Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.430.2020.1.JC
z 9 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom - osobom prawnym za pośrednictwem prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy rodzi u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy obowiązek płatnika na gruncie Ustawy o CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom - osobom prawnym za pośrednictwem prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy rodzi u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy obowiązek płatnika na gruncie Ustawy o CIT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (Bank) jest bankiem prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1896 ze zm.). Bank świadczy usługi m.in. w zakresie prowadzenia rachunków papierów wartościowych.


W związku z wejściem w życie:

  • ustawy z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1798 ze zm.) oraz
  • ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1655 ze zm.) (łącznie dalej: Ustawa nowelizująca) w dniu 1 marca 2021 roku wejdą w życie zmiany do ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm.) (dalej: KSH) wprowadzające przepisy o rejestrze akcjonariuszy (dalej: Rejestr Akcjonariuszy): - art. 300 (30) i nast. - w zakresie prostej spółki akcyjnej, art. 328 (1) i nast. - w zakresie spółki akcyjnej i komandytowo-akcyjnej.


Przepisy te są analogiczne w odniesieniu do Rejestru Akcjonariuszy, stąd dalsze rozważania będą prowadzone na przykładzie przepisów dotyczących spółki akcyjnej, a nie prostej spółki akcyjnej.


Zauważyć dodatkowo należy, że przepisy dotyczące spółki akcyjnej stosuje się również odpowiednio do spółki komandytowo-akcyjnej (art. 126 § 1 pkt 2 KSH).


Wskazane przepisy stanowią, że akcje spółki (niebędącej spółką publiczną) (dalej: Spółka) podlegać będą zarejestrowaniu w Rejestrze Akcjonariuszy.


Bank, zgodnie z art. 328(1) § 2 KSH w brzmieniu od 1 marca 2021 r., jako podmiot uprawniony na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 89 ze zm.) (dalej: Ustawa o obrocie) do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, będzie prowadził Rejestr Akcjonariuszy.


Rejestr Akcjonariuszy, między innymi:

  1. będzie prowadzony w postaci elektronicznej, która może mieć formę rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych (art. 328(1) § 3 KSH),
  2. będzie prowadzony w sposób, który zapewni bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych (art. 328(1) § 4 KSH),
  3. będzie prowadzony na podstawie umowy zawartej między Spółką a podmiotem prowadzącym Rejestr Akcjonariuszy (Bankiem) (art. 328(2) § 1 KSH),
  4. będzie zawierał (art. 328(3) § 1 KSH, z zastrzeżeniem § 2 i § 3):
    1. firmę, siedzibę i adres spółki;
    2. oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym spółka jest wpisana do rejestru;
    3. datę zarejestrowania spółki i emisji akcji;
    4. wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji;
    5. nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz adres jego zamieszkania albo siedziby albo inny adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym Rejestr Akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej;
    6. na żądanie osoby mającej interes prawny - wpis o przejściu akcji lub praw zastawniczych na inną osobę albo o ustanowieniu na akcji ograniczonego prawa rzeczowego wraz z datą wpisu oraz wskazaniem nabywcy albo zastawnika lub użytkownika, adresu ich zamieszkania albo siedziby lub innych adresów do doręczeń, a także adresu poczty elektronicznej, jeżeli osoby te wyraziły zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym Rejestr Akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej oraz liczby, rodzaju, serii i numerów nabytych albo obciążonych akcji;
    7. na żądanie zastawnika albo użytkownika - wpis, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji;
    8. na żądanie akcjonariusza - wpis o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym;
    9. wzmiankę o tym, czy akcje zostały w całości pokryte;
    10. ograniczenia co do rozporządzania akcją;
    11. postanowienia statutu o związanych z akcją obowiązkach wobec spółki,
  5. będzie jawny dla Spółki i każdego akcjonariusza (art. 328(5) § 1 KSH).


Akcje spółki akcyjnej mogą podlegać rejestracji w depozycie papierów wartościowych, o którym mowa w art. 3 pkt 21 Ustawy o obrocie (art. 328(11) § 1 KSH), przy czym akcje tej samej spółki akcyjnej nie mogą być zarejestrowane jednocześnie w Rejestrze Akcjonariuszy i w depozycie papierów wartościowych (art. 328(12) KSH).


Ustawa nowelizująca wprowadza zmiany z dniem 1 marca 2021 r. w Ustawie o obrocie, m.in. dodając art. 6a, który brzmi: „W przypadku akcji zarejestrowanych w rejestrze akcjonariuszy, o którym mowa w art. 328(1) § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów na rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych”.


Bank jako prowadzący Rejestr Akcjonariuszy będzie zobowiązany do dokonywania zmian w Rejestrze Akcjonariuszy w związku ze zmianą własności akcji (np. sprzedaży bądź dziedziczenia akcji), rejestrowania praw poboru akcji oraz (o ile statut Spółki akcyjnej nie stanowi inaczej) pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji (art. 328(2) § 3 KSH oraz art. 328(10) KSH).


Rejestr Akcjonariuszy nie jest rachunkiem papierów wartościowych (co zostało potwierdzone przez Komisję Nadzoru Finansowego w odpowiedzi na pytanie „Czy rejestr akcjonariuszy jest rachunkiem papierów wartościowych” w: https://www.knf.gov.pl/dla_rynku /Informacje_dla_podmiotow_nadzorowanych/Rynek_kapitalowy/Q&A_dot_rejestru_akcjonariuszy, dostęp: 27 listopada 2020 r.)


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom - osobom fizycznym za pośrednictwem prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy rodzi u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy obowiązek płatnika na gruncie Ustawy o PIT?
  2. Czy wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom - osobom prawnym za pośrednictwem prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy rodzi u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy obowiązek płatnika na gruncie Ustawy o CIT?
  3. Czy na Banku, który dokonuje zmian w Rejestrze Akcjonariuszy w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych przez akcjonariuszy - osoby fizyczne ciąży obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 Ustawy o PIT (Informacja PIT-8C)?


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań 1 i 3 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko w zakresie pytania nr 2


Wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom, będącym osobami prawnymi, za pośrednictwem Banku jako podmiotu prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy, nie powoduje u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy (Banku) powstania obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.


Jak stanowi art. 7b Ustawy o CIT: „Za przychody z zysków kapitałowych uważa się: 1) przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: a) dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (...)”.


Zgodnie z art. 22 ust. 2 (winno być: ust. 1) Ustawy o CIT „Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu)”.

Jak stanowi art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT: „Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika”.


Z kolei zgodnie z art. 26 ust. 2c Ustawy o CIT: „W przypadku wypłat należności z tytułu: 1) (...) 2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych - obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów”.


Analogicznie jak w przypadku pytania 1, w związku z tym, że Rejestr Akcjonariuszy nie jest rachunkiem papierów wartościowych ani rachunkiem zbiorczym to na Banku jako podmiocie prowadzącym Rejestr Akcjonariuszy nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłaconych za jego pośrednictwem dywidend.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Wskazać należy, że art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1798, dalej „ustawa zmieniająca”) dodano do ustawy Kodeks spółek handlowych m.in. art. 3281-15.


W myśl art. 3281 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, wprowadzonego ww. ustawą, akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.


§ 2 ww. przepisu wskazuje, że rejestr akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych.


Zgodnie z art. 3282 § 3 ustawy Kodeks spółek handlowych, dodanym ww. ustawą, umowa o prowadzenie rejestru akcjonariuszy stanowi podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji.


Wprowadzony ww. ustawą art. 32810 ustawy Kodeks spółek handlowych stanowi, że spółka wykonuje zobowiązania pieniężne spółki wobec akcjonariuszy z przysługujących im praw z akcji za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.


Należy mieć na uwadze, że ustawą z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r., poz. 875, z późn. zm.) m.in. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1798 oraz z 2020 r. poz. 288) otrzymał brzmienie: „Moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 1 marca 2021 r. Z tym samym dniem uzyskują moc prawną wpisy w rejestrze akcjonariuszy, a w przypadku spółki niebędącej spółką publiczną w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 9 w brzmieniu dotychczasowym, której walne zgromadzenie podjęło uchwałę o zarejestrowaniu jej akcji w depozycie papierów wartościowych w rozumieniu przepisów ustawy zmienianej w art. 9, zapisy jej akcji na rachunkach papierów wartościowych”.


Wskazać należy, że regulacje art. 3281-15 ustawy Kodeksu spółek handlowych będą obowiązywały od dnia 1 marca 2021 r.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) – płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest bankiem prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1896 ze zm.). Bank świadczy usługi m.in. w zakresie prowadzenia rachunków papierów wartościowych.


W związku z wejściem w życie:

  • ustawy z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1798 ze zm.) oraz
  • ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1655 ze zm.) (łącznie dalej: Ustawa nowelizująca) w dniu 1 marca 2021 roku wejdą w życie zmiany do ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm.) (dalej: KSH) wprowadzające przepisy o rejestrze akcjonariuszy (dalej: Rejestr Akcjonariuszy): - art. 300 (30) i nast. - w zakresie prostej spółki akcyjnej, art. 328 (1) i nast. - w zakresie spółki akcyjnej i komandytowo-akcyjnej. Przepisy te są analogiczne w odniesieniu do Rejestru Akcjonariuszy, stąd dalsze rozważania będą prowadzone na przykładzie przepisów dotyczących spółki akcyjnej, a nie prostej spółki akcyjnej. Zauważyć dodatkowo należy, że przepisy dotyczące spółki akcyjnej stosuje się również odpowiednio do spółki komandytowo-akcyjnej (art. 126 § 1 pkt 2 KSH). Wskazane przepisy stanowią, że akcje spółki (niebędącej spółką publiczną) (dalej: Spółka) podlegać będą zarejestrowaniu w Rejestrze Akcjonariuszy. Bank, zgodnie z art. 328(1) § 2 KSH w brzmieniu od 1 marca 2021 r., jako podmiot uprawniony na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 89 ze zm.) (dalej: Ustawa o obrocie) do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, będzie prowadził Rejestr Akcjonariuszy.


Bank jako prowadzący Rejestr Akcjonariuszy będzie zobowiązany do dokonywania zmian w Rejestrze Akcjonariuszy w związku ze zmianą własności akcji (np. sprzedaży bądź dziedziczenia akcji), rejestrowania praw poboru akcji oraz (o ile statut Spółki akcyjnej nie stanowi inaczej) pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji (art. 328(2) § 3 KSH oraz art. 328(10) KSH).


Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom - osobom prawnym za pośrednictwem prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy rodzi u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy obowiązek płatnika na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 3 updop, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
    4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  6. niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 updop, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.


W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.


W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 updop.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).


Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.


Z kolei, na podstawie art. 26 ust. 2c updop, w przypadku wypłat należności z tytułu:

  1. odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,
  2. przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.


Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.


Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio - art. 26 ust. 2d updop.


Zatem w myśl art. 26 ust. 2c updop podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze są płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 updop, wyłącznie wtedy, gdy: dochody (przychody) te:

  1. zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach,
  3. wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Podmioty te nie są zatem płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, gdy dokonują wypłat z jakichkolwiek innych rachunków, które nie stanowią rachunków papierów wartościowych albo rachunków zbiorczych, w rozumieniu przyjętym w updop.


Stosownie do treści art. 4a pkt 15 updop, ilekroć w updop mowa, o rachunku zbiorczym - oznacza to rachunek zbiorczy w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89, 284, 288 i 568).


Zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, rachunkami zbiorczymi są rachunki prowadzone w ramach depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski przez podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, na których mogą być rejestrowane zdematerializowane papiery wartościowe nienależące do osób, dla których rachunki te są prowadzone, ale należące do innej osoby lub osób (rachunki zbiorcze). Zdematerializowane papiery wartościowe zapisane na rachunku zbiorczym nie są zapisywane na rachunkach papierów wartościowych.


W myśl zaś art. 4 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, rachunkami papierów wartościowych są rachunki, na których zapisywane są zdematerializowane papiery wartościowe, prowadzone wyłącznie przez:

  1. domy maklerskie i banki prowadzące działalność maklerską, banki powiernicze, zagraniczne firmy inwestycyjne i zagraniczne osoby prawne prowadzące działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, Krajowy Depozyt, spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, oraz Narodowy Bank Polski - jeżeli oznaczenie tych rachunków pozwala na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych;
  2. inne podmioty będące uczestnikami depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski, pośredniczące w zbywaniu papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski - jeżeli dokonywane przez nie zapisy dotyczą tych papierów i pozwalają na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych.


Z treści ww. przepisów wynika, że rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze w rozumieniu art. 26 ust. 2c updop to rachunki, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 8a ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, które są prowadzone na podstawie przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i służą do prowadzenia obrotu papierami wartościowymi.

Tymczasem rejestry akcjonariuszy wprowadzone do ustawy Kodeks spółek handlowych ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw nie stanowią rachunków papierów wartościowych, ani rachunków zbiorczych w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.


Z art. 3283 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych wynika, że rejestr akcjonariuszy będzie stanowił ewidencję danych dotyczących akcji emitowanych przez spółkę, w tym w szczególności danych podmiotów uprawnionych do praw wynikających z akcji (tj. akcjonariusze, użytkownicy, zastawnicy). Z kolei z uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej wynika, że celem wprowadzenia rejestru akcjonariuszy jest zapewnienie możliwości identyfikacji podmiotów uprawnionych z akcji na okaziciela i ułatwienie przepływu informacji podatkowych w tym zakresie (str. 1, druk sejmowy nr 3541). Rejestr akcjonariuszy, odmiennie niż rachunki papierów wartościowych, czy rachunki zbiorcze nie będzie służył do prowadzenia obrotu papierów wartościowych, lecz będzie źródłem informacji o podmiotach uprawnionych z akcji, dlatego też nie może być utożsamiany z rachunkami papierów wartościowych lub rachunkami zbiorczymi, o których mowa w art. 26 ust. 2c updop.


Powyższą interpretację potwierdzają również inne przepisy wprowadzone ww. ustawą zmieniającą z dnia 30 sierpnia 2019 r. Z art. 32812 ustawy Kodeks spółek handlowych wynika, że akcje tej samej spółki nie mogą być jednocześnie zarejestrowane w depozycie papierów wartościowych i rejestrze akcjonariuszy. Z kolei z art. 6a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wynika, że w przypadku akcji zarejestrowanych w rejestrze akcjonariuszy, o którym mowa w art. 3281 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów na rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych. Przepisy te potwierdzają, że rejestr akcjonariuszy nie jest rachunkiem papierów wartościowych w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a odrębną instytucją uregulowaną w całości w ustawie Kodeks spółek handlowych.


Ponadto zauważyć należy, że w ramach konsultacji i opiniowania do projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (UD117) wraz z ustaleniami dokonanymi w wyniku konferencji uzgodnieniowej w dniach 21-22 czerwca 2017 r. Rada Banków Depozytariuszy wskazywała w swoich uwagach problem płatnika podatku dochodowego w odniesieniu do dodanego art. 32810 k.s.h. W swoich uwagach powyższa instytucja wskazywała, że należy zwrócić uwagę, że ze względu na brak bezpośredniej relacji podmiotu prowadzącego rejestr, nie będzie możliwe ustalenie i weryfikacja statusu podatkowego akcjonariusza (szczególnie istotne w przypadku akcjonariuszy nie będących rezydentami). W odpowiedzi wskazano, że "płatnikiem podatku dochodowego pozostaje spółka - z punktu widzenia prawa podatkowego wprowadzane przepisy dotyczące Rejestru Akcjonariuszy prowadzonego przez podmiot zewnętrzny nie zmieniają w żaden sposób sytuacji w stosunku do obecnego stanu".


Reasumując na podmiotach prowadzących rejestr podatników, za pośrednictwem których na podstawie art. 32810 ustawy Kodeks spółek handlowych spółki będą wykonywać zobowiązania pieniężne przysługujące akcjonariuszom z tytułu przysługujących im akcji, nie będą ciążyły obowiązki płatnika wskazane w art. 26 ust. 2c updop.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom, będącym osobami prawnymi, za pośrednictwem Banku jako podmiotu prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy, nie powoduje u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy (Banku) powstania obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj