Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.31.2021.1.MW
z 23 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 stycznia 2021 r. (data wpływu 22 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w toku licytacji publicznej prawa użytkowania wieczystego działek nr (…) (pytania nr 1-3 we wniosku) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w toku licytacji publicznej prawa użytkowania wieczystego działek nr (…) (pytania nr 1-3 we wniosku).



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (…) prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko Dłużnikowi (…)

Egzekucja została skierowana do:

  • prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…).
  • prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…).
  • prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…).
  • Ww. nieruchomości położone są w (…)

Sprzedaż ww. praw nastąpi w wyniku licytacji publicznej prowadzonej przez ww. Komornika nie wcześniej niż (…), na podstawie art. 952 kodeksu postępowania cywilnego. W toku prowadzonego postępowania Komornik ustalił: zgodnie z oświadczeniem z dnia (…). Naczelnika Wydziału Budownictwa i Planowania Przestrzennego Miasta (…) Pana (…), wyżej wymienione nieruchomości zlokalizowane na działkach nr (…), karta mapy (…) obręb (…) w rejonie ulicy(…), zabudowane są budynkami magazynowymi.

Według ogólnodostępnych map archiwalnych (www.orsip.pl) istniejące budynki można datować na lata (…). W elektronicznym rejestrze pozwoleń znajdujących się w Wydziale Budownictwa z lat (…) nie odnaleziono decyzji o pozwoleniu na budowę dla nieruchomości położonej w rejonie ulicy(…). Naczelnik wskazał ponadto, że dnia (…). została wydana dla spółki (…), poprzedniego użytkownika wieczystego nieruchomości opisanej w księdze wieczystej (…), decyzja nr (…) o pozwoleniu na budowę dotyczącą adaptacji istniejących budynków na centralę magazynowo-produkcyjną przy ul.(…). W dniu (…) r. została wydana dla spółki (…). decyzja nr (…) o pozwoleniu na budowę sieci energetycznej ze stacją transformatorową dla budynku (…).

Dalej Naczelnik oświadczył, iż w dniach (…) (…). zgłosił Prezydentowi Miasta (…) zamiar przeprowadzenia szeregu prac budowlanych i wykończeniowych na działkach nr (…) – między innymi: roboty budowlane polegające na przebudowie przegród zewnętrznych w dwóch halach magazynowych, remont budynków nr (…) w zakresie wymiany pokrycia dachowego w budynku nr (…), wymiany stolarki okiennej w budynku nr (…), wymiany ślusarki drzwiowej w budynku nr (…), wymiany posadzek przy ul.(…), remontu budynków, robót ziemnych oraz naprawy ogrodzenia przy ul.(…), utwardzenia terenu przy ul. (…). Co do części zgłoszonych robót budowlanych i wykończeniowych Prezydent Miasta (…) wniósł sprzeciw.

Ponadto Komornik ustalił, że zgodnie z oświadczeniem Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego z dnia (…) podatnik, (…), został wpisany do Rejestru Przedsiębiorców z dniem (…). i jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT w tamtejszym Urzędzie od (…) Ostatnią deklarację podatkową VAT-7 złożył za (…) Zgłoszony główny przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej: wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Podatnik dokonuje odliczeń podatku VAT naliczonego. Naczelnik dalej wskazał, że tamtejszy organ podatkowy nie przeprowadzał wobec Podatnika czynności sprawdzających lub kontroli podatkowych, w zakresie pozwalającym na udzielenie odpowiedzi Komornikowi na zadane przez Komornika pytania, tj.:

  • czy Dłużnik był zobowiązany do uiszczenia należnego podatku od dostawy ww. użytkowań wieczystych i związanych z nimi praw własności nieruchomości w momencie ich nabycia,
  • czy Dłużnikowi w stosunku ww. praw przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 10 a pkt a ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług),
  • czy Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. praw, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 10a pkt b ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług).

Do udzielenia odpowiedzi na powyższe pytania wezwano również Prezydenta Miasta (…) (treść odpowiedzi wskazano powyżej), a także Dłużnika: (…).

Pismem z dnia (…) Dłużnik oświadczył:

1. Dla prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…)

  1. Dłużnik nie ma wiedzy kiedy nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona, w momencie zakupu nieruchomości (…) nieruchomość była już zasiedlona przez poprzedniego właściciela (…).
  2. Dłużnik był zobowiązany do uiszczenia należnego podatku od dostawy ww. użytkowania wieczystego i związanego z nimi prawa własności nieruchomości w momencie ich nabycia,
  3. Dłużnikowi w stosunku ww. prawa przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  4. Dłużnik ponosił bieżące wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku co których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane były z bieżącym utrzymaniem nieruchomości oraz poprawą jego funkcjonalności – np. poprzez rozbudowę ogrzewania. Łączna wartość tych wydatków w okresie od nabycia nieruchomości do dnia sporządzanie niniejszego pisma nie przekroczyły (…) zł.

Dla prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…).

  1. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w dniu (…) roku, gdyż wówczas oddano do użytku, remontowane hale C i D. co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 Ustawy o podatku od towarów i usług, koszt prac remontowych stanowił około 220% wartości początkowej nieruchomości,
  2. Dłużnik nie był zobowiązany do uiszczenia należnego podatku VAT od dostawy ww. użytkowania wieczystego i związanego z nimi prawa własności nieruchomości w momencie ich nabycia, natomiast był zobowiązany do uiszczenia podatnik VAT od prac budowalnych. które stanowiły ww. ulepszenie,
  3. Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z kosztami prac budowlanych,
  4. Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, co opisano powyżej.

Dla prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…)

  1. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w dniu (…) roku, gdyż wówczas oddano do użytku remontowane hale C i D, co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 Ustawy o podatku od towarów i usług. Koszt prac remontowych stanowił około 35% wartości początkowej nieruchomości,
  2. Dłużnik nie był zobowiązany do uiszczenia należnego podatku VAT od dostawy ww. użytkowania wieczystego i związanego z nimi prawa własności nieruchomości w momencie ich nabycia, natomiast był zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od prac budowalnych, które stanowiły ww. ulepszenie.
  3. Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z kosztami prac budowlanych,
  4. Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, co opisano powyżej.

Pismem z dnia (…) Dłużnik oświadczył, iż:

„Ad. 1:

  1. Na działce o numerze (…) znajdują się następujące budowle:
    1. Hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 787 m2 (Hala A),
    2. Hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 347 mv (Hala B).
  2. Na działce o numerze (…) znajdują się następujące budowle:
    1. Hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 497 m2 (Hala C),
    2. Hala produkcyjno – magazynowa o powierzchni 497 m2 (Hala D).
  3. Na działce o numerze (…) znajdują się następujące budowle:
    1. Budynek biurowy o powierzchni 150 m2.
  4. Na działce o numerze (…) nie znajdują się żadne budowle.

Ad. 2:

    1. Dla Hali A (pkt l a .Ad 1 powyżej):
    1. Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
      b. Dłużnik nie ma wiedzy kiedy nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona, w momencie zakupu nieruchomości (…) nieruchomość była już zasiedlona przez poprzedniego właściciela (…),
      c. Dłużnik ponosił bieżące wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane były z bieżącym utrzymaniem nieruchomości oraz poprawą jego funkcjonalności – np. poprzez rozbudowę ogrzewania Łączna wartość tych wydatków w okresie od nabycia nieruchomości do dnia sporządzania niniejszego pisma nie przekroczyły 70 000 zł, co stanowi mniej niż 30% wartości początkowej budynków, budowli,
      d. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.
    2. Dla Hali B (pkt l. b .Ad 1 powyżej):
    1. Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
      b. Dłużnik nie ma wiedzy kiedy nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona, w momencie zakupu nieruchomości (…) nieruchomość była już zasiedlona przez poprzedniego właściciela (…),
      c. Dłużnik ponosił bieżące wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane były z bieżącym utrzymaniem nieruchomości oraz poprawą jego funkcjonalności – np. poprzez rozbudowę ogrzewania. Łączna wartość tych wydatków w okresie od nabycia nieruchomości do dnia sporządzanie niniejszego pisma nie przekroczyły 30 000 zł. co stanowi mniej niż 30% wartości początkowej budynków, budowli,
      d. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.
    3. Dla Hali C (pkt 2.a .Ad 1 powyżej):
    1. Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
      b. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w (…), gdyż wówczas oddano do użytku remontowane hale C i D. co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14) Ustawy o podatku od towarów i usług, koszt prac remontowych stanowił około 220% wartości początkowej nieruchomości,
      c. Dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane gruntownym remontem stanowiły około 220% wartości początkowej nieruchomości,
      d. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.
    4. Dla Hali D (pkt 2b ad. 1 powyżej):
    1. Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
      b. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w (…), gdyż wówczas oddano do użytku remontowane hale C i D. co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14) Ustawy o podatku od towarów i usług, koszt prac remontowych stanowił około 220% wartości początkowej nieruchomości,
      c. Dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane gruntownym remontem stanowiły około 220% wartości początkowej nieruchomości,
      d. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.
    5. Dla Budynku biurowego (pkt 3a ad. 1 powyżej):
    1. Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
      b. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w (…), gdyż wówczas oddano do użytku remontowane budynku biurowego, co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 Ustawy o podatku od towarów i usług, koszt prac remontowych stanowił około 300% wartości początkowej nieruchomości,
      c. Dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wydatki te związane z gruntownym remontem stanowiły około 300% wartości początkowej nieruchomości,
      d. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.

Ad. 3: Dla działki o numerze (…) która jest niezabudowana:

  1. Brak obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dotyczącej przedmiotowej działki,
  2. brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dotyczącej przedmiotowej działki,
  3. Dłużnikowi przy nabyciu ww. działki nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  4. Działka wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.”

Dłużnik nie przedstawił Komornikowi dokumentów potwierdzających dokonanie wyżej opisanych prac remontowych. W toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego Komornik ustalił, że plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego na terenie wszystkich wyżej opisanych nieruchomości nie obowiązuje.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż dokonywana przez Komornika w toku licytacji publicznej po dniu (…) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na działce (…) jest zwolniona z podatku VAT?
  2. Czy sprzedaż dokonywana przez Komornika w toku licytacji publicznej po dniu (…) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na działce (…) jest zwolniona z podatku VAT?
  3. Czy sprzedaż dokonywana przez Komornika w toku licytacji publicznej po dniu (…) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na działce (…) jest zwolniona z podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Sprzedaż dokonywana przez Komornika w toku licytacji publicznej po dniu (…) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na działce (…) jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części położonych na nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
  2. Sprzedaż dokonywana przez Komornika wtoku licytacji publicznej po dniu (…) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na działce (…) jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części położonych na nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
  3. Sprzedaż dokonywana przez Komornika wtoku licytacji publicznej po dniu (…) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na działce (…) jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części położonych na nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie objętym pytaniami nr 1-3 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” – organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, ze zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, ze zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik, w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem – w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy, odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (…) prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi (…).

Egzekucja została skierowana do:

  • prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…),
  • prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…)
  • prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość szczegółowo opisanych w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…)

Ww. nieruchomości położone są w (…)

Sprzedaż ww. praw nastąpi w wyniku licytacji publicznej prowadzonej przez Komornika nie wcześniej niż (…) W toku prowadzonego postępowania Komornik ustalił że ww. nieruchomości zlokalizowane są na działkach (…). Ponadto Komornik ustalił, że zgodnie z oświadczeniem Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego z dnia (…) podatnik, (…), został wpisany do Rejestru Przedsiębiorców z dniem (…) i jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT w tamtejszym Urzędzie od (…).

Z oświadczenia Dłużnika zawartego w piśmie z dnia (…) wynika że:

  1. Na działce o numerze (…) znajdują się następujące budowle:
    1. Hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 787 m2 (Hala A),
    2. Hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 347 m2 (Hala B).
  2. Na działce o numerze (…) znajdują się następujące budowle:
    1. Hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 497 m2 (Hala C),
    2. Hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 497 m2 (Hala D).
  3. Na działce o numerze (…) znajdują się następujące budowle:
    1. Budynek biurowy o powierzchni 150 m2.

Dla Hali A (działka (…)):

  1. Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
  2. Dłużnik nie ma wiedzy kiedy nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona, w momencie zakupu nieruchomości (…) nieruchomość była już zasiedlona przez poprzedniego właściciela (…),
  3. Dłużnik ponosił bieżące wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane były z bieżącym utrzymaniem nieruchomości oraz poprawą jego funkcjonalności – np. poprzez rozbudowę ogrzewania. Łączna wartość tych wydatków w okresie od nabycia nieruchomości do dnia sporządzania niniejszego pisma nie przekroczyły 70 000 zł, co stanowi mniej niż 30% wartości początkowej budynków, budowli,
  4. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.

Dla Hali B (działka (…)):

  1. Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
  2. Dłużnik nie ma wiedzy kiedy nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona, w momencie zakupu nieruchomości (…) nieruchomość była już zasiedlona przez poprzedniego właściciela (…)
  3. Dłużnik ponosił bieżące wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane były z bieżącym utrzymaniem nieruchomości oraz poprawą jego funkcjonalności – np. poprzez rozbudowę ogrzewania Łączna wartość tych wydatków w okresie od nabycia nieruchomości do dnia sporządzanie niniejszego pisma nie przekroczyły 30 000 zł. co stanowi mniej niż 30% wartości początkowej budynków, budowli,
  4. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.

Dla Hali C (działka (…)):

  1. Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
  2. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w dniu (…), gdyż wówczas oddano do użytku remontowane hale C i D. co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, koszt prac remontowych stanowił około 220% wartości początkowej nieruchomości,
  3. Dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane gruntownym remontem stanowiły około 220% wartości początkowej nieruchomości,
  4. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.

Dla Hali D (działka (…)):

  1. Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
  2. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w dniu (…) gdyż wówczas oddano do użytku remontowane hale C i D. co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, koszt prac remontowych stanowił około 220% wartości początkowej nieruchomości,
  3. Dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te związane gruntownym remontem stanowiły około 220% wartości początkowej nieruchomości.
  4. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.

Dla Budynku biurowego (działka (…)):

  1. Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli,
  2. Nieruchomość została pierwszy raz zasiedlona przez (…) w dniu (…), gdyż wówczas oddano do użytku remontowane budynku biurowego, co stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, koszt prac remontowych stanowił około 300% wartości początkowej nieruchomości,
  3. Dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie ww. prawa, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wydatki te związane z gruntownym remontem stanowiły około 300% wartości początkowej nieruchomości,
  4. budowle wykorzystywane były przez Dłużnika na cele działalności, która nie jest zwolniona od podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży w drodze licytacji publicznej prawa użytkowania wieczystego nieruchomości obejmujących działki nr(…).

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem przy ww. dostawie spełnione zostały przesłanki do uznania Dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa Dłużnika. W konsekwencji, dostawa przez Komornika poszczególnych budynków/budowli znajdujących się na działkach nr (…) wraz z prawem użytkowania wieczystego przynależnego gruntu, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o nieruchomości gruntowej – należy przez to rozumieć grunt wraz z częściami składowymi, z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności.

W myśl art. 4 pkt 3 ww. ustawy, ilekroć mowa jest w niej o działce gruntu – należy przez to rozumieć niepodzieloną, ciągłą część powierzchni ziemskiej stanowiącą część lub całość nieruchomości gruntowej.

Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 393) działkę ewidencyjną stanowi ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych.

Według § 9 ust. 2 tego rozporządzenia, sąsiadujące ze sobą działki ewidencyjne, będące przedmiotem tych samych praw oraz władania tych samych osób lub jednostek organizacyjnych, wykazuje się w ewidencji jako odrębne działki ewidencyjne, jeżeli:

  1. wyodrębnione zostały w wyniku podziału nieruchomości, a materiały powstałe w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z tym podziałem przyjęte zostały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  2. są wyszczególnione w istniejących dokumentach określających stan prawny nieruchomości, a w szczególności w księgach wieczystych, zbiorach dokumentów, aktach notarialnych, prawomocnych orzeczeniach sądowych i ostatecznych decyzjach administracyjnych, a jednocześnie są działkami gruntu lub działkami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
  3. obejmują grunty zajęte pod drogi publiczne, linie kolejowe, wody śródlądowe, rowy, a ich wyróżnienie w postaci odrębnych działek jest celowe ze względu na odrębne oznaczenia tych gruntów w innych ewidencjach i rejestrach publicznych bądź ze względu na ich różne nazwy urzędowe.

Powyższe oznacza, że szerokie pojęcie „nieruchomość” nie jest tożsame z pojęciem „działki”, która jest najmniejszą wyodrębnioną jednostką gruntu. Zatem dokonując oceny dotyczącej opodatkowania takiej nieruchomości należy odnieść się do sytuacji każdej działki będącej przedmiotem opisywanej przez Wnioskodawcę czynności.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady ¬ zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a jest bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki, tj.:

  • towary musiały być wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej,
  • w związku z nabyciem tych towarów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. nieruchomości.

Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna.

W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, ze zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – działek nr (…) (sprzedaż w wyniku licytacji publicznej, w trybie postępowania egzekucyjnego), wraz z budynkami posadowionymi na tym gruncie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do obiektów budowlanych posadowionych na przedmiotowych działkach nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Analiza przedstawionego opisu sprawy na tle przywołanych regulacji prawnych wskazuje, że sprzedaż ww. budynków/budowli posadowionych na zbywanych działkach będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż spełnione zostaną warunki wymienione w tym przepisie.

Przedstawione okoliczności wskazują, że sprzedaż ww. budynków/budowli nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Zgodnie z opisem sprawy bowiem do licytacji komorniczej ma dojść nie wcześniej niż (…), a zasiedlenie budynków/budowli miało miejsce zgodnie z informacjami podanymi przez Komornika:

1.Dla działki nr (…)

  1. Hala produkcyjno-magazynowa (Hala A) – w momencie zakupu nieruchomości (…) przez Dłużnika nieruchomość była już zasiedlona przez poprzedniego właściciela.
  2. Hala produkcyjno-magazynowa (Hala B) – w momencie zakupu nieruchomości (…) przez Dłużnika nieruchomość była już zasiedlona przez poprzedniego właściciela.

Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. nieruchomości. Wydatki te związane były z ich bieżącym utrzymaniem oraz poprawą funkcjonalności. Łączna wartość tych wydatków od dnia nabycia ww. nieruchomości zgodnie z informacjami podanymi przez Komornika nie przekroczyła 30%.

2.Dla działki nr (…)

  1. Hala produkcyjno-magazynowa (Hala C) – została pierwszy raz zasiedlona przez Dłużnika w dniu (…) – wówczas oddana do użytku po remoncie.
  2. Hala produkcyjno-magazynowa (Hala D) – została pierwszy raz zasiedlona przez Dłużnika w dniu (…) – wówczas oddana do użytku po remoncie.

Oddanie do użytku remontowanych hal C i D w dniu (…). stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Koszt prac remontowych stanowił, zgodnie z informacjami podanymi przez Komornika, powyżej 30% wartości początkowej nieruchomości.

3.Dla działki nr (…)

  1. budynek biurowy – został pierwszy raz zasiedlony przez Dłużnika w dniu (…) – wówczas oddany do użytku po remoncie.

Oddanie do użytku remontowanego budynku biurowego w dniu (…) stanowiło ulepszenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Koszt prac remontowych stanowił, zgodnie z informacjami podanymi przez Komornika, powyżej 30% wartości początkowej nieruchomości.

Zatem, uwzględniając informację podaną przez Komornika, zgodnie z którą do licytacji publicznej ma dojść nie wcześniej niż (…) transakcja sprzedaży obiektów budowlanych posadowionych na przedmiotowych działkach będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. obiektów upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Jednocześnie wskazać należy, że skoro dostawa ww. obiektów budowlanych znajdujących się na działkach nr (…) będzie korzystać ze zwolnienia, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy również dostawa prawa użytkowania wieczystego działek nr (…) będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

W konsekwencji dalsze badanie przesłanek warunkujących zwolnienie sprzedaży nieruchomości obejmujących działki nr (…) wraz z posadowionymi na nich budynkami/budowlami w oparciu o przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 jest bezpodstawne.

Podsumowując, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego w toku licytacji publicznej, po dniu 16 stycznia 2021 r. nieruchomości obejmujących działki nr (…) wraz z posadowionymi na nich budynkami/budowlami podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1–3 jest prawidłowe.

W zakresie pytania nr 4 zadanego we wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj