w zamian za emeryturę od Pana ….. Jak wskazał Wnioskodawca - należy domniemać - iż przedmiotowy budynek mieszkalny został wybudowany przez Pana ….. (lub jego poprzedników prawnych) i przez nich został zasiedlony jako pierwszy raz. Pierwsza umowa najmu z Panią …… została zawarta w dniu 16.09.2003 r. Aktualnie budynek mieszkalny jest przedmiotem umowy najmu z dnia 21.04.2009 r. z Panią ……Natomiast, budynek gospodarczy (w jednej bryle budynku z budynkiem mieszkalnym) na działce nr ….. został wybudowany w 1939 r. Jak wskazał Wnioskodawca - należy domniemać - iż przedmiotowy budynek gospodarczy został wybudowany przez Pana ….. (lub jego poprzedników prawnych) i przez nich został zasiedlony jako pierwszy raz. Jednocześnie od pierwszego zasiedlenia ww. budynków do dnia ich dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto, Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego, posadowionych na działce nr …... Tym samym, sprzedaż budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, będzie korzystała również dostawa urządzenia budowlanego, tj. studni z kręgów betonowych. Jak wyżej wskazano - zgodnie z ustawą Prawo budowlane - urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym, urządzenie budowlane znajdujące się na ww. działce powinno być traktowane jako element przynależny do budynku i opodatkowane według tych samych zasad, co budynek. Zatem, skoro dostawa budynku mieszkalnego jednolokalowego i budynku gospodarczego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również dostawa znajdującego się na działce nr ……. urządzenia budowlanego, tj. studni z kręgów betonowych, będzie objęta tym zwolnieniem.

Jednocześnie należy wskazać, że sprzedaż działki nr …….. na której posadowione są przedmiotowe budynki, tj. budynek mieszkalny jednolokalowy i budynek gospodarczy, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, również będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednakże, ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie będzie korzystała sprzedaż drewnianej szopy. Jak wskazał Wnioskodawca, drewniana szopa jest nietrwale związana z gruntem. Zatem, drewniana szopa nie spełnia przesłanek wskazanych w ww. art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Z opisu sprawy nie wynika także, aby drewniana szopa położona na działce nr ……, spełniała definicję budowli.

W związku z powyższym do dostawy drewnianej szopy nie będą miały zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Oznacza to, że dostawa drewnianej szopy, która nie jest budynkiem ani budowlą, będzie pozostawała bez wpływu na stawkę podatku dla dostawy działki, na której się ona znajduje.

Dostawa drewnianej szopy winna być zatem opodatkowana stawką właściwą dla dostawy ruchomości stanowiącej przedmiot sprzedaży.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Okoliczność, że studnia z kręgów betonowych stanowi urządzenie budowlane przyjęto jako element opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj