Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.755.2020.2.ŁS
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.), uzupełnionym w dniu 11 stycznia 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży udziału we własności nieruchomości gruntowej, przyznanej Wnioskodawczyni bezpłatnie decyzją Starosty…..z dnia 23 maja 2018 r., nr ……. Decyzja Starosty z dnia 23 maja 2018 r. została wydana na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz art. 94 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną i art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego. Od ww. decyzji nie wnoszono odwołania, zatem stała się ostateczna. W dniu 17 stycznia 2020 r. Wnioskodawczyni wraz z bratem sprzedała nieruchomość gruntową o powierzchni …..arów położoną we ……, gmina …... (KW ………). Wnioskodawczyni razem z bratem nieruchomość tą odziedziczyła w spadku po zmarłym w dniu 11 sierpnia 1985 r. - ojcu ….. - postanowienie Sądu Rejonowego ….. z dnia 26 lutego 2010 r., sygn. akt …….. Kwestię zwrotu nieruchomości ostatecznie uregulował dopiero Starosta …. w ww. decyzji z 23 maja 2018 r. Ojciec Wnioskodawczyni - ….. - był właścicielem gospodarstwa rolnego we ….. Gospodarstwo rolne przekazał na rzecz Skarbu Państwa w 1969 r. w oparciu o decyzję Prezydium Powiatowej Rady Narodowej we …. nr ….. z dnia 11 kwietnia 1969 r. W tej samej decyzji wyłączono spod przejęcia przez Skarb Państwa zabudowania mieszkalne i pozostawiono je ojcu Wnioskodawczyni……. jako odrębny od gruntu przedmiot własności - działka siedliskowa (o tym fakcie Wnioskodawczyni dowiedziała się po latach). Wnioskodawczyni zakłada, że przekazanie gospodarstwa rolnego nastąpiło zgodnie z ustawą z dnia 24 stycznia 1968 r. o rentach i innych świadczeniach (...). Przejęcie gospodarstwa nastąpiło w oparciu o ww. decyzję z 11 kwietnia 1969 r. na podstawie art. 1 i 5 ww. ustawy z dnia 24 stycznia 1968 r. oraz art. 97 Kodeksu postępowania administracyjnego w ówczesnym brzmieniu. Według obecnej wiedzy Wnioskodawczyni, Jej tato był właścicielem zabudowań mieszkalnych i gospodarstwa, co wynikało z ww. decyzji, ale z uwagi na pożar i późniejszą śmierć taty, sprawy te nie zostały uregulowane. Dopiero w 2017 r. Wnioskodawczyni wraz z bratem zwrócili się o zwrot gruntu pod zabudowaniami na działce ….. w …., gm. …... Starosta ….. decyzją z dnia 23 maja 2018 r. celem uregulowania stanu prawnego ww. działki siedliskowej, dokonał zwrotu na rzecz Wnioskodawczyni i jej brata własności nieruchomości gruntowej nr …. o pow. …… ha położonej w obrębie ….., gm. ……. Wnioskodawczyni nadmienia że na ww. nieruchomości pierwotnie posadowiony był budynek mieszkalny, który spłonął w 1977 r. (pozostała sama piwnica). O fakcie, że w skład spadku wchodzi nieruchomość Wnioskodawczyni dowiedziała się po latach. Ma prawie 80 lat. Wiek i stan zdrowia nie pozwalał Jej na zajmowanie się sprawami urzędowymi, tym bardziej, że sprawa była skomplikowana. Okazało się, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do nieruchomości, stąd postępowanie przed Starostą ….., zakończone decyzją z 2018 r. Z Urzędu Skarbowego w …… Wnioskodawczyni otrzymała zaświadczenie nr …….. z dnia 26 sierpnia 2019 r., że zobowiązanie podatkowe w podatku od spadków i darowizn wygasło wskutek przedawnienia. Nikt nie wyjaśnił Wnioskodawczyni, że sprzedaż odziedziczonej nieruchomości może rodzić skutki podatkowe na gruncie innych ustaw (o podatku dochodowym od osób fizycznych), a w tym celu Wnioskodawczyni wystąpiła o wydanie zaświadczenia. Dopiero w 2020 r. w Urzędzie Skarbowym w ……..Wnioskodawczyni dowiedziała się o konieczności zapłaty podatku PIT w wysokości 19% do końca kwietnia 2021 r. Dlatego jeśli interpretacja będzie dla Wnioskodawczyni niekorzystna, będzie chciała skorzystać z ulgi podatkowej - np. wydatkować pieniądze ze sprzedaży na remont.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy w niniejszej sprawie Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości w dniu 17 stycznia 2020 r.?


Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna płacić podatku dochodowego od osób fizycznych. Ww. nieruchomość powinna wchodzić w skład spadku po zmarłym w 1985 r. tacie. Stwierdzenie nabycia spadku nastąpiło w 2010 r. - postanowienie Sądu Rejonowego w …… z dnia 26 lutego 2010 r., sygn. akt ……., natomiast kwestię zwrotu nieruchomości ostatecznie uregulował dopiero Starosta ……. w ww. decyzji z 23 maja 2018 r. Zgodnie z art. 10 ust 1. pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany. Według Wnioskodawczyni pięcioletni termin dotyczący zwolnienia z PIT w Jej sprawie powinien być liczony od końca 2010 r. Nie z winy Wnioskodawczyni, sytuacja prawna odziedziczonej przez Nią nieruchomości została uregulowana dopiero w 2018 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym uzyskany przychód w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży udziału we własności nieruchomości gruntowej, przyznanej Wnioskodawczyni bezpłatnie decyzją Starosty…..z dnia 23 maja 2018 r., nr ……. Decyzja Starosty z dnia 23 maja 2018 r. została wydana na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz art. 94 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną i art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego. Od ww. decyzji nie wnoszono odwołania, zatem stała się ostateczna. W dniu 17 stycznia 2020 r. Wnioskodawczyni wraz z bratem sprzedała nieruchomość gruntową o powierzchni …..arów położoną we ……, gmina …... (KW ………). Wnioskodawczyni razem z bratem nieruchomość tą odziedziczyła w spadku po zmarłym w dniu 11 sierpnia 1985 r. - ojcu ….. - postanowienie Sądu Rejonowego ….. z dnia 26 lutego 2010 r., sygn. akt …….. Kwestię zwrotu nieruchomości ostatecznie uregulował dopiero Starosta …. w ww. decyzji z 23 maja 2018 r. Ojciec Wnioskodawczyni - ….. - był właścicielem gospodarstwa rolnego we ….. Gospodarstwo rolne przekazał na rzecz Skarbu Państwa w 1969 r. w oparciu o decyzję Prezydium Powiatowej Rady Narodowej we …. nr ….. z dnia 11 kwietnia 1969 r. W tej samej decyzji wyłączono spod przejęcia przez Skarb Państwa zabudowania mieszkalne i pozostawiono je ojcu Wnioskodawczyni……. jako odrębny od gruntu przedmiot własności - działka siedliskowa (o tym fakcie Wnioskodawczyni dowiedziała się po latach). Wnioskodawczyni zakłada, że przekazanie gospodarstwa rolnego nastąpiło zgodnie z ustawą z dnia 24 stycznia 1968 r. o rentach i innych świadczeniach (...). Przejęcie gospodarstwa nastąpiło w oparciu o ww. decyzję z 11 kwietnia 1969 r. na podstawie art. 1 i 5 ww. ustawy z dnia 24 stycznia 1968 r. oraz art. 97 Kodeksu postępowania administracyjnego w ówczesnym brzmieniu. Według obecnej wiedzy Wnioskodawczyni, Jej tato był właścicielem zabudowań mieszkalnych i gospodarstwa, co wynikało z ww. decyzji, ale z uwagi na pożar i późniejszą śmierć taty, sprawy te nie zostały uregulowane. Dopiero w 2017 r. Wnioskodawczyni wraz z bratem zwrócili się o zwrot gruntu pod zabudowaniami na działce ….. w …., gm. …... Starosta ….. decyzją z dnia 23 maja 2018 r. celem uregulowania stanu prawnego ww. działki siedliskowej, dokonał zwrotu na rzecz Wnioskodawczyni i jej brata własności nieruchomości gruntowej nr …. o pow. …… ha położonej w obrębie ….., gm. ……. Wnioskodawczyni nadmienia że na ww. nieruchomości pierwotnie posadowiony był budynek mieszkalny, który spłonął w 1977 r. (pozostała sama piwnica). O fakcie, że w skład spadku wchodzi nieruchomość Wnioskodawczyni dowiedziała się po latach. Ma prawie 80 lat. Wiek i stan zdrowia nie pozwalał Jej na zajmowanie się sprawami urzędowymi, tym bardziej, że sprawa była skomplikowana. Okazało się, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do nieruchomości, stąd postępowanie przed Starostą ….., zakończone decyzją z 2018 r. Z Urzędu Skarbowego w …… Wnioskodawczyni otrzymała zaświadczenie nr …….. z dnia 26 sierpnia 2019 r., że zobowiązanie podatkowe w podatku od spadków i darowizn wygasło wskutek przedawnienia. Nikt nie wyjaśnił Wnioskodawczyni, że sprzedaż odziedziczonej nieruchomości może rodzić skutki podatkowe na gruncie innych ustaw (o podatku dochodowym od osób fizycznych), a w tym celu Wnioskodawczyni wystąpiła o wydanie zaświadczenia. Dopiero w 2020 r. w Urzędzie Skarbowym w ……..Wnioskodawczyni dowiedziała się o konieczności zapłaty podatku PIT w wysokości 19% do końca kwietnia 2021 r. Dlatego jeśli interpretacja będzie dla Wnioskodawczyni niekorzystna, będzie chciała skorzystać z ulgi podatkowej - np. wydatkować pieniądze ze sprzedaży na remont.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia nieruchomości, w związku z tym zasadne jest uwzględnienie w tym zakresie treści przepisu art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.), który stanowi, że nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1968 r. o rentach i innych świadczeniach dla rolników przekazujących nieruchomości rolne na własność Państwa (Dz. U. z 1968 r. nr 3, poz. 15) właściciel gospodarstwa rolnego, zwany dalej rolnikiem, może na zasadach niżej określonych przekazać na własność Państwa wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa, jeżeli obejmuje ono co najmniej 5 ha użytków rolnych.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 ustawy o rentach i innych świadczeniach dla rolników przekazujących nieruchomości rolne na własność Państwa rolnik, o którym mowa w art. 1, może zatrzymać na własność budynki wchodzące w skład przekazanych Państwu nieruchomości. W tym przypadku budynki stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy rolnik, który w chwili przekazania nieruchomości na własność Państwa osiągnął wiek emerytalny lub jest inwalidą, w zamian za przejętą przez Państwo nieruchomość rolną ma prawo do dożywotniej miesięcznej renty pieniężnej w wysokości (…).

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy.

W niniejszej sprawie dokonując przekazania na własność Skarbu Państwa gospodarstwa rolnego, z przejęcia tego wyłączono zabudowania. Powyższe oznacza, że decyzją z dnia 11 kwietnia 1969 r. grunty należące do gospodarstwa rolnego przeszły na własność Skarbu Państwa, natomiast zabudowania pozostały własnością ojca Wnioskodawczyni. W dniu 11 sierpnia 1985 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni i spadek po Nim otrzymała m. in. Wnioskodawczyni. Tym samym, do masy spadkowej po ojcu Wnioskodawczyni mogło wejść wyłącznie prawo własności budynków, gdyż prawo własności gruntów należało do Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2020 r., poz. 174, z późn. zm.), osobie, której przysługuje prawo użytkowania działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu, w myśl dotychczasowych przepisów, na jej wniosek przyznaje się nieodpłatnie własność tej działki.

Stosownie do art. 118 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, osobie, której przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu, w myśl dotychczasowych przepisów, na jej wniosek przyznaje się nieodpłatnie własność działki obejmującej budynki, w których znajdują się ten lokal i te pomieszczenia, o powierzchni niezbędnej do korzystania z tych budynków.

W myśl art. 118 ust. 2a ww. ustawy, z wnioskiem o przyznanie prawa własności działki określonej w ust. 1 lub 2 może wystąpić również zstępny osoby uprawnionej, o której mowa w tych przepisach, który po śmierci tej osoby faktycznie włada, w zakresie odpowiadającym jej uprawnieniom, daną nieruchomością; jeżeli jednak uprawnionymi są oboje małżonkowie, wniosek taki może być zgłoszony dopiero po śmierci obojga małżonków.

Decyzje w sprawach określonych w ust. 1-2a wydaje starosta (art. 118 ust. 4 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników).

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz. U. z 1989 r., Nr 10, poz. 53) właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 r., przysługuje nieodpłatnie na własność działka gruntu, na której te budynki zostały wzniesione. Z własnością wyłączonej nieruchomości jest związana służebność gruntowa w zakresie niezbędnym do korzystania z niej. O przeniesieniu własności działki, jej wielkości oraz o ustanowieniu służebności orzeka terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia podstawowego.

Zacytowane przepisy nie przewidują zatem możliwości nabycia własności nieruchomości z mocy samego prawa. Oznacza to, że nabycie prawa własności działki gruntu nastąpiło więc na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej przez Starostę w dniu 23 maja 2018 r., o nieodpłatnym przeniesieniu prawa własności ww. działki przez dotychczasowego właściciela, czyli Skarb Państwa. Oznacza to, że odpłatne zbycie udziału w gruncie w dniu 17 stycznia 2020 r. nastąpiło przed upływem pięcioletniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Z kolei na mocy art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku zalicza się również udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia poniesione przez spadkodawcę oraz przypadające na podatnika ciężary spadkowe, w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub zbywanego prawa odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych przez podatnika. Przez ciężary spadkowe, o których mowa w zdaniu drugim, rozumie się spłacone przez podatnika długi spadkowe, zaspokojone roszczenia o zachowek oraz wykonane zapisy zwykłe i polecenia, również w przypadku, gdy podatnik spłacił długi spadkowe, zaspokoił roszczenia o zachowek lub wykonał zapisy zwykłe i polecenia po dokonaniu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.


W myśl natomiast art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Należny podatek wynikający z tego zeznania jest płatny w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 4 pkt 4 w zw. z art. 45 ust. 1b ww. ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł. (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że sprzedaż udziału w gruncie, nabytego w wyniku nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości w drodze decyzji Starosty z dnia 23 maja 2018 r., stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany z tego tytułu dochód będący różnicą pomiędzy przychodem, określonym zgodnie z dyspozycją art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi w oparciu o art. 22 ust. 6d ww. ustawy podlega opodatkowaniu 19% podatkiem według zasad określonych w art. 30e ww. ustawy. Tym samym Wnioskodawczyni zobowiązana jest do zapłaty podatku dochodowego z tytułu dokonanej sprzedaży udziału w nieruchomości.


Jednakże uzyskany z ww. tytułu dochód może być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli uzyskany przychód – w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie – wydatkowany zostanie na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni, np. na remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącej Jej własność lub współwłasność zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynie w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj