Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.856.2020.1.MG
z 10 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.), pismem z dnia 28 grudnia 2020 r. (data wpływu 28 grudnia 2020 r.), pismem z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 11 stycznia 2021 r.), pismem z dnia 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 27 stycznia 2021 r.) oraz pismem z dnia 1 lutego 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania z prowadzonej działalności usługowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania z prowadzonej działalności usługowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca składa ponowny wniosek w związku z interpretacją indywidualną z dnia 16 grudnia 2020 r. o sygnaturze xxx UNP:yyy. Wnioskodawcę interesuje stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2021 r. Podatnik od dnia 2 maja 2018 r. prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG pod numerem PKD 62.02.Z (Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki). Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej podatnik prowadzi ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dochody opodatkowuje podatkiem liniowym w wysokości 19%. Podatnik zamierza zmienić formę opodatkowania od 1 stycznia 2021 r. i złożyć Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze nowej formy opodatkowania do 20 stycznia 2021 r. Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na rzecz kontrahenta w Polsce. W dniu 22 września 2020 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z X sp. z o.o. z siedzibą w K. Umowa została zawarta na okres od 1 października 2020 r. na czas nieokreślony.

Przedmiotem ww. umowy jest świadczenie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - zgodnie z PKWiU 62.01.12.0. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca zajmuje się przygotowywaniem prezentacji, koncepcji oraz ofert dotyczących rozwiązań technologii informatycznych. Głównym jego zadaniem jest projektowanie szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych na zlecenie kontrahenta. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem sieci, systemów, infrastruktury informatycznej pod kątem bezpieczeństwa swoim zakresem obejmują takie czynności jak: - Weryfikacja aktualnego stanu na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta - Przedstawienie raportu uwzględniającego bieżący stan - Projektowanie infrastruktury informatycznej z uwzględnieniem najlepszych praktyk, rekomendacji, standardów, wymagań kontrahenta - Przedstawienie koncepcji zaproponowanej architektury kontrahentowi - Przygotowanie projektu uwzględniającego wymagania kontrahenta - Przedstawienie oferty uwzględniającej wdrożenie projektu - Sporządzanie dokumentacji zarządzanych projektów - Udział w spotkaniach projektowych - Nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji z kontrahentami - Bieżące raportowanie w zakresie wykonanych zadań - Szkolenie kontrahentów.


Poniżej opisano przykład.


Wnioskodawca otrzymuje zlecenie wykonania prac od Zleceniodawcy. Następnie ten umawia się z klientem na pierwsze spotkanie w trakcie którego przedstawiane są wymagania i oczekiwania osób odpowiedzialnych za część biznesową organizacji. Definiowane są wymagania, które są ważne z punktu widzenia sprzedaży, obsługi, realizacji funkcji biznesowych. Klient opisuje aktualną sytuację oraz co według niego powinno się zmienić, aby usprawnić działanie firmy. Następnie Wnioskodawca umawia się na spotkania z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne elementy infrastruktury informatycznej. Na spotkaniach omawiane są takie aspekty jak: standardy komputerów użytkowników (system operacyjny, system antywirusowy, uprawnienie, zainstalowane aplikacje itp.), sposób podłączenia użytkowników do systemów poprzez sieć bezprzewodową i kablową, dostęp zdalny, uprawnienia do aplikacji biznesowych dla pracowników i osób z poza organizacji (np. poczta e-mail, serwer plików, system księgowy, kadrowy, sprzedażowy, platforma komunikacyjna, system obsługi zgłoszeń, helpdesk itp.), zasada działania aplikacji biznesowych, zastosowane mechanizmy zabezpieczające przed nieupoważnionym dostępem do zasobów biznesowych, zabezpieczenie organizacji przed atakami mającymi na celu wykradzenie danych poufnych, omówienie infrastruktury informatycznej oraz zastosowanych urządzeń (np. punkty dostępu bezprzewodowego, przełączniki sieciowe, routery, firewalle, serwery, telefony IP, terminale wideo, drukarki), systemy monitorujące poprawność działania aplikacji, urządzeń, określenie osób odpowiedzianych za poszczególne rozwiązania biznesowe, umowy podpisane z dostawcami sieci Internet, umowy z firmami odpowiedzialnymi za utrzymanie systemów biznesowych, kontrakty serwisowe zapewniające wymianę urządzeń w przypadku ich uszkodzenia, procedury w przypadku wystąpienia awarii urządzenia lub systemu. Po zebraniu danych Wnioskodawca przystępuje do ich przeanalizowania i na bazie dobrych praktyk, zaleceń wiodących producentów oraz doświadczenia proponuje rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo organizacji, zabezpieczą przed złośliwymi atakami z zewnątrz, zapewnią ciągłość działania systemów biznesowych. Koncepcja jest przedstawiana klientowi, która po uwzględnieniu uwag klienta posłuży do stworzenia projektu. Projekt obejmuje wspólnie wypracowaną koncepcję zawierającą szczegóły proponowanego rozwiązania, np. zasady bezpiecznego dostępu do zasobów biznesowych podczas pracy zdalnej, które określają, że aby użytkownik mógł pracować zdalnie musi posiadać system operacyjny (…), system antywirusowy (…), zaszyfrowany dysk, dedykowaną aplikację do połączeń zdalnych, nazwę użytkownika, hasło, certyfikat, aplikację na telefonie generującą dodatkowy kod zabezpieczający, który będzie podawany jako dodatkowe zabezpieczenie przy zestawieniu połączenia zdalnego. Wraz z projektem przedstawiany jest kosztorys uwzględniający orientacyjne ceny zastosowanych urządzeń, czy usług wdrożenia.


Podatnik nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami w wyżej wymienionym zakresie. Wnioskodawca będzie świadczył ww. usługi również po zmianie opodatkowania. W celu sprecyzowania zakresu świadczonych usług podatnik informuje, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług:

  • związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) – związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)
  • objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2) -związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)
  • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)
  • związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).


Podatnik samodzielnie dokonał kwalifikacji statystycznej usługi w oparciu o swoją wiedzę i znajomość stanu faktycznego. Podatnik jednocześnie informuje, iż w dniu 30 września 2020 r. zwrócił się do GUS z wnioskiem o nadanie PKWiU i w dalszym ciągu czeka na odpowiedź.


Pismem z dnia 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 27 stycznia 2021 r.) Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że otrzymał odpowiedź od GUS w sprawie nadania PKWiU. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.

Pismem z dnia 1 lutego 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.) Wnioskodawca doprecyzował wniosek poprzez wskazanie, że zarówno w opisie zdarzenia przyszłego jak i w sformułowanym pytaniu należy odnieść się do PKWiU 62.01.1, a nie 62.01.12.0. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)


Czy zakres świadczonych przez podatnika usług sklasyfikowanych jako PKWiU 62.01.1 opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% od 1 stycznia 2021 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. Zdaniem Wnioskodawcy, zakres świadczonych przez niego usług uprawnia go do zmiany formy opodatkowania przychodów z tytułu tychże usług na formę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%. Wnioskodawca w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a USTAWY z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, stoi na stanowisku, że jest uprawniony do opodatkowania swoich przychodów ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.


W świetle wskazanego przepisu Wnioskodawca ocenia, że osiąga przychody z działalności usługowej. Dodatkowo wskazując art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h USTAWY z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, podatnik jest zdania, że nie ma przesłanek negatywnych odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. W świetle wskazanego przepisu Wnioskodawca ocenia, że nie osiąga przychodów z działalności:

  • związanej z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0)
  • związanej z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)
  • objętej grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2)
  • związanej z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)
  • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)
  • związanej z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).


Na podstawie ww. przepisów prawnych i odniesienie ich do przestawionego zdarzenia przyszłego podatnik jest zdania, że przychody ze świadczenia usług związanych z projektowaniem szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych, mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% od 1 stycznia 2021 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.


Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

    • prowadzenia aptek,
    • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).


W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od dnia 2 maja 2018 r. prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG pod numerem PKD 62.02.Z (Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki). Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na rzecz kontrahenta w Polsce. W dniu 22 września 2020 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług ze spółką z o.o. Umowa została zawarta na okres od 1 października 2020 r. na czas nieokreślony. Przedmiotem ww. umowy jest świadczenie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - zgodnie z PKWiU 62.01.1.


Ponadto we wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług:

  • związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
  • związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
  • objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
  • związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
  • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
  • związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).


Jednocześnie informuje, że zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy zakres świadczonych usług umożliwia zastosowanie ryczałtu podatkowego w wysokości 8,5% od 1 stycznia 2021 r.


Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.1 związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli Wnioskodawca faktycznie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu, tj. 15% od uzyskanych przychodów z tych usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj