Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.2.2021.2.JS
z 4 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 2 marca 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie braku obowiązku produkcji kannabidiolu (CBD) w składzie podatkowym oraz w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku produkcji kannabidiolu (CBD) w składzie podatkowym oraz w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 marca 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 26 lutego 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.2.2021.1.JS.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A(Spółka, Wnioskodawca) podjęła stosowne kroki przygotowawcze i w ramach swojej działalności uruchomi niebawem instalację do ekstrakcji materiału roślinnego (konopie włókniste) w celu pozyskiwania kannabidiolu (dalej: CBD).

CBD jest jednym z ponad 80 związków z grupy cząsteczek zwanych kannabinoidami, oraz jednym z ponad 480 związków naturalnie występujących w konopiach. CBD to legalna i najważniejsza substancja aktywna konopi o szerokim spektrum działania. Spośród kilkuset substancji wykrytych w konopiach CBD posiada najsilniejsze właściwości zdrowotne. Stanowi całkowicie bezpieczny składnik konopi, który naśladuje działanie substancji naturalnie występujących w ludzkim organizmie. Leczniczy wpływ olejków konopnych sprawia, że produkty zawierające CBD stają się coraz bardziej uznanymi suplementami diety, farmaceutykami czy kosmetykami. W związku z dużą ilością prowadzonych badań i mnogością zastosowań na rynku pojawiło się wiele produktów zawierających CBD. Do najpopularniejszych należą: olejki CBD, kapsułki, gumy do żucia, pasty, e-liquidy i inne.

Spółka będzie wytwarzać odseparowane CBD w formie płynnej (tj. jako olej). Tak rozumiane CBD będzie sprzedawane przez Spółkę na rzecz podmiotów zewnętrznych, które będą wykorzystywać CBD do różnych celów związanych z prowadzoną przez te podmioty działalnością (do celów spożywczych, kosmetycznych i innych). Spółka nie jest w stanie określić finalnego przeznaczenia CBD w momencie ekstrakcji. Wytwarzane przez Spółkę CBD nie będzie gotowym produktem finalnym (np. olejem samym w sobie przeznaczonym do spożycia), choć Spółka przewiduje możliwość wytwarzania CBD uzupełnianego także o olej z nasion konopi (nadal będzie to jednak produkt 100% naturalny i składający się wyłącznie z materiału roślinnego). W szczególności, wytwarzany przez Spółkę CBD nie będzie sam w sobie roztworem przeznaczonym do wykorzystania w papierosach elektronicznych ani nie stanowi zawierającej glikol lub glicerynę bazy do takiego roztworu. Co więcej, Spółka nie zamierza wytwarzać komponentów do produkcji e-papierosów (abstrahując od braku wiedzy odnośnie późniejszego wykorzystania CBD przez kontrahentów Spółki, z założenia nigdy nie będzie to cel związany z produkcją e-papierosów). CBD nie jest także produktem leczniczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.).

Ekstrakcja – alkohol etylowy. Spółka będzie wykorzystywać jako ekstrahent alkohol etylowy, kod CN 2207 10 (Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej). Proces ekstrakcji CBD polegać będzie na zanurzaniu surowca roślinnego w alkoholu etylowym a następnie przekazaniu surowca do ekstrakcji (w urządzeniu zwanym pralką). W ramach ekstrakcji dochodzić więc będzie do zmieszania alkoholu etylowego z substancjami CBD w celu wyodrębnienia oleju CBD.

Wytworzona w ramach ekstrakcji mieszanina zostanie podzielona na olej z zawartością CBD i alkohol ze śladowymi ilościami CBD (w urządzeniu zwanym wyparką). Alkohol etylowy w procesie produkcji wykorzystywany będzie wyłącznie w celu pozyskania esencji z materiału roślinnego, będzie też stale zawracany do produkcji (w ramach zamkniętego obiegu). Pewna część alkoholu będzie jednak stale zużywana (chodzi głównie o alkohol zawarty w pozostałościach z ekstrakcji, utylizowany wraz z tymi odpadami). Finalny produkt ekstrakcji, czyli olej CBD nie będzie zawierać w swoim składzie alkoholu etylowego w stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu etylowego objętości. Wynika to z faktu, iż obecność alkoholu w produkcie finalnym jest niepożądana i byłby on tam traktowany jako zanieczyszczenie. Spółka będzie wykonywała ww. czynności jako właściciel materiału roślinnego – w celu dalszej odsprzedaży CBD wytworzonego w procesie ekstrakcji, ale także usługowo (na potrzeby podmiotów zewnętrznych na powierzonym przez nich materiale roślinnym).

W chwili składania niniejszego wniosku, Spółka nie jest zarejestrowana jako podatnik akcyzy zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o AKC. Niemniej, Spółka złoży stosowne zgłoszenie rejestracyjne w związku z podjęciem działalności w ww. zakresie. Na potrzeby niniejszego wniosku należy też przyjąć, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym spełnione będą warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5-6b ustawy o AKC.

W świetle wyżej przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka rozważa, czy zgodnie z art. 47 ust.1 ustawy o AKC, Spółka powinna wykonywać czynności w zakresie ekstrakcji materiału roślinnego celem wytworzenia CBD w składzie podatkowym. Dodatkowo, Spółka rozważa także, czy alkohol etylowy jaki zamierza wykorzystywać do ekstrakcji może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – przy założeniu, że Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6b ustawy o AKC.

Pismem z 2 marca 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis o następujące informacje:

W okresie między złożeniem pierwotnego wniosku do Dyrektora KIS a udzieleniem odpowiedzi na wezwanie, Spółka złożyła zgłoszenie rejestracyjne do celów akcyzy zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, tj. ze zm., dalej: ustawa o AKC) i uzyskała status podatnika podatku akcyzowego.

Spółka będzie również nabywać alkohol etylowy od podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium kraju.

Co więcej, Spółka będzie dokumentować nabycie alkoholu zgodnie z przepisami art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o AKC, przy uwzględnieniu okresu przejściowego określonego w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72), czyli z możliwością stosowania dokumentu dostawy do 31 stycznia 2022 r. a po tym terminie z obowiązkowym stosowaniem e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, planowane przez Spółkę wytwarzanie kannabidiolu (CBD) powinno odbywać się w składzie podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o AKC?
  2. Czy Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego w ramach zużywania alkoholu etylowego do celów produkcyjnych na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – przy założeniu, że Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o AKC?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.Zdaniem Spółki, w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, planowane przez Spółkę wytwarzanie kannabidiolu (CBD) nie musi odbywać się w składzie podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o AKC. CBD nie stanowi bowiem wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC.

Uzasadnienie stanowiska Spółki – pytanie 1:

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o AKC, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC, produkcja wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym odbywa się zaś w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy.

Podstawowym kryterium przesądzającym o konieczności stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy do produkcji danego wyrobu, a w konsekwencji także o obowiązku dokonywania tej czynności w ramach składu podatkowego jest więc to, czy dany wyrób stanowi wyrób akcyzowy (określony w załączniku nr 2 do ustawy o AKC lub inny, objęty stawką akcyzy inną niż zerowa). W kontekście CBD, którego produkcję zamierza rozpocząć Spółka istotne jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na fakt, iż od 1 lutego 2018 r. płyny do papierosów elektronicznych, bez względu na zawartość w nich nikotyny, stały się wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu akcyzą (jakkolwiek w okresie do 30 czerwca 2020 r. płyny do papierosów elektronicznych były opodatkowane zerową stawką akcyzy). Art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o AKC przesądza wprost, że płyny do papierosów elektronicznych są jednym z rodzajów wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy o AKC, przez papierosy elektroniczne uważa się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Z kolei art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o AKC stanowi, że płynem do papierosów elektronicznych jest roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baza do tego roztworu zawierająca glikol lub glicerynę (jest to wyrób akcyzowy wymieniony w załączniku 1 do ustawy o AKC, bez względu na klasyfikację CN). Aby więc ustalić, czy CBD stanowi wyrób akcyzowy należy potwierdzić, czy spełnia on łącznie wszystkie przesłanki wskazane w art. 2 pkt 35 ustawy o AKC, tj. czy stanowi on: roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych albo bazę do takiego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Pojęcie roztworu:

Ustawa o AKC nie określa czym jest roztwór z definicji płynu do e-papierosów, zatem w tym przypadku posiłkować się należy definicją roztworu zawartą w ustawie z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2289, ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, ilekroć w ustawie jest mowa o mieszaninach, rozumie się przez to mieszaniny lub roztwory, o których mowa w art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 1907/2006. W rozumieniu rozporządzenia (WE) Nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE, mieszanina oznacza mieszaninę lub roztwór składający się z dwóch lub większej liczby substancji. Także zgodnie z definicją zamieszczoną w „Słowniku języka polskiego PWN”, roztwór to jednorodna mieszanina co najmniej dwóch substancji chemicznych.

Mieszaniny składają się więc z dwóch lub więcej substancji czystych. W mieszaninie zachowane są właściwości charakterystyczne substancji wchodzących w jej skład. Zwykle rozróżniamy w mieszaninie rozpuszczalnik oraz substancję rozpuszczoną. Zgodnie z art. 3 pkt 1 rozporządzenia (WE) Nr 1907/2006, substancja oznacza pierwiastek chemiczny i jego związki, w takim stanie, w jakim występują w przyrodzie lub zostaną uzyskane za pomocą procesu produkcyjnego, z wszystkimi dodatkami wymaganymi do zachowania ich trwałości oraz wszystkimi zanieczyszczeniami powstałymi w wyniku zastosowanego procesu, wyłączając rozpuszczalniki, które można oddzielić bez wpływu na stabilność i skład substancji.

Uwzględniając fakt, że efektem finalnym procesu ekstrakcji będzie jednorodna substancja w postaci kannabidiolu (CBD) i nie będzie ona zawierać w sobie alkoholu (stanowiącego zanieczyszczenie CBD), trudno zdaniem Spółki mówić w tym przypadku o „roztworze”.

Przeznaczenie CBD:

Abstrahując od braku spełnienia kryterium „roztworu”, warunkiem uznania za płyn do papierosów elektronicznych jest także przeznaczenie wyrobu – do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Zdaniem Spółki, roztwory zarówno z nikotyną jak i beznikotynowe należy traktować jako wyrób przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych na etapie ich bezpośredniego przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas gdy znajdują się one u podmiotu, który wykorzystuje je jako płyn do papierosów elektronicznych. Powyższe oznacza równocześnie, że nie są wyrobami akcyzowymi roztwory w sytuacji, gdy nie są same w sobie przeznaczone do ich wykorzystania w papierosach elektronicznych. Spółka wskazuje, że w momencie ekstrakcji nie jest Spółce znane przeznaczenie wytwarzanego CBD. W szczególności, Spółka nie produkuje bowiem płynu do papierosów elektronicznych (ani na potrzeby producentów tego rodzaju produktów), zaś z uwagi na szerokie spectrum zastosowania CBD (np. w przemyśle spożywczym, jako suplement diety, olejki czy dodatki do piwa) nie można stwierdzić w jaki sposób CBD będzie wykorzystane przez kontrahentów Spółki.

Baza do roztworu:

Tak w przepisach jak i w monografiach naukowych brak wyjaśnienia określenia „baza do roztworu”. Zdaniem Spółki, „baza” to inaczej podstawa wykorzystywana do produkcji roztworu (płynu) przeznaczonego do e-papierosów zawierająca glikol lub glicerynę (w każdej postaci), a także mieszaniny glikolu lub gliceryny i każdej innej substancji. Baza do roztworu zwierająca glikol lub glicerynę nie wyklucza uznania za wyrób akcyzowy także samego glikolu lub gliceryny niezmieszanych z innymi substancjami. Niemniej, zdaniem Spółki dla uznania „bazy” za płyn do papierosów elektronicznych niezbędny jest udział w jej składzie glikolu lub gliceryny. CBD tych substancji zaś nie zawiera (to o tyle logiczne, że CBD sam w sobie nie jest roztworem a substancją jednolitą).

Podsumowanie:

Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki CBD nie spełnia żadnego z ww. warunków definicji „płynu do papierosów elektronicznych” w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o AKC. A skoro dla jej spełnienia przesłanki powinny być spełnione łącznie („roztwór + przeznaczenie” lub „roztwór + baza”), CBD, które w opisywany sposób będzie wytwarzać Spółka, nie stanowi wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o AKC w związku z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o AKC. Zatem, produkcja ww. wyrobu w formie ekstrakcji surowca roślinnego przy wykorzystaniu alkoholu etylowego nie musi odbywać się w składzie podatkowym w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

Podobne stanowisko potwierdza także praktyka podatkowa, przykładowo: w interpretacji indywidualnej z 11 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.197.2020.2.JS Dyrektor KIS uznał, że dla uznania za płyn do papierosów elektronicznych istotną rolę odgrywa przeznaczenie danego wyrobu, które powinno być znane podmiotowi dokonującemu czynności związanych z takim wyrobem; w interpretacji indywidualnej z 11 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.197.2020.2.JS Dyrektor KIS uznał, że odseparowany kannabidiol (CBD) nawet, gdyby był wykorzystywany do produkcji płynu do papierosów elektronicznych nie stanowi sam w sobie wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o AKC, gdyż nie spełnia definicji „roztworu”.

2.Zdaniem Spółki, będzie ona mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego w ramach zużywania alkoholu etylowego do celów produkcyjnych – jeśli tylko Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5-6b ustawy o AKC.

Uzasadnienie stanowiska Spółki – pytanie 2:

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o AKC, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy. Zgodnie zaś z § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2525, dalej: rozporządzenie), zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu. Zdaniem Spółki, wszystkie ww. przesłanki będą w opisywanej sytuacji spełnione.

Użycie napojów alkoholowych:

Zgodnie z definicją napoju alkoholowego zawartą w art. 92 ustawy o AKC, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo. wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Definicja alkoholu etylowego została zawarta przez ustawodawcę w art. 93 ust. 1 ustawy o AKC, zgodnie z którym do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się m.in. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208. nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, w procesie ekstrakcji Spółka zamierza jako ekstrahent wykorzystywać alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 10 tj. alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej. Wykorzystywany przez Spółkę w procesie produkcyjnym czysty alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 stanowi zatem napój alkoholowy w rozumieniu art. 92 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji Spółka spełni pierwszą przesłankę warunkującą zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień tj. używa napój alkoholowy.

Procesy produkcyjne:

Spółka zwraca uwagę, że pojęcie „procesów produkcyjnych” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o AKC, stąd też należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (dostępny pod adresem: https://sjp.pwn.pl/sjp), produkcja to „zorganizowana działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury; też: to, co zostało wytworzone”. Natomiast przez „proces” rozumie się m.in. „przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian” bądź „kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii”. Z przytoczonych definicji słownikowych wynika zatem, że proces produkcji to przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk – zmian fizykochemicznych – pozostających między sobą w związku przyczynowym, który powoduje powstawanie (tworzenie się) towarów, usług bądź innych dóbr. Ponadto, powszechnie przyjmuje się, że „proces produkcji” to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu. Zatem jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu. Tym samym, proces produkcji można określić jako uporządkowany ciąg działań prowadzących do wytworzenia produktu. Spółka wskazuje, że proces ekstrakcji będzie polegał na wyodrębnianiu z materiału roślinnego, takiego jak konopie włókniste, właściwości aromatycznych i innych substancji przy pomocy ekstrahentu.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki w opisanym przypadku do procesu produkcji esencji (wyciągu) należy zaliczyć wszystkie regularnie po sobie następujące czynności i działania zmierzające do jej wytworzenia – czyli powstania wyrobu gotowego (esencji, wyciągu). Tym samym, przedstawiony we wniosku proces ekstrakcji należy uznać za proces produkcyjny oleju CBD. Produkt końcowy nie zawiera alkoholu Spółka zaznacza, że planuje jako ekstrahent wykorzystywać alkohol etylowy oznaczony kodem CN 2207 10.

Alkohol etylowy w procesie produkcji wykorzystywany będzie jednak wyłącznie w celu pozyskania esencji z materiału roślinnego. Następnie będzie stale zawracany do produkcji, niemniej jednak będzie również stale zużywany (głównie poprzez pozostałości z ekstrakcji). Natomiast, żaden produkt ekstrakcji w postaci oleju CBD nie będzie zawierać w swoim składzie alkoholu etylowego w stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu etylowego objętości. Obecność alkoholu w produkcie finalnym jest zresztą niepożądana, byłby on tam bowiem traktowany jako zanieczyszczenie.

Podsumowując, wszystkie ww. przesłanki do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy nabywanego alkoholu etylowego będą zdaniem Spółki spełnione.

Ww. stanowisko potwierdza także praktyka podatkowa, przykładowo interpretacja indywidualna z 11 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.214.2020.1.JS. Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia, dla skorzystania ze zwolnienia dodatkowo, spełnione muszą być okoliczności, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy o AKC oraz warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b ustawy o AKC. Jak Spółka zaznaczyła w opisie zdarzenia przyszłego, ww. okoliczności również będą w opisywanym zdarzeniu przyszłym spełnione (w tym w szczególności, Spółka złoży zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik akcyzy). Zatem, zdaniem Spółki nabywany przez Spółkę alkohol etylowy do celów ekstrakcji oleju CBD będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy, przy spełnieniu warunków o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5-6b ustawy o AKC.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia dla skorzystania ze zwolnienia dodatkowo spełnione muszą być okoliczności, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy o AKC oraz warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6 ustawy o AKC.

Jak Spółka zaznaczyła w opisie zdarzenia przyszłego oraz w pkt 1 uzupełnienia wniosku z 2 marca 2021 r., ww. okoliczności również będą w opisywanym zdarzeniu przyszłym spełnione. Spółka złożyła już (jeszcze przed dniem 1 lutego 2021 r.) stosowne zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik akcyzy i otrzymała w tym zakresie stosowne potwierdzenie. Co za tym idzie, spełnione zostały już w międzyczasie okoliczności, o których mowa w art. 32 ust. 6 ustawy o AKC. Również okoliczności, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy o AKC będą zdaniem Spółki spełnione.

Nabywany od podmiotu prowadzącego skład podatkowy alkohol objęty będzie zabezpieczeniem akcyzowym (to obowiązek podmiotu prowadzącego skład podatkowy a nie Spółki – przyp. Wnioskodawcy). Obowiązki wskazane w art. 32 ust. 5 pkt 1a i 2a nie są adekwatne do zdarzenia przyszłego (dotyczą innych wyrobów akcyzowych niż alkohol etylowy, który Spółka ma zamiar nabywać). Zatem pozostaje obowiązek właściwej dokumentacji, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o AKC. Spółka będzie dokumentować nabycie alkoholu zgodnie z przepisami art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o AKC, przy uwzględnieniu okresu przejściowego określonego w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 72), czyli z możliwością stosowania dokumentu dostawy do 31 stycznia 2022 r. a po tym terminie z obowiązkowym stosowaniem e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD. Zatem i te warunki będą w opisywanym zdarzeniu przyszłym spełnione.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych.

W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy, za papierosy elektroniczne uznaje się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Natomiast za płyn do papierosów elektronicznych, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.produkcja wyrobów akcyzowych;

2.wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.



Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 99b ust. 1 ustawy, produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby – art. 99b ust. 2 ustawy.

Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach – art. 99b ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr – art. 99b ust. 4 ustawy.

W przypadku produkcji, o której mowa w ust. 1, niezgodnej z art. 47, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 4 – art. 99b ust. 5 ustawy.

Jak stanowi art. 99b ust. 6 ustawy, w przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.

Stosownie do art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2016 r. poz. 859, z 2017 r. poz. 624 oraz z 2018 r. poz. 650);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.



W przedmiotowej sprawie, Spółka planuje uruchomienie instalacji do ekstrakcji materiału roślinnego (konopi włóknistych) w celu pozyskiwania kannabidiolu (CBD). Spółka będzie wytwarzać odseparowane CBD w formie płynnej (tj. jako olej). CBD jest związkiem naturalnie występującym w konopiach. W związku z dużą ilością prowadzonych badań i mnogością zastosowań na rynku pojawiło się wiele produktów zawierających CBD. Do najpopularniejszych należą: olejki CBD, kapsułki, gumy do żucia, pasty, e-liquidy i inne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności tego, czy w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym planowane przez Spółkę wytwarzanie kannabidiolu powinno odbywać się w składzie podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje kategorie wyrobów, których produkcja może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Z przepisu tego wynika, że w składzie podatkowym winna odbywać się produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, a także wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa – z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w tym przepisie.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że ww. obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy wyłącznie wyrobów akcyzowych. Inne wyroby, nieposiadające statusu wyrobów akcyzowych, nie podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

W kontekście analizowanych wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że na mocy ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 137 ze zm., dalej: „ustawa zmieniająca”), od 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych (wraz z wyrobami nowatorskimi) stał się wyrobem akcyzowymi podlegającym opodatkowaniu akcyzą, który nie został przy tym wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy (Wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG).

Równocześnie, na podstawie art. 2 ww. ustawy zmieniającej, a także w związku z ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 2404) – do dnia 30 czerwca 2020 r. zamiast stawek akcyzy, o których mowa w art. 99b ust. 4 i art. 99c ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów akcyzowych określonych w tych przepisach zastosowanie miała zerowa stawka akcyzy. Przepis ten wprowadzał okres przejściowy, w trakcie którego płyn do papierosów elektronicznych opodatkowany był zerową stawką akcyzy, a działalność polegająca na produkcji płynu do papierosów elektronicznych nie musiała odbywać się w składzie podatkowym lub z zastosowaniem przedpłat akcyzy. Ustawodawca dał w ten sposób czas podmiotom prowadzącym działalność w zakresie m.in. produkcji oraz dystrybucji płynu do papierosów elektronicznych na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych. Natomiast od dnia 1 lipca 2020 r. płyn do papierosów elektronicznych jest opodatkowany efektywną stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, w wysokości 0,55 zł za każdy mililitr – zgodnie z zapisem art. 99b ust. 4 ustawy.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy  płyn do papierosów elektronicznych  uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płyn do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie. Kryterium do uznania danego roztworu za płyn do papierosów elektronicznych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, stanowi zatem jego przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Płynem do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest więc m.in. baza do roztworu przeznaczonego do wykorzystania w papierosach elektronicznych, w tym także baza zawierająca glikol lub zawierająca glicerynę. Nie wyklucza to uznania za płyn do papierosów elektronicznych innych niż zawierające glikol lub glicerynę roztworów, aromatów, olejków zapachowych, a także samego glikolu lub gliceryny niezmieszanych z innymi substancjami – pod warunkiem, że są one przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Kryterium do uznania danego roztworu za płyn do papierosów elektronicznych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, stanowi zatem jego przeznaczenie – a nie rodzaj czy też składniki tego wyrobu. Rozumienie to potwierdza również fakt, że ustawodawca traktuje każdy płyn do papierosów elektronicznych jako wyrób akcyzowy, wskazując go w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 46, bez względu na kod CN (Nomenklatury Scalonej). Decydującym warunkiem uznania roztworu, w tym liquidu, bazy, aromatu, olejku zapachowego za wyrób akcyzowy jest ich przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Uwidoczniona jest tutaj racjonalność ustawodawcy, który objął opodatkowaniem również inne wyroby (w tym półprodukty), m.in. roztwory beznikotynowe, bazy z glikolem lub gliceryną i inne mieszaniny, przeznaczone do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych, jeśli są to substancje służące do wykorzystania w papierosach elektronicznych, analogicznie w ten sam sposób co tytoń do palenia i jego substytuty. Co istotne, tytoniem do palenia nie są wyłącznie wyroby zawierające w swym składzie tytoń, ale również masy aromatyczne przeznaczone do fajek wodnych, które zawierają trzcinę cukrową, melasę, naturalne aromaty, fruktozę, glicerynę, kawałki owoców i kwiatów lub inne elementy roślin będących źródłem naturalnych aromatów roślinnych (por. m.in. orzeczenie WSA w Krakowie z 20 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 73/17, WSA w Warszawie z 26 kwietnia 2016 r. sygn. akt V SA/Wa 3500/15, NSA z 7 listopada 2017 r. sygn. akt I GSK 1864/15). Podobnie, w odniesieniu do płynów do papierosów elektronicznych, katalog substancji uznawanych za ten płyn nie jest zamknięty, co oznacza, że także inne substancje, które służą do wykorzystania w papierosie elektronicznym, będą wyrobami akcyzowymi.

Podkreślenia wymaga, że roztwory, bazy do roztworów zawierające glikol lub glicerynę, aromaty i inne mieszaniny należy traktować jako wyrób przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych na etapie ich bezpośredniego przeznaczenia do tego celu – tj. wówczas, gdy znajdują się one u podmiotu, który wykorzystuje je jako płyn do papierosów elektronicznych lub używa ich jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu, jak również gdy są sprzedawane podmiotowi wykorzystującemu je jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu.

Zgodnie z powyższym, każdy podmiot dokonujący nabycia, produkcji, jak i oferujący ww. roztwory na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako bazę do tego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania tej substancji jako wyrobu akcyzowego. Podkreślenia również wymaga, że roztwory zawierające m.in. glikol, glicerynę, aromaty, nawet jeśli na wcześniejszym etapie zostały wytworzone/sprzedane jako wyroby nieakcyzowe, to w sytuacji przeznaczenia ich w kolejnym etapie do wykorzystania w papierosach elektronicznych – staną się wyrobami akcyzowymi, wskazanymi w pozycji 46 załącznika nr 1 do ustawy, tj. będą stanowiły płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie dokonywać produkcji odseparowanego CBD w formie płynnej (jako olej). CBD będzie następnie sprzedawane przez Spółkę na rzecz podmiotów zewnętrznych, które będą wykorzystywać CBD do różnych celów związanych z prowadzoną przez te podmioty działalnością (do celów spożywczych, kosmetycznych i innych). Wytwarzane przez Spółkę CBD nie będzie gotowym produktem finalnym (np. olejem samym w sobie przeznaczonym do spożycia), choć Spółka przewiduje możliwość wytwarzania CBD uzupełnianego także o olej z nasion konopi (nadal będzie to produkt w 100% naturalny i składający się wyłącznie z materiału roślinnego). Jak wynika wprost z treści wniosku, wytwarzany przez Spółkę CBD nie będzie sam w sobie roztworem przeznaczonym do wykorzystania w papierosach elektronicznych, ani nie stanowi zawierającej glikol lub glicerynę bazy do takiego roztworu. Spółka nie zamierza wytwarzać komponentów do produkcji e-papierosów. Spółka nie ma wiedzy odnośnie późniejszego wykorzystania CBD przez kontrahentów (po dokonaniu sprzedaży na ich rzecz), ale z założenia nigdy nie będzie to cel związany z produkcją e-papierosów.

Mając na uwadze powyższe okoliczności należy stwierdzić, że – z uwagi na brak spełnienia kryterium przeznaczenia wyrobu do wykorzystania w e-papierosach – w ocenie Organu CBD, o którym mowa we wniosku, nie stanowi płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy. Ponadto, z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, by wskazany kannabidiol stanowił jakikolwiek inny wyrób akcyzowy, wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy. W świetle powyższego, wyrób opisany przez Wnioskodawcę, tj. CBD w formie płynnej (jako olej), nieprzeznaczony przez Spółkę do wykorzystania w papierosach elektronicznych ani jako baza do produkcji płynu do e-papierosów, nie stanowi w ocenie Organu wyrobu akcyzowego. Tym samym, jego produkcja nie podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym, w tym również nie podlega obowiązkowi prowadzenia tej produkcji w składzie podatkowym.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytanie oznaczonego we wniosku nr 1 należało zatem uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Spółki dotyczą również kwestii, czy Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego, w ramach zużywania alkoholu etylowego do celów produkcyjnych na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jeśli spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy.

Wskazać należy, że w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 17 określono alkohol etylowy, za który uznaje się wyrób akcyzowy oznaczony kodem CN 2207 – Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew – art. 93 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot, mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający – art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Zwolnienie alkoholu etylowego od podatku akcyzowego możliwe jest m.in. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2525 ze zm.), wydanego na mocy delegacji ustawowej z art. 39 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Zaznaczenia wymaga, że treść ww. rozporządzenia uległa zmianie z dniem 1 lutego 2021 r. w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 stycznia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 171).

Stosownie do ww. § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Przy czym, stosownie do § 9 ust. 2 rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 31 stycznia 2021 r., zwolnienia o których mowa w ust. 1 tego przepisu stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b ustawy.

Z kolei na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 tego przepisu stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Należy jednocześnie zauważyć, że niektóre regulacje zawarte w art. 32 ustawy również uległy zmianie od 1 lutego 2021 r. na mocy ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. zmieniającej ustawę o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 72).

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego i w przypadku zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Art. 32 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 stycznia 2021 r. stanowił, że:

5.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest:

1.objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu – zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia – do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a.w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 – sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

6.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1.

6a.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

6b.Warunkiem zwolnienia od akcyzy paliw lotniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest przedstawienie przez podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Z kolei w myśl art. 32 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r.:

5.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest:

1.objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu – zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia – do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a.w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe – potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2.przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a.w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 – sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

6.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

6a.(uchylony).

6b.(uchylony).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r., e-DD to elektroniczny dokument na podstawie którego:

  1. przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
  2. monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Z kolei dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny – art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. – dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Należy nadmienić, że na mocy art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 72, dalej: „ustawa zmieniająca”), ustawodawca przedłużył ponownie – do dnia 31 stycznia 2022 r. – okres przejściowy stosowania papierowego dokumentu dostawy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r.

Wprowadzony początkowo okres przejściowy, w trakcie którego wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy mogły być wciąż przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie bądź z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie „papierowego” dokumentu dostawy i warunków z tym związanych obowiązywał do 31 grudnia 2019 r. Wolą ustawodawcy, został on następnie wydłużony do 31 stycznia 2021 r. przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz. U. z 2019 r., poz. 2496). Z kolei powołana wyżej ustawa zmieniająca z dnia 10 grudnia 2020 r. umożliwiła podmiotom dalsze stosowanie dotychczasowego, papierowego dokumentu dostawy dla przemieszczeń ww. wyrobów akcyzowych od dnia 1 lutego 2021 r. do dnia 31 stycznia 2022 r.

Powyższe oznacza, że do końca okresu przejściowego wprowadzonego ww. ustawa zmieniającą, tj. do dnia 31 stycznia 2022 r. może być stosowany papierowy dokument dostawy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. Jednocześnie, nie stoi to na przeszkodzie, aby wskazane wyroby akcyzowe przemieszczane były poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie nowych przepisów, tj. na podstawie e-DD i warunków z tym związanych. Ustawodawca do dnia 31 stycznia 2022 r. daje bowiem możliwość podmiotom gospodarczym wyboru sposobu przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie dotychczasowego „papierowego” dokumentu dostawy lub też na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD).

Mając na uwadze powyższe przepisy podkreślenia wymaga, że w prawie podatkowym podstawową zasadą jest ścisła interpretacja ulg i zwolnień stosowanych przez podmioty. Oznacza to, że wszelkie preferencje podatkowe muszą być wywiedzione wprost z brzmienia danego przepisu.

Należy zauważyć, że § 9 ust. 1 pkt 3 ustawy przewiduje trzy przesłanki, których łączne spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia od akcyzy:

  • używany wyrób musi być napojem alkoholowym;
  • napój alkoholowy musi być używany do procesów produkcyjnych;
  • produktem końcowym tych procesów produkcyjnych musi być wyrób niezawierający alkoholu.

Jednocześnie, zastosowanie tego zwolnienia od dnia 1 lutego 2021 r. uzależnione jest od spełnienia przesłanek wskazanych w § 9 ust. 2 rozporządzenia, tj. w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Wskazać dalej należy, że pojęcie „procesów produkcyjnych” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, stąd też należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (dostępny pod adresem: https://sjp.pwn.pl/sjp), produkcja to „zorganizowana działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury; też: to, co zostało wytworzone”. Natomiast przez „proces” rozumie się m.in. „przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian” bądź „kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii”.

Z przytoczonych definicji słownikowych wynika zatem, że proces produkcji to przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk – zmian fizykochemicznych – pozostających między sobą w związku przyczynowym, który powoduje powstawanie (tworzenie się) towarów, usług bądź innych dóbr.

Ponadto, powszechnie przyjmuje się, że „proces produkcji” to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu. Zatem jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu. Tym samym, proces produkcji można określić jako uporządkowany ciąg działań prowadzących do wytworzenia produktu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza uruchomić instalację do ekstrakcji materiału roślinnego (konopie włókniste) w celu pozyskiwania kannabidiolu (CBD). Spółka będzie wykorzystywać jako ekstrahent alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 (Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej). Proces ekstrakcji CBD polegać będzie na zanurzaniu surowca roślinnego w alkoholu etylowym a następnie przekazaniu surowca do ekstrakcji (w urządzeniu zwanym pralką). W ramach ekstrakcji dochodzić więc będzie do zmieszania alkoholu etylowego z substancjami CBD w celu wyodrębnienia oleju CBD. Wytworzona w ramach ekstrakcji mieszanina zostanie podzielona na olej z zawartością CBD i alkohol ze śladowymi ilościami CBD (w urządzeniu zwanym wyparką). Alkohol etylowy w procesie produkcji wykorzystywany będzie wyłącznie w celu pozyskania esencji z materiału roślinnego, będzie też stale zawracany do produkcji (w ramach zamkniętego obiegu). Pewna część alkoholu będzie jednak stale zużywana (głównie alkohol zawarty w pozostałościach z ekstrakcji, utylizowany wraz z tymi odpadami). Finalny produkt ekstrakcji, czyli olej CBD nie będzie zawierać w swoim składzie alkoholu etylowego w stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu etylowego objętości. Wynika to z faktu, iż obecność alkoholu w produkcie finalnym jest niepożądana i byłby on tam traktowany jako zanieczyszczenie. Spółka będzie wykonywała ww. czynności jako właściciel materiału roślinnego – w celu dalszej odsprzedaży CBD wytworzonego w procesie ekstrakcji, ale także usługowo (na potrzeby podmiotów zewnętrznych na powierzonym przez nich materiale roślinnym).

Spółka złożyła zgłoszenie rejestracyjne do celów akcyzy zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy i uzyskała status podatnika podatku akcyzowego. Spółka będzie nabywać alkohol etylowy od podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium kraju. Spółka będzie dokumentować nabycie alkoholu zgodnie z przepisami art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o AKC, przy uwzględnieniu okresu przejściowego określonego w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 72), czyli z możliwością stosowania dokumentu dostawy do 31 stycznia 2022 r. a po tym terminie z obowiązkowym stosowaniem e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD. Zatem – co Spółka uwarunkowała również w treści pytania nr 2 – na potrzeby niniejszego wniosku przyjąć należy, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym od 1 lutego 2021 r. spełnione są warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, w opisanym przypadku do procesu produkcji kannabidiolu (CBD), poprzez ekstrakcję materiału roślinnego (konopi włóknistych), należy zaliczyć wszystkie regularnie po sobie następujące czynności i działania zmierzające do jego wytworzenia – czyli powstania wyrobu gotowego, finalnego (CBD w formie płynnej) przeznaczonego do sprzedaży na rzecz innych podmiotów bądź należącego do tych podmiotów. Tym samym, przedstawiony we wniosku proces ekstrakcji materiału roślinnego, polegający na zanurzaniu surowca roślinnego w alkoholu etylowym, a następnie przekazaniu surowca do ekstrakcji (zmieszaniu alkoholu etylowego z substancjami CBD w celu wyodrębnienia oleju CBD) – należy uznać za proces produkcyjny kannabidiolu (CBD).

Wnioskodawca używa zatem napoju alkoholowego – w postaci alkoholu etylowego – do procesu produkcyjnego kannabidiolu (CBD), który jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego jako produkt gotowy nie będzie zawierać w swoim składzie alkoholu etylowego w stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu etylowego objętości. Jednocześnie, zgodnie ze wskazaniem Spółki przyjąć należy, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym spełnione będą warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Tym samym, w przedstawionych okolicznościach sprawy w związku z wykorzystaniem przedmiotowego alkoholu etylowego do produkcji kannabidiolu (CBD) Spółka będzie spełniać wszystkie warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia tego alkoholu od akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Przy czym, przepis § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień nie wskazuje innych kryteriów tego zwolnienia niż wynikające z ust. 2 tego przepisu, tj. w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r.).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zastrzec należy, że stwierdzenie, czy w konkretnym przypadku dany wyrób oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż jest czy też nie jest przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych może być dokonywane wyłącznie w ramach postępowania prowadzonego przez właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe. Organ wydający interpretację indywidualną nie dokonuje bowiem takiej oceny. To w trakcie kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego, właściwy organ może badać okoliczności sprawy i na ich podstawie dokonać oceny, czy wytwarzane i sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby w konkretnym przypadku spełniają warunki uznania ich za wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe ściśle względem przedstawionych we wniosku pytań. Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego we wniosku zapytania Zainteresowanego, Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Jednocześnie, odnosząc się do powołanych w stanowisku Wnioskodawcy interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są każdorazowo w indywidualnych sprawach podatników. Niewątpliwie kształtują one sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą zawsze konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego – co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2019 r, poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj