Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.477.2020.2.AK
z 26 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 listopada 2020 r.), uzupełnionym 6 listopada, 9 grudnia 2020 r. i 11 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • działania podejmowane przez Spółkę Osobową polegające na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością kreują zagraniczny zakład w Polsce dla Komplementariusza,
  • Komplementariusz jest zobowiązany do stosowania przepisów w zakresie cen transferowych, w tym do sporządzania dokumentacji cen transferowych

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • działania podejmowane przez Spółkę Osobową polegające na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością kreują zagraniczny zakład w Polsce dla Komplementariusza,
  • Komplementariusz jest zobowiązany do stosowania przepisów w zakresie cen transferowych, w tym do sporządzania dokumentacji cen transferowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 30 grudnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.477.2020.1.AK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 11 stycznia 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka posiadająca siedzibę w Niemczech, odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) jest Komplementariuszem spółki X ....

X ... (dalej: „Spółka Osobowa”) jest spółką osobową, odpowiednikiem polskiej spółki komandytowej, posiadającą siedzibę w Niemczech, działającą na podstawie prawa niemieckiego, utworzoną przez dwie spółki kapitałowe, odpowiednik polskich spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadające swoje siedziby w Niemczech, zorganizowane i działające zgodnie z prawem niemieckim, tj.: Wnioskodawcę oraz Y ...

Wnioskodawca oraz Y ... są wspólnikami Spółki Osobowej. Wnioskodawca jest Komplementariuszem Spółki Osobowej (dalej: „Komplementariusz”), Y ... jest Komandytariuszem Spółki Osobowej (dalej: „Komandytariusz”). Komplementariusz i Komandytariusz dalej łącznie jako „Wspólnicy”. Wspólnicy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Niemczech od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca działa na podstawie prawa niemieckiego i jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zarządzanie majątkiem własnym, jak również przejmowanie odpowiedzialności osobistej i/lub kierownictwa spółek komandytowych lub innych form spółek w podobnej organizacji.

Zgodnie z umową Spółki Osobowej z 21 stycznia 2016 r., sporządzoną w oparciu o przepisy prawa niemieckiego (dalej: „Umowa”), Komplementariusz jest wspólnikiem odpowiedzialnym za zobowiązania Spółki Osobowej, który nie posiada udziałów w zyskach, majątku Spółki Osobowej i nie wnosi wkładów do Spółki Osobowej. Komplementariusz reprezentuje Spółkę Osobową zgodnie z niemieckimi przepisami prawa. Uprawnionymi i zobowiązanymi do kierowania Spółką Osobową są łącznie Wspólnicy. Wspólnicy są uprawnieni do zlecania prowadzenia działalności Spółki Osobowej w całości lub w części osobom trzecim, działającym w imieniu i na rachunek Spółki Osobowej, zawierania odpowiednich umów ze skutkiem na rzecz Spółki Osobowej oraz udzielania odpowiednich pełnomocnictw. Koszty powstałe w wyniku działania osób trzecich ponosi Spółka Osobowa.

W związku z realizacją powyższych zadań, Komplementariuszowi przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe z tytułu przejęcia odpowiedzialności oraz z tytułu sprawowania zarządu Spółki Osobowej. Ponadto, Komplementariusz jest uprawniony do otrzymania zwrotu udokumentowanych wydatków własnych związanych z realizacją zadań na rzecz Spółki Osobowej. Wynagrodzenie Komplementariusza jest należne z góry.

Wspólnicy uczestniczą w majątku i wyniku (zysku i stracie) Spółki Osobowej proporcjonalnie do wniesionych wkładów obowiązkowych. Komplementariusz nie jest obowiązany do wniesienia wkładu i nie posiada prawa do udziału w zyskach Spółki Osobowej. W związku z powyższym, całkowity udział w zyskach Spółki Osobowej przypada jej Komandytariuszowi.

Przedmiotem działalności Spółki Osobowej jest w szczególności bezpośrednie lub pośrednie nabywanie, posiadanie, zarządzanie i zbywanie nieruchomości.

Spółka Osobowa jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny. W 2016 r. Spółka Osobowa nabyła od Z 1 Sp. z o.o. nieruchomość gruntową położoną w (…) o powierzchni (…) m2, ujętą w księdze wieczystej nr (…) wraz z pozostałymi składnikami majątkowymi, w tym budynkiem biurowym znanym pod nazwą „…” (dalej: „Nieruchomość”). Spółka Osobowa nie zatrudnia pracowników.

Z ekonomicznego punktu widzenia Spółka Osobowa osiąga w Polsce dochody z tytułu wynajmu powierzchni w Nieruchomości, jednakże uzyskane w Polsce dochody są rozliczane w Polsce przez Komandytariusza. Dodatkowo, bieżące zarządzanie Nieruchomością (property management) dokonywane jest przez niezależnego przedstawiciela (polską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) w ramach jego zwykłej działalności (outsourcing czynności związanych z zarządzaniem Nieruchomością).

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w przedmiotowej sprawie o wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w swoim zakresie wystąpił również Komandytariusz Spółki Osobowej.

W uzupełnieniu wniosku z 11 stycznia 2021 r. Wnioskodawca wskazał:

Ad 1.

Ad. 1a)

W odpowiedzi na pytanie czy niezależny przedstawiciel (polska spółka z o.o.) zarządzający nieruchomością w Polsce będzie aktywnie uczestniczył w przygotowaniu do nawiązania stosunku umownego z klientami/najemcami (w tym w procesie wyszukiwania potencjalnych najemców), Wnioskodawca wskazuje, iż podmiot zarządzający Nieruchomością (dalej: „Zarządca Nieruchomości”) nie jest odpowiedzialny za proces wynajmu i poszukiwania potencjalnych najemców. Jeśli wyniknie taka konieczność, usługi w ww. zakresie zostaną zlecone profesjonalnej agencji. Zarządca Nieruchomości może jedynie wspierać Wnioskodawcę w dostarczeniu informacji o Nieruchomości.

Ad. 1b)

W odpowiedzi na pytanie dotyczące określenia istotnych warunków umowy z klientem (najemcą), w szczególności w ustaleniu powierzchni najmu, okresu najmu, benefitów (np. pokrycia części kosztów adaptacji powierzchni najmu dla potrzeb najemcy) w ramach opisanego przez Wnioskodawcę bieżącego zarządzania nieruchomością (w kontekście pkt 72 Komentarza do art. 5 Modelowej konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD wprowadzonego w wyniku uaktualnienia z 2017 r. - „2017 Update to the OECD Model Tax Convention”), niniejszym Wnioskodawca wskazuje, iż określenie warunków finansowych oraz prowadzenie negocjacji z potencjalnymi najemcami jest przedmiotem działań Komandytariusza działającego w imieniu Spółki Osobowej. Zarządca Nieruchomości może jedynie wspierać Komandytariusza w dostarczaniu niezbędnych informacji na temat samej Nieruchomości.

W odniesieniu do ww. punktu 72 Komentarza do art. 5 Modelowej konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD wprowadzonego w wyniku uaktualnienia z 2017 r., Wnioskodawca chciałby zauważyć, iż Spółka Osobowa posiada Nieruchomość w Polsce w odniesieniu do której kluczowe decyzje finansowe podejmowane są na terenie Niemiec. Spółka Osobowa nie posiada na terytorium Polski biura ani nie zatrudnia pracowników, a sprawy bieżące dotyczące Nieruchomości są realizowane w ramach outsourcingu usług profesjonalnemu podmiotowi.

Ad. 2)

W odpowiedzi na pytanie czy niezależny przedstawiciel będzie posiadał pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy tylko w bieżących sprawach Wnioskodawca chciałby wskazać, iż Zarządca Nieruchomości nie posiada pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy, tylko w imieniu Spółki Osobowej. Zakres działania Zarządcy Nieruchomości dotyczy kwestii związanych z obsługą komercyjnego i technicznego funkcjonowania Nieruchomości

Ad. 3)

W odpowiedzi na pytanie czy niezależny przedstawiciel będzie z jednej strony brał aktywny udział w negocjowaniu istotnych warunków umownych z klientami, a z drugiej strony będzie pełnił istotne funkcje zarządzania nieruchomością, Wnioskodawca chciałby wskazać, iż Zarządca Nieruchomości nie jest uprawniony do zawierania umów najmu, dysponowania lub obciążania nieruchomości czy też zaciągania kredytów.

Spółka Osobowa, Zarządca Nieruchomości oraz Komandytariusz zawarli umowę o zarządzanie Nieruchomością na podstawie której Zarządca Nieruchomości świadczy następujący zakres usług:

  • Komercyjne zarządzanie nieruchomością tj. m.in. wsparcie najemców, wsparcie właściciela nieruchomości w zakresie informowania w sprawach dotyczących nieruchomości, uruchomienie i anulowanie usług np. mających na celu utrzymania czystości w budynku oraz terenów zielonych, reprezentacja interesów właściciela, zarządzanie depozytami, fakturowanie kosztów eksploatacji i ogrzewania, korygowanie wysokości czynszu oraz opłat eksploatacyjnych, przekazanie i odbiór lokalu, zarządzanie ubezpieczeniami, wsparcie w zakresie ustalania strategii wynajmu;
  • Zarządzanie nieruchomością pod względem technicznym, tj. m.in. zawieranie umów z usługodawcami w zakresie bieżących napraw i utrzymania Nieruchomości, zlecanie i monitorowanie prac konserwacyjnych oraz związanych z wydatkami inwestycyjnymi, prowadzenie czynności w sprawach gwarancyjnych. Co do zasady swobodne działanie Zarządcy Nieruchomości w zakresie angażowania zewnętrznych podmiotów (np. na potrzebę wykonania bieżącej naprawy) jest ograniczone wartością usługi, tj. usługi o wartości powyżej 20 000 PLN (netto) wymagają dodatkowej akceptacji ze strony Spółki Osobowej:
  • Czynności w zakresie prowadzenia księgowości, tj. m.in. pobieranie czynszów oraz dodatkowych opłat, egzekucja długów, przekazywanie danych dla potrzeb sporządzenia deklaracji podatkowych oraz sprawozdań finansowych, sprawdzanie i akceptowanie faktur;
  • Czynności w zakresie raportowania, tj. m.in. przygotowanie rocznego budżetu, raportowanie i przekazywanie danych z systemu księgowego (SAP).

Ad. 4)

W odpowiedzi na pytanie czy umowy wynegocjowane przez niezależnego przedstawiciela (np. z najemcami) będą podlegały zatwierdzeniu przez wspólników Spółki Osobowej, Wnioskodawca wskazuje, iż umowy z najemcami nie są negocjowane i podpisywane przez Zarządcę Nieruchomości.

Ad. 5)

W odpowiedzi na pytanie czy działalność niezależnego przedstawiciela będzie poddana całkowitej kontroli ze strony Spółki Osobowej/Wspólników Spółki Osobowej, Wnioskodawca chciałby wskazać, iż prace zlecone Zarządcy Nieruchomości wykonywane są w oparciu o jego wiedzę i doświadczenie rynkowe, niemniej w oczywisty sposób podlegają pewnej weryfikacji przez Spółkę Osobową. Zgodnie z zawartą umową o zarządzanie Zarządca Nieruchomości jest zobowiązany do organizowania 2 spotkań informacyjnych ze Spółką Osobową w trakcie roku a także do organizowania comiesięcznych konferencji telefonicznych.

Ad. 6)

W odpowiedzi na pytanie czy „niezależny przedstawiciel” dokonujący bieżącego zarządzania Nieruchomością będzie świadczył usługi (zarządcy nieruchomości) także na rzecz podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą i Spółką Osobową, wskazuję iż Zarządcą Nieruchomości jest spółka Z Sp. z o.o. z siedzibą w (…) świadcząca usługi również dla podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą/Spółką Osobową.

Ad. 7)

W odpowiedzi na pytanie czy Spółka Osobowa posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stałą placówkę, Wnioskodawca chciałby zauważyć, iż Spółka Osobowa nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy CIT w konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, ww. pytanie jest bezprzedmiotowe bowiem odwołuje się do regulacji ustawy CIT. Na powyższe wskazał tutejszy Organ wydając postanowienie z 20 sierpnia 2020 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.197.2020.2.SP, UNP: 1078069, pozostawiając wniosek wspólny Wspólników Spółki Osobowej oraz Spółki Osobowej bez rozpatrzenia.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy działania podejmowane przez Spółkę Osobową polegające na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością kreują zagraniczny zakład w Polsce dla Komplementariusza?
  2. Czy Komplementariusz jest zobowiązany do stosowania przepisów w zakresie cen transferowych, w tym do sporządzania dokumentacji cen transferowych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Działania podejmowane przez Spółkę Osobową polegające na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością nie kreują w Polsce zagranicznego zakładu dla Komplementariusza.

Ad. 2)

Komplementariusz w zakresie działań podejmowanych przez Spółkę Osobową, nie jest zobowiązany do stosowania przepisów w zakresie cen transferowych, w tym do sporządzania dokumentacji cen transferowych zgodnie z Ustawą CIT.

Uzasadnienie:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, ze zm.; dalej: „Ustawa CIT”), podatnikami są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski oraz spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka Osobowa ma swoją siedzibę w Niemczech. Zarówno na gruncie polskich, jak i niemieckich przepisów podatkowych Spółka Osobowa posiada status spółki transparentnej podatkowo - co oznacza, że rachunkowo osiągany dochód/przychód Spółki Osobowej opodatkowany jest na poziomie jej Wspólników (to Wspólnicy są podatnikami). Zgodnie z Umową Spółki Osobowej, sporządzoną na podstawie niemieckich przepisów, udział w zysku mają Wspólnicy wnoszący wkład do Spółki Osobowej, tj. obecnie - wyłącznie Komandytariusz Spółki Osobowej mający siedzibę na terytorium Niemiec. Tymczasem Komplementariuszowi przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe z tytułu przejęcia odpowiedzialności oraz z tytułu sprawowania zarządu Spółki Osobowej a także zwrot udokumentowanych wydatków własnych związanych z realizacją zadań na rzecz Spółki Osobowej.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Istotą ograniczonego obowiązku podatkowego jest to, że podmioty nim objęte, mogą być zobowiązane do zapłacenia podatku dochodowego jedynie od dochodów, które powstały w Polsce. Pozostałe dochody takich podmiotów nie mogą natomiast podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle przepisu art. 3 ust. 3 Ustawy CIT za dochody osiągane na terytorium Polski przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy CIT uważa się między innymi dochody z:

  • wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Polski, w tym poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład; lub
  • położonej na terytorium Polski nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż rola Komplementariusza jest ograniczona do działań przewidzianych na gruncie niemieckiego prawa handlowego (zarządzania Spółką Osobową). Komplementariusz nie ma prawa do udziału w zysku Spółki Osobowej. Co więcej, zryczałtowane wynagrodzenie otrzymywane przez Komplementariusza jest opodatkowane w Niemczech bowiem wszystkie czynności dotyczą podmiotów na gruncie prawa niemieckiego (wszystkie podmioty, tj. Komplementariusz otrzymujący wynagrodzenie, Komandytariusz ponoszący jego koszt oraz Spółka Osobowa, której dotyczą czynności są podmiotami prawa niemieckiego) i są wykonywane na terytorium Niemiec. W konsekwencji, należy uznać, iż Komplementariusz nie osiąga dochodu z działalności prowadzonej na terytorium Polski za pomocą zagranicznego zakładu ani położonej na terytorium Polski Nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż działania podejmowane przez Spółkę Osobową na terytorium Polski, polegające wyłącznie na osiąganiu dochodów z majątku nieruchomego (Nieruchomości) położonego w Polsce nie kreują zagranicznego zakładu dla Komplementariusza Spółki Osobowej.

Ad. 2)

Przepisy w zakresie cen transferowych mają zastosowanie do osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz zagranicznych zakładów (art. 11a ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 11k Ustawy CIT, podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Niemniej warunkiem koniecznym do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych jest wystąpienie transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym progi dokumentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 Ustawy CIT.

W myśl art. 11a ust. 4 Ustawy CIT, za podmioty powiązane należy uważać:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.



Z kolei art. 11a ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT definiuje „podmiot” jako osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład.

W związku z faktem, iż zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w odpowiedzi na pytanie 1, zdaniem Wnioskodawcy, Komplementariusz nie posiada zakładu zagranicznego w Polsce w związku z działaniami podejmowanymi przez Spółkę Osobową polegającymi na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością, nie jest on zobowiązany do stosowania przepisów w zakresie cen transferowych, w tym do sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Przepisy w zakresie cen transferowych mają zastosowanie do osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz zagranicznych zakładów, a w przedstawionej sytuacji Komplementariusz jest podmiotem prawa niemieckiego i nie posiada zagranicznego zakładu w Polsce. 



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

2.położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

3.papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

4.tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

4a.tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów

uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

5.tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

6.niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Jednocześnie Ustawodawca wskazał w art. 3 ust. 5 ustawy o CIT, że za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (spółka posiadająca siedzibę w Niemczech, odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) jest Komplementariuszem spółki X ...

X ... (dalej: „Spółka Osobowa”) jest spółką osobową, odpowiednikiem polskiej spółki komandytowej, posiadającą siedzibę w Niemczech, działającą na podstawie prawa niemieckiego, utworzoną przez dwie spółki kapitałowe, odpowiednik polskich spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadające swoje siedziby w Niemczech, zorganizowane i działające zgodnie z prawem niemieckim, tj.: Wnioskodawcę oraz Y ...

Spółka Osobowa jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny. W 2016 r. Spółka Osobowa nabyła od Z 1 Sp. z o.o. nieruchomość gruntową wraz z pozostałymi składnikami majątkowymi, w tym budynkiem biurowym (dalej: „Nieruchomość”). Spółka Osobowa nie zatrudnia pracowników.

Z ekonomicznego punktu widzenia Spółka Osobowa osiąga w Polsce dochody z tytułu wynajmu powierzchni w Nieruchomości, jednakże uzyskane w Polsce dochody są rozliczane w Polsce przez Komandytariusza. Dodatkowo, bieżące zarządzanie Nieruchomością (property management) dokonywane jest przez niezależnego przedstawiciela (polską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) w ramach jego zwykłej działalności (outsourcing czynności związanych z zarządzaniem Nieruchomością).

Przedmiotem zainteresowania jest ustalenie, czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powstanie zakład Wnioskodawcy, Komplementariusza Spółki Osobowej.

Zgodnie z definicją zagranicznego zakładu zawartą w art. 4a pkt 11 ustawy o CIT pojęcie to oznacza:

  1. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  2. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
  3. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej;

Definicja ta ma zatem zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483), ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.

Aby ustalić, czy działania podejmowane przez Spółkę Osobową polegające na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością kreują zagraniczny zakład w Polsce dla Komplementariusza należy odwołać się do umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90 z późn. zm., dalej: „UPO”).

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 UPO, w rozumieniu niniejszej umowy określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Na mocy art. 5 ust. 2 UPO, określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. fabrykę,
  5. warsztat i
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Z kolei na podstawie art. 5 ust. 4 UPO, bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu, określenie „zakład” nie obejmuje:

  1. użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
  2. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania;
  3. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
  4. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
  5. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;
  6. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Jednakże w myśl art. 5 ust. 5 UPO, jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 6, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu, posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności, wymienionych w ustępie 4, które gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 6 UPO, nie uważa się, że przedsiębiorstwo posiada zakład w Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że prowadzi ono w tym Państwie działalność poprzez maklera, komisanta albo innego niezależnego przedstawiciela pod warunkiem, że takie osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka Osobowa nie posiada na terytorium Polski stałej placówki ani nie prowadzi np. budowy. Stąd też warunki wynikające z lit. a i b art. 4a pkt 11 updop (art. 5 ust. 1 UPO) nie będą miały zastosowania. Jednak mając na uwadze, że Spółka Osobowa będzie w Polsce korzystać z usług Zarządcy Nieruchomości pod ocenę należy poddać okoliczność czy w takim wypadku nie dojdzie do powstania zakładu na mocy art. 4a pkt 11 lit. c upodp (art. 5 ust. 5 UPO). Przedstawiając, na żądanie Organu, kompetencje Zarządcy Nieruchomości Wnioskodawca wskazał:

Zarządcą Nieruchomości jest polska spółka z o.o. świadcząca usługi również dla podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą/Spółką Osobową. Zarządca Nieruchomości nie jest odpowiedzialny za proces wynajmu i poszukiwania potencjalnych najemców. Jeśli wyniknie taka konieczność, usługi w ww. zakresie zostaną zlecone profesjonalnej agencji. Zarządca Nieruchomości może jedynie wspierać Wnioskodawcę w dostarczeniu informacji o Nieruchomości.

Określenie warunków finansowych oraz prowadzenie negocjacji z potencjalnymi najemcami jest przedmiotem działań Komandytariusza działającego w imieniu Spółki Osobowej. Zarządca Nieruchomości może jedynie wspierać Komandytariusza w dostarczaniu niezbędnych informacji na temat samej Nieruchomości.

Zarządca Nieruchomości nie posiada pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy, tylko w imieniu Spółki Osobowej. Zakres działania Zarządcy Nieruchomości dotyczy kwestii związanych z obsługą komercyjnego i technicznego funkcjonowania Nieruchomości

Zarządca Nieruchomości nie jest uprawniony do zawierania umów najmu, dysponowania lub obciążania nieruchomości czy też zaciągania kredytów.

Do obowiązków Zarządcy Nieruchomości należy:

  • Komercyjne zarządzanie nieruchomością tj. m.in. wsparcie najemców, wsparcie właściciela nieruchomości w zakresie informowania w sprawach dotyczących nieruchomości, uruchomienie i anulowanie usług np. mających na celu utrzymania czystości w budynku oraz terenów zielonych, reprezentacja interesów właściciela, zarządzanie depozytami, fakturowanie kosztów eksploatacji i ogrzewania, korygowanie wysokości czynszu oraz opłat eksploatacyjnych, przekazanie i odbiór lokalu, zarządzanie ubezpieczeniami, wsparcie w zakresie ustalania strategii wynajmu;
  • Zarządzanie nieruchomością pod względem technicznym, tj. m.in. zawieranie umów z usługodawcami w zakresie bieżących napraw i utrzymania Nieruchomości, zlecanie i monitorowanie prac konserwacyjnych oraz związanych z wydatkami inwestycyjnymi, prowadzenie czynności w sprawach gwarancyjnych. Co do zasady swobodne działanie Zarządcy Nieruchomości w zakresie angażowania zewnętrznych podmiotów (np. na potrzebę wykonania bieżącej naprawy) jest ograniczone wartością usługi, tj. usługi o wartości powyżej 20 000 PLN (netto) wymagają dodatkowej akceptacji ze strony Spółki Osobowej:
  • Czynności w zakresie prowadzenia księgowości, tj. m.in. pobieranie czynszów oraz dodatkowych opłat, egzekucja długów, przekazywanie danych dla potrzeb sporządzenia deklaracji podatkowych oraz sprawozdań finansowych, sprawdzanie i akceptowanie faktur;
  • Czynności w zakresie raportowania, tj. m.in. przygotowanie rocznego budżetu, raportowanie i przekazywanie danych z systemu księgowego (SAP).

Umowy z najemcami nie są negocjowane i podpisywane przez Zarządcę Nieruchomości.

Prace zlecone Zarządcy Nieruchomości wykonywane są w oparciu o jego wiedzę i doświadczenie rynkowe, niemniej w oczywisty sposób podlegają pewnej weryfikacji przez Spółkę Osobową. Zgodnie z zawartą umową o zarządzanie Zarządca Nieruchomości jest zobowiązany do organizowania 2 spotkań informacyjnych ze Spółką Osobową w trakcie roku a także do organizowania comiesięcznych konferencji telefonicznych.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności oraz odnosząc je do mających zastosowanie w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że polska spółka z o.o. może zostać uznana za niezależnego przedstawiciela. Zatem w przedmiotowej sprawie na terenie Polski nie powstanie zagraniczny zakład.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy, iż działania podejmowane przez Spółkę Osobową polegające na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością nie kreują w Polsce zagranicznego zakładu dla Komplementariusza należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wskazać należy, że w myśl art. 11k ust. 1 ustawy o CIT, podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Jak stanowi art. 11a ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiocie - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ilekroć w rozdziale 1a jest mowa o podmiotach powiązanych, oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.



W przedmiotowej sprawie potencjalnie mógłby znaleźć zastosowanie art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy o CIT, jednak mając na uwadze, że na terytorium Polski nie powstanie zagraniczny zakład w związku z działaniami podejmowanymi przez Spółkę Osobową polegającymi na nabyciu, wynajmie i eksploatacji Nieruchomości oraz zarządzaniu tą Nieruchomością, Komplementariusz nie będzie zobowiązany do stosowania przepisów w zakresie cen transferowych, w tym do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj