Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.125.2021.1.MB
z 24 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 3% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 3%.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest kucharzem i zamierza w ramach działalności gospodarczej, prowadzonej jako osoba fizyczna, świadczyć usługi gastronomiczne na rzecz swoich kontrahentów (podmiotów prowadzących działalność gospodarczą), jako ich podwykonawca. Wnioskodawca na mocy przyszłych umów ze swoimi kontrahentami będzie obowiązany do przygotowywania posiłków, na podstawie składanych przez nich zamówień.

Tego typu usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU oznaczone zostały kodem: 56.29.19.0 jako „Pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę”. Istotą ww. umów będzie sprzedaż usług gastronomicznych, obejmujących przygotowywanie posiłków w oparciu o posiadane przez Wnioskodawcę know-how na rzecz podmiotów zewnętrznych, z wyłączeniem sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 1,5 %.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do korzystania ze sprzętów i narzędzi, które będą znajdować się w siedzibach jego kontrahentów. Będą oni również dostarczać produkty, przy użyciu których Wnioskodawca będzie wykonywał swoją usługę. Otrzymane od Wnioskodawcy posiłki kontrahenci będą każdorazowo sprzedawać swoim docelowym klientom.

Wnioskodawca będzie ze swojej strony ponosił koszty wynagrodzeń dla ewentualnych swoich pracowników i zleceniobiorców współpracujących z nim przy świadczeniu usług gastronomicznych (innych kucharzy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży usług gastronomicznych (z wyłączeniem napojów alkoholowych o zawartości powyżej 1,5%) Wnioskodawca, prowadząc działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, może tego typu przychody opodatkować na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3% zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2, oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Na wstępie należy wskazać, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi gastronomiczne odpowiadające definicji legalnej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej u.o.p.r.), zgodnie z którą za działalność gastronomiczną uważa się usługi związane z przygotowywaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów. Zgodnie z treścią u.o.p.r. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Przepisy u.o.p.r. przewidują stosowanie zróżnicowanych stawek ryczałtu, w zależności od zakresu prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 u.o.p.r.

W myśl art. 12 ust. 1 u.o.p.r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in. 3% – z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (pkt 7 lit. a). Z kolei art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Przy czym, działalność gastronomiczna, to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów (art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Jak już wspomniano, Wnioskodawca prowadził będzie działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług gastronomicznych na zlecenie klienta. Będą to przede wszystkim usługi wykonywane w siedzibie klienta, na powierzonym przez niego sprzęcie i produktach w oparciu o zawartą umowę. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy uznać, że usługi oznaczone symbolem PKWiU 56.29.19 czyli „ Pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę”, jako typowe usługi gastronomiczne, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, jego przyszła działalność gospodarcza, której przedmiotem będzie świadczenie usług gastronomicznych w zakresie przygotowywania gotowych posiłków na rzecz jego kontrahentów, z wyłączeniem sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, winna być:

  1. sklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowana jako pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umową i oznaczona symbolem 56.29.19.0,
  2. opodatkowana 3% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a u.o.p.r.

Analogiczne stanowisko do zajmowanego przez Wnioskodawcę przedstawia Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej między innymi w:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2017 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.36.2017.2.AA,
  • interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2018 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.371.2018.1.IM,
  • interpretacji indywidualnej z dnia 29 grudnia 2020 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.737.2020.2.MB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.): opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: działalność gastronomiczna to usługi związane z przygotowywaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak Wnioskodawca nie wskazał żadnego z nich.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

  • 8,5% ‒ przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
  • 3% ‒ z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako kucharz, zamierza w ramach działalności gospodarczej świadczyć usługi gastronomiczne na rzecz swoich kontrahentów, jako ich podwykonawca. W zakresie tych usług będzie przygotowywanie posiłków na podstawie składanych przez nich zamówień. Istotą tych umów będzie sprzedaż usług gastronomicznych, obejmujących przygotowywanie posiłków na rzecz podmiotów zewnętrznych, z wyłączeniem sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 1,5 %. W ramach współpracy Wnioskodawca będzie zobowiązany do korzystania ze sprzętów i narzędzi, które będą się znajdować w siedzibach jego kontrahentów, będą też oni dostarczać produkty, przy użyciu których Wnioskodawca będzie wykonywał swoją usługę. Otrzymane od Wnioskodawcy posiłki kontrahenci będą sprzedawać swoim docelowym klientom. Wnioskodawca będzie ze swojej strony ponosił koszty wynagrodzeń dla ewentualnych swoich pracowników i zleceniobiorców współpracujących z nim przy świadczeniu usług gastronomicznych (innych kucharzy). Świadczone usługi Wnioskodawca zalicza do grupy usług oznaczonych symbolem PKWiU 56.29.19.0 – pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie świadczenie usług gastronomicznych w zakresie przygotowywania posiłków na rzecz kontrahentów, która to działalność według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług została sklasyfikowana jako pozostałe usługi gastronomiczne świadczone na podstawie zawartej z klientem umowy, to Wnioskodawca będzie mógł swoje usługi opodatkować 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełni pozostałe ustawowe warunki opodatkowania w tej formie.

Reasumując – prawidłowym będzie opodatkowanie przychodów z tytułu usług gastronomicznych, które Wnioskodawca zamierza świadczyć, stawką 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj