Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1071/11-4/NS
z 7 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1071/11-4/NS
Data
2011.11.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
limit
podatnik podatku od towarów i usług
uchybienie terminowi
zgłoszenie aktualizacyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.



Wniosek ORD-IN 304 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2008 z powodu nie wykazania sprzedaży w kwocie 3.500,00 zł dokonanej w styczniu 2008 r. Wnioskodawca utracił w listopadzie 2008 r. (obrót narastająco wyniósł 50.160 zł) prawo do zwolnienia od VAT, co zostało stwierdzone przez Urząd Skarbowy. Po skorygowaniu obrotu o podatek VAT za listopad i grudzień 2008 r. obrót podlegający opodatkowaniu VAT wyniósł 49.051,64 zł. Automatycznie Zainteresowany stał się również podatnikiem podatku VAT w roku 2009, w którym wykonał obrót w wysokości 40.505,74 zł. W związku z tym, że powyższe ustalenia wystąpiły dopiero w wyniku kontroli przeprowadzonej w grudniu 2010 r. Wnioskodawca nie złożył zgłoszenia aktualizacyjnego o wyborze zwolnienia od VAT od 1 stycznia 2010 r. w terminie do 15 stycznia 2010 r., bo nie miał już takiej możliwości, mimo, że ze względu na wielkość swojej działalności chciał korzystać ze zwolnienia od VAT.

Jak wskazał Zainteresowany, spełnił warunki do korzystania ze zwolnienia w roku 2010 ponieważ nie przekroczył limitów zwolnienia podmiotowego od VAT ani w roku 2008, ani w roku 2009, nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT i rozliczał przez cały rok 2009 VAT.

Z pisma z dnia 20 października 2011 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

  1. Wnioskodawca nie jest obecnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 15 lipca 2011 r. Zainteresowany wysłał aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R do Urzędu Skarbowego, zaznaczając w tym zgłoszeniu w polu C.1 punkt 30 – „podatnik będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy”; w polu C.1 punkt 38 zgłoszenia VAT-R podano datę „od której podatnik będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia lub od której traci prawo do zwolnienia lub rezygnuje z tego prawa” 01.01.2010 r.
  2. Wnioskodawca nie złożył deklaracji VAT za poszczególne miesiące roku 2010.
  3. Zainteresowany nie składa deklaracji VAT w roku 2011.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego po terminie, tj. w roku 2011 spowoduje, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwolnienia od VAT w roku 2010...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego o wyborze zwolnienia od VAT ma jedynie charakter formalny. Jeżeli Zainteresowany spełnił warunki do skorzystania ze zwolnienia od VAT, tj. obrót w roku 2009 nie przekroczył wyznaczonego limitu zwolnienia podmiotowego od VAT, Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT i rozliczał przez cały rok 2009 VAT, czyli przez rok, licząc od końca roku 2008, w którym utracił prawo do zwolnienia od VAT, to złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego po terminie nie będzie wywoływać żadnych skutków podatkowych.

Termin ten jest jedynie terminem na powiadomienie urzędu skarbowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego i jego uchybienie nie świadczy o niemożności skorzystania z tego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępnie należy wskazać, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2010 r., zatem wydana została w oparciu o stan prawny wówczas obowiązujący.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Wskazać należy, iż stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Natomiast na podstawie art. 1 pkt 2 ww. ustawy, z dniem 1 stycznia 2011 r. limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 wynosi 150.000 zł.

Natomiast w oparciu o art. 2 ust. 2 wskazanej ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł. i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei, zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., nadanym ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Na mocy art. 113 ust. 13 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.) zwolnień, o których mowa w ust. 1 i ust. 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10.) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, iż powołany wyżej art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy takich podatników, którzy korzystali w roku 2009 ze zwolnienia od podatku VAT, jako podmioty kontynuujące działalność i:

  • przekraczając kwotę 50.000 zł utracili w roku 2009 prawo do tego zwolnienia, przy czym nie przekroczyli nowego, podwyższonego limitu określonego na rok 2010 (tj. 100.000 zł), lub
  • zrezygnowali w roku 2009 ze zwolnienia, przy czym łączna wartość ich sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł, ale nie przekroczyła 100.000 zł.

W stosunku do takich podatników na mocy cyt. przepisu przejściowego nie znajdzie zastosowania zasada wyrażona w art. 113 ust. 11 ustawy, stosownie do której podatnik może powrócić do zwolnienia najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym stał się czynnym podatnikiem VAT. U tych podatników utrata prawa do zwolnienia od podatku wskutek przekroczenia limitu obrotów w roku 2009 (50.000 zł) skutkowałaby wyłączeniem ich na rok z możliwości powrotu do tego zwolnienia na podstawie wskazanego art. 113 ust. 11 ustawy.

Natomiast przepis ten nie dotyczy podatników będących już w roku 2009 czynnymi podatnikami VAT (czyli takich, którzy weszli w VAT – obowiązkowo lub dobrowolnie – w roku 2008 lub wcześniej), którzy za rok 2009 nie przekroczyli 100.000 zł. Tacy podatnicy bowiem w celu ponownego skorzystania ze zwolnienia powinni złożyć jedynie aktualizację druku VAT-R, informując o wyborze zwolnienia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w roku 2008 z powodu nie wykazania sprzedaży w kwocie 3.500,00 zł dokonanej w styczniu 2008 r. Wnioskodawca utracił w listopadzie 2008 r. (obrót narastająco wyniósł 50.160 zł) prawo do zwolnienia od VAT, co zostało stwierdzone przez Urząd Skarbowy. Automatycznie Zainteresowany stał się również podatnikiem podatku VAT w roku 2009, w którym wykonał obrót w wysokości 40.505,74 zł. W związku z tym, że powyższe ustalenia wystąpiły dopiero w wyniku kontroli przeprowadzonej w grudniu 2010 r. Wnioskodawca nie złożył zgłoszenia aktualizacyjnego o wyborze zwolnienia od VAT od 1 stycznia 2010 r. w terminie do 15 stycznia 2010 r., bo nie miał już takiej możliwości, mimo, że ze względu na wielkość swojej działalności chciał korzystać ze zwolnienia od VAT. W opinii Zainteresowanego, spełnił warunki do korzystania ze zwolnienia w roku 2010 ponieważ nie przekroczył limitów zwolnienia podmiotowego od VAT ani w roku 2008, ani w roku 2009, nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT i rozliczał VAT przez cały rok 2009. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie jest obecnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 15 lipca 2011 r. Zainteresowany wysłał aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R do Urzędu Skarbowego, zaznaczając w tym zgłoszeniu w polu C.1 punkt 30 – „podatnik będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy”; w polu C.1 punkt 38 zgłoszenia VAT-R podano datę „od której podatnik będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia lub od której traci prawo do zwolnienia lub rezygnuje z tego prawa” 01.01.2010 r. Wnioskodawca nie złożył deklaracji VAT za poszczególne miesiące roku 2010, ani nie składa deklaracji VAT w roku 2011.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajdą zastosowania regulacje art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca utracił prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przed 2009 r. (utrata tego prawa nastąpiła – jak wskazał Wnioskodawca – w roku 2008).

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro łączna wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy w roku 2009 nie przekroczyła kwoty 50 000 zł., to mógł on – od dnia 1 stycznia 2010 r. – ponownie skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w oparciu o art. 113 ust. 11 ustawy.

O ponownym wyborze zwolnienia Zainteresowany powinien natomiast poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy, w myśl którego, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Zatem, w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca chcąc ponownie wybrać zwolnienie powinien złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do dnia 7 stycznia 2010 r.

Tym samym należy stwierdzić, iż dokonanie przez Zainteresowanego zmiany danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R nastąpiło po terminie. Z uwagi jednak na to, że Wnioskodawca i tak od początku roku 2010 zachowywał się jako podatnik zwolniony, czyli nie wystawiał faktur VAT, nie składał deklaracji VAT-7, to należy uznać, że wybrał na rok 2010 zwolnienie od podatku, a jego uchybienie terminu nie świadczy o niemożliwości skorzystania z tego zwolnienia.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego po terminie, tj. w roku 2011 nie powoduje, że Wnioskodawca nie ma prawa do zwolnienia od VAT w roku 2010.

Nadmienia się, iż stosownie do art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na oświadczeniu Wnioskodawcy o utracie prawa do zwolnienia podmiotowego w listopadzie 2008 r. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem analizy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj