Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.21.2021.2.MG
z 16 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2021 r. (data wpływu 15 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W roku podatkowym 2020 Wnioskodawczyni osiągała przychody z działalności gospodarczej z dwóch źródeł: działalność gospodarcza prowadzona na podstawie wpisu do CEIDG oraz z tytułu uczestnictwa w spółce komandytowej jako komandytariusz (spółka osobowa, która nie jest podatnikiem CIT w 2020 r). Zgodnie z dokonanym zgłoszeniem, łączne przychody z obu źródeł rozliczała wg stawki 19% PIT (podatek liniowy). Przychody Wnioskodawczyni za 2020 r. z działalności wykonywanej osobiście (na podstawie wpisu do CEIDG) za rok podatkowy 2020 nie przekroczyły limitu wymienionego w art. 6 ust. 4 p. 1 lit a. Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (UoPR).


W roku podatkowym 2021 Wnioskodawczyni zamierza zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie wpisu do CEIDG na ryczał ewidencjonowany. Przychody osiągane z tytułu uczestnictwa w Spółce komandytowej (za okres, w którym można dla tego typu spółek stosować dotychczasowe zasady rozliczenia podatku przez wspólników) zamierza nadal rozliczać podatkiem PIT wg. stawki 19% (spółka komandytowa nie jest „spółką” w rozumieniu art. 6 ust. 1 UoPR).


Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że zapisy art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie mają zastosowania w jej przypadku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy mając na uwadze brzmienie art. 6 ust. 4 UoPR wskazujące podmioty uprawnione do opłacania podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz fakt, iż oprócz prowadzenia w poprzednim roku (tj. 2020) działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG Wnioskodawczyni rozliczała także przychody (i koszty) z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki komandytowej (która nie jest „spółką” w rozumieniu UoPR) wyklucza możliwość rozliczenia przez Wnioskodawczynię podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG w roku bieżącym (tj. 2021)?


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 4 pkt 1 UoPR wskazuje typy przychodów, które mogą być rozliczane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Litera „a” tego przepisu wskazuje przychody z działalności prowadzonej osobiście (przy zachowaniu limitu obrotów za rok poprzedzający, który jak wskazała Wnioskodawczyni na wstępie, nie został przez Nią przekroczony), zaś litera „b” dotyczy przychodów osiąganych z uczestnictwa we wskazanych spółkach osobowych (do których nie zalicza się spółka komandytowa). Wobec powyższego Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż jest uprawniona do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie wpisu do CEIDG. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż Spółka komandytowa nie znajduje się w katalogu spółek wymienionych w UoPR, Wnioskodawczyni nie może przychodów z udziału w tej spółce opodatkować w tej formie i w związku z tym obowiązana jest wybrać jedną z form przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej PIT). Stąd za rok 2021 Wnioskodawczyni może wybrać opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie wpisu do CEIDG w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz jednocześnie wybrać opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki komandytowej (za okres, który przepisy dopuszczają takie rozwiązanie w 2021 r.) na zasadzie podatku liniowego (tj. stawka 19% na podstawie ustawy PIT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.


W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.


Art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Zgodnie z art. 9a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


W myśl art. 30c ust. 1 ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


W przypadku, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, to zgodnie z art. 9a ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy ww. ustawy.

Zatem wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zastosowanie przepisów tej ustawy oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Zatem, jeżeli podatnik prowadzi działalność samodzielnie i w formie spółki niemającej osobowości prawnej (należy do niej m.in. spółka komandytowa), to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie może być opodatkowany według skali podatkowej, a z działalności prowadzonej w formie spółki – podatkiem liniowym, i odwrotnie.


Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a z działalności prowadzonej w formie spółki niebędącej osobą prawną opłacał tzw. podatek liniowy.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują również, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego).


Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  • uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  • uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.


Stosownie do art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

  • odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
  • z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).


Art. 8 ww. ustawy, zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.


Zatem, w danym roku podatkowym możliwe jest opodatkowanie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej:

  • samodzielnie - zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • w formie spółki komandytowej - podatkiem liniowym,

pod warunkiem wyboru odpowiednich form opodatkowania i o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę prawa do opłacania podatku w ww. formach.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w 2020 r. osiągała przychody z działalności gospodarczej z dwóch źródeł: działalność gospodarcza prowadzona na podstawie wpisu do CEIDG oraz z tytułu uczestnictwa w spółce komandytowej jako komandytariusz (spółka osobowa, która nie jest podatnikiem CIT w 2020 r). Zgodnie z dokonanym zgłoszeniem, łączne przychody z obu źródeł rozliczała wg stawki 19% PIT (podatek liniowy). Przychody Wnioskodawczyni za 2020 r. z działalności wykonywanej osobiście (na podstawie wpisu do CEIDG) za rok podatkowy 2020 nie przekroczyły limitu wymienionego w Art. 6 ust. 4 p. 1 lit a. Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (UoPR). W roku podatkowym 2021 Wnioskodawczyni zamierza zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie wpisu do CEIDG na ryczał ewidencjonowany. Przychody osiągane z tytułu uczestnictwa w Spółce komandytowej (za okres, w którym można dla tego typu spółek stosować dotychczasowe zasady rozliczenia podatku przez wspólników) zamierza nadal rozliczać podatkiem PIT wg stawki 19% (spółka komandytowa nie jest „spółką” w rozumieniu art. 6 ust. 1 UoPR).


Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż ma prawo do skorzystania z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego, gdyż nie jest podatnikiem do którego stosuje się art. 8 o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni będąca komandytariuszem w spółce komandytowej i rozliczająca osiągnięty dochód w formie 19% podatku liniowego, w sytuacji gdy zamierza zmienić formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może dokonać tej zmiany po spełnieniu warunków do korzystania z tej formy opodatkowania.


Od 1 stycznia 2021 r., zgodnie z nowymi regulacjami, spółki komandytowe zostały podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Co do zasady ‒ spółki komandytowe status podatników podatku dochodowego od osób prawnych uzyskały z 1 stycznia 2021 r. Istnieje jednak możliwość ‒ zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw ‒ wyboru przez spółki komandytowe, że uzyskają one status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych dopiero od 1 maja 2021 r.


Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują, aby podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie i będący udziałowcami w spółce, która uzyskała statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych zostali, wyłączeni z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dochodów osiągniętych z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie. Treść żadnego przepisu ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera takiego wyłączenia.


Reasumując, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni jest uprawniona do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zarówno w sytuacji gdy jest komandytariuszem w spółce komandytowej jak i gdy jest udziałowcem w spółce, która uzyskała statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj