Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-35/11/ICz
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-35/11/ICz
Data
2011.04.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
remonty
roboty budowlane
stawka


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla robót udrażniania (czyszczenia) kanalizacji sanitarnej.



Wniosek ORD-IN 904 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011r. (data wpływu 13 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2011r. (data wpływu 12 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót udrażniania (czyszczenia) kanalizacji sanitarnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót udrażniania (czyszczenia) kanalizacji sanitarnej.

W dniu 12 kwietnia 2011r. wpłynęło do tut. organu, jako uzupełnienie do ww. wniosku, pismo Wnioskodawcy z dnia 7 kwietnia 2011r., będące odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 marca 2011r. znak: IBPP2/443-35/11/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonuje udrażniania i remontów kanalizacji sanitarnej budynków.

W piśmie z dnia 6 kwietnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług,
  2. wykonuje udrażnianie (czyszczenie) kanalizacji sanitarnej wewnątrz budynku, a o ile zachodzi konieczność również na zewnątrz przy budynku mieszkalnym,
  3. czynności będą dotyczyły świadczenia usługi,
  4. usługi będą wykonywane w oparciu o kompleksowe umowy przy fakturowaniu usługi łącznie z materiałem,
  5. wykonywane usługi prowadzone są, w zakresie remontu, modernizacji i usprawnienia funkcjonowania kanalizacji, sanitarnej budynku mieszkalnego (wielorodzinnego),
  6. roboty będą wykonywane w ramach robót konserwacyjnych. Wartość towarów przy czyszczeniu dotyczy płynów czyszczących, przy naprawach i modernizacji, wymiany zniszczonych elementów przewodów sanitarnych,
  7. faktury sprzedaży będą dotyczyły całości usługi, tj. łącznie z robocizną i materiałem,
  8. PKWiU - 45.43.32 – 00.00,
  9. PKOB - 11 22,
  10. usługi wyżej wymienione będą wykonywane w obiektach budownictwa, mieszkaniowego, oraz szpitalach, uczelniach itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawkę VAT należy stosować w budynkach mieszkalnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, prace wykonane na budynkach mieszkalnych VAT – 8%, w pozostałych budynkach VAT – 22%.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca jeszcze raz podkreślił, iż wykonywane usługi remontowo – konserwacyjne:

  1. w obiektach mieszkalnych wielorodzinnych, winny być rozliczane stawką VAT – 8%,
  2. w szpitalach, uczelniach, szkołach, budynkach mieszkalnych jednorodzinnych stawką VAT – 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogow ego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje udrażniania i remontów kanalizacji sanitarnej budynków.

Wnioskodawca wskazał, że:

  1. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług,
  2. wykonuje udrażnianie (czyszczenie) kanalizacji sanitarnej wewnątrz budynku, a o ile zachodzi konieczność również na zewnątrz przy budynku mieszkalnym,
  3. czynności będą dotyczyły świadczenia usługi,
  4. usługi będą wykonywane w oparciu o kompleksowe umowy przy fakturowaniu usługi łącznie z materiałem,
  5. wykonywane usługi prowadzone są, w zakresie remontu, modernizacji i usprawnienia funkcjonowania kanalizacji, sanitarnej budynku mieszkalnego (wielorodzinnego),
  6. roboty będą wykonywane w ramach robót konserwacyjnych. Wartość towarów przy czyszczeniu dotyczy płynów czyszczących, przy naprawach i modernizacji, wymiany zniszczonych elementów przewodów sanitarnych,
  7. faktury sprzedaży będą dotyczyły całości usługi, tj. łącznie z robocizną i materiałem,
  8. PKWiU - 45.43.32 – 00.00,
  9. PKOB - 11 22,
  10. usługi wyżej wymienione będą wykonywane w obiektach budownictwa, mieszkaniowego, oraz szpitalach, uczelniach itp.

Należy stwierdzić, że dla prawidłowego opodatkowania czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., należy odwołać się do uregulowań zawartych w ww. art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Dla czynności tych ustawodawca nie powołał w przepisach o podatku od towarów i usług symboli statystycznych. Stąd też, mając na uwadze przepis art. 5a ustawy o VAT, dla wskazania właściwej stawki podatku dla tych czynności, koniecznym jest ustalenie czy mieszczą się one w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonywane w ramach remontu lub modernizacji a usprawniające funkcjonowanie kanalizacji sanitarnej, wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym PKOB 1122 będą opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie dotyczą lokali użytkowych, w tej ostatniej bowiem sytuacji podlegać będą stawce 23%.

Należy przy tym zauważyć, iż przy ustalaniu stawki podatku do usług remontowych wykonywanych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy mieć na uwadze limity dotyczące powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych wskazane w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, bowiem w przypadku obiektów budownictwa mieszkaniowego o powierzchni użytkowej przekraczającej limity, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

W przypadku zaś gdy ww. usługi są świadczone w budynkach niemieszkalnych (np. uczelnie, szpitale, szkoły), to dla nich znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 23%.

Natomiast do czynności polegających na robotach konserwacyjnych (udrażnianie, czyszczenie kanalizacji sanitarnej), o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., należy odwoływać się do przepisu § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

W przypadku wykonywania robót konserwacyjnych (udrażnianie, czyszczenie kanalizacji sanitarnej) dotyczących obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. zdefiniowanego w art. 41 ust. 12a w związku z ust. 12b ustawy o VAT ), stawka podatku w wysokości 8% będzie miała zastosowanie (bez względu na wartość towarów użytych do wykonania tej roboty) do całości wykonanej roboty.

Natomiast w odniesieniu do wykonywanych przez Wnioskodawcę robót konserwacyjnych, wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegać one będą opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług w sytuacji gdy usługi te wykonywane będą w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w dziale PKOB 1122, przy czym celem tych prac jest utrzymanie sprawności technicznej elementów tego budynku lub jego części, a wartość towarów zużytych do wykonania przedmiotowych prac konserwacyjnych nie przekroczy 50% wartości netto tej usługi, oraz prace te nie będą dotyczyć lokali użytkowych.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi remontowo – konserwacyjne w obiektach mieszkalnych wielorodzinnych, winny być rozliczane stawką VAT – 8%, natomiast w szpitalach, uczelniach, szkołach, budynkach mieszkalnych jednorodzinnych stawką VAT – 23%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj