Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.870.2020.2.DJ
z 29 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 29 grudnia 2020 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.870.2020.1.DJ, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 29 grudnia 2020 r., skutecznie doręczono w dniu 4 stycznia 2021 r., natomiast w dniu 18 stycznia 2021 r. (data nadania 11 stycznia 2021 r.) do tut. organu wpłynęło pismo, będące odpowiedzią na ww. wezwanie.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca zawiera umowy cywilnoprawne z zawodnikami pn. „Kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej”. Na mocy Kontraktu o profesjonalne uprawianie sportu Zawodnik zobowiązuje się do profesjonalnego uprawiania piłki nożnej w barwach Klubu, w szczególności do uczestniczenia w zajęciach treningowych, spotkaniach, odprawach i obozach Zespołów, do których zostanie on przydzielony decyzją Klubu, a także do reprezentowania barw Klubu jako zawodnik w rozgrywkach piłkarskich (w tym w szczególności w krajowych rozgrywkach ligowych, pucharowych lub w rozgrywkach międzynarodowych) oraz w meczach towarzyskich (w tym sparingach czy meczach kontrolnych), w których Klub uczestniczy, w zamian za wynagrodzenie miesięczne w formie ryczałtowej. Umowa nie jest umową o pracę w rozumieniu Kodeksu pracy.

Na mocy powołanej umowy zawodnicy uzyskują również przychody z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, które uregulowane są w regulaminie przyznawania nagród. Kwota nagrody dla zawodników uzależniona jest od osiągniętego wyniku sportowego i przyznawana przez trenera zespołu piłki nożnej oraz zatwierdzana przez zarząd.

Klub działając na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U z 2020 r., poz. 1133) w zw. z Regulaminem Przyznawania Stypendiów Sportowych dla zawodników i na wniosek Trenera przyznaje zawodnikowi stypendium sportowe, z którymi zostaje zawarta umowa stypendialna.

Kolejną umową, jest umowa cywilnoprawna pn. „Profesjonalny kontrakt trenerski”, w której Trener Asystent zobowiązuje się w okresie obowiązywania kontraktu do świadczenia na rzecz Klubu usług szkoleniowo-trenerskich.

Od wyżej wymienionych umów klub odprowadza podatek od osób fizycznych i nie stosuje zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. art. 21 ust. l pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany doprecyzował, że ww. świadczenia wypłacane przez klub zawodnikom i trenerom nie są otrzymywane w ramach prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.

Od wyżej wymienionych umów klub jako płatnik oblicza i odprowadza podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychód w klubie z umów: z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, z tytułu umów stypendialnych, z tytułu profesjonalnych kontraktów trenerskich.

Przychody, o których mowa we wniosku (tj. przychody zawodników klubu z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, przychody zawodników klubu z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, przychody zawodników klubu z tytułu umów stypendialnych, przychody trenerów klubu z tytułu profesjonalnych kontraktów trenerskich) są otrzymane przez ww. podatników do ukończenia 26 roku życia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy w zakresie wypłacanych świadczeń dla zawodników klubu z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, zawodnikom do ukończenia 26 roku życia niezwiązanym z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, od tego rodzaju przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną, klub jako płatnik ma obowiązek obliczyć i odprowadzić podatek, przypisując je do źródła przychodu zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 z późn. zm.)?
  2. Czy w zakresie wypłacanych świadczeń dla zawodników klubu z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, od tego rodzaju przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną, do ukończenia 26 roku życia niezwiązaną z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, klub jako płatnik ma obowiązek obliczyć i odprowadzić podatek, przypisując ww. świadczenie do źródła przychodu zawodnika zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.)?
  3. Czy w zakresie wypłacanych świadczeń dla zawodników klubu z tytułu umów stypendialnych, od tego rodzaju przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną, do ukończenia 26 roku życia niezwiązaną z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, klub jako płatnik ma obowiązek obliczyć i odprowadzić podatek, przypisując ww. świadczenie do źródła przychodu zawodnika zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.)?
  4. Czy w zakresie wypłacanych świadczeń trenerom klubu z tytułu profesjonalnych kontraktów trenerskich, od tego rodzaju przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną, do ukończenia 26 roku życia niezwiązaną z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, klub jako płatnik ma obowiązek obliczyć i odprowadzić podatek, przypisując ww. świadczenie do źródła przychodu trenerów zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1 (stanowisko ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku): Klub jako płatnik oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od przychodów uzyskanych przez zawodników do ukończenia 26 roku życia niezwiązanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie sportu, kwalifikując je jako przychód z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.). i nie ma do niego zastosowania zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. l pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.).

Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) dotyczy bowiem przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Art. zaś 13 w pkt 2 stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Skoro w jednym akcie normatywnym różnicowane są przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2) od przychodów z tytułu wykonywanych usług na podstawie umowy zlecenia (art. 13 pkt 2) to zwolnienie z art. 21 ust. l pkt 148 interpretować należy ściśle nie obejmuje ono zatem przychodów z uprawiania sportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2 (stanowisko ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku): Klub jako płatnik oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od przychodów uzyskanych przez zawodników do ukończenia 26 roku życia niezwiązanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu nagród przyznawanych na podstawie Kontraktów o profesjonalne uprawianie sportu w oparciu o regulamin przyznawania nagród, kwalifikując je jako przychód z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) i nie ma do niego zastosowania zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w art. 21 ust. l pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.).

Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) dotyczy bowiem przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Art. zaś 13 w pkt 2 stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Skoro w jednym akcie normatywnym różnicowane są przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2) od przychodów z tytułu wykonywanych usług na podstawie umowy zlecenia (art. 13 pkt 2) to zwolnienie z art. 21 ust. l pkt 148 interpretować należy ściśle, nie obejmuje ono zatem przychodów z uprawiania sportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 3 (stanowisko ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku): Klub jako płatnik oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od przychodów uzyskanych przez zawodników do ukończenia 26 roku życia niezwiązanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu umów stypendialnych przyznawanych na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U z 2020 r., poz. 1133), kwalifikując je jako przychód z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) i nie ma do niego zastosowania zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. l pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.).

Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) dotyczy bowiem przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Art. zaś 13 w pkt 2 stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Skoro w jednym akcie normatywnym różnicowane są przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2) od przychodów z tytułu wykonywanych usług na podstawie umowy zlecenia (art. 13 pkt 2) to zwolnienie z art. 21 ust. l pkt 148 interpretować należy ściśle, nie obejmuje ono zatem przychodów z tytułu stypendiów sportowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 4 (stanowisko ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku): Klub jako płatnik oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od przychodów uzyskanych przez trenerów do ukończenia 26 roku życia niezwiązanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu kontraktów trenerskich, kwalifikując je jako przychód z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) i nie ma do niego zastosowania zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w art. 21 ust. l pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.).

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) dotyczy bowiem przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Art. zaś 13 w pkt 2 stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Skoro w jednym akcie normatywnym różnicowane są przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2) od przychodów z tytułu wykonywanych usług na podstawie umowy zlecenia (art. 13 pkt 2) to zwolnienie z art. 21 ust. l pkt 148 interpretować należy ściśle nie obejmuje ono zatem przychodów z tytułu kontraktów trenerskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z kolei z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza. Zatem – co do zasady − nie są przychodami z działalności gospodarczej takie przychody, które zostały zaliczone przez ustawodawcę do pozostałych źródeł przychodów znajdujących się w katalogu źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy), tj. m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z kolei w myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
  3. przedsiębiorstwa w spadku

‒ z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawiera umowy cywilnoprawne z zawodnikami pn. „Kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej”. Na mocy Kontraktu o profesjonalne uprawianie sportu Zawodnik zobowiązuje się do profesjonalnego uprawiania piłki nożnej w barwach Klubu, w szczególności do uczestniczenia w zajęciach treningowych, spotkaniach, odprawach i obozach Zespołów, do których zostanie on przydzielony decyzją Klubu, a także do reprezentowania barw Klubu jako zawodnik w rozgrywkach piłkarskich (w tym w szczególności w krajowych rozgrywkach ligowych, pucharowych lub w rozgrywkach międzynarodowych) oraz w meczach towarzyskich (w tym sparingach czy meczach kontrolnych), w których Klub uczestniczy, w zamian za wynagrodzenie miesięczne w formie ryczałtowej. Umowa nie jest umową o pracę w rozumieniu Kodeksu pracy. Na mocy powołanej umowy zawodnicy uzyskują również przychody z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, które uregulowane są w regulaminie przyznawania nagród. Kwota nagrody dla zawodników uzależniona jest od osiągniętego wyniku sportowego i przyznawana przez trenera zespołu piłki nożnej oraz zatwierdzana przez zarząd. Klub działając na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie w zw. z Regulaminem Przyznawania Stypendiów Sportowych dla zawodników i na wniosek Trenera przyznaje zawodnikowi stypendium sportowe, z którymi zostaje zawarta umowa stypendialna. Kolejną umową, jest umowa cywilnoprawna pn. „Profesjonalny kontrakt trenerski”, w której Trener Asystent zobowiązuje się w okresie obowiązywania kontraktu do świadczenia na rzecz Klubu usług szkoleniowo - trenerskich. Przychody, o których mowa we wniosku (tj. przychody zawodników klubu z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, przychody zawodników klubu z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, przychody zawodników klubu z tytułu umów stypendialnych, przychody trenerów klubu z tytułu profesjonalnych kontraktów trenerskich) są otrzymane przez ww. podatników do ukończenia 26 roku życia. Ww. świadczenia wypłacane przez Klub zawodnikom i trenerom nie są otrzymywane w ramach prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.

Nadmienić należy, że przywołany wyżej przepis art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje m.in. na przychody z tytułu uprawiania sportu. Warto zatem wyjaśnić, że według art. 2 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1133), sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Na podstawie art. 5 tej ustawy klub sportowy może ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe dla zawodników.

W tym miejscu wskazać należy również na interpretację ogólną Ministra Finansów nr DD2/033/30/KBF/14/RD-47426 z dnia 22 maja 2014 r. w sprawie możliwości zaliczenia, w określonych warunkach, przychodów wymienionych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście do źródła działalność gospodarcza. Stosownie do jej treści: (…) podatnik uzyskujący przychody z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2-8 ustawy PIT może dla celów podatku dochodowego zaliczyć te przychody do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy PIT, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy PIT. A contrario, jeśli podatnik uzyskujący przychody z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2–8 ustawy nie prowadzi działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy to takie przychody kwalifikują się do działalności wykonywanej osobiście.

Poinformować należy, że – jak sam wyjaśnił Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku – przychody jakie uzyskują zawodnicy klubu z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, zawodnicy klubu z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, zawodnicy klubu z tytułu otrzymywania stypendium sportowego, trenerzy klubu z tytułu profesjonalnych kontraktów trenerskich nie są otrzymywane w ramach prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przywołanego wyżej przepisu art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za przychody z osobiście wykonywanej działalności uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej, przychody z uprawiania sportu, oraz stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów. Wobec tego w niniejszej sprawie uzyskiwane przez zawodników klubu przychody z uprawiania sportu – w tym wypłacone świadczenia z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, wypłacone świadczenia w postaci nagród za osiągnięty wynik sportowy oraz stypendia przyznane na podstawie odrębnych przepisów (tj. ustawy o sporcie), a także przychody trenerów klubu w związku ze świadczeniem na rzecz klubu usług szkoleniowo-trenerskich – należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w przypadku osób wykonujących działalność wykonywaną osobiście zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 1, 1a i 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1. Do poboru zaliczek, o których mowa w ust. 1, przepis art. 32 ust. 1f stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 32 ust. 1f tejże ustawy, jeżeli podatnik złoży płatnikowi pisemny wniosek o pobór zaliczek bez stosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148, płatnik pobiera zaliczki bez stosowania tego zwolnienia najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał wniosek. Wniosek ten składa się odrębnie dla każdego roku podatkowego.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1 tejże ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wobec tego, osoby, które uzyskują przychody od płatnika z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 ww. ustawy nie odprowadzają zaliczek samodzielnie. Przepisy podatkowe określają, że za ustalenie wysokości, pobór i terminowe opłacenie zaliczek od wypłacanego wynagrodzenia lub świadczenia, odpowiedzialny jest w tym przypadku płatnik.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym w 2020 roku – wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Nadmienić należy, że art. 21 ust. 1 pkt 148 zmieniony został przez art. 1 pkt 4 lit. a tiret trzecie ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. (Dz.U.2020.2123) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 roku – wolne od podatku dochodowego są przychody:

  1. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
  2. z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
  3. z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),
  4. z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe

‒ otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 zatem znajdzie zastosowanie do przychodów, ściśle w tym przepisie określonych.

Z treści wniosku wynika, że przychody, o których mowa we wniosku (tj. przychody zawodników klubu z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, przychody zawodników klubu z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, przychody zawodników klubu z tytułu umów stypendialnych, przychody trenerów klubu z tytułu profesjonalnych kontraktów trenerskich) są otrzymane przez ww. podatników do ukończenia 26 roku życia.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w takiej sytuacji, Wnioskodawca jako płatnik powinien zastosować zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od wypłaconych świadczeń na rzecz wskazanych we wniosku osób.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie ma prawa do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przychody te nie mieszczą się w katalogu zwolnień określonych w ww. przepisie.

Tutejszy organ podziela stanowisko Wnioskodawcy.

Analiza treści powyższego zwolnienia podatkowego prowadzi do wniosku, że zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Podmiotowy, bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Przedmiotowy, bo nie wszystkie przychody osiągnięte przez wskazanych metrykalnie podatników mogą korzystać z tego zwolnienia; dotyczy ono bowiem jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 148. Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił bowiem od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wytyczonych analizowanym przepisem; zarówno tej podmiotowej, jak i tej przedmiotowej. Są to warunki sine qua non zastosowania zwolnienia.

Jak podano na stronie 1 uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, wprowadzającej analizowany przepis (Druk Sejmowy VIII kadencji nr 3551, Warszawa, 25 czerwca 2019 r.): Projekt ustawy stanowi realizację zapowiedzi zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie likwidacji podatku PIT dla młodych do ukończenia 26 roku życia. Celem tych zmian jest obniżenie obciążeń fiskalnych młodych osób, które wykonują pracę na podstawie stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia zawartej z firmą. Jest to pierwszy krok w kierunku zmniejszenia klina podatkowego. Zmniejszenie obciążeń pozwoli młodym ludziom łatwej rozpocząć pracę i równocześnie da możliwość powrotu na rynek pracy osobom pracującym w szarej strefie. Przyczyni się to do poprawy współczynnika aktywności zawodowej osób młodych oraz spadku bezrobocia wśród tej grupy wiekowej (…). Jednocześnie na stronie 5 tegoż uzasadnienia wyjaśniono, że: Tak ukształtowany zakres podmiotowy i przedmiotowy zwolnienia wynika z celu, który ma być zrealizowany. Jak wskazano na wstępie, celem tym ma być aktywizacja zawodowa osób młodych poprzez ułatwienie im wejścia na rynek pracy. Stąd zwolnienie od podatku adresowane jest do podatników do 26. roku życia, czyli starszych o rok od osób, które co do zasady kończą naukę i podejmują stałą pracę (vide art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy PIT). Jednocześnie nie chodzi o każdy rodzaj pracy zarobkowej, a wyłącznie wykonywanej w ramach stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej, służby oraz umowy zlecenia zawartej z firmą, będących najpopularniejszymi formami zatrudnienia organizowanymi przez zatrudniającego.

Co do przesłanki podmiotowej zastosowania omawianego zwolnienia wątpliwości na gruncie przedstawionych stanów faktycznych nie ma; spełnienie tej przesłanki metrykalnej jest bezsporne i oczywiste, bowiem jak sam Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu wniosku: Przychody, o których mowa we wniosku (tj. przychody zawodników klubu z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, przychody zawodników klubu z tytułu nagród za osiągnięty wynik sportowy, przychody zawodników klubu z tytułu umów stypendialnych, przychody trenerów klubu z tytułu profesjonalnych kontraktów trenerskich) są otrzymane przez ww. podatników do ukończenia 26 roku życia.

Wątpliwości natomiast wzbudza i wymaga rozważenia spełnienie przesłanki przedmiotowej zastosowania zwolnienia, bowiem jak już wykazano wyżej, od strony przedmiotowej omawiane zwolnienie może mieć zastosowanie jedynie do przychodów wskazanych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca na zasadzie zamkniętej listy wskazał zatem wprost źródła przychodów objętych zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; do żadnych innych źródeł przychodów, nawet bardzo podobnych, zwolnienie zastosowania mieć zatem nie może, co jest zresztą zgodne z przywołanym wyżej uzasadnieniem wprowadzenia omawianego unormowania, a także z samą racjonalnością ustawodawcy, definiującego co należy rozumieć przez poszczególne źródła przychodów. Gdyby wola ustawodawcy była inna, wskazałby to w przepisie, jak to uczynił np. w art. 20 ust. 1, czy w art. 18 ustawy cyt. ustawy podatkowej, gdzie wymienione źródła przychodów opatrzył klauzulą w szczególności, na skutek czego oprócz wprost wymienionych przychodów, dopuścił jeszcze inne, niewymienione wprost.

Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że – jak już wyżej wyjaśniono – uzyskiwane przez zawodników klubu przychody z uprawiania sportu – w tym wypłacone świadczenia z tytułu kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, wypłacone świadczenia w postaci nagród za osiągnięty wynik sportowy oraz stypendia przyznane na podstawie odrębnych przepisów (tj. ustawy o sporcie), a także przychody trenerów klubu w związku ze świadczeniem na rzecz klubu usług szkoleniowo-trenerskich – należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zatem, mając na względzie literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie w nim opisane do przychodów z tych tytułów nie znajdzie zastosowania. W konsekwencji, na Wnioskodawcy w związku z wypłatą tych środków ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 1 i następnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Wnioskodawca jako płatnik w odniesieniu do ww. wypłacanych świadczeń ma obowiązek obliczyć, pobrać zaliczki na podatek dochodowy i wpłacić je we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj