Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.983.2020.2.SJ
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2020 r. (data wpływu 4 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem osób Uprawnionych w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem osób Uprawnionych w programie motywacyjnym.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 23 lutego 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.983.2020.1.SJ (doręczonym w dniu 23 lutego 2021 r.), wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 2 marca 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 2 marca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski. Podlega na terytorium Polski tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT i jest również czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest tworzenie gier „premium”.

W październiku 2019 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wnioskodawcy postanowiło o programie emisji Warrantów Subskrypcyjnych, skierowanym do pracowników Spółki, którzy otrzymają ofertę nieodpłatnego objęcia Warrantów Subskrypcyjnych na Akcje Spółki („Program”).

W tym celu, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło:

  1. uchwałę nr 4 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie emisji imiennych, niezbywalnych Warrantów Subskrypcyjnych, warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego, wyłączenia prawa poboru oraz zmiany statutu Spółki („Uchwała nr 4”);
  2. uchwałę nr 5 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie emisji imiennych, niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych serii B, warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego, wyłączenia prawa poboru oraz zmiany statusu Spółki („Uchwała nr 5).

Ponadto, Rada Nadzorcza Wnioskodawcy w celu wykonania Uchwały nr 4 podjęła uchwałę w sprawie ustalenia szczegółowej listy pracowników Wnioskodawcy uprawnionych do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych, liczby Warrantów Subskrypcyjnych, które objąć mogą poszczególni pracownicy Wnioskodawcy oraz szczegółowych warunków emisji („Uchwała nr 1/07/2020”).

Zgodnie z Uchwałą nr 4:

  1. biorąc pod uwagę, że praca i zaangażowanie pracowników Spółki ma znaczący wpływ na wyniki finansowe i wartość rynkową Spółki, a tym samym również na wartość akcji Spółki; w interesie Spółki i Jej akcjonariuszy jest wprowadzenie zachęt motywujących pracowników Spółki do efektywnej pracy na rzecz Spółki i dłuższego związania się ze Spółką; Walne Zgromadzenie Spółki postanowiło o programie emisji Warrantów Subskrypcyjnych, skierowanym do pracowników Spółki, którzy otrzymają ofertę nieodpłatnego objęcia Warrantów Subskrypcyjnych na Akcje Spółki [Program];
  2. Spółka emituje 480 000 Warrantów Subskrypcyjnych uprawniających do objęcia Akcji o wartości nominalnej 0,10 zł każda, z wyłączeniem prawa poboru;
  3. Uprawnionymi do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych są pracownicy Spółki (ustalenia szczegółowej listy pracowników Spółki uprawnionych do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych oraz liczby Warrantów Subskrypcyjnych, które objąć mogą poszczególni pracownicy Spółki dokona – na wniosek Zarządu Spółki – Rada Nadzorcza Spółki);
  4. Warranty Subskrypcyjne będą obejmowane przez Uprawnionych nieodpłatnie;
  5. każdy poszczególny Warrant Subskrypcyjny uprawnia do objęcia 1 (jednej) Akcji na okaziciela o wartości nominalnej 0,10 zł każda, z wyłączeniem prawa poboru;
  6. wykonanie praw z Warrantów Subskrypcyjnych powinno nastąpić do października 2024 r.;
  7. Warranty Subskrypcyjne będą papierami wartościowymi imiennymi, niezbywalnymi, przy czym oferta ich objęcia może zostać złożona łącznie nie więcej niż 149 (stu czterdziestu dziewięciu) adresatom;
  8. Warranty Subskrypcyjne zostaną zaoferowane Uprawnionym po spełnieniu łącznie następujących warunków:
    1. zarejestrowaniu warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, o którym mowa w Uchwale nr 4;
    2. powzięciu przez Radę Nadzorczą Spółki uchwały w sprawie listy Uprawnionych;
  9. oświadczenia o objęciu Warrantów Subskrypcyjnych powinny zostać złożone w terminie 7 (siedmiu) dni od daty złożenia oferty ich objęcia przez Spółkę;
  10. Warranty Subskrypcyjne będą miały postać dokumentu, Warranty Subskrypcyjne mogą być wydawane w odcinkach zbiorowych;
  11. celem realizacji Programu, Walne Zgromadzenie Spółki warunkowo podwyższa kapitał zakładowy Spółki o kwotę 48 000 zł (czterdzieści osiem tysięcy złotych);
  12. warunkowe podwyższenie kapitału zakładowego Spółki nastąpi w drodze emisji 480 000 (czterystu osiemdziesięciu tysięcy) Akcji o wartości nominalnej 0,10 zł każda;
  13. warunkowe podwyższenie kapitału zakładowego Spółki dokonywane jest w celu przyznania praw do objęcia Akcji posiadaczom Warrantów Subskrypcyjnych [Uprawnionym];
  14. Uprawnionymi do objęcia Akcji są posiadacze Warrantów Subskrypcyjnych;
  15. termin wykonania prawa do objęcia Akcji upływa w październiku 2024 r.;
  16. wszystkie Akcje zostaną objęte w zamian za wkład pieniężny;
  17. cena emisyjna Akcji wynosić będzie 0,10 zł za jedną Akcję;
  18. Walne Zgromadzenie Spółki pozbawia dotychczasowych akcjonariuszy Spółki prawa poboru Warrantów Subskrypcyjnych oraz prawa poboru Akcji w całości.

Uchwała nr 5 dotyczy warrantów subskrypcyjnych serii B uprawniających do objęcia akcji na okaziciela serii C o wartości nominalnej 0,10 zł każda z wyłączeniem prawa poboru.

Zgodnie z Uchwałą nr 1/07/2020 Rada Nadzorcza Spółki, na wniosek Zarządu Spółki, działając w oparciu o upoważnienie zawarte § 5 Uchwały nr 4, uwzględniając cel, o którym mowa w Uchwale nr 4 postanawia, ustalić następujące szczegółowe warunki objęcia Warrantów Subskrypcyjnych, uprawniających do objęcia Akcji pracownikom lub współpracownikom Spółki:

  1. pracownik/współpracownik wskazany w Uchwale nr 1/07/2020 pozostaje ze Spółką w stosunku pracy lub współpracuje ze Spółką na podstawie umowy cywilnoprawnej lub tzw. umowy B2B od dnia 1 stycznia 2019 r.;
  2. pracownik/współpracownik wskazany w Uchwale nr 1/07/2020 pozostaje ze Spółką w stosunku pracy lub współpracuje ze Spółką na podstawie umowy cywilnoprawnej lub tzw. umowy B2B na moment każdorazowego objęcia Warrantów Subskrypcyjnych;
  3. pracownik/współpracownik wskazany w Uchwale nr 1/07/2020 przyjmie ofertę objęcia Warrantów Subskrypcyjnych, uprawniających do objęcia Akcji Spółki i zawrze ze Spółką umowę objęcia Warrantów Subskrypcyjnych;
  4. pozostałe warunki objęcia Warrantów Subskrypcyjnych, uprawniających do objęcia Akcji Spółki pracowników/współpracowników Spółki wskazanych w Uchwale nr 1/07/2020 ustali Zarząd Spółki uwzględniając interes Spółki i charakter motywacyjny Warrantów Subskrypcyjnych.

Warranty Subskrypcyjne są i będą obejmowane wyłącznie przez pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

W piśmie z dnia 2 marca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca wskazał, że przyznane Warranty Subskrypcyjne, uprawniające do nabycia po określonej cenie akcji spółki – zdaniem Wnioskodawcy – stanowią inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT może być oparty na trzech rodzajach instrumentów prawnych, tj.:

  1. pochodnych instrumentach finansowych lub
  2. papierach wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub
  3. innych prawach majątkowych.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o PIT, papiery wartościowe oznaczają papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jak stanowi art. 3 pkt 1 lit. a i lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, dalej: „KSH”), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Z powyższych przepisów wynika, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio – przez objęcie lub nabycie akcji, albo pośrednio – w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko).

Wnioskodawca zauważa, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji:

    1. papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz
    2. pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji.

O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Warranty subskrypcyjne są papierami wartościowymi wymienionymi w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a tym samym nie mogą być jednocześnie papierami wartościowymi wymienionymi w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jednakże – zdaniem Wnioskodawcy – w żaden sposób zakwalifikowanie warrantów subskrypcyjnych do art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi nie wpływa na możliwość zakwalifikowania warrantów subskrypcyjnych do katalogu „innych praw majątkowych”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Konstrukcja ww. przepisu ustanawia bowiem trzy odrębne zbiory instrumentów, o które mogą być oparte programy motywacyjne dające prawo do preferencyjnych warunków opodatkowania.

Wspólnym mianownikiem tych zbiorów jest to, by realizacja praw wynikających z instrumentów należących do każdego z nich skutkowała nabyciem lub objęciem akcji. Dwa ze zbiorów odnoszą się wprost do instrumentów nazwanych i ujętych w przepisach ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (papiery wartościowe wymienione w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe), podczas gdy trzeci z nich dopełnia zbiór instrumentów, w oparciu, o które mogą być tworzone programy motywacyjne, o inne niż zawarte w tych dwóch zbiorach prawa majątkowe, które inkorporują w sobie prawo do nabycia lub objęcia akcji. Podkreślenia wymaga tu użycie kwantyfikatora „inne”, który prowadzi do wniosku, że po pierwsze ustawodawca zalicza do praw majątkowych – papiery wartościowe wymienione w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe, a po drugie wskazuje, że każde prawo majątkowe nie będące (i) papierem wartościowym wymienionym w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i (ii) pochodnym instrumentem finansowym może służyć do konstrukcji programów motywacyjnych dających prawo do preferencyjnego opodatkowania, o ile realizacja wynikających z nich praw skutkuje nabyciem lub objęciem akcji spółki (przy założeniu, że spełnione są pozostałe warunki zastosowania preferencyjnych zasad opodatkowania).

W tym stanie rzeczy rozstrzygnięcie, czy dany instrument (i) niebędący papierem wartościowym wymienionym w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i (ii) niebędący pochodnym instrumentem finansowym może służyć do realizacji programu motywacyjnego wymaga przeprowadzenia następującej analizy:

  1. ustalenia, czy jest on prawem majątkowym,
  2. ustalenia, czy w wyniku realizacji tego prawa osoby uprawnione nabywają prawo do objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w tym przepisie.

Twierdzące odpowiedzi na oba pytania prowadzą do konkluzji, że dany instrument może służyć do utworzenia programu motywacyjnego, którego uczestnicy korzystają z zasad opodatkowania wskazanych w art. 24 ust. 11 – ust. 12a ustawy o PIT.

Warranty Subskrypcyjne inkorporują w sobie prawo do objęcia Akcji Spółki, gdyż osoba, której przyznano Warranty Subskrypcyjne, po spełnieniu warunków, obejmuje Akcje Spółki po określonej cenie emisyjnej. Warrant Subskrypcyjny jest również prawem majątkowym. Do takich wniosków prowadzi analiza pojęcia prawa majątkowego, jak też przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145 z późn. zm., dalej: „Kodeks Cywilny”), mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Jak wskazuje się w doktrynie: „W świetle definicji w art. 44 [Kodeksu Cywilnego] mienie stanowi nazwę zbiorczą dla ogółu praw majątkowych (M. Bednarek, Mienie, s. 20). Kryterium pozwalające na odróżnienie praw majątkowych od praw niemajątkowych najczęściej upatrywane jest w typowym interesie – majątkowym lub niemajątkowym, którego realizacji dane prawo bezpośrednio służy.

Zgodnie z definicją proponowaną przez A. Woltera, prawami majątkowymi są te, które są bezpośrednio uwarunkowane interesem ekonomicznym podmiotu prawa (Wolter, Ignatowicz, Stefaniuk, Prawo cywilne, 2001, s. 138). W świetle tego kryterium bez znaczenia jest, czy za określone prawo można uzyskać realnie wartość majątkową w obrocie. Zastosowanie tego kryterium pozwala więc uznać za prawo majątkowe np. własność rzeczy o żadnej lub znikomej wartości. W świetle tego kryterium własność pozostaje więc zawsze prawem majątkowym (E. Skowrońska-Bocian, M. Warciński, w: Pietrzykowski, Komentarz, 2015, t. I, art. 44. Nb 1; Radwański, Olejniczak, Prawo cywilne, 2015, Nb 214). W literaturze powyższe ujęcie poddano krytyce, proponując odmienne kryterium, zgodnie z którym prawem majątkowym jest jedynie prawo posiadające wartość majątkową ustaloną według zasad rynkowych. W świetle tego kryterium nie są prawami majątkowymi te prawa, które nie mają wartości majątkowej (M. Romanowski, Podział, s. 30). Uzasadnione jest przyjęcie pierwszego, tradycyjnego podejścia. Decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego prawa jako majątkowego powinna mieć analiza uprawnień przewidzianych w treści owego prawa pod kątem tego, czy służą one realizacji majątkowego, czy niemajątkowego interesu podmiotu prawa. W szczególności uznać należy, że prawo własności zapewniające właścicielowi wyłączność korzystania i rozporządzania rzeczą (art. 140 [Kodeksu Cywilnego]) jest zawsze prawem bezpośrednio uwarunkowanym interesem majątkowym właściciela, chociażby rzecz stanowiąca przedmiot własności była w danej chwili bezwartościowa lub posiadała znikomą wartość.” (tak w: Kodeks cywilny. Komentarz pod red. dr hab. K. Osajdy, Warszawa 2018, Legalis).

Ocena charakteru Warrantów Subskrypcyjnych prowadzi do wniosku, że jest ona prawem majątkowym. Wynika to stąd, że Warranty Subskrypcyjne niewątpliwie służą realizacji interesu majątkowego osoby, która je nabyła. Interesem tym jest bowiem możliwość objęcia akcji Spółki po ustalonej w ramach Programu cenie. Tym samym, nie powinno budzić wątpliwości, że Warrant Subskrypcyjny jest prawem majątkowym w rozumieniu przepisów prawa cywilnego.

Potwierdza to również analiza charakteru „Warrantów Subskrypcyjnych” przez pryzmat przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Przepis odnoszący się do katalogu papierów wartościowych (art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi) definiując zakres „papierów wartościowych” wskazuje bowiem, że poza instrumentami wprost wskazanymi w art. 3 ust. 1 lit. a tego przepisu, papierami wartościowymi są inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w art. 3 ust. 1 lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 ust. 1 lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne). Taka konstrukcja wskazuje, a w szczególności kwantyfikator „inne”, że niewątpliwie ustawodawca uważa, że papiery wartościowe wskazane w art. 3 ust. 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi również są prawami majątkowymi. Potwierdza to doktryna, w której wskazuje się, że papiery wartościowe, w tym warranty subskrypcyjne, są prawami majątkowymi: „Papiery wartościowe. Stworzenie na gruncie ustawy szerokiej kategorii praw majątkowych określanych mianem papierów wartościowych uzasadnione jest koniecznością poddania tych praw szczególnemu wobec cesji mechanizmowi zbywalności właściwemu dla zdematerializowanych papierów wartościowych 15 (zob. komentarz do art. 7 [ustawy o obrocie instrumentami finansowymi]. Komentowana definicja papieru wartościowego ma więc na celu stworzenie katalogu praw, który będzie podlegał zasadom obrotu określonym przede wszystkim w art. 7 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Katalog ten obejmuje przy tym głównie prawa majątkowe, które na mocy odrębnych ustaw tradycyjnie uznawane są za prawa z papierów wartościowych – np. akcje, obligacje, warranty subskrypcyjne.” (Sójka Tomasz (red.) w: Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, (w:) Prawo rynku kapitałowego. Komentarz).

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, Warranty Subskrypcyjne mogą być zaliczane do kategorii „innych praw majątkowych”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT. Powyższe znajduje potwierdzenie również w interpretacjach podatkowych. Przykładowo zgodnie z interpretacją podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2020 r. (nr 0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK): „Ponadto „warrant subskrypcyjny” spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako „inne prawo majątkowe”, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b [ustawy o PIT], a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu [podatkiem PIT]. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 [ustawy o PIT]. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Osób uprawnionych powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a [ustawy o PIT].”

Podobnie stanowi: interpretacja podatkowa z dnia 24 czerwca 2020 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.280.2020.1.MG) oraz interpretacja podatkowa z dnia 24 marca 2020 r. (nr 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS).

Wnioskodawca wskazuje, że Program motywacyjny, o którym mowa we wniosku stanowi system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez Wnioskodawcę. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wnioskodawcy postanowiło o programie emisji Warrantów Subskrypcyjnych, skierowanym do pracowników Spółki, którzy otrzymają ofertę nieodpłatnego objęcia Warrantów Subskrypcyjnych na Akcje Spółki („Program”).

W tym celu, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło Uchwałę nr 4 Nadzwyczajnego

Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie emisji imiennych, niezbywalnych Warrantów Subskrypcyjnych, warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego, wyłączenia prawa poboru oraz zmiany statutu Spółki („uchwała nr 4.”);

Ponadto, Rada Nadzorcza Wnioskodawcy w celu wykonania uchwały nr 4 podjęła uchwałę nr 1/07/2020 w sprawie ustalenia szczegółowej listy pracowników Wnioskodawcy uprawnionych do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych, liczby Warrantów Subskrypcyjnych, które objąć mogą poszczególni pracownicy Wnioskodawcy oraz szczegółowych warunków emisji („Uchwała nr 1/07/2020”).

Zgodnie z uchwałą nr 4 r.: „biorąc pod uwagę, iż praca i zaangażowanie pracowników Spółki ma znaczący wpływ na wyniki finansowe i wartość rynkową Spółki, a tym samym również na wartość akcji Spółki; w interesie Spółki i jej akcjonariuszy jest wprowadzenie zachęt motywujących pracowników Spółki do efektywnej pracy na rzecz Spółki i dłuższego związania się ze Spółką; Walne Zgromadzenie Spółki postanowiło o programie emisji Warrantów Subskrypcyjnych, skierowanym do pracowników Spółki, którzy otrzymają ofertę nieodpłatnego objęcia Warrantów Subskrypcyjnych na Akcje Spółki [Program]”.

Wnioskodawca wskazuje, że uczestnicy Programu będą mieli swobodę dysponowania akcjami Spółki objętymi/nabytymi w ramach Programu (tj. nie są zobligowani do zbycia akcji wyłącznie na rzecz Spółki).

Zgodnie z ww. uchwałą, wykonanie praw z Warrantów Subskrypcyjnych serii A, powinno nastąpić do października 2024 r. Wykonanie praw z Warrantów Subskrypcyjnych uwarunkowane jest następująca procedurą obowiązującą w Spółce.

Warranty Subskrypcyjne – procedura i obowiązki:

  1. złożenie przez Zarząd oferty do nabycia Warrantów Subskrypcyjnych przez Uprawnionego na piśmie;
  2. Uprawniony ma 7 dni na przyjęcie lub odrzucenie oferty na piśmie;
  3. podpisanie umowy objęcia Warrantów Subskrypcyjnych;
  4. wydanie odcinka zbiorowego Warrantów Subskrypcyjnych – pisemne potwierdzenie odbioru;
  5. Uprawniony przekazuje formularz objęcia Akcji;
  6. Uprawniony wpłaca na konto Wnioskodawcy wkład za wykonanie praw z Warrantów Subskrypcyjnych, czyli za Akcje;
  7. zgłoszenie do KRS warunkowego podwyższenia kapitału – ten etap już jest zrealizowany;
  8. wydanie Uprawnionemu odcinka zbiorowego akcji zgodnie z art. 451 § 3 KSH – pisemne potwierdzenie odbioru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym wniosku Program spełnia definicję „programu motywacyjnego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie przystąpienia do Programu i uzyskania przez Uprawnionych praw do nabycia w przyszłości Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia w przyszłości Akcji i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu przystąpienia do Programu i uzyskania przez Uprawnionych praw do nabycia w przyszłości Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia w przyszłości Akcji?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie nabycia przez Uprawnionych Warrantów Subskrypcyjnych i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu nabycia przez Uprawnionych Warrantów Subskrypcyjnych?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie realizacji przez Uprawnionych praw z Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia Akcji i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu realizacji przez Uprawnionych praw z Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia Akcji?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie objęcia/nabycia Akcji przez Uprawnionych i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu objęcia/nabycia Akcji przez Uprawnionych?
  6. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, powstanie w momencie odpłatnego zbycia Akcji, przy czym to Uprawniony będzie zobowiązany – na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy o PIT – do złożenia zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika z tytułu odpłatnego zbycia Akcji przez Uprawnionych?
  7. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku w przypadku odkupu przez Spółkę Akcji od Uprawnionych po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, ale ciążą obowiązki informacyjne z tytułu odkupu przez Spółkę Akcji od Uprawnionych?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1

Program spełnia definicję „programu motywacyjnego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Zgodnie z art. 24 ust. 11 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 [stosunek pracy] lub art. 13 [działalność wykonywana osobiście] ustawy o PIT – podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. Jednocześnie, dochód ze zbycia tych akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PIT, ustala się jako różnicę między: (i) przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a (ii) kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 24 ust. 11b pkt 1 ustawy o PIT, za program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT uznać należy system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez m.in. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 [stosunek pracy] lub art. 13 [działalność wykonywana osobiście] ustawy o PIT, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania: (i) bezpośrednio lub (ii) w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub (iii) realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub (iv) realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki akcyjnej, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 [stosunek pracy] lub art. 13 [działalność wykonywana osobiście] ustawy o PIT.

Przy czym, na mocy art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, przepisy art. 24 ust. 11-11b ustawy o PIT, stosuje się do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W świetle powyższego, przychód w podatku PIT uzyskany z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym opartym na akcjach powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji, a zatem wszelkie zdarzenia zaistniałe w ramach takiego programu poprzedzające zbycie akcji (tj. przystąpienie do programu, przyznanie uprawnienia do objęcia/nabycia w przyszłości akcji, objęcie/nabycie pochodnego instrumentu finansowego/papieru wartościowego, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi/innego prawa majątkowego, a następnie realizacja praw z tych instrumentów, czy też bezpośrednie nabycie/objęcie akcji) są obojętne podatkowo, jeśli spełnione są następujące warunki:

  1. program motywacyjny jest utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej,
  2. program motywacyjny jest utworzony przez spółkę akcyjną, która ma siedzibę na terytorium UE lub EOG lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania,
  3. akcje przyznawane w ramach programu motywacyjnego to akcje spółki akcyjnej, która utworzyła ten program,
  4. uczestnik programu motywacyjnego jest zatrudniony w spółce akcyjnej, która utworzyła program motywacyjny, przy czym przez „zatrudnienie” należy rozumieć uzyskiwanie od tych podmiotów świadczeń lub innych należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT (tj. ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście),
  5. uczestnik programu faktycznie obejmuje/nabywa akcje: (i) bezpośrednio lub (ii) w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub (iii) w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub (iv) w wyniku realizacji innych praw majątkowych.

Spełnienie powyższych warunków oznacza, że u uczestnika programu motywacyjnego przychód w podatku PIT z tytułu uczestnictwa w programie powstanie dopiero w chwili odpłatnego zbycia akcji objętych/nabytych w ramach programu motywacyjnego.

Program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT może być oparty na trzech rodzajach instrumentów prawnych, tj.:

  1. pochodnych instrumentach finansowych lub
  2. papierach wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub
  3. innych prawach majątkowych.

Użyta w przepisie alternatywa łączna (słowo „lub”) nakazuje rozumieć ten przepis jako wprowadzenie możliwości ustanowienia programu motywacyjnego na jednej z trzech instytucji prawnych albo na trzech tych instytucjach jednocześnie. Oznacza to, że nie ma potrzeby, by prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji, było równocześnie papierem wartościowym, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, bądź pochodnym instrumentem finansowym. Dla uznania, że dany program stanowi program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, wystarczające jest spełnienie jednego z tych kryteriów.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o PIT, papiery wartościowe oznaczają papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jak stanowi art. 3 pkt 1 lit. a i lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu KSH, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Z powyższych przepisów wynika, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. (i) bezpośrednio – przez objęcie lub nabycie akcji, albo (ii) pośrednio – w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko).

Należy zauważyć, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji: (i) papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz (ii) pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji. O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Warranty subskrypcyjne są papierami wartościowymi wymienionymi w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a tym samym nie mogą być jednocześnie papierami wartościowymi wymienionymi w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jednakże – w ocenie Wnioskodawcy – w żaden sposób zakwalifikowanie warrantów subskrypcyjnych do art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi nie wpływa na możliwość zakwalifikowania warrantów subskrypcyjnych do katalogu „innych praw majątkowych”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Konstrukcja ww. przepisu ustanawia bowiem trzy odrębne zbiory instrumentów, o które mogą być oparte programy motywacyjne dające prawo do preferencyjnych warunków opodatkowania. Wspólnym mianownikiem tych zbiorów jest to, by realizacja praw wynikających z instrumentów należących do każdego z nich skutkowała nabyciem lub objęciem akcji. Dwa ze zbiorów odnoszą się wprost do instrumentów nazwanych i ujętych w przepisach ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (papiery wartościowe wymienione w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe), podczas gdy trzeci z nich dopełnia zbiór instrumentów, w oparciu, o które mogą być tworzone programy motywacyjne, o inne niż zawarte w tych dwóch zbiorach prawa majątkowe, które inkorporują w sobie prawo do nabycia lub objęcia akcji. Podkreślenia wymaga tu użycie kwantyfikatora „inne”, który prowadzi do wniosku, że po pierwsze ustawodawca zalicza do praw majątkowych – papiery wartościowe wymienione w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe, a po drugie wskazuje, że każde prawo majątkowe nie będące (i) papierem wartościowym wymienionym w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i (ii) pochodnym instrumentem finansowym może służyć do konstrukcji programów motywacyjnych dających prawo do preferencyjnego opodatkowania, o ile realizacja wynikających z nich praw skutkuje nabyciem lub objęciem akcji spółki (przy założeniu, że spełnione są pozostałe warunki zastosowania preferencyjnych zasad opodatkowania).

W tym stanie rzeczy rozstrzygnięcie, czy dany instrument (i) niebędący papierem wartościowym wymienionym w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i (ii) niebędący pochodnym instrumentem finansowym może służyć do realizacji programu motywacyjnego wymaga przeprowadzenia następującej analizy:

  1. ustalenia, czy jest on prawem majątkowym,
  2. ustalenia, czy w wyniku realizacji tego prawa osoby uprawnione nabywają prawo do objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w tym przepisie.

Twierdzące odpowiedzi na oba pytania prowadzą do konkluzji, że dany instrument może służyć do utworzenia programu motywacyjnego, którego uczestnicy korzystają z zasad opodatkowania wskazanych w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.

Warranty Subskrypcyjne inkorporują w sobie prawo do objęcia Akcji Spółki, gdyż osoba, której przyznano Warranty Subskrypcyjne, po spełnieniu warunków, obejmuje Akcje Spółki po określonej cenie emisyjnej. Warunek (ii) jest zatem spełniony.

W opinii Wnioskodawcy spełniony jest również warunek z pkt (i), gdyż Warrant Subskrypcyjny jest prawem majątkowym. Do takich wniosków prowadzi analiza pojęcia prawa majątkowego, jak też przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 44 Kodeksu Cywilnego, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Jak wskazuje się w doktrynie: „W świetle definicji w art. 44 [Kodeksu Cywilnego] mienie stanowi nazwę zbiorczą dla ogółu praw majątkowych (M. Bednarek, Mienie, s. 20). Kryterium pozwalające na odróżnienie praw majątkowych od praw niemajątkowych najczęściej upatrywane jest w typowym interesie – majątkowym lub niemajątkowym, którego realizacji dane prawo bezpośrednio służy. Zgodnie z definicją proponowaną przez A. Woltera, prawami majątkowymi są te, które są bezpośrednio uwarunkowane interesem ekonomicznym podmiotu prawa (Wolter, Ignatowicz, Stefaniuk, Prawo cywilne, 2001, s. 138). W świetle tego kryterium bez znaczenia jest, czy za określone prawo można uzyskać realnie wartość majątkową w obrocie. Zastosowanie tego kryterium pozwala więc uznać za prawo majątkowe np. własność rzeczy o żadnej lub znikomej wartości. W świetle tego kryterium własność pozostaje więc zawsze prawem majątkowym (E. Skowrońska-Bocian, M. Warciński, w: Pietrzykowski, Komentarz, 2015, t. I, art. 44. Nb 1; Radwański, Olejniczak, Prawo cywilne, 2015, Nb 214).

W literaturze powyższe ujęcie poddano krytyce, proponując odmienne kryterium, zgodnie z którym prawem majątkowym jest jedynie prawo posiadające wartość majątkową ustaloną według zasad rynkowych. W świetle tego kryterium nie są prawami majątkowymi te prawa, które nie mają wartości majątkowej (M. Romanowski, Podział, s. 30). Uzasadnione jest przyjęcie pierwszego, tradycyjnego podejścia. Decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego prawa jako majątkowego powinna mieć analiza uprawnień przewidzianych w treści owego prawa pod kątem tego, czy służą one realizacji majątkowego, czy niemajątkowego interesu podmiotu prawa. W szczególności uznać należy, że prawo własności zapewniające właścicielowi wyłączność korzystania i rozporządzania rzeczą (art. 140 Kodeksu Cywilnego) jest zawsze prawem bezpośrednio uwarunkowanym interesem majątkowym właściciela, chociażby rzecz stanowiąca przedmiot własności była w danej chwili bezwartościowa lub posiadała znikomą wartość.” (tak w: „Kodeks cywilny. Komentarz pod red. dr hab. K. Osajdy”, Warszawa 2018).

Ocena charakteru Warrantów Subskrypcyjnych prowadzi do wniosku, że jest on prawem majątkowym. Wynika to stąd, że Warranty Subskrypcyjne niewątpliwie służą realizacji interesu majątkowego osoby, która je nabyła. Interesem tym jest bowiem możliwość objęcia akcji Spółki po ustalonej w ramach Programu cenie. Tym samym, nie powinno budzić wątpliwości, że Warrant Subskrypcyjny jest prawem majątkowym w rozumieniu przepisów prawa cywilnego.

Potwierdza to również analiza charakteru „Warrantów Subskrypcyjnych” przez pryzmat przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Przepis odnoszący się do katalogu papierów wartościowych (art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi) definiując zakres „papierów wartościowych” wskazuje bowiem, że poza instrumentami wprost wskazanymi w art. 3 ust. 1 lit. a tego przepisu, papierami wartościowymi są inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w art. 3 ust. 1 lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 ust. 1 lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne). Taka konstrukcja wskazuje, a w szczególności kwantyfikator „inne”, że niewątpliwie ustawodawca uważa, że papiery wartościowe wskazane w art. 3 ust. 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi również są prawami majątkowymi.

Potwierdza to doktryna, w której wskazuje się, że papiery wartościowe, w tym warranty subskrypcyjne, są prawami majątkowymi: „Papiery wartościowe. Stworzenie na gruncie ustawy szerokiej kategorii praw majątkowych określanych mianem papierów wartościowych uzasadnione jest koniecznością poddania tych praw szczególnemu wobec cesji mechanizmowi zbywalności właściwemu dla zdematerializowanych papierów wartościowych (zob. komentarz do art. 7 [ustawy o obrocie instrumentami finansowymi]. Komentowana definicja papieru wartościowego ma więc na celu stworzenie katalogu praw, który będzie podlegał zasadom obrotu określonym przede wszystkim w art. 7 [ustawy o obrocie instrumentami finansowymi]. Katalog ten obejmuje przy tym głównie prawa majątkowe, które na mocy odrębnych ustaw tradycyjnie uznawane są za prawa z papierów wartościowych – np. akcje, obligacje, warranty subskrypcyjne.” (Sójka Tomasz (red.) w: „Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi”, (w:) „Prawo rynku kapitałowego. Komentarz”).

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do Warrantów Subskrypcyjnych spełniony jest również warunek (i) powyżej, a tym samym Warranty Subskrypcyjne mogą być zaliczane do kategorii „innych praw majątkowych”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT. Następnie podkreślić należy, że treść analizowanego przepisu nie wyklucza z katalogu instrumentów, które mogą być wykorzystane do realizacji programu motywacyjnego, papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (np. warrantów subskrypcyjnych), ustanawiając jednocześnie, jak omówiono powyżej, otwartą kategorię instrumentów (inne prawa majątkowe), których wykonanie skutkuje nabyciem akcji. Brak jest wobec tego podstaw by jedynie w oparciu o to, że w przepisie art. 24 ust. 11b ustawy o PIT odniesiono się wprost do papierów wartościowych z art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, uznać, że papiery wartościowe wskazane w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (w tym Warranty Subskrypcyjne) nie mogą służyć do realizacji programu motywacyjnego, jeśli mogą zostać zaliczone do kategorii innych praw majątkowych, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Wydaje się, że interpretacja przeciwna, wykluczająca takie papiery wartościowe, byłaby prawidłowa jedynie wówczas, gdyby przepis art. 24 ust. 11b ustawy o PIT:

  1. nie posługiwał się kategorią innych praw majątkowych, tj. kategorią otwartą zdefiniowaną jedynie przez charakter (prawo majątkowe) i skutek realizacji wynikających z niej praw (nabycie lub objęcie akcji), lub
  2. wprost wykluczał z katalogu instrumentów, na których mogą być oparte programy motywacyjne, papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Brak takich sformułowań w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT wskazuje, że prezentowana powyżej wykładnia językowa analizowanego przepisu jest prawidłowa. Odmienna interpretacja językowa wykluczająca papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, z katalogu instrumentów, o które mogą być oparte programy motywacyjne, stanowiłaby, w obliczu wskazanej powyżej otwartej kategorii praw majątkowych i braku wyłączenia tych papierów wartościowych wprost, nadinterpretację ww. przepisu.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, Warranty Subskrypcyjne spełniają wszelkie przesłanki, zakwalifikowania ich do innych praw majątkowych, których realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. Zgodnie z wykładnią językową, nie powinno budzić wątpliwości, że Warranty Subskrypcyjne są instrumentem prawnym (prawem majątkowym), który może służyć ustanowieniu programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Powyższe znajduje potwierdzenie również w interpretacjach podatkowych. Przykładowo zgodnie z interpretacją podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2020 r. (nr 0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK): „Ponadto „warrant subskrypcyjny” spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako „inne prawo majątkowe”, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b [ustawy o PIT], a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu [podatkiem PIT]. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 [ustawy o PIT]. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Osób uprawnionych powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a [ustawy o PIT].”

Podobnie stanowi:

    1. interpretacja podatkowa z dnia 24 czerwca 2020 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.280.2020.1.MG) oraz
    2. interpretacja podatkowa z dnia 24 marca 2020 r. (nr 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS).

Zgodnie z Uchwałą nr 4 r., biorąc pod uwagę, że praca i zaangażowanie pracowników Spółki ma znaczący wpływ na wyniki finansowe i wartość rynkową Spółki, a tym samym również na wartość akcji Spółki; w interesie Spółki i jej akcjonariuszy jest wprowadzenie zachęt motywujących pracowników Spółki do efektywnej pracy na rzecz Spółki i dłuższego związania się ze Spółką; Walne Zgromadzenie Spółki postanawia o programie emisji Warrantów Subskrypcyjnych, na zasadach określonych Uchwale nr 4, skierowanym do pracowników Spółki, którzy otrzymają ofertę nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych na akcje Spółki [Uprawnionych].

Spółka emituje 480 000 Warrantów Subskrypcyjnych uprawniających do objęcia Akcji o wartości nominalnej 0,10 zł każda, z wyłączeniem prawa poboru.

Biorąc pod uwagę powyższe, wszystkie warunki pozwalające na odroczenie momentu podatkowego do czasu zbycia Akcji objętych/nabytych w ramach Programu na zasadach preferencyjnych należy uznać za spełnione.

Powyższe wynika z faktu, że:

  1. charakter Programu – Program posiada charakter motywacyjny (Program zakłada zachęcenie pracowników Spółki do efektywnej pracy na rzecz Spółki i dłuższego związania się ze Spółką);
  2. forma prawna wprowadzenia Programu – Zwyczajne Walne Zgromadzenia Spółki uchwaliło Uchwałę nr 4;
  3. forma prawna i rola organizatora Programu – Spółka jest spółką akcyjną i jest organizatorem (podmiotem, który tworzy) Program;
  4. siedziba organizatora Programu – Spółka ma siedzibę w Polsce, czyli na terytorium Unii Europejskiej;
  5. Akcje w ramach Programu – akcje przyznawane w ramach Programu będą akcjami Spółki. Program jest oparty na Warrantach Subskrypcyjnych, tj. innych prawach majątkowych, o których mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT;
  6. Uczestnicy Programu – Program jest adresowany do wybranych osób, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, kontraktu menedżerskiego lub powołanych do zarządu, a zatem uzyskujących świadczenia i inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT;
  7. nagroda w ramach Programu – w ramach Programu Uprawniony faktycznie nabędzie/obejmie Akcje Spółki.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Program spełnia przesłanki „programu motywacyjnego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie przystąpienia do Programu i uzyskania przez Uprawnionych praw do nabycia w przyszłości Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia w przyszłości Akcji i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu przystąpienia do Programu i uzyskania przez Uprawnionych praw do nabycia w przyszłości Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia w przyszłości Akcji.

Jeżeli Program spełnia warunki, o których mowa w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT, co zostało wykazane powyżej (stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Ad 1), dochód Uprawnionego z tytułu uczestnictwa w Programie będzie opodatkowany zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 24 ust. 11-11a ustawy o PIT. W konsekwencji, jakikolwiek przychód w podatku PIT po stronie Uprawnionego, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki, tj. zbycia akcji nowej emisji Spółki objętych w wyniku realizacji prawa z Warrantów Subskrypcyjnych, które wcześniej zostały przyznane Uprawnionemu.

Tym samym, zdarzenia poprzedzające zbycie, takie jak: (i) przystąpienie do Programu, (ii) przyznanie praw do Warrantów Subskrypcyjnych uprawniających do objęcia w przyszłości Akcji (iii) realizacja praw z Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia Akcji, oraz (iv) objęcie/nabycie Akcji, nie będą skutkować powstaniem dla Uprawnionego przychodów w podatku PIT.

Powyższe potwierdza też uzasadnienie do projektu ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: „dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od dnia 1 stycznia 2018 r. regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są neutralne podatkowo”.

Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidulanych organów podatkowych.

Takie stanowisko zajął przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:

  1. z dnia 9 lipca 2020 r., nr 0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK: „Reasumując:
    • przedstawiony we wniosku Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego;
    • warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b [ustawy o PIT];
    • na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w momencie objęcia przez Osoby Uprawnione warrantów i objęcia akcji w wyniku wykonania praw z nich wynikających w ramach programu motywacyjnego;
    • przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Osób Uprawnionych dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych w ramach programu motywacyjnego akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT;
    • uzyskany dochód uczestników programu motywacyjnego należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT;
    • rozliczenie uzyskanych przez Osoby Uprawnione dochodów z odpłatnego zbycia akcji następuje w drodze samoopodatkowania, tj. do obliczenia i zapłaty podatku z powyższego tytułu zobowiązane będą bezpośrednio Osoby Uprawnione;
    • w związku ze sprzedażą akcji Spółki przez osoby uprawnione na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne z tego tytułu.”
  2. z dnia 24 czerwca 2020 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.280.2020.1.MG, w której stanowisko wnioskodawcy wskazujące, że: „Podsumowując, w ocenie Spółki zasady opodatkowania zawarte w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT mają zastosowanie w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W rezultacie przychód po stronie Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez Osobę Uprawnioną Akcji Spółki objętych w wyniku realizacji Warrantów oraz/lub odpłatnego zbycia przez Osobę Uprawnioną nabytych Akcji Własnych Spółki. W związku z powyższym, z tytułu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym przez Osoby Uprawnione po stronie Spółki na żadnym z etapów realizacji Programu Motywacyjnego (tj. w momencie przyznania Uprawnień, objęcia Warrantów, objęcia Akcji w wyniku realizacji Warrantów, nabycia Akcji Własnych) nie powstaną obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne”, uznano za prawidłowe;
  3. z dnia 24 marca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS, w której stanowisko wnioskodawcy wskazujące, że: „W związku z powyższym, zdarzenia poprzedzające zbycie Akcji, takie jak: (i) przystąpienie do Programu, (ii) przyznanie praw do nabycia w przyszłości Warrantów, do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycie Warrantów, (iv) realizacja praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcie/nabycie Akcji, nie będą skutkować powstaniem jakiegokolwiek przychodu po stronie Osób Uprawnionych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu: (i) przystąpienia do Programu Osób Uprawnionych, (ii) uzyskania przez Osoby Uprawnione praw do nabycia w przyszłości Warrantów do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycia przez Osoby Uprawnione Warrantów, (iv) realizacji przez Osoby Uprawnione praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcia/nabycia Akcji przez Osoby Uprawnione po preferencyjnej cenie, tj. po cenie niższej niż wartość rynkowa”, uznano za prawidłowe;
  4. z dnia 19 czerwca 2019 r., nr 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK, w której stanowisko wnioskodawcy wskazujące, że: „W analizowanym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. prawa majątkowego ograniczonego w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie 10% ceny emisyjnej (Warrant). W konsekwencji, objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w ramach Programu nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o PIT. W ocenie Zainteresowanego również treść uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 27 października 2017 r. uzasadnia stanowisko Zainteresowanych, że również w przypadku objęcia akcji Spółki po preferencyjnej cenie w wykonaniu prawa z Warrantu, przychód dla Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie zbycia takiej akcji.”;
  5. z dnia 26 października 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.490.2018.1.JG1: „Biorąc powyższe pod uwagę zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem Warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu Akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu Warrantów i realizacji wynikających z nich praw.”

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie nabycia przez Uprawnionych Warrantów Subskrypcyjnych i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu nabycia przez Uprawnionych Warrantów Subskrypcyjnych.

Mając na uwadze, że Program spełnia przesłanki „programu motywacyjnego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w zakresie Programu.

W konsekwencji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jakikolwiek przychód w podatku PIT po stronie Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki, a po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu nabycia przez Uprawnionych Warrantów Subskrypcyjnych.

Ad 4


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest Jego stanowisko, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie realizacji przez Uprawnionych praw z Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia Akcji i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu realizacji przez Uprawnionych praw z Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia Akcji.

Mając na uwadze, że Program spełnia przesłanki „programu motywacyjnego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w zakresie Programu.

W konsekwencji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jakikolwiek przychód w podatku PIT po stronie Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki, a po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu realizacji przez Uprawnionych praw z Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia Akcji.

Ad 5

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest Jego stanowisko, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, nie powstanie na etapie objęcia/nabycia

Akcji przez Uprawnionych i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu objęcia/nabycia Akcji przez Uprawnionych.

Mając na uwadze, że Program spełnia przesłanki „programu motywacyjnego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w zakresie Programu.

W konsekwencji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jakikolwiek przychód w podatku PIT po stronie Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki, a po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne z tytułu objęcia/nabycia Akcji przez Uprawnionych.

Ad 6

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest Jego stanowisko, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Uprawnionych będących pracownikami Wnioskodawcy, powstanie w momencie odpłatnego zbycia Akcji, przy czym to Uprawniony będzie zobowiązany – na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy o PIT – do złożenia zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika z tytułu odpłatnego zbycia Akcji przez Uprawnionych.

Mając na uwadze, że Program spełnia przesłanki „programu motywacyjnego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w zakresie Programu.

W konsekwencji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jakikolwiek przychód w podatku PIT po stronie Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki. Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PIT, dochodem w podatku PIT z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.

Dochód z odpłatnego zbycia akcji będzie przychodem ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, tj. ze źródła „kapitały pieniężne”. Za przychody z „kapitałów pieniężnych”, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, uważa się między innymi przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Wobec powyższego, przychód w podatku PIT po stronie Uprawnionego powstanie dopiero w momencie sprzedaży Akcji Spółki jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatku w oparciu o art. 30b ustawy o PIT.

Jednocześnie, Uprawniony będzie miał prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11a ustawy o PIT, tj. w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie Akcji Spółki.

Uprawiony będzie zobowiązany – na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT – do złożenia odrębnego zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT, w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym i w tym samym terminie – zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o PIT – będzie zobowiązany wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z tego zeznania.

Podsumowując, rozliczenie uzyskanych przez Uprawnionych dochodów w podatku PIT z tytułu uczestnictwa w Programie następować będzie w drodze samoopodatkowania, do obliczenia i zapłaty podatku zobowiązane będą bezpośrednio Uprawnieni. Przychód w podatku PIT po stronie Uprawnionego powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki przez Uprawnionego zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT.

Podsumowując, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w podatku PIT z tytułu uczestnictwa Uprawnionych w Programie.

Ad 7

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest Jego stanowisko, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku w przypadku odkupu przez Spółkę Akcji od Uprawnionych po stronie Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, ale ciążą obowiązki informacyjne z tytułu odkupu przez Spółkę Akcji od Uprawnionych.

W myśl art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, m.in. osoby prawne są obowiązane przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o PIT, sporządzone według ustalonego wzoru (tj. informację PIT-8C) w terminach określonych w art. 42g ustawy o PIT.

W świetle tego, w przypadku odkupu przez Spółkę Akcji własnych od Uprawnionych obowiązki informacyjne będą ciążyły na Spółce. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia dla każdego Uprawnionego, od którego odkupiła Akcje informacje PIT-8C i przekazania temu Uprawnionemu, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi odkupienie Akcji od Uprawnionych, a właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi odkupienie Akcji od Uprawnionych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj