Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.924.2020.3.MSU
z 1 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2020 r. (data wpływu), z dnia 25 stycznia 2021 r. (data wpływu 26 stycznia 2021 r.), z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.) oraz z dnia 23 lutego 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w trybie egzekucji komorniczej nieruchomości zabudowanej nr ….. (KW …..) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w trybie egzekucji komorniczej nieruchomości zabudowanej nr … (KW …..).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 11 grudnia 2020 r., 26 stycznia 2021 r., 4 lutego 2021 r. oraz 23 lutego 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz dowody uiszczenia opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Egzekucja z nieruchomości o numerze KW ….., położonej: …., ….., nieruchomość została wyceniona przez biegłego na kwotę (…) zł.

Komornik sądowy uzyskał informację, iż nieruchomość budynkowa nie została oddana do użytku z uwagi na fakt, iż jest nadal w trakcie budowy. Ponadto w przedmiotowej nieruchomości budynkowej prowadzona jest działalność gospodarcza (produkcyjna), część nieruchomości budynkowej podlega umowie najmu. Na dzień 08-12-2020 organ egzekucyjny stwierdził, że produkcja nie jest prowadzona, a najemcy opuścili budynek. Komornik ponadto wskazuje, że zgodnie z uzyskaną informacją dłużnik nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Zdarzenie przyszłe to licytacja przedmiotowej nieruchomości w trybie egzekucji sądowej - dostarczenie towaru.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 stycznia 2021 r., na następujące pytania Organu:

  1. Czy nieruchomość, objęta księgą wieczystą nr KW ….. stanowi jedną czy kilka geodezyjnie wyodrębnionych działek?
  2. Należy wskazać numer/numery ewidencyjne działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji.
    Z okoliczności sprawy wynika, iż nieruchomość, objęta księgą wieczystą nr KW …… jest zabudowana, wobec tego, jeżeli przedmiotowa nieruchomość składa się z kilku geodezyjnie wyodrębnionych działek, wówczas należy wskazać:
  1. Czy wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji są zabudowane?

Jeśli przedmiotem ww. dostawy będą działki niezbudowane, to należy wskazać:

  1. Czy na dzień sprzedaży w trybie licytacji działki będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie będzie przeznaczenie działek będących przedmiotem transakcji według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać, czy dla niezabudowanych działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji zostały lub przed sprzedażą zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy bądź też decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293 z późn. zm.)? Jeżeli tak, to dla których działek?
  3. Czy nabycie przez dłużnika niezabudowanych działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?
  4. Czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
  5. Czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu niezabudowanych działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji?
  6. W jaki sposób, do jakich celów, dłużnik wykorzystywał ww. działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji od dnia nabycia do dnia sprzedaży?
  7. Czy niezabudowane działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, dłużnik wykorzystywał do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.)?
  8. Czy z tytułu prowadzenia tej działalności dłużnik był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  9. Czy niezabudowane działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, wykorzystywane były przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  10. Czy ww. niezabudowane działki były udostępniane osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy poszczególne działki lub ich części zostały oddane w najem/dzierżawę/użyczenie oraz czy udostępnianie to miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?

    Odpowiedzi na ww. pytania 4-13 należy udzielić osobno w odniesieniu do każdej geodezyjnie wyodrębnionej niezabudowanej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji.

    Jeśli ww. nieruchomość, objęta księgą wieczystą nr KW ……stanowi jedną lub kilka zabudowanych działek, to należy wskazać:
  1. Jakie naniesienia budowlane znajdują się na każdej z działek, będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji?
  2. Czy naniesienia budowlane znajdujące się na każdej z działek, będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, są budynkiem/budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020., poz. 1333)?
  3. Czy na ww. działkach znajdują budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane? Jeśli tak, należy wskazać jakie?
  4. Czy na ww. działkach, znajdują się urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane?
  5. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie każdego budynku/budowli, położonych na działkach będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
  6. Z uwagi na informację wskazaną we wniosku, iż „nieruchomość budynkowa nie została oddana do użytku, z uwagi na fakt, iż jest nadal w trakcie budowy”, wskazać należy, czy na moment sprzedaży budynek będzie wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz czy będzie posiadał fundamenty i dach?
  7. Skoro – jak wskazano w opisie sprawy – „nieruchomość budynkowa nie została oddana do użytku”, na jakiej podstawie w przedmiotowej nieruchomości budynkowej prowadzona jest działalność gospodarcza (produkcyjna)?
  8. Czy każdy budynek/budowle są trwale związane z gruntem?
  9. Czy każdy budynek, budowle, urządzenia budowalne zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
  10. Czy z tytułu nabycia każdego budynku/budowli/urządzeń budowlanych dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  11. Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania każdego budynku/budowli/urządzeń budowlanych dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  12. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie położonych na działce będącej przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, każdego budynku/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
  13. Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części każdego budynku/budowli, to należy wskazać, w jakiej w części?
  14. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na ww. pytanie, należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części?
  15. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem każdego budynku/budowli lub ich części a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  16. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania każdego budynku/budowli? Należy wskazać dokładną datę.
  17. W jaki sposób dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje każdy budynek/budowle? W szczególności należy wskazać:
    • czy każdy budynek/budowla wykorzystywane były/są w działalności gospodarczej dłużnika i w jakim okresie?
    • do jakich czynności były/są wykorzystywane przez dłużnika każdy budynek/budowle, tj. czy do:
      • czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
      • czynności zwolnionych od podatku VAT,
      • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
    • czy każdy budynek/budowla były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy każdy budynek/budowla lub ich części zostały oddane w najem (należy wskazać dzień, miesiąc i rok).
  18. Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynku/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 31):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy nakłady, ponoszone przez dłużnika na ulepszenie budynku/budowli stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    3. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynku/budowli będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    4. kiedy budynek/budowle po dokonaniu ulepszeń, zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
    5. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonego budynku/budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budynku/budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
    6. w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonego budynku/budowli po oddaniu go do użytkowania?
    7. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonego budynku/budowli, a jego dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    8. w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał ulepszony budynek/budowle po oddaniu go do użytkowania?
    9. czy ulepszony budynek/budowle były/są udostępniane osobom trzecim na podstawie najmu, dzierżawy, itp.? Czy była/jest to czynność odpłatna czy nieodpłatna?
    Odpowiedzi na ww. pytania 14-31 należy udzielić osobno w odniesieniu do każdego budynku/budowli/urządzenia budowlanego znajdujących się na działkach, będących przedmiotem dostawy.

  1. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
    • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    • czy działania te zostały udokumentowane?
    • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?


Wnioskodawca wskazał, iż zdarzenie przyszłe obejmuje sprzedaż egzekucyjną działki zabudowanej.

Ad. 14

Zgodnie z załączonym wypisem z kartoteki budynków.

Ad. 15

Tak.

Ad. 16

Zgodnie z załączonym operatem biegłego.

Ad. 17

Zgodnie z załączonym operatem biegłego.

Ad. 18

Zgodnie z załączonym wypisem z kartoteki budynków.

Ad. 19

Jeden z budynków nie został oddany do użytku, pozostała część jest użytkowana przez dłużnika.

Ad. 20

Jeden z budynków nie został oddany do użytku, pozostała część jest użytkowana przez dłużnika.

Ad. 21

Tak.

Ad. 22

Zostały nabyte przez dłużnika - data zgodnie z załączoną KW.

Ad. 23

Brak informacji.

Ad. 24

Brak informacji.

Ad. 25

Zostało zasiedlone, organ egzekucyjny nie zna dokładnej daty.

Ad. 26

Brak informacji.

Ad. 27

Brak informacji.

Ad. 28

Z informacji posiadanych przez Komornika upłynęły 2 lata od pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy.

Ad. 29

Brak informacji.

Ad. 30

Z informacji posiadanych przez Komornika, budynki wykorzystywane są przez dłużnika do działalności gospodarczej. Nieruchomość była wynajmowana, jednakże z uwagi na brak współpracy po stronie dłużnej brak jest możliwości dokładnego określenia przedmiotu najmu/dzierżawy. W chwili obecnej działalność produkcyjna w budynkach została wstrzymana. W załączeniu umowy najmu.

Ad. 31

Brak informacji.

Ad. 32

Komornik wielokrotnie próbował uzyskać informację od dłużnika w zakresie ww. pytań, jednakże dłużnik celowo nie udziela odpowiedzi na zadane przez organ egzekucyjny pytania, tym samym budząc wątpliwości, co do należnego podatku od towarów i usług.

Następnie pismem z dnia 29 stycznia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem dostawy w zdarzeniu przyszłym będzie nieruchomość położona w …. przy ul. …., dla której prowadzona jest księga wieczysta o nr KW …...

Dłużnik, zgodnie z zapisami KW nabył przedmiotową nieruchomość w roku 1994, wstępnie jako prawo wieczystego użytkowania, a na mocy decyzji z roku 2005 ww. prawo zostało przekształcone w prawo własności.

Przedmiotowa nieruchomość to działka gruntu …. obręb ….. o powierzchni 1.2283 ha, zabudowana kompleksem budynków przemysłowo-biurowych.

Na nieruchomości zawarto umowy dzierżawy oraz umowy najmu z trzy- oraz jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia, co oznacza, że nie wpływają one na wartość rynkową nieruchomości. Podczas oględzin, właściciel poinformował o prawdopodobieństwie wystąpienia umów dzierżawy po 2013 roku (nie był pewny), ale nie udostępnił tych umów, mimo obietnicy przekazania ich wyceniającej. Kilkukrotne kontakty telefoniczne nie przyniosły efektu w postaci przekazania umów najmu.

Działka nr …:

Działka nr ….. ma powierzchnię 1,2283 ha. Posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej - ul. …. Ma nieregularny kształt, na bazie prostokąta. Jest ogrodzona i utwardzona. W centralnej części działki oraz w południowej granicy usytuowane jest dziewięć budynków.

OPIS BUDYNKÓW PRZEMYSŁOWYCH

Budynek administracyjno-biurowy z zapleczem 1-2:

Budynek trzykondygnacyjny, podpiwniczony.

Rok budowy: koniec lat 90-tych XX wieku

Opis ogólny:

Powierzchnia użytkowa 1: 2248,90 m2

Powierzchnia użytkowa 2: 1032,20 m2

Program użytkowy 1:

Piwnica - magazyny, pom. techniczne.

Parter - dwa przedsionki, hol wejścia głównego, portiernia, dział sprzedaży, w.c., klatki schodowe, komunikacja, w.c. m., w.c. d., wyłącznik prądu, magazyn, narzędziownia, hala warsztatowa.

I piętro - pom. socjalne, zespół pomieszczeń gościnnych z pomieszczeniami mieszkalnymi.

II piętro - pom. administracyjno-biurowe z częścią socjalną.

Program użytkowy 2:

Piwnica - magazyny, komunikacja, 2 dźwigi,

Parter - warsztat elektryczny, hala produkcyjna, węzeł cieplny, pom. gospodarcze, dźwig towarowy, przedsionek, komunikacja.

I piętro - magazyn, pom. produkcyjne, dźwig towarowy, komunikacja.

II piętro - pom. produkcyjne, magazyn, modelarnia, komunikacja, schowek, dźwig.

Stolarka okienna parteru stalowa.

Tynki cementowo - wapienne.

Instalacje: elektryczna, wodociągowa, kanalizacja miejska, c.o. - miejskie i lokalne, wentylacji mechanicznej i grawitacyjnej, odgromowa.

W piwnicy i części produkcyjnej posadzki betonowe, tynki cementowo-wapienne.

I piętro:

W pom. socjalnych i w.c. położono glazurę i terakotę w podstawowym standardzie. W szatniach posadzki wyłożone płytkami ceramicznymi, na ścianach tynki cementowo - wapienne.

II piętro:

W pom. zarządu na posadzkach położono parkiet, na ścianach tynki cementowo - wapienne, powłoki malarskie. Sufity wyłożono płyty styropianowe. Posadzki komunikacji oraz pomieszczeń biurowych wyłożono terakotą. W części pomieszczeń posadzki wyłożone wykładziną pcv, w części gresem polerowanym, na ścianach panele ścienne.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 30%, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynek hali produkcyjnej 3:

Budynek jednokondygnacyjny.

Rok budowy: koniec lat 90 XX wieku

Opis ogólny:

Powierzchnia użytkowa: 3212,60 m2

Ściany z elementów prefabrykowanych.

Dach kryty papą.

Tynki cementowo - wapienne.

Wrota stalowe.

Posadzki betonowe.

Instalacje: elektryczna, wodociągowa, kanalizacja miejska, c.o., odgromowa, telefoniczna, wentylacji, sprężonego powietrza, pary technologicznej oraz wody obiegowej.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 30%, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ogra niczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynek usługowo-handlowy 4:

Budynek trzykondygnacyjny, niepodpiwniczony, wykonany w technologii tradycyjnej.

Opis ogólny:

Rok budowy: koniec lat 90-tych XX wieku

Powierzchnia użytkowa 381 nr

Fundamenty betonowe.

Ściany murowane z pustaków „alfa”.

Stropy żelbetowe, gęstożebrowe.

Dach kryty blachą trapezową.

Tynki cementowo - wapienne.

Schody stalowe.

Instalacje: elektryczna, wodociągowa, kanalizacja miejska, c.o. - elektryczne, odgromowa, telefoniczna.

Posadzki komunikacji wyłożone terakotą.

W w.c. położono glazurę i terakotę.

Drzwi wewnętrzne płycinowe.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 20%, co oznacza dobry stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynek gospodarczo - magazynowy 5:

Budynek jednokondygnacyjny, podpiwniczony, wykonany w technologii tradycyjnej.

Opis ogólny:

Rok budowy: koniec lat 90-tych XX wieku

Powierzchnia użytkowa: 648,10 m2

Fundamenty żelbetowe.

Ściany murowane z pustaków „…”.

Strop - płyta żelbetowa.

Dach kryty papą.

Okna stalowe.

Tynki cementowo - wapienne.

Posadzka betonowa.

Instalacje: elektryczna, wodociągowa, kanalizacja miejska, c.o., odgromowa.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 20%, co oznacza dobry stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynek zaplecza technicznego 6:

Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, wykonany w technologii tradycyjnej.

Opis ogólny:

Rok budowy: koniec lat 90-tych XX wieku

Powierzchnia użytkowa: 159,60 m2

Ściany warstwowe z pustaków alfa.

Strop żelbetowy, gęstożebrowy.

Dach kryty papą.

Posadzka betonowa.

Instalacje: elektryczna, c.o. - miejskie, wod.-kan., odgromowa, pary technologicznej, wody technologicznej, sprężonego powietrza.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 20%, co oznacza dobry stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynek zaplecza technicznego 6A:

Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, wykonany w technologii tradycyjnej.

Opis ogólny:

Rok budowy: koniec lat 90-tych XX wieku

Powierzchnia użytkowa: 129,90 m2

Ściany warstwowe z pustaków alfa.

Strop żelbetowy, gęstożebrowy.

Dach kryty papą.

Instalacje: elektryczna, c.o. - miejskie, wod.-kan., odgromowa, pary technologicznej, wody technologicznej, sprężonego powietrza.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 20%, co oznacza dobry stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Wiata 7:

Obiekt jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony.

Opis ogólny:

Rok budowy:

Powierzchnia użytkowa: 131 m2

Konstrukcja ze słupów stalowych.

Dach kryty blachą trapezową.

Instalacje: elektryczna, c.o., technologiczna.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 30%, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynek stacji transformatorowej 8:

Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, wykonany w technologii tradycyjnej.

Opis ogólny:

Rok budowy: koniec lat 90-tych XX wieku

Powierzchnia użytkowa: 108,60 m2

Ławy fundamentowe żelbetowe.

Ściany murowane z cegły ceramicznej.

Stropodach z płyt korytkowych.

Dach kryty papą na lepiku.

Instalacje: elektryczna, kanalizacji deszczowej, odgromowa.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 30%, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynek nr 9 magazynu wyrobów gotowych:

Budynek sześciokondygnacyjny.

Opis ogólny:

Powierzchnia użytkowa: 3621,2 m2

Budynek znajduje się w trakcie budowy i przerwano prace budowlane na ponad 3 lata (wg oświadczenia właściciela nieruchomości). Konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na wznowienie prac.

Na podstawie oględzin ustalono, iż w budynku należy wykonać następujące prace budowlane:

  1. Wymiana stolarki okiennej, ponieważ stara nie spełnia norm przenikalności cieplnej.
  2. Montaż stolarki i ślusarki drzwiowej.
  3. Montaż instalacji c.o. - grzejniki nie spełniają aktualnych norm.
  4. Wykonanie Izolacji termicznej ścian.
  5. Wykonanie tynku zewnętrznego.

Ściany z pustaków.

Stropy monolityczne.

Stolarka okienna i drzwiowa stalowa.

Tynki cementowo - wapienne.

Instalacje: elektryczna, wentylacji mechanicznej.

W budynku zamontowano dźwig osobowo - towarowy.

Na podstawie oceny wizualnej, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 30%, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

Budynki na nieruchomości ogrzewane z lokalnej kotłowni. Piec c.o stanowi własność najemcy.

Ponadto w trakcie czynności terenowych ustalono, że wszystkie budynki (w tym budynek magazynu wyrobów gotowych), zostały zasiedlone przez dłużnika w terminie dłuższym niż 2 lata. Dokładna data nie jest znana, ale z uwagi na długość postępowania egzekucyjnego organ egzekucyjny może stwierdzić, iż zasiedlenie trwa dłużej niż dwa lata i wszystkie budynki zostały zasiedlone.

Komornikowi Sądowemu nie są znane okoliczności na wypadek czy z tytułu nabycia/wybudowania budynków był obniżany należny podatek VAT. Wg. oświadczenia dłużnika, wspomniany podatek był obniżany i korzystał przy rozbudowie nieruchomości z obniżenia należnego podatku VAT. Ponadto, dłużnik nie jest w stanie określić czy i kiedy dokonał nakładów przewyższających 30% wartości początkowej.

W uzupełnieniu z dnia 23 lutego 2021 r., na następujące pytania Organu:

  1. Czy zakresem pytania objęta jest dostawa budynków czy również dostawa dźwigów towarowo-osobowych?
  2. Czy ww. dźwigi towarowo-osobowe stanowią element składowy budynków, czy stanowią odrębne od budynków ruchomości?
  3. Czy ww. dźwigi towarowo-osobowe są urządzeniami budowalnymi, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020., poz. 1333 z późn. zm.)?
  4. Czy dostawa ww. dźwigów towarowo-osobowych będzie stanowiła odrębną od dostawy budynków transakcję udokumentowana fakturą?
  5. Jeżeli przedmiotem sprzedaży będą także odrębne od budynków ruchomości w postaci dźwigów towarowo-osobowych, to należy wskazać czy ww. ruchomości stanowią odrębny od budynków środek trwały?
  6. Czy ruchomości zostały nabyte, czy wytworzone przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wytworzenia.
  7. Czy nabycie ruchomości było udokumentowane fakturą/fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT?
  8. Czy z tytułu nabycia ruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  9. Czy z tytułu wytworzenia przedmiotowych ruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  10. Do jakich czynności były wykorzystywane przez dłużnika przedmiotowe ruchomości, tj. czy do:
    • czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
    • czynności zwolnionych od podatku VAT,
    • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
  11. Czy przedmiotowe ruchomości były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeśli tak, to do jakiej działalności zwolnionej były wykorzystywane? Należy wskazać podstawę prawną zwolnienia.

  12. Czy ww. wiata nr 7 jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane?
  13. Czy ww. ww. wiata nr 7 oraz ogrodzenie i utwardzenie znajdujące się na działce nr ….. są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?
  14. Czy ww. naniesienia, tj. ww. wiata nr 7 oraz ogrodzenie i utwardzenie są trwale związane z gruntem?
  15. Czy ww. obiekty budowlane zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
  16. Czy z tytułu nabycia/wytworzenia ww. obiektów dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  17. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
  18. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na ww. pytanie nr 17, należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. obiektów?
  19. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  20. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. obiektów? Należy wskazać dokładną datę.
  21. W jaki sposób dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje przedmiotowe obiekty? W szczególności należy wskazać:
    • czy wiata wykorzystywana była/jest w działalności gospodarczej dłużnika i w jakim okresie?
    • do jakich czynności była/jest wykorzystywana przez dłużnika ww. wiata, tj. czy do:
      • czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
      • czynności zwolnionych od podatku VAT,
      • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
  22. Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie ww. wiaty nr 7 w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej wiaty? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 22):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy nakłady, ponoszone przez dłużnika na ulepszenie ww. wiaty stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    3. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie przedmiotowej wiaty, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    4. kiedy ww. wiata po dokonaniu ulepszeń, została oddana do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
    5. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonej wiaty miało miejsce pierwsze zasiedlenie? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
    6. w ramach jakich czynności nastąpiło/nastąpi pierwsze zasiedlenie ulepszonej wiaty po oddaniu jej do użytkowania?
    7. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonej wiaty, a jej dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    8. w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje ulepszoną wiatę po oddaniu jej do użytkowania?

Ponadto w sytuacji, gdy okaże się, że dźwigi towarowo-osobowe nie stanowią części składowych budynku administracyjno-biurowyego z zapleczem 1-2 oraz budynku nr 9 będących przedmiotem sprzedaży oraz nie stanowią odrębnych od budynków ruchomości, a są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, to odpowiedzi na ww. pytania nr 14-22 należy udzielić również w odniesieniu do dźwigów towarowo-osobowych.

Nadto z uwagi na wskazaną w uzupełnieniu wniosku okoliczność, iż „Piec c.o. stanowi własność najemcy” należy wskazać:

  1. czy między dłużnikiem, a najemcą ww. obiektu doszło/dojdzie od rozliczenia nakładów związanych z przedmiotowym piecem? Jeśli tak, to należy wskazać:
    • w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy po sprzedaży?
    • czy w stosunku do rozliczonych nakładów dłużnikowi przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

  2. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
    • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    • czy działania te zostały udokumentowane?
    • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Wnioskodawca wskazał, iż zapytanie obejmuje dostawę jedynie nieruchomości położonej w …. przy ul. ….., dla której prowadzona jest księga wieczysta o nr KW ….., a wskazane wcześniej ruchomości w postaci dźwigów towarowo-osobowych, wiaty, ogrodzenia są jej częściami składowymi.

Komornik sądowy nie posiada wiedzy specjalistycznej dotyczącej prawa budowlanego, tym samym nie jest w stanie w sposób jednoznaczny odpowiedzieć na pytania z zakresu wspomnianej wiaty i ogrodzenia.

Organ egzekucyjny nie posiada również informacji czy wiata, jak i ogrodzenia zostały nabyte czy wybudowane przez dłużnika.

Brak jest również wiedzy, kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. obiektów, jak i sposobu ich wykorzystywania przez dłużnika.

Komornik nie posiada wiedzy na temat ponoszonych przez dłużnika nakładów na ulepszenie ww. wiaty.

W zakresie pieca C.O. brak jest wiedzy czy doszło (dojdzie) do rozliczenia nakładów między najemcą, a dłużnikiem.

Brak przedmiotowych informacji jest wynikiem braku współpracy dłużnika i braku możliwości pozyskania informacji, co jest udokumentowane w aktach egzekucyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy dostarczony towar, tj. nieruchomość o numerze KW ….położona: ….., w drodze licytacji sądowej jest objęty podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 stycznia 2021 r.), z uwagi na datę pierwszego zasiedlenia (okres dłuższy niż dwa lata) i brak wykazania przez dłużnika, iż dokonał nakładów (ulepszenia nieruchomości) przekraczających 30%, w terminie krótszym niż dwa lata od zasiedlenia do dostawy nieruchomości, w myśl art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

W załączeniu wypis z kartoteki budynków oraz mapka wskazująca położenie nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą” - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepis art. 30 § 1 ww. ustawy stanowi, że płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy podkreślić, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie regulują pojęcia „części składowych”. Zatem w tym celu należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.).

Na podstawie art. 45 ustawy Kodeks cywilny, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Stosownie do art. 46 § 1 Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z kolei w myśl art. 48 Kodeksu, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Zgodnie z brzmieniem art. 47 § 1 Kodeksu – część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Natomiast z art. 47 § 2 Kodeksu wynika, że częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przytoczony wyżej przepis art. 48 Kodeksu cywilnego łączy się z art. 191 ustawy Kodeks cywilny, wyrażającym zasadę superficies solo cedit, zgodnie z którą własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi egzekucję z nieruchomości o numerze KW ….., położonej: ……, nieruchomość została wyceniona przez biegłego na kwotę (…) zł. Dłużnik, zgodnie z zapisami KW nabył przedmiotową nieruchomość w roku 1994, wstępnie jako prawo wieczystego użytkowania, a na mocy decyzji z roku 2005 ww. prawo zostało przekształcone w prawo własności. Przedmiotowa nieruchomość to działka gruntu …. obręb ….. o powierzchni 1.2283 ha, zabudowana kompleksem budynków przemysłowo-biurowych. W centralnej części działki oraz w południowej granicy usytuowane jest dziewięć budynków. Budynek nr 9 magazynu wyrobów gotowych, znajduje się w trakcie budowy i przerwano prace budowlane na ponad 3 lata (wg oświadczenia właściciela nieruchomości). Konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na wznowienie prac. Przedmiotowa nieruchomość budynkowa była wykorzystywana przez dłużnika do działalności gospodarczej (działalność produkcyjna). Część nieruchomości była wynajmowana. Wnioskodawca wskazał, iż w trakcie czynności terenowych ustalono, że wszystkie budynki (w tym budynek magazynu wyrobów gotowych), zostały zasiedlone przez dłużnika w terminie dłuższym niż 2 lata. Dokładna data nie jest znana, ale z uwagi na długość postępowania egzekucyjnego organ egzekucyjny może stwierdzić, iż zasiedlenie trwa dłużej niż dwa lata i wszystkie budynki zostały zasiedlone. Komornikowi Sądowemu nie są znane okoliczności na wypadek czy z tytułu nabycia/wybudowania budynków był obniżany należny podatek VAT. Wg oświadczenia dłużnika wspomniany podatek był obniżany i korzystał przy rozbudowie nieruchomości z obniżenia należnego podatku VAT. Ponadto, dłużnik nie jest w stanie określić, czy i kiedy dokonał nakładów przewyższających 30% wartości początkowej.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że mimo, że dłużnik obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to w odniesieniu do transakcji sprzedaży działki zabudowanej o numerze KW ….., będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zauważyć bowiem należy, że budynki wykorzystywane są przez dłużnika do działalności gospodarczej. Nadto, Nieruchomość była wynajmowana. Tym samym, bez znaczenia pozostaje fakt, iż budynek magazynu wyrobów gotowych nie został oddany do użytku. W konsekwencji, dostawa przez Komornika ww. działki zabudowanej o numerze KW ….. będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a jest bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jednocześnie, wskazać należy, że z dniem 1 września 2019 r. do ustawy o VAT został dodany art. 43 ust. 21, zgodnie z którym jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w postępowaniu egzekucyjnym budynków posadowionych na działce nr …. (KW …..) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy. Ponadto, opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w postępowaniu egzekucyjnym budynków posadowionych na działce nr …. (KW …..), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności – Wnioskodawca, nie posiada wszystkich informacji, o które wzywał organ, a które są niezbędne do dokonania takiej oceny, bowiem Wnioskodawca we wniosku wskazał, że Komornik wielokrotnie próbował uzyskać informację od dłużnika, jednakże dłużnik celowo nie udziela odpowiedzi na zadane przez organ egzekucyjny pytania, tym samym budząc wątpliwości, co do należnego podatku od towarów i usług. Nadto, Wnioskodawca wskazał, że według oświadczenia dłużnika, podatek był obniżany i dłużnik korzystał przy rozbudowie nieruchomości z obniżenia należnego podatku VAT. Ponadto, dłużnik nie jest w stanie określić, czy i kiedy dokonał nakładów przewyższających 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, o ile podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie była przedmiotem oceny.

Tym samym, w analizowanym przypadku, dostawa w drodze licytacji sądowej nieruchomość zabudowanej nr …. (KW …..) będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy. Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany, jako płatnik, do pobrania podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, że ruchomości w postaci dźwigów towarowo-osobowych, wiaty, ogrodzenia, które – jak wskazał Wnioskodawca - są częściami składowymi nieruchomości zabudowanej nr …. (KW ….), zatem nie będą przedmiotem odrębnej dostawy. Tym samym będą stanowić łącznie z nieruchomością zabudowaną nr …. (KW …..) przedmiot opodatkowania.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy wskazać, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj