Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.90.2021.1.KOM
z 5 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2021 r. (data wpływu 19 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „[…]” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „[…]”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W dniu 9 grudnia 2020 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach naboru z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa […] na lata 2014-2020 nr naboru […], projekt pod nazwą „[…]” w ramach działania 8.6 „Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego”.

Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie na terenie Gminy […] na działce o nr […]


Zamierzenie inwestycyjne polega na budowie ścieżki rekreacyjno-edukacyjno-przyrodniczej (ciąg pieszo-rowerowy, szer. 2,5 metra) wraz z urządzeniami i obiektami towarzyszącymi. Inwestycja obejmuje wyposażenie przestrzeni w urządzenia zabawowo-edukacyjne dla dzieci, tablice edukacyjne oraz elementy małej architektury (ławki, stoły z siedziskami, itp.) oraz wykonanie ścieżki o nawierzchni gruntowej (piasek, żwir, drobny, zagęszczony tłuczeń) wzbogaconej kładkami i pomostami nad wodą z miejscami widokowymi. Planowane obiekty będą udostępnione do publicznego użytkowania. Obiekt będzie w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych. Efekty realizacji niniejszego projektu będą oddziaływały pozytywnie w szczególności na osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (w tym osoby niepełnosprawne). Obiekty te mają służyć celom rekreacyjnym i edukacyjnym. Planowana inwestycja dzieli się na 3 strefy, które łączy ścieżka pieszo-rowerowa (dostosowana do osób niepełnosprawnych). Każda strefa ścieżki posiada dostęp od drogi publicznej oraz znajduje się w pobliskiej lokalizacji domów jednorodzinnych.


Realizowana inwestycja ma charakter innowacyjny, nie tylko na poziomie Wnioskodawcy (Gmina nie realizowała dotąd ścieżki rekreacyjnej z wykorzystaniem OZE, a do jej budowy jedynie naturalnych elementów), ale również na poziomie obszaru LSR. Wnioskodawca planuje bowiem włączyć istniejące lokalne zasoby przyrodnicze: ciek wodny rzeki […], żeremie bobrów, naturalne obszary zadrzewione i zakrzewione będące miejscem lęgu dzikich zwierząt oraz płazów i gadów, istniejące drzewa oraz miejscową roślinność do przebiegu ścieżki rekreacyjno-edukacyjno-przyrodniczej zbudowanej/wykonanej z materiałów naturalnych i nie ingerującej w lokalne środowisko przyrodnicze, a wykorzystującej dodatkowo do realizacji inwestycji odnawialne źródła energii:

  • lampy solarne oświetlające wszystkich 3 główne strefy ścieżki,
  • lampy solarne zamontowane na kładkach drewnianych w celu doświetlenia przebiegu kładki,
  • ławka solarna -fotowoltaiczna w celu ładowania mobilnych urządzeń elektronicznych.


Zamysłem jest, by utworzyć ścieżkę składająca się z zasobów naturalnych, bez negatywnego wpływu produktów ówczesnej cywilizacji. Realizacja inwestycji będzie służyć praktycznemu wykorzystaniu unikalnych zasobów lokalnych, przyrodniczych, poprzez prowadzenie warsztatów ekologiczno-przyrodniczych dla dorosłych, dzieci i młodzieży.

Przewidywany termin realizacji projektu od 1 czerwca 2021 r. do 30 grudnia 2022 r. Odbiorcami korzyści wynikających z faktu uzyskania dofinansowania ze środków UE będzie społeczność Gminy.


Wstęp na teren ścieżki edukacyjnej będzie bezpłatny. Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez nią wydatkami w związku z realizacją ww. zadań.


Podjęcie wszelkich czynności związanych z Projektem będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie tych obiektów podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych imprez na ich terenie). Infrastruktura (środki trwałe) wytworzona w ramach projektu w całości będzie własnością Gminy.


Powstała infrastruktura będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą użytkownikom nieodpłatnie. Infrastruktura wybudowana w ramach realizowanego projektu będzie ogólnodostępna.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu pn. „[…]” ?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.


Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Bowiem w ramach realizowanego projektu Gmina nie będzie dokonywać zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.


Powstała infrastruktura będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą użytkownikom nieodpłatnie i Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez nią wydatkami w związku z realizacją ww. zadań.


Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu pn. „[…]”, gdyż działa ona w tym przypadku jako podmiot władzy publicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które maja charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W dniu 9 grudnia 2020 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach naboru z Regionalnego PROW na lata 2014-2020 projektu pn. „[…]”.


Zamierzenie inwestycyjne polega na budowie ścieżki rekreacyjno-edukacyjno-przyrodniczej (ciąg pieszo-rowerowy, szer. 2,5 metra) wraz z urządzeniami i obiektami towarzyszącymi. Inwestycja obejmuje wyposażenie przestrzeni w urządzenia zabawowo-edukacyjne dla dzieci, tablice edukacyjne oraz elementy małej architektury (ławki, stoły z siedziskami, itp.) oraz wykonanie ścieżki o nawierzchni gruntowej (piasek, żwir, drobny, zagęszczony tłuczeń) wzbogaconej kładkami i pomostami nad wodą z miejscami widokowymi. Planowane obiekty będą udostępnione do publicznego użytkowania. Obiekt będzie w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych. Efekty realizacji niniejszego projektu będą oddziaływały pozytywnie w szczególności na osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (w tym osoby niepełnosprawne). Obiekty te mają służyć celom rekreacyjnym i edukacyjnym. Planowana inwestycja dzieli się na 3 strefy, które łączy ścieżka pieszo-rowerowa (dostosowana do osób niepełnosprawnych). Każda strefa ścieżki posiada dostęp od drogi publicznej oraz znajduje się w pobliskiej lokalizacji domów jednorodzinnych.


Realizowana inwestycja ma charakter innowacyjny, bowiem Gmina planuje włączyć istniejące lokalne zasoby przyrodnicze: ciek wodny rzeki […], żeremie bobrów, naturalne obszary zadrzewione i zakrzewione będące miejscem lęgu dzikich zwierząt oraz płazów i gadów, istniejące drzewa oraz miejscową roślinność do przebiegu ścieżki rekreacyjno-edukacyjno-przyrodniczej zbudowanej/wykonanej z materiałów naturalnych i nie ingerującej w lokalne środowisko przyrodnicze, a wykorzystującej dodatkowo do realizacji inwestycji odnawialne źródła energii:

  • lampy solarne oświetlające wszystkich 3 główne strefy ścieżki,
  • lampy solarne zamontowane na kładkach drewnianych w celu doświetlenia przebiegu kładki,
  • ławka solarna -fotowoltaiczna w celu ładowania mobilnych urządzeń elektronicznych.


Zamysłem jest, by utworzyć ścieżkę składająca się z zasobów naturalnych, bez negatywnego wpływu produktów ówczesnej cywilizacji. Realizacja inwestycji będzie służyć praktycznemu wykorzystaniu unikalnych zasobów lokalnych, przyrodniczych, poprzez prowadzenie warsztatów ekologiczno-przyrodniczych dla dorosłych, dzieci i młodzieży.

Przewidywany termin realizacji projektu od 1 czerwca 2021 r. do 30 grudnia 2022 r. Odbiorcami korzyści wynikających z faktu uzyskania dofinansowania ze środków UE będzie społeczność Gminy. Wstęp na teren ścieżki edukacyjnej będzie bezpłatny. Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez nią wydatkami w związku z realizacją ww. zadań.


Podjęcie wszelkich czynności związanych z projektem będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja projektu nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie tych obiektów podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych imprez na ich terenie). Infrastruktura (środki trwałe) wytworzona w ramach projektu w całości będzie własnością Gminy. Powstała infrastruktura będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą użytkownikom nieodpłatnie. Infrastruktura wybudowana w ramach realizowanego projektu będzie ogólnodostępna.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina będzie realizowała projekt w ramach zadań własnych w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym Gmina nabywając towary i usługi nie będzie dokonywała ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, powstała infrastruktura będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą użytkownikom nieodpłatnie i nie będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez Gminę wydatkami w związku z realizacją opisanego projektu.


Zatem, w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, i tym samym Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją inwestycji.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „[…]”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-005 Białystok, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj