Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.834.2020.1.JM
z 8 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2020 r. (data wpływu 17 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do wynagrodzenia wypłacanego przez Bank (...) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do wynagrodzenia wypłacanego przez Bank (...).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W ostatnim czasie Wnioskodawczyni podpisała kontrakt z (...) Bank z siedzibą w (…).Zgodnie z kontraktem (sporządzonym w języku angielskim) Wnioskodawczyni pracuje jako (…) i jest zobowiązana przygotować raport. Zatem jest to rodzaj umowy zlecenie/o dzieło. Pracę Wnioskodawczyni wykonuje w Polsce. W roku podatkowym obejmującym przedmiotowy wniosek, Wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) w Polsce i nie przebywała na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki dłużej niż 183 dni w ciągu bieżącego roku podatkowego. Dodatkowo, Wnioskodawczyni jest zatrudniona w innym miejscu pracy w ramach umowy o pracę. Prace na rzecz Banku (…) będą rozliczane miesięcznie – w zależności od przepracowanych roboczodni. Opisana współpraca dotyczy bieżącego roku podatkowego. Bank (...) to jedna z najważniejszych organizacji międzynarodowych i jest międzynarodową instytucją finansową, która oferuje pożyczki i dotacje dla rządów krajów uboższych w celu realizacji projektów inwestycyjnych. Obejmuje on dwie instytucje: Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (IBRD) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Rozwoju (IDA). Bank (...) jest częścią składową Grupy Banku (...). Zgodnie z wiedzą Wnioskodawczyni kontrakt (…) (który zawarła z Bankiem (...)m) nie podlega opodatkowaniu. W Polsce jest to regulowane ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aktualizacja z dnia 23 listopada 2018 r. (Dziennik Ustaw z 2018 r.) – zmiany weszły w życie z dniem 25 listopada 2018 r. Rozdział 3 Zwolnienia Przedmiotowe. Artykuł 21 ust. 1 pkt 82: wolne od podatku dochodowego są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji. Podstawą prawną wskazującą na fakt, że Rzeczpospolita Polska jest członkiem międzynarodowej organizacji jest załączona Uchwała Rady Ministrów nr 88/86 z dnia 6 czerwca 1986 r. w sprawie przyjęcia członkostwa w Międzynarodowym Funduszu Walutowym oraz w Międzynarodowym Banku Odbudowy i Rozwoju. Ponadto Bank (...) znajduje się na liście organizacji międzynarodowych dostępnej na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych: https://www.gov.pl /web/ dyplomacja/misje-dyplomatyczne-urzedy-konsularne-i-organizacje-miedzynarodowe-w-polsce. Statut Banku (...) przewiduje zwolnienie do podatku wypłacanych przez Bank uposażeń. Wnioskodawczyni nie figuruje w wykazie funkcjonariuszy MSZ. Jednocześnie z Ministerstwa Spraw Zagranicznych Wnioskodawczyni uzyskała informacje, że żądanie potwierdzenia, że jest funkcjonariuszem znajdującym się w wykazie MSZ jest nadmiarowe, gdyż warunek znajdowania się funkcjonariusza w wykazie MSZ został wykreślony z ustawy, a na mocy ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw art. 21 ust. 1 pkt 82 otrzymał nowe brzmienie: „uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji;”. Przepis ten ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2016 r. (Dziennik Ustaw – 18 – Poz. 1932). Dodatkowo, Wnioskodawczyni otrzymała informację z Banku (...), że dla celów podatkowych wszystkie osoby otrzymujące wynagrodzenie z Banku na podstawie dowolnej umowy, w tym (…), są traktowane jako funkcjonariusze Banku. Dokumentem to stwierdzającym jest kontrakt, który podpisała, definiujący zakres prac i sposób wynagradzania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dochód - wynagrodzenie otrzymywane od Banku (...) podlega opodatkowaniu?


Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód podlega wyłączeniu z opodatkowania z uwagi na wyłączenie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawą z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, Rozdział 3 Zwolnienia Przedmiotowe. Artykuł 21 ust. 1 pkt 82 stanowi, że wolne od podatku dochodowego są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji. Podstawą prawną wskazującą na fakt że Rzeczpospolita Polska jest członkiem międzynarodowej organizacji, jest Uchwała Rady Ministrów nr 88/86 z dnia 6 czerwca 1986 r. w sprawie przyjęcia członkostwa w Międzynarodowym Funduszu Walutowym oraz w Międzynarodowym Banku Odbudowy i Rozwoju. Dodatkowo, Wnioskodawczyni wie od Banku (...), że dla celów podatkowych wszystkie osoby otrzymujące wynagrodzenie z Banku na podstawie dowolnej umowy, w tym (…), są traktowane jako funkcjonariusze Banku. Dokumentem to stwierdzającym jest kontrakt, który Wnioskodawczyni podpisała, definiujący czas, zakres prac i sposób wynagradzania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).


Ze stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że w ramach zawartego kontraktu (jest to rodzaj umowy zlecenie/o dzieło) z (...) Bank z siedzibą w (…) (Bankiem (…) Wnioskodawczyni świadczy pracę na terytorium Polski. W roku podatkowym obejmującym przedmiotowy wniosek, Wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce i nie przebywała na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki dłużej niż 183 dni w ciągu bieżącego roku podatkowego. Bank (...) to jedna z najważniejszych organizacji międzynarodowych i jest międzynarodową instytucją finansową, która oferuje pożyczki i dotacje dla rządów krajów uboższych w celu realizacji projektów inwestycyjnych. Obejmuje on dwie instytucje: Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (IBRD) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Rozwoju (IDA). Bank (...) jest częścią składową Grupy Banku (...). Statut Banku (...) przewiduje zwolnienie od podatku wypłacanych przez Bank uposażeń. Wnioskodawczyni nie figuruje w wykazie funkcjonariuszy MSZ. Dodatkowo, Wnioskodawczyni otrzymała informację z Banku (...), że dla celów podatkowych wszystkie osoby otrzymujące wynagrodzenie z Banku na podstawie dowolnej umowy, w tym (…), są traktowane jako funkcjonariusze Banku. Dokumentem to stwierdzającym jest kontrakt, który podpisała, definiujący zakres prac i sposób wynagradzania.


Z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni świadczy pracę na podstawie kontraktu mającego charakter umowy zlecenia/umowy o dzieło zawartego z Bankiem (...) mającym siedzibę w (…), w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie uniknięcia podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).


Do dochodów z tego źródła znajdą zastosowanie przepisy regulujące opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania wolnego zawodu lub innej działalności o samodzielnym charakterze (art. 15 „Wolne zawody”).


W myśl art. 15 ust. 1 umowy, dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ustępie 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

Dochód wymieniony w punkcie 1, uzyskany przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw z wykonywania wolnego zawodu o samodzielnym charakterze w drugim Umawiającym się Państwie może być opodatkowany przez drugie Umawiające się Państwo, jeżeli osoba fizyczna przebywa w tym drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego (art. 15 ust. 2 umowy).


W konsekwencji, stosownie do art. 15 ust. 1 umowy, przedmiotowe dochody będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, natomiast w sytuacji gdy Wnioskodawczyni będzie przebywała w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego, wówczas dochody te będą mogły podlegać opodatkowaniu również w tym kraju.


Tym samym, dochody uzyskane przez Wnioskodawczynię mającą miejsce zamieszkania w Polsce z wykonywania zawodu o samodzielnym charakterze na podstawie kontraktu w Stanach Zjednoczonych jest opodatkowany w Polsce.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Źródłem przychodów zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych jest
m.in.: działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).


Na mocy art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
  3. przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 82 ww. ustawy, zwolnione z opodatkowania są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji.


Jak powyższy przepis wskazuje, ze zwolnienia podatkowego korzystają uposażenia funkcjonariuszy organizacji międzynarodowych. Dla przysługiwania zwolnienia konieczne jest spełnienie wszystkich uwarunkowań, wynikających z ww. przepisu, a mianowicie:

  • Polska winna być członkiem danej organizacji międzynarodowej,
  • statut danej organizacji winien przewidywać zwolnienie od podatków wypłacanych przez tę organizację uposażeń,
  • osoba uzyskująca dochody od organizacji, instytucji, o których mowa w omawianym przepisie winna posiadać dokumenty stwierdzające, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji.


Jak wynika z wniosku oraz jego uzupełnienia Rzeczpospolita Polska jest członkiem międzynarodowej organizacji (Banku (...)), statut Banku (...) przewiduje zwolnienie od podatku wypłacanych przez Bank uposażeń. Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, że posiada dokument stwierdzający, że jest funkcjonariuszem Banku (...).


Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawczyni przez Bank (...) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że faktycznie zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z ww. przepisu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.


Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego W. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43 – 300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj