Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.745.2020.2.MJ
z 8 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2020 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 02 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu oraz możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym wynagrodzenia z tytułu usług świadczonych na rzecz Spółki na podstawie umowy o współpracę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu oraz możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym wynagrodzenia z tytułu usług świadczonych na rzecz Spółki na podstawie umowy o współpracę.

Pismem z dnia z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


(…) sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej jako „Spółka”) jest spółką prawa handlowego, która prowadzi działalność gospodarczą w sferze obsługi i pośrednictwa w obsłudze odpadami. Wspólnikami Spółki są K. A. posiadający 85 udziałów w kapitale zakładowym (dalej jako „Wnioskodawca”), M. S., posiadający 15 oraz (…) sp. z o.o. (…) spółka komandytowo-akcyjna, posiadająca 25 udziałów w kapitale zakładowym. Brak jest innych wspólników Spółki. Wspólnik M. S. na stałe zamieszkuje we W. i jest zaangażowany w inną działalność gospodarczą. Wspólnik (…) sp. z o.o. (…) spółka komandytowo-akcyjna jest spółką inwestycyjną.


Zarząd Spółki składa się z jednego członka, którym jest Prezes Zarządu. Tę funkcję sprawuje Wnioskodawca. Wnioskodawca nie prowadzi obecnie działalności gospodarczej na własny rachunek. W zakres obecnych obowiązków Wnioskodawca jako Prezesa Zarządu Spółki wchodzi:

  • podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym i kluczowym dla Spółki, w tym w sprawach najistotniejszych poprzez głosowanie przy podejmowaniu uchwał przez zarząd;
  • zarządzanie działami Spółki, organizacja i kontrola ich pracy;
  • inicjowanie i podejmowanie decyzji zmierzających do maksymalizacji wyników finansowych Spółki,
  • reprezentacja Spółki, składanie w jego imieniu oświadczeń woli,
  • zarządzanie zasobami ludzkimi Spółki.


Na podstawie powołania ustanowionego uchwałą Zgromadzenia Wspólników Spółki od dnia 1 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, które Wnioskodawca kwalifikuje jako przychód, o którym mowa w przepisach art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka jest podmiotem rozwijającym się w sposób dynamiczny, wprowadzającym nowe standardy i rozwiązania na rynku obrotu odpadami, w tym w szczególności poprzez informatyzację procesów zakupu i sprzedaży usług oraz świadczenia usług o charakterze wsparcia merytorycznego w zakresu odpadów. Identyfikując potrzebę rozwoju w dziedzinie technologii oraz poszerzenia grona potencjalnych klientów, do których skierowane są usługi Spółki, wspólnicy podjęli decyzję o przeznaczeniu dodatkowych środków na rozwój inteligentnych technologii z zakresu cyfrowej obsługi klienta oraz zwiększenie sprzedaży usług przez zastosowanie modelu zawierania umów drogą elektroniczną.

Ponieważ Wnioskodawca jest wspólnikiem, który posiada największe rozeznanie w zakresie bieżącej działalności Spółki, a także w największym stopniu uczestniczy w wykonywaniu tej działalności i zarządzaniu pracownikami Spółki, wspólnicy uznali za uzasadnione, aby Wnioskodawca przyjął na siebie obowiązki dyrektora do spraw sprzedaży i rozwoju technologii cyfrowych w ramach umowy o współpracy o charakterze cywilnoprawnym (dalej: „Umowa o współpracy”), występując w roli osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą. Jednocześnie Wnioskodawca jako wspólnik posiadający największą ilość udziałów w kapitale zakładowym Spółki w naturalny sposób zapewni świadczenie usług z najwyższą starannością, będąc jednocześnie gotowym zaproponować stawki konkurencyjne względem ofert możliwych do pozyskania na wolnym rynku, bowiem wszelkie korzyści ekonomiczne ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług będą miały bezpośredni wpływ na wzrost wartości Spółki, a tym samym majątku Wnioskodawcy.


W zakres usług świadczonych w ramach Umowy o współpracy ma wejść:

  • tworzenie koncepcji stosowania i rozwoju produktów IT
  • opracowanie specyfikacji produktów IT,
  • nadzór nad implementacją projektów IT,
  • negocjacje z zagranicznymi kontrahentami,
  • badanie rynku i monitorowanie działań konkurencji,
  • opracowanie planów zakupowych, kształtowanie polityki zakupów;
  • opracowanie strategii rozwoju operacyjnego Spółki.


Wnioskodawca będzie świadczył usługi w ramach Umowy o współpracy na własny rachunek i własne ryzyko. Tym niemniej możliwe jest, iż odpowiedzialność Wnioskodawcy za działania wobec osób trzecich zostanie w umowie częściowo ograniczona. Wnioskodawca planuje, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczył usługi doradztwa gospodarczego na rzecz innych podmiotów niż Spółka, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z zakazu konkurencji. Usługi nie będą wykonywane pod kierownictwem Spółki, a Spółka nie będzie też narzucać Wnioskodawcy czasu i miejsca wykonywania usług. Spółka uznaje obecność Wnioskodawcy w siedzibie Spółki wynikającą ze sprawowania przez Wnioskodawcę funkcji Prezesa Zarządu za wystarczającą do prawidłowego wykonywania Umowy o współpracy.

W celu zapewnienia kontroli nad sposobem wykonywania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, przy jednoczesnym wzięciu pod uwagę faktu, że Wnioskodawca sprawuje funkcję jedynego członka zarządu Spółki, wspólnicy Spółki ustalili, że obowiązek sprawozdawczy w zakresie rocznego sprawozdania z działalności zarządu będzie obejmował również analizę prawidłowości wykonywanej przez Wnioskodawcę Umowy o współpracy. Ponadto, działania podejmowane przez Wnioskodawcę na podstawie planowanej umowy o współpracy muszą być zgodne z założeniami umowy inwestycyjnej zawartej przez wspólników Spółki, na mocy której wspólnik (…) sp. z o.o. (…) spółka komandytowo-akcyjna nałożył na pozostałych wspólników obowiązki związane z wykorzystaniem kapitału Spółki. Na mocy umowy inwestycyjnej obrane zostały wspólnie ustalone kierunki rozwoju i zasady realizacji przyjętych w ten sposób założeń.

W ramach istniejącego stosunku zatrudnienia na podstawie powołania Wnioskodawca będzie nadal pełnił swoje funkcje jako członek zarządu odpowiedzialny za zarządzanie działalnością Spółki, z uwzględnieniem mniejszego zaangażowania wynikającego z powierzenia Wnioskodawcy funkcji dyrektora do spraw sprzedaży i rozwoju technologii cyfrowych. Spółka zakłada możliwość obniżenia wynagrodzenia uzyskiwanego przez Wnioskodawcę na podstawie powołania do pełnienia funkcji Prezesa Zarządu, z uwagi na brak możliwości pogodzenia wykonywania obu funkcji w pełnym wymiarze. Jednocześnie Spółka liczy się z potrzebą zatrudnienia lub nawiązania współpracy z osobą posiadającą specjalistyczną wiedzę z zakresu zarządzania finansami w celu przejęcia części dotychczasowych obowiązków Wnioskodawcy realizowanych w ramach pełnienia funkcji Prezesa Zarządu (obowiązek inicjowania decyzji zmierzających do maksymalizacji wyników finansowych Spółki).

Przed dniem uzyskania pierwszego przychodu Wnioskodawca złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a spółką (…) sp. z o.o. z siedzibą w W. nie będzie miała charakteru managerskiego, nie będzie dotyczyła zarządzania przedsiębiorstwem i nie będzie zawierała podobnych do wykonywania zarządu obowiązków Wnioskodawcy. Zakres usług realizowanych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a spółką (…) sp. z o.o. nie będzie pokrywał się z obowiązkami Wnioskodawcy pełnionymi w ramach sprawowania przez Wnioskodawcę funkcji Prezesa Zarządu (…) sp. z o.o.

Usługi świadczone na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a spółką (…) sp. z o.o. będą obejmowały tworzenie koncepcji stosowania i rozwoju produktów IT, opracowanie specyfikacji produktów IT, współpracę przy implementacji projektów IT, opracowanie planów zakupowych, kształtowanie polityki zakupów, opracowanie strategii rozwoju operacyjnego Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w zdarzeniu przyszłym przychody Wnioskodawcy z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki na podstawie Umowy o współpracy, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, należało będzie kwalifikować jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania dochodu z tej działalności 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu przyszłym przychody Wnioskodawcy z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki na podstawie umowy o współpracy, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, należało będzie kwalifikować jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej i w związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania dochodu z tej działalności 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do źródeł przychodów kwalifikowana jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Powyższe oznacza, że przychody, aby były kwalifikowane jako osiągnięte ze źródła, jakim jest działalność gospodarcza, nie mogą być zaliczone m.in. do przychodów ze stosunku pracy (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a ponadto czynności wykonywane w ramach danego stosunku prawnego nie mogą spełniać łącznie wszystkich warunków, o których mowa w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Usługi świadczone na podstawie umowy o współpracę będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG, która będzie miała charakter zarobkowy, tj. będzie ukierunkowana na osiągnięcie zysku, zaś Wnioskodawca będzie tę działalność wykonywał we własnym imieniu, w sposób zorganizowany (na zasadach określonych umową o współpracy) i ciągły (umowa zostanie zawarta na czas nieokreślony, usługi rozliczane godzinowo będę opłacane co miesiąc, zaś zadaniowo po ich wykonaniu).


Czynności, które Wnioskodawca będzie wykonywał na podstawie umowy o współpracy nie powinny być w jego ocenie kwalifikowane jako umowa o pracę, ponieważ:

  1. w stosunku tym brak będzie elementu podporządkowania, a nadzór nad sposobem świadczenia usług będzie realizowany przez wspólników w ramach kontroli sprawozdań zarządu z działalności Spółki oraz w ramach kontroli implementacji umowy inwestycyjnej zawartej przez wspólników,
  2. Wnioskodawca będzie miał swobodę w wyborze miejsca świadczenia usług. Co do zasady będą świadczone w miejscu prowadzenia działalności Spółki, ale będzie to wynikało wyłącznie z charakteru tych usług,
  3. Wnioskodawca będzie miał swobodę w określeniu czasu poświęcanego na świadczenie usług (jedyną wytyczną będzie ich należyte wykonywanie),
  4. Wnioskodawca będzie odpowiadał wobec Spółki za wykonywane przez siebie usługi, przy czym odpowiedzialność ta może być ewentualnie ograniczona umownie poprzez przyjęte przez Strony kryteria, jednak nie będzie to zawężenie do granic odpowiedzialności pracowniczej określonej w Kodeksie pracy ani całkowite wykluczenie tej odpowiedzialności.


Tym samym z pewnością nie będą łącznie spełnione negatywne przesłanki z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które mogłyby uniemożliwić zakwalifikowanie opisywanej działalności Wnioskodawcy jako pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zawierana umowa o współpracy nie będzie umową zlecenia, o której mowa w art. 734 Kodeksu cywilnego lub umową o dzieło, o której mowa w art. 627 Kodeksu cywilnego, jednak będzie umową o świadczenie usług (art. 750 Kodeksu cywilnego), do której odpowiednio stosuje się przepisy o zleceniu. Abstrahując od powyższego należy podkreślić, że umowa zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc zgodnie z art. 13 pkt 8 in fine ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodów z tej umowy nie można byłoby zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody z tytułu świadczenia usług nie powinny również zostać zakwalifikowane jako przychody z tytułu czynności członków zarządu (na podstawie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub kontraktu o zarządzanie/umowy menedżerskiej (art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Działalności zarządcze i menedżerskie Wnioskodawca będzie bowiem świadczył w oparciu o stosunek powołania na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki.

Z kolei w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Spółki usługi z zakresu tworzenia i wprowadzania nowych technologii oraz otwierania nowych rynków sprzedaży usług dla Spółki, w tym będzie wspierał Spółkę posiadanym know-how, w szczególności w zakresie handlowym, zakupowym i technologicznym, będzie opracowywał dla Spółki określone strategie, plany, systemy sprzedaży, koncepcje prezentacji usług lub informacji przy wykorzystaniu nowych technologii i będzie świadczył usługi pomocy i doradztwa w ich wdrażaniu. Należy podkreślić, że na mocy umowy inwestycyjnej pomiędzy wspólnikami Spółki oraz na podstawie dotychczasowej praktyki zostało przyjęte, że wszystkie strategiczne decyzje są podejmowane przez wspólników i następnie implementowane przez zarząd Spółki, aby zapewnić zgodność prowadzonej działalności z intencjami i wymogami wspólników, w szczególności wspólnika (…) sp. z o.o. (…) spółka komandytowo-akcyjna.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca nie będzie osobą decyzyjną ani nie będzie reprezentować Spółki. Zadania obejmujące prowadzenie spraw Spółki i reprezentację będzie bowiem Wnioskodawca wykonywać jako prezes zarządu Spółki. Jak wynika wprost z opisu zdarzenia przyszłego, zadania te będą wyraźnie rozdzielone pomiędzy dwa stanowiska, jakie będą zajmowane przez Wnioskodawcę.

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. Wnioskodawca złoży prawidłowo oświadczenie o wyborze opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej do dnia następującego po dniu zgłoszenia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej, zaś wcześniej nie uzyska przychodu z tej działalności.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Opisany powyżej przepis art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinien znaleźć zastosowania, bowiem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o współpracy nie będą tożsame ani podobne do czynności zarządu wykonywanych na postawie powołania do pełnienia funkcji w zarządzie Spółki. Na mocy planowanej umowy o współpracy Wnioskodawca będzie świadczył usługi z innego zakresu (IT, doradztwo i organizacja sprzedaży) niż zarządzanie organizacją.

W związku z powyższym, całość wynagrodzenia należnego od Spółki z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o współpracę będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie mógł być opodatkowany stawką 19%.


Możliwość jednoczesnego uzyskiwania przychodów z dwóch źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, tj. z tytułu działalności wykonywanej osobiście na stanowisku członka zarządu i jednocześnie z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Spółki, w której przedsiębiorca jest zatrudnionym w stosunku pracowniczym członkiem zarządu, w stanach faktycznych zbliżonych do opisanego przez Wnioskodawcę, potwierdzają liczne indywidualne interpretacje podatkowe, m.in.:

  1. indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 listopada 2017 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.318.2017.1.KO,
  2. indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 września 2018 r., znak 0114-KDIP3-1.4011.347.2018.2.MJ oraz znak 0114-KDIP3-1.4011.344.2018.2.MJ,
  3. indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 grudnia 2018 r., znak 0115-KDIT2-1.4011.345.2018.2.MN.


Wnioskodawca wnioskuje o potwierdzenie prawidłowości ww. stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 cytowanej wyżej ustawy, źródłami przychodów jest:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.


Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą, uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Uzupełnieniem definicji działalności gospodarczej są przesłanki negatywne, których łączne spełnienie wyklucza możliwość zaliczenia przychodów z działalności podatnika do źródła przychodów – działalność gospodarcza. Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki (art. 5b ust. 1 ww. ustawy):

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza.


W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 tej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),
  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).


Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 tej ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.


O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).


Mając zatem na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz jego uzupełnieniu, a także przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką z o.o. nie będzie miała charakteru menedżerskiego, nie będzie dotyczyła zarządzania przedsiębiorstwem i nie będzie zawierała podobnych do wykonywania zarządu obowiązków Wnioskodawcy. Ponadto, zakres usług realizowanych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką z o.o. nie będzie pokrywał się z obowiązkami Wnioskodawcy pełnionymi w ramach sprawowania przez Wnioskodawcę funkcji Prezesa Zarządu i równocześnie nie będą spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też, przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki na podstawie Umowy o współpracy należy zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ww. ustawy. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania dochodu z tej działalności gospodarczej na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem dokonania wyboru tej formy opodatkowania w stosownym terminie.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj