Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.754.2020.1.PRM
z 10 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia Produktów w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją kodem GTU_01 i GTU_02 – nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia Produktów w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją kodem GTU_01 i GTU_02.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji wyrobów chemicznych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.


W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca w szczególności dokonuje dostaw do podatników czynnych VAT następujących produktów (dalej: „Produkty”):

  1. alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 2207 20;
  2. produktów biobójczych na bazie alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanych do różnych kodów CN, zawierających powyżej 1,2% etanolu;
  3. wyrobów medycznych będących jednocześnie środkami biobójczymi do dezynfekcji powierzchni na bazie etanolu, zawierających powyżej 1,2% etanolu, klasyfikowanych do CN 3808, niesprzedawanych w systemie aptecznym.


Powyższe Produkty nie są przeznaczone do spożycia. Nie są również przeznaczone na cele opałowe, napędowe, czy żeglugowe, w szczególności nie są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jest zobowiązany do oznaczania właściwym kodem GTU dostaw Produktów w ewidencji sprzedaży pliku JPK_VAT z deklaracją.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2020 r. Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_01 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.?
  2. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2020 r. Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W przedmiocie pytania pierwszego


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_01 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.

W przedmiocie pytania drugiego


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma obowiązek oznaczyć kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją jedynie dostawę etanolu klasyfikowanego do CN 2207 20, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Ad 1


Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia:


Poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące: dostawy napojów alkoholowych - alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym - oznaczenie „01”.


Z kolei z art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej:
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Zgodnie z literalnym brzmieniem przywołanego powyżej przepisu § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia, konieczność oznaczania towarów kodem GTU_01 przy składaniu pliku JPK_VAT z deklaracją dotyczy napojów alkoholowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.


Z kolei definicja alkoholu etylowego dla potrzeb podatku akcyzowego jest szeroka i obejmuje między innymi wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. W efekcie, dla potrzeb akcyzy np. skażony alkohol etylowy zawarty w wyrobach takich jak perfumy, kosmetyki czy płyny do dezynfekcji, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 30 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, nadal wypełnia ustawową definicję alkoholu etylowego, a tym samym - napoju alkoholowego zgodnie z art. 93 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym, chociaż jest niezdatny do spożycia.

Tym samym w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nakłada na podatnika obowiązek oznaczania kodem GTU_01 dostaw wszelkich produktów zawierających w sobie alkohol o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, niezależnie od rodzaju produktu, którego dotyczy dostawa oraz jego przeznaczenia.

Ad 2


Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia:


Poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące dostawy towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy - oznaczenie „02”.


Natomiast zgodnie z art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT:


Przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
  3. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
  4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
  5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);
  6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
  7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
  8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);
  9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r., poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
  10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);
  11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.


Mając więc na uwadze treść art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o VAT należy stwierdzić, że oznaczenie GTU_02 dotyczy m.in. towarów, takich jak benzyny silnikowe klasyfikowane do kodu CN 2207 20 00.


Co prawda Produkty sprzedawane przez Wnioskodawcę nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, niemniej jednak § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia wyznaczając zakres towarów objętych oznaczeniem GTU_02 wskazuje na towary definiowane w ustawie o VAT według ich klasyfikacji CN, bez ograniczenia w zakresie przeznaczenia wyrobu. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że dokonując dostawy alkoholu etylowego skażonego, zaklasyfikowanego do CN 2207 20, przeznaczonego na cele inne niż opałowe, napędowe lub żeglugowe, Wnioskodawca także powinien oznaczać dostawę kodem GTU_02.

Natomiast w zakresie produktów na bazie alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanych do różnych kodów CN innych niż 2207 20, zawierających powyżej 1,2% etanolu oraz wyrobów medycznych będących jednocześnie środkami biobójczymi do dezynfekcji powierzchni na bazie etanolu, zawierających powyżej 1,2% etanolu, klasyfikowanych do CN 3808, nie ma obowiązku stosowania oznaczenia GTU_02.


Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:

  1. prawidłowe jest przyjęcie, iż Wnioskodawca dokonując dostawy Produktów jest zobligowany do oznaczania przedmiotowej transakcji kodem GTU_01 w pliku JPK_VAT z deklaracją,
  2. prawidłowe jest przyjęcie, iż Wnioskodawca dokonując dostawy alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 2207 20 jest zobligowany do oznaczania dostawy kodem GTU_02 w pliku JPK_VAT z deklaracją, natomiast w zakresie pozostałych Produktów nie ma takiego obowiązku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Od dnia 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, z późn. zm.) dalej zwanym rozporządzeniem, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji, pod odpowiednią pozycją (od „01” do „13”), konkretnych dostaw towarów/usług.


Ww. rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art. 99 ust. 13b ustawy),
  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (art. 109 ust. 14 ustawy).


Przepisy obowiązujące od 1 października 2020 r. obligują czynnych podatników podatku VAT do wykazywania w ewidencji sprzedaży dostawy określonych wyrobów m.in. paliw silnikowych i wyrobów, które na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, stanowią napoje alkoholowe.


Dodatkowo należy zauważyć, że za okresy od października 2020 r. podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji (o czym stanowi art. 109 ust. 3b ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji wyrobów chemicznych.


W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje dostaw na rzecz czynnych podatników podatku VAT:

  1. alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 2207 20;
  2. produktów biobójczych na bazie alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanych do różnych kodów CN, zawierających powyżej 1,2% etanolu;
  3. wyrobów medycznych będących jednocześnie środkami biobójczymi do dezynfekcji powierzchni na bazie etanolu, zawierających powyżej 1,2% etanolu, klasyfikowanych do CN 3808, niesprzedawanych w systemie aptecznym.


Ww. Produkty nie są przeznaczone na cele opałowe, napędowe, czy żeglugowe. W szczególności nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Dostarczane przez Wnioskodawcę Produkty nie są przeznaczone do spożycia.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku oznaczania w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją dostaw ww. Produktów kodem GTU_01 począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


Zgodnie z treścią § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia, ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z § 10 ust. 1 i 2, zawiera oznaczenie „01”, jeśli dotyczy dostawy napojów alkoholowych – alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Należy zauważyć, że definicja napojów alkoholowych znajduje się w art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2020 r., poz. 722 z późn. zm.), zgodnie z którą do napojów alkoholowych w rozumieniu ww. ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.


W myśl art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


O ile definicje wyrobów takich jak piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie są precyzyjne, to definicja alkoholu etylowego ze względu na fakt, że jest bardzo szeroka, budzi wątpliwości w kontekście wykazywania w ewidencji VAT. Obejmuje ona bowiem także wyroby klasyfikowane do innych kodów CN niż 2207 i 2208 (niebędące alkoholem), o ile zawierają więcej niż 1,2% objętości alkoholu. W efekcie, dla potrzeb akcyzy np. skażony alkohol etylowy zawarty w wyrobach takich jak perfumy, kosmetyki czy płyny do dezynfekcji, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 30 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, nadal wypełnia ustawową definicję alkoholu etylowego, chociaż jest niezdatny do spożycia.

W świetle powyższego należy przyjąć, że w ewidencji podatku należnego pod pozycją „01” powinny być ujęte wyroby akcyzowe spełniające definicję napoju alkoholowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, które jednocześnie są co do zasady opodatkowane podatkiem akcyzowym, to znaczy nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że opisane we wniosku Produkty tj. alkohol etylowy skażony (CN 2207 20) oraz środki biobójcze i wyroby medyczne będące jednocześnie środkami biobójczymi do dezynfekcji wyrobów medycznych na bazie etanolu, zawierającymi powyżej 1,2% etanolu – zgodnie z wnioskiem - nie stanowią produktów przeznaczonych do spożycia. Tym samym ww. produkty nie stanowią napojów alkoholowych wymienionych w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia.


W konsekwencji Produkty wymienione przez Wnioskodawcę nie podlegają w nowym pliku JPK_VAT oznaczeniu GTU_01 według zasad obowiązujących od 1 października 2020 r.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także obowiązku oznaczania w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją dostaw Produktów opisanych we wniosku kodem GTU_02 począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


W ocenie Wnioskodawcy, będzie On zobowiązany do oznaczania w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją dostawy alkoholu etylowego klasyfikowanego do CN 2207 20 kodem GTU_02, natomiast do pozostałych Produktów nie ma takiego obowiązku.


Zgodnie z treścią § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2 ewidencja zawiera oznaczenia „02” dla dostawy towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy.


Stosownie do art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
  3. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
  4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
  5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);
  6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
  7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
  8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);
  9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
  10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);
  11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.



Natomiast zgodnie z art. 103 ust. 5aa ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 50, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
  3. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
  4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
  5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 66, CN 2710 19 67, CN 2710 20 32, CN 2710 20 38, CN 2710 20 90);
  6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
  7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
  8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 16, CN 2710 20 19);
  9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
  10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);
  11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


Jak wynika z powyższego, oznaczeniem GTU_02 podlegają paliwa silnikowe – przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, jednakże dostawa tych towarów podlega oznaczeniu GTU_02 tylko w sytuacji, gdy są one paliwem silnikowym.

Z wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje dostaw alkoholu etylowego skażonego (CN 2207 20) oraz środków biobójczych i wyrobów medycznych będących jednocześnie środkami biobójczymi do dezynfekcji powierzchni na bazie etanolu, zawierających powyżej 1,2% etanolu, nieprzeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych


Stwierdzić zatem należy, że dostarczane przez Wnioskodawcę Produkty nie są produktami wymienionymi w art. 103 ust. 5aa ustawy, a zatem nie podlegają obowiązkowemu oznaczeniu w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją kodem GTU_02.


W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do oznaczania w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją zarówno dostawy alkoholu etylowego klasyfikowanego do CN 2207 20 jak i pozostałych Produktów kodem GTU_02.


Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo w zakresie pytania nr 2 należało uznać je za nieprawidłowe, z uwagi na twierdzenie Wnioskodawcy o obowiązku oznaczania w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją dostawy alkoholu etylowego klasyfikowanego do CN 2207 20 kodem GTU_02.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj