Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.576.2020.2.AG
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 11 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT planowanej Transakcji – jest prawidłowe;
  • zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, transakcji sprzedaży działki nr 1 i działki nr 2 – jest nieprawidłowe;
  • opodatkowania przedmiotowej dostawy w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, poprzez złożenie oświadczenia na podstawie art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT planowanej Transakcji; zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, transakcji sprzedaży działki nr 1 i działki nr 2; opodatkowania przedmiotowej dostawy w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, poprzez złożenie oświadczenia na podstawie art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 11 stycznia 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, własne stanowisko oraz wpłacono w dniu 8 stycznia 2021 r. dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od dnia 30 grudnia 2014 r. znajduje się w likwidacji na wniosek wspólników. Wcześniej prowadził działalność według PKD 2007 – 41.10.Z – Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Do chwili obecnej Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W dniu 12 listopada 2007 r. Spółka zakupiła na własne potrzeby nieruchomość zabudowaną stanowiącą działkę gruntu nr 3, o pow.0,3466 ha położoną w miejscowości (…).

Nieruchomość była zbudowana budynkiem biurowym oraz wiatą warsztatowo-magazynową. Na terenie działki znajduje się również parking. Działka posiada księgę wieczystą KW (…).

Nieruchomość została zakupiona od innego czynnego podatnika VAT na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Zgodnie z umową dołączono fakturę VAT na kwotę netto plus należny VAT w wysokości 22%. Spółka odliczyła w całości wykazany podatek.

Od dnia nabycia nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej Spółki (opodatkowanej), stanowiąc jej siedzibę wraz z zapleczem warsztatowo-magazynowym i została przyjęta na majątek trwały.

W dniu 29 listopada 2018 r. dokonano podziału nieruchomości – działki gruntu nr 3 poprzez wydzielenie jednej działki zabudowanej budynkiem biurowym, wiatą oraz infrastrukturą techniczną o nr 1 i powierzchni 0,1466 ha oraz działkę niezabudowaną o numerze 2 powierzchni 0,20 ha. Cała nieruchomość w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (…) oznaczona jest jako teren zabudowy usługowej. W dniu 4 października 2019 r. Spółka zawarła umowę przedwstępną warunkową sprzedaży nieruchomości, tj. działek 1 oraz 2. W myśl zawartej umowę do ostatecznego przeniesienia własności nieruchomości dojdzie w przypadku uzyskania przez kupującego pozwolenia na budowę obiektem handlowym o pow. użytkowej 534,10 m² z miejscami parkingowymi oraz uzyskania pozwolenia na rozbiórkę budynków posadowionych na przedmiotowych działkach.

W piśmie z dnia 11 stycznia 2021 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany udzielił następujących odpowiedzi na zadane przez tut. Organ pytania o treści:

Pytanie DKIS nr 1:

Czy przed sprzedażą zabudowanej działki nr 1 zostanie wydane pozwolenie na rozbiórkę budynków/budowli znajdujących się na ww. działce? Jeżeli tak, to czy zostaną rozpoczęte prace rozbiórkowe ww. budynków/budowli? Odpowiedzi należy udzielić osobno do każdego budynku/budowli.

Odpowiedź:

Pozwolenie na rozbiórkę budynku biurowego, wiaty warsztatowo-magazynowej oraz parkingu zostanie wydane przed sprzedażą działki 1.

Prace rozbiórkowe wszystkich obiektów będą prowadzone dopiero po umowie sprzedaży i będą prowadzone przez Nabywcę.

Pytanie DKIS nr 2:

Czy na moment sprzedaży wiata warsztatowo-magazynowa oraz parking będzie stanowić budynek, budowlę lub jej część w świetle przepisów ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.). Jeśli nie są/nie będą one budynkiem lub budowlą, to czym są/będą w ramach ww. prawa budowlanego?

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 3 Prawa budowlanego, na dzień sprzedaży wiata warsztatowo-magazynowa jest budynkiem a parking jest budowlą.

Pytanie DKIS nr 3:

Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dokonaną dostawą ww. budynku/budowli upłynie okres krótszy niż 2 lata?

Odpowiedź:

Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w roku 2007, a więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Pytanie DKIS nr 4:

Czy Wnioskodawca ponosił/będzie ponosił wydatki na ulepszenie budynku biurowego, wiaty warsztatowo-magazynowej (jeżeli stanowi budynek, budowlę w świetle przepisów prawa budowlanego) oraz parkingu (jeżeli stanowi budowlę w świetle przepisów prawa budowlanego) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Jeżeli tak, to:

  • kiedy były one ponoszone,
  • czy były one niższe czy wyższe niż 30% wartości początkowej obiektu?
  • czy miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków?
  • czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dokonaną dostawą ww. budynku/budowli upłynie okres krótszy niż 2 lata?

Odpowiedź:

W rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie ponosił ani nie będzie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynku biurowego, wiaty warsztatowo-magazynowej i parkingu.

Pytanie DKIS nr 5:

Należy wyjaśnić co należy rozumieć przez „infrastrukturę techniczną”. Jeżeli dotyczy np. instalacji (elektrycznej, sanitarnej, itd.) to czy infrastruktura ta stanowi element (część składową) przedsiębiorstwa przesyłowego czy może stanowi część składową budynku lub gruntu?

Odpowiedź:

Infrastrukturę techniczną stanowią instalacje elektryczna, gazowa oraz wodno-kanalizacyjna które są częścią składową budynków zapewniającą możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem i nie stanowi ona elementu przedsiębiorstwa przesyłowego. Jednocześnie na działce zabudowanej 1 znajduje się słup energetyczny będący własnością przedsiębiorstwa przesyłowego – spółki (…), dla której nie zostało ustanowione prawo służebności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy planowana Transakcja będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT?
  2. Czy transakcja dotycząca sprzedaży zarówno nieruchomości zabudowanej – działka nr 1 oraz nieruchomości niezabudowanej budynkami – działka nr 2 będzie podlegała zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy?
  3. Czy w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyboru opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży (dostawy) nieruchomości przez złożenie zgodnego oświadczenia Sprzedającego i Kupującego na podstawie art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy, ich sprzedaż (dostawa) będzie opodatkowana podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z powyższym, zbycie nieruchomości będzie podlegać opodatkowania podatkiem VAT na ogólnych zasadach określonych w stawką podatkową - 23% o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110. Jednakże dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Tym samym, przy dostawie budynków i budowli wartość gruntu, na którym są one posadowione, nie jest wyodrębniana z podstawy opodatkowania, a przez to grunt będą podlegały opodatkowaniu na takich samych zasadach jak budynek lub budowla. W ocenie Wnioskodawcy, z związku z faktem, że planowana transakcja dotyczy sprzedaży nieruchomości 1 oraz 2, które wcześniej stanowiły jedną działkę gruntu i w żaden sposób nie zostały wydzielone księgowo a cena planowanej transakcji odnosi się do całości nieruchomości wraz z budynkami, należy do całości transakcji traktować jako dostawa budynków, budowli lub ich części. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnieniu podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy: a. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W ocenie Wnioskodawcy planowana dostawa, będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jako dostawa budynków i budowli, po upływie okresu dwóch lat od ich pierwszego zasiedlenia, bowiem do takiego zasiedlenia doszło w roku 2007 i jednocześnie przez cały ten okres nie doszło do ulepszeń budynków. Należy przy tym zaznaczyć, że zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ma charakter fakultatywny.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, strony transakcji mogą zrezygnować z tego zwolnienia i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: a. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni; b. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części. W związku z faktem, że obie strony Transakcji są czynnymi podatnikami VAT i w przypadku złożenia przez zgodnych oświadczeń, sprzedaż nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT planowanej Transakcji –jest prawidłowe;
  • zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, transakcji sprzedaży działki nr 1 i działki nr 2 – jest nieprawidłowe;
  • opodatkowania przedmiotowej dostawy w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, poprzez złożenie oświadczenia na podstawie art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca od dnia 30 grudnia 2014 r. znajduje się w likwidacji na wniosek wspólników. Do chwili obecnej Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W dniu 12 listopada 2007 r. Spółka zakupiła na własne potrzeby nieruchomość zabudowaną stanowiącą działkę gruntu nr 3. Nieruchomość była zbudowana budynkiem biurowym oraz wiatą warsztatowo-magazynową. Na terenie działki znajduje się również parking. Nieruchomość została zakupiona od innego czynnego podatnika VAT na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Zgodnie z umową dołączono fakturę VAT na kwotę netto plus należny VAT w wysokości 22%. Spółka odliczyła w całości wykazany podatek. Od dnia nabycia nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej Spółki (opodatkowanej), stanowiąc jej siedzibę wraz z zapleczem warsztatowo-magazynowym i została przyjęta na majątek trwały. W dniu 29 listopada 2018 r. dokonano podziału nieruchomości – działki gruntu nr 3 poprzez wydzielenie jednej działki zabudowanej budynkiem biurowym, wiatą oraz infrastrukturą techniczną o nr 1 oraz działkę niezabudowaną o numerze 2. Cała nieruchomość w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jest jako teren zabudowy usługowej. W dniu 4 października 2019 r. Spółka zawarła umowę przedwstępną warunkową sprzedaży nieruchomości, tj. działek 1 oraz 2. W myśl zawartej umowę do ostatecznego przeniesienia własności nieruchomości dojdzie w przypadku uzyskania przez kupującego pozwolenia na budowę obiektem handlowym o pow. użytkowej 534,10 m2 z miejscami parkingowymi oraz uzyskania pozwolenia na rozbiórkę budynków posadowionych na przedmiotowych działkach. Pozwolenie na rozbiórkę budynku biurowego, wiaty warsztatowo-magazynowej oraz parkingu zostanie wydane przed sprzedażą działki 1. Prace rozbiórkowe wszystkich obiektów będą prowadzone dopiero po umowie sprzedaży i będą prowadzone przez Nabywcę. Zgodnie z art. 3 Prawa budowlanego, na dzień sprzedaży wiata warsztatowo-magazynowa jest budynkiem a parking jest budowlą. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w roku 2007, a więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie ponosił ani nie będzie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynku biurowego, wiaty warsztatowo-magazynowej i parkingu. Infrastrukturę techniczną stanowią instalacje elektryczna, gazowa oraz wodno-kanalizacyjna które są częścią składową budynków zapewniającą możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem i nie stanowi ona elementu przedsiębiorstwa przesyłowego. Jednocześnie na działce zabudowanej 1 znajduje się słup energetyczny będący własnością przedsiębiorstwa przesyłowego – spółki (…), dla której nie zostało ustanowione prawo służebności.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii uznania planowanej Transakcji za podlegającą opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że nie każda czynność która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyżej powołane przepisy pozwalają stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika VAT, działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotne więc dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zaznacza się, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że od dnia nabycia nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej Spółki (opodatkowanej), stanowiąc jej siedzibę wraz z zapleczem warsztatowo-magazynowym i została przyjęta na majątek trwały.

W konsekwencji stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowych nieruchomości, tj. działki nr 1 oraz działki nr 2 stanowi zbycie majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towaru w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Kolejną wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia – czy transakcja dotycząca sprzedaży zarówno nieruchomości zabudowanej – działka nr 1 oraz nieruchomości niezabudowanej – działka nr 2 będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz czy w przypadku rezygnacji z ww. zwolnienia i wyboru opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, przez złożenie zgodnego oświadczenia Sprzedającego i Kupującego na podstawie art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy, sprzedaż ta będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.) przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem planowanej sprzedaży jest m.in. działka nr 1, na której znajdują się dwa budynki: budynek biurowy i wiata warsztatowo-magazynowa oraz parking, który stanowi budowlę, w świetle przepisów Prawa budowlanego. Nieruchomość została zakupiona przez Wnioskodawcę w dniu 12 listopada 2007 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dokonaną dostawą budynków/budowli upłynęły 2 lata. Wnioskodawca nie ponosił ani nie będzie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynku biurowego, wiaty warsztatowo-magazynowej i parkingu. Pozwolenie na rozbiórkę budynku biurowego, wiaty warsztatowo-magazynowej oraz parkingu zostanie wydane przed sprzedażą działki 1. Prace rozbiórkowe wszystkich obiektów będą prowadzone dopiero po umowie sprzedaży i będą prowadzone przez Nabywcę.

W tym miejscu należy wskazać, że w kwestii opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami/budowlami przeznaczonymi do rozbiórki wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën. W wyroku tym TSUE orzekł, że: „Artykuł 13 część B lit. g) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku w związku z art. 4 ust. 3 lit. a) tej dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidzianym w pierwszym z tych przepisów zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle podatku VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki”.

Ponadto, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, sam fakt, iż w chwili sprzedaży nieruchomości w stosunku do znajdującego się na niej budynku zostało wydane pozwolenie na jego rozbiórkę, nie daje podstaw do uznania transakcji za dostawę niezabudowanego gruntu – tak m.in. orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia 7 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1436/13 i sygn. akt I FSK 1582/13 oraz w wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14. W wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „(...) skoro rozbiórka budynków nawet nie rozpoczęła się przed dokonaniem dostawy, to wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną, a nie sam grunt. Zgodzić się należy z konkluzją, że dla oceny charakteru takiej transakcji nie ma znaczenia fakt, że została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na budowę, dla realizacji którego konieczna była rozbiórka istniejących na działkach obiektów. Słusznie sąd I instancji podkreślił, że bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności na gruncie podatku VAT jest okoliczność, że nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki i wznieść nowe (...)”.

W konsekwencji, w sprawie opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami/budowlami przeznaczonymi do rozbiórki istotny jest fakt, czy rozbiórka budynków/budowli zostanie dokonana (bądź rozpocznie się) przed planowaną dostawą.

Skoro w rozpatrywanej sprawie w chwili dokonywania transakcji nie rozpoczęła się rozbiórka budynków/budowli znajdujących się na działce nr 1, a poza wydaniem pozwolenia na rozbiórkę budynków/budowli nie podjęto żadnych innych czynności związanych z rozbiórką tych budynków/budowli, uznać należy, że przedmiotem sprzedaży będzie sprzedaż działki zabudowanej nr 1. O statusie sprzedawanej nieruchomości decydują bowiem okoliczności faktyczne, w szczególności nierozpoczęty fizycznie na moment transakcji proces rozbiórki usytuowanych na działkach budynków/budowli.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dla dostawy budynków/budowli znajdujących się na działce nr 1 zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Bowiem w stosunku do przedmiotowych budynków/budowli doszło już do ich pierwszego zajęcia (używania) i od tego momentu do chwili ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, sprzedaż gruntu na którym znajdują się budynki/budowla również będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wyboru opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży (dostawy) działki zabudowanej nr 1, przez złożenie zgodnego oświadczenia Sprzedającego i Kupującego na podstawie art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy, sprzedaż ta będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest również kwestia – czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej (działka nr 2) będzie mogła korzystać również ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie ma zastosowania do nieruchomości niezabudowanych (Wnioskodawca wskazał, że działka 2 jest nieruchomością niezabudowaną).

W takim przypadku ustawa przewiduje możliwość zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy. Jednakże Wnioskodawca nie sformułował w tym zakresie pytania i w związku z tym zastosowanie ww. przepisów nie podlega w niniejszej interpretacji ocenie.

Z uwagi na fakt, że działka nr 2 jest działką niezabudowaną nie mają do niej zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 i nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj