Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.530.2020.2.AH
z 19 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 grudnia 2020 r., (który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem e-puap), uzupełnionym 22 stycznia 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy Bank powinien brać pod uwagę wartość nominalną bonów pieniężnych i obligacji oraz transakcje ich zakupu – sprzedaży/wykupu przez emitenta dokonywane w trakcie roku obrotowego przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika – jest prawidłowe,
  2. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości – jest prawidłowe,
  3. czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2016 i 2017 Bank posiadał w 2017 r. i 2018 r. status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15% – jest prawidłowe,
  4. czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiadał w 2019 r. status małego podatnika i mógł zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych – jest prawidłowe,
  5. czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiadał w 2020 r. status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych – jest prawidłowe,
  6. czy Bank powinien dokonać korekty podatku dochodowego za lata 2017-2019 oraz zastosować 15% stawkę podatku do rozliczenia za rok 2017 i 2018 oraz 9% za rok 2019 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy Bank powinien brać pod uwagę wartość nominalną bonów pieniężnych i obligacji oraz transakcje ich zakupu - sprzedaży/wykupu przez emitenta dokonywane w trakcie roku obrotowego przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika?
  • czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości?
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2016 i 2017 Bank posiadał w 2017 r. i 2018 r. status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15%?
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiadał w 2019 r. status małego podatnika i mógł zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiadał w 2020 r. status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?
  • czy Bank powinien dokonać korekty podatku dochodowego za lata 2017-2019 oraz zastosować 15% stawkę podatku do rozliczenia za rok 2017 i 2018 oraz 9% za rok 2019?

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 stycznia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.530.2020.1.AH wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 22 stycznia 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Bank Spółdzielczy w K. (dalej Bank) jest bankiem spółdzielczym w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (t. j. Dz. U. z 2020r. poz. 449 z późn. zm.). Bank prowadzi działalność na podstawie ww. ustawy oraz przepisów Prawa spółdzielczego i Prawa bankowego. Bank powstał w 1876 r., jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na odpłatnym świadczeniu usług udzielania kredytów i prowadzenia rachunków depozytowych.

Z tytułu swojej działalności osiąga przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z udziałów lub akcji, przychody z tytułu różnic kursowych, pozostałe przychody operacyjne, przychody z rozwiązania rezerw celowych.

Do Banku nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, ust. 1b i ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2020r. poz. 1406 z późn. zm.). Bony pieniężne NBP oraz obligacje nabywane są z wolnych środków Banku, wartość otrzymanego dyskonta stanowi przychód z tytułu odsetek.

W uzupełnieniu pisma z 22 stycznia 2021 r. Wnioskodawca ponadto wskazał, że:

1.Do Banku (Wnioskodawcy) nie miały zastosowanie okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2017 r. i 2018 r. oraz art. 19 ust. 1a, 1b i 1c tej ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2019 r.

2.Wniosek dotyczy bonów pieniężnych Narodowego Banku Polskiego (NBP), obligacji skarbowych oraz obligacji emitowanych przez P. (PXX). Emitent wykupuje bony pieniężne oraz obligacje od Banku, nie są one przedmiotem dalszego obrotu tj. Bank nie zbywa ich na rzecz podmiotów trzecich.

3.Bank posiadał w 2017 r., 2018 r., 2019 r., i 2020 r. status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r. małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, natomiast od 1 stycznia 2020 r. 2 000 000 euro. Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 106 z późn. zm.), sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług oraz uznaje, że przychodami ze sprzedaży są przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z udziałów lub akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu, przychody z operacji finansowych, w tym przychody z operacji papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi oraz przychody z pozostałych operacji finansowych oraz pozostałe przychody operacyjne (przychody ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych, przychody ze zbycia inwestycji, inne przychody związane ze sprzedażą) powiększone o należny podatek VAT.

4.Suma wszystkich przychodów osiągniętych przez Bank odpowiednio w 2019 r. i 2020 r. nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.

Ponadto Wnioskodawca w treści odpowiedzi na wezwanie wskazał, że na wartość nominalną bonów pieniężnych i obligacji składa się koszt zakupu oraz dyskonto (różnica dodatnia pomiędzy wartością nominalną, a niższą ceną nabycia papierów wartościowych).



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Bank powinien brać pod uwagę wartość nominalną bonów pieniężnych i obligacji z uwzględnieniem dyskonta oraz transakcje ich zakupu - sprzedaży/wykupu przez emitenta dokonywane w trakcie roku obrotowego przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika?
  2. ( Pytanie nr 1 ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku).
  3. Czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości?
  4. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2016 i 2017 Bank posiadał w 2017r. i 2018r. status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15%?
  5. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiadał w 2019r. status małego podatnika i mógł zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?
  6. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiada w 2020 r. status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?
  7. Czy Bank powinien dokonać korekty podatku dochodowego za lata 2017-2019 oraz zastosować 15% stawkę podatku do rozliczenia za rok 2017 i 2018 oraz 9% za rok 2019?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r. małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, natomiast od 1 stycznia 2020 r. 2 000 000 euro. Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 106 z późn. zm.), sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług oraz uznaje, że przychodami ze sprzedaży są przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z udziałów lub akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu, przychody z operacji finansowych, w tym przychody z operacji papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi oraz przychody z pozostałych operacji finansowych oraz pozostałe przychody operacyjne (przychody ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych, przychody ze zbycia inwestycji, inne przychody związane ze sprzedażą) powiększone o należny podatek VAT.

Wartość bonów pieniężnych NBP oraz obligacji (wartość nominalna jak również dyskonto) wynikająca z transakcji zakupu i wykupu w ciągu roku podatkowego nie stanowi przychodów ze sprzedaży i nie należy jej brać pod uwagę przy wyliczaniu limitu przychodów uprawniających do uzyskania statusu „małego podatnika”.

Wartość przychodów z rozwiązania rezerw nie stanowi przychodów ze sprzedaży, ponieważ są to przychody z tytułu rezerw utworzonych na pokrycie ryzyka kredytowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz. U. z 2019 r. poz. 520 z późn. zm.).

Bank w każdym roku podatkowym w latach 2016 - 2019 uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości znacznie niższej niż ustalone limity przychodów uprawniające do uzyskania statusu „małego podatnika” (kwoty około 3 mln zł w każdym roku).

W wyliczeniach nie uwzględniono wartości bonów pieniężnych NBP i obligacji związanych z transakcjami ich zakupu/wykupu oraz przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości. Przychody bilansowe w każdym roku podatkowym z lat 2016-2019 nie przekroczyły kwoty 4,1 mln zł. (kwoty 3,4- 4 mln zł).

Bank przewiduje, że również w 2020 r. wartość przychodów bilansowych nie przekroczy kwoty 4,1 mln zł. W latach 2016 - 2018 przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyły limitu 1 200 000 euro, natomiast w roku 2019 oraz 2020 (przewidywane) limitu 2 000 000 euro.

Zarówno w 2019 r. oraz 2020 r. przychody osiągnięte nie przekroczyły/nie przekroczą równowartości 1 200 000 euro. W limicie tym uwzględniono wszystkie przychody łącznie z odsetkami z tytułu dyskonta bonów pieniężnych i obligacji, nie uwzględniono natomiast wartości bonów pieniężnych i obligacji związanych z transakcjami zakupu/wykupu zrealizowanych w poszczególnych latach podatkowych.

Wobec powyższego w ocenie Banku, na podstawie art. 4a pkt 10 oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Bank uzyskał status „małego podatnika” w latach 2017 - 2020 i do obliczenia należnego podatku dochodowego za rok 2017 i 2018 powinien zastosować stawkę w wysokości 15%, natomiast za rok 2019 i 2020 stawkę 9% (przychody/dochody inne niż z zysków kapitałowych).

Bank powinien dokonać korekty deklaracji podatkowych za lata 2017- 2019.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: „updop”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z kolei, art. 7 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepisy dotyczące 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550), która nadała nowe brzmienie art. 19 ust. 1 updop, wprowadzając stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% m.in. dla małych podatników.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania,
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

Tym samym, co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie w 2017 r. stawkę tę obniżono do 15% podstawy opodatkowania dla niektórych podatników. Z obniżonej stawki korzystać mogą:

  • mali podatnicy,
  • podatnicy rozpoczynający działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

W myśl art. 19 ust. 1a updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., ustawodawca przewiduje ograniczenie możliwości stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność, którzy powstali w wyniku szeregu wskazanych w nim operacji restrukturyzacyjnych. W myśl tego przepisu, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 updop. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro.

Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”.

Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w 2017 r. za małego podatnika można zatem uznać tego, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2016 r. nie przekroczyła kwoty 5.157.000 zł. W 2016 r. pierwszym dniem roboczym października był 3 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 3 października 2016 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 3 października 2016 r. Nr 191/A/NBP/2016) wynosił 4,2976 zł x 1.200.000 = 5.157.120 zł, w zaokrągleniu 5.157.000 zł. W 2018 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2017 r. nie przekroczyła kwoty 5.176.000 zł. W 2017 r. pierwszym dniem roboczym października był 2 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 października 2017 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 października 2017 r. Nr 190/A/NBP/2017) wynosił 4,3137 zł x 1.200.000 = 5.176.440 zł, w zaokrągleniu 5.176.000 zł.

Natomiast, za małego podatnika w 2019 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Wskazany w art. 4a pkt 10 updop limit przychodów w 2020 r. uległ jednak zmianie. I tak, zgodnie z art. 4a pkt 10 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r. ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł .

Za małego podatnika w 2020 r. uznaje się zatem podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8.746.800 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2.000.000 euro = 8.746.800 zł, w zaokrągleniu 8.747.000 zł.

Ad. pytanie nr 1,2.

Wątpliwości Banku wynikające z pytania oznaczonego nr 1 i 2, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie „małego podatnika” dla celów podatku dochodowego, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, Bank powinien brać pod uwagę:

  • wartość nominalną bonów pieniężnych NBP i obligacji skarbowych jak i obligacji emitowanych przez P. (PXX) z uwzględnieniem dyskonta oraz transakcje zakupu - sprzedaży/wykupu przez emitenta dokonywane w trakcie roku obrotowego,
  • przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Kluczowym aspektem analizy tego zagadnienia jest rozumienie sformułowania „wartość przychodu ze sprzedaży”, wskazanego w art. 4a pkt 10 updop. Zauważa się, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu updop nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług, że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikające z czynności sprzedaży).

Odnosząc się zatem w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy wartość nominalna wymienionych bonów pieniężnych i obligacji, jak również transakcje zakupu - sprzedaży/wykupu przez emitenta dokonywane w trakcie roku obrotowego, Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status małego podatnika, należy zauważyć, że jeśli podatnik uzyskuje przychód z wykupu bonów pieniężnych oraz wskazanych obligacji to przychód ten nie powinien być uwzględniony w przychodach decydujących o statusie małego podatnika. Sama wartość nominalna bonów pieniężnych oraz obligacji nie stanowi także przychodów ze sprzedaży, nie jest więc zaliczana do limitu przy określaniu statusu małego podatnika.

Do limitu liczonego dla małego podatnika, nie należy również brać pod uwagę powstałego dyskonta, jak również przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, ponieważ przychody te nie stanowią przychodów ze sprzedaży.

Podsumowując, zdaniem Organu, wartość nominalna bonów pieniężnych i obligacji z uwzględnieniem dyskonta oraz, transakcje zakupu – sprzedaży/wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego, jak i przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji nie są wynikiem przeprowadzonej transakcji sprzedaży, co za tym idzie, nie generują więc przychodów ze sprzedaży, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Tym samym, stanowisko Banku w zakresie pytania nr 1 i 2, że wartość nominalna bonów pieniężnych i obligacji z uwzględnieniem dyskonta, wartość transakcji zakupu-sprzedaży/wykupu, jak i przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji ich wartości nie stanowią przychodów ze sprzedaży, a tym samym nie podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu limitu „małego podatnika”, jest prawidłowe.

Ad. pytanie nr 3.

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15% stwierdzić należy, że skoro:

  • w 2016 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1 200 000 euro wyrażonej w złotych, to Bank posiadał w 2017 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy,
  • w 2017 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1 200 000 euro wyrażonej w złotych, to Bank posiadał w 2018 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

W konsekwencji, w roku podatkowym 2017 i 2018 przysługiwało Wnioskodawcy prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Banku dotyczące możliwości zastosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych za 2017 r. i 2018 r., należy uznać za prawidłowe.

Ad. pytanie 4.

Odnosząc się do kwestii ustalenia, czy Bank może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego do opodatkowania uzyskanych w 2019 roku dochodów, najpierw należy ustalić, czy Bank zalicza się do podmiotów, do których znajduje zastosowanie ww. przepis.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Skoro w 2018 r. wartość przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1 200 000 euro wyrażonej w złotych, to Bank również w 2019 r. można uznać za „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Przechodząc do możliwości zastosowania przez Bank preferencyjnej stawki podatku 9% za 2019 r., wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1 200 000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnie w roku podatkowym, określone zgodnie z art. 12 updop, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że limit przychodów 1 200 000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop (w którym uwzględnia się wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym), nie jest równoznaczny z limitem 1 200 000 euro przychodów ze sprzedaży określanym dla małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop (do którego należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży).

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z przedstawionego w uzupełnieniu wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w 2019 r. wartość wszystkich przychodów Wnioskodawcy nie przekroczyła równowartości 1 200 000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w tym roku podatkowym Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Banku w zakresie pytania nr 4 uznaje się za prawidłowe.

Ad. pytanie nr 5.

Ustosunkowując się natomiast do możliwości zastosowania przez Bank obniżonej stawki 9 % w 2020 r. należy wskazać, że analogicznie jak w 2019 r. warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej jest posiadanie przez Wnioskodawcę statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatki dochodowym od osób prawnych.

Jeżeli zatem w 2019 r. wartość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 2 000 000 euro wyrażonej w złotych, to oznacza, że Bank posiada w 2020 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ww. ustawy.

Organ ponownie jednak zauważa, że stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro. Po przekroczeniu tego limitu Bank straci zatem prawo do stosowania obniżonej stawki podatku.

Do ustalenia, czy limit przychodów 1 200 000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, nie został przekroczony, Bank analogicznie jak w 2019 r. zobowiązany jest brać pod uwagę wszystkie przychody, które osiągnął w roku podatkowym, w tym również dyskonto bonów pieniężnych oraz przychody z rozwiązywania rezerw i aktualizacji wartości . Jeżeli zatem przychody Wnioskodawcy (inne niż z zysków kapitałowych) uzyskane w 2020 r. nie przekroczyły jak wskazano w uzupełnieniu wniosku równowartości 1 200 000 euro, to mogą w całości podlegać opodatkowaniu 9% stawką podatkową.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z uzupełnienia wniosku, wartość przychodów Wnioskodawcy w 2020 r. nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w roku tym, Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie z ww. zastrzeżeniem należy zatem uznać za prawidłowe.

Ad. pytanie nr 6.

Odnosząc się natomiast do kwestii, czy Bank powinien dokonać korekty podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych wg stawki 15% jak również korekty podatku dochodowego za 2019 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych wg stawki 9%, wskazać należy, że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Mając na uwadze powyższe, skoro w roku podatkowym:

  • 2017 i 2018 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop, to Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2017 r. i 2018 r. obliczając podatek według stawki 15%,
  • 2019 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do opłacenia podatku dochodowego od osób prawnych według 9% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2019 r. obliczając podatek według stawki 9%.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  • czy Bank powinien brać pod uwagę wartość nominalną bonów pieniężnych i obligacji z uwzględnieniem dyskonta oraz transakcje ich zakupu - sprzedaży/wykupu przez emitenta dokonywane w trakcie roku obrotowego przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika,
  • czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2016 i 2017 Bank posiadał w 2017 r. i 2018 r. status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15%,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiadał w 2019 r. status małego podatnika i mógł zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiadał w 2020r. status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych,
  • czy Bank powinien dokonać korekty podatku dochodowego za lata 2017-2019 oraz zastosować 15% stawkę podatku do rozliczenia za rok 2017 i 2018 oraz 9% za rok 2019

-jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj