Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.128.2021.1.PC
z 31 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanych towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanych towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (…) zwany dalej „Wnioskodawcą” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”).


Wnioskodawca został powołany do realizacji projektu budowy na Morzu (…) morskich farm wiatrowych na „Obszarach Morskich Farm Wiatrowych (…) zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej (…) w rozumieniu ustawy (…). W skład Projektu będą wchodziły w szczególności:

  • elektrownie wiatrowe,
  • infrastruktura przyłączeniowa morskiej farmy wiatrowej,
  • wewnętrzne stacje elektroenergetyczne,
  • linie elektroenergetyczne,
  • stacje badawcze.


Budowa morskiej farmy wiatrowej jest złożonym procesem i składa się z wielu etapów, w tym z fazy:

(i) pomiarów i badań,

(ii) projektowej,

(iii) budowy oraz

(iv) eksploatacji, utrzymania i konserwacji.


W związku z Projektem Wnioskodawca zamierza zawrzeć szereg umów dotyczących odpłatnego nabycia towarów wraz z montażem lub instalacją przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz (przy czym dostawa tych towarów nie będzie dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju) („Towary”) oraz usług, w tym usług pomiarowych, budowlanych i instalacyjnych („Usługi”), na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej na Morzu (…), na morzu terytorialnym oraz na lądzie, mających na celu budowę farmy wiatrowej, jej przyłączenie do lądowej sieci energetycznej i eksploatację.


Usługi będą obejmowały w szczególności:


  1. W fazie projektowej:
    1. Kompleksowe usługi w zakresie przeprowadzenia badań środowiska morskiego i przeprowadzenia oceny oddziaływania morskiej farmy wiatrowej na środowisko morskie, obejmujące prace badawcze, analityczne, sporządzanie opracowań i dokumentacji, a także świadczenie usług doradczych, w tym m.in.:
      1. badania warunków hydrologicznych i hydrochemicznych,
      2. badania geologiczne, w tym geofizyczne,
      3. badania geotechniczne,
      4. badania surowców mineralnych,
      5. badania fizyczno-chemiczne osadów, w tym badania zanieczyszczeń,
      6. badania akustyczne i magnetometryczne,
      7. sporządzanie ekspertyz: nawigacyjnej, węglowodorowej i in.,
      8. monitoring komponentów biotycznych: fitobentosu, zoobentosu, ssaków morskich, ichtiofauny, ptaków i nietoperzy,
      9. badania dziedzictwa kulturowego,
      10. bieżące prace, nadzór nad podwykonawcami oraz koordynacja badań i analiz środowiskowych w celu zapewnienia ich kompletności i zgodności z przyjętymi metodykami, wytycznymi, normami oraz Planem Prac, jak również zgodności z przyjętym harmonogramem prac,
      11. opracowanie raportów oceny wstępnej i raportów kwartalnych dla każdego badanego elementu środowiska,
      12. sporządzenie na podstawie wyników badań raportu końcowego oraz raportu oceny oddziaływania na środowisko niezbędnego do wystąpienia o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach,
      13. wskazywanie ryzyk dla realizacji inwestycji.
      Wykonanie badań środowiska morskiego jest konieczne dla sporządzenie raportu oceny oddziaływania na środowisko, a w następstwie - uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która to decyzja jest niezbędna do wystąpienia o pozwolenie na budowę inwestycji w postaci morskiej farmy wiatrowej (w tym budowy infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej).
    2. Usługi związane z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, obejmujące m.in.:
      1. sporządzenie raportów o oddziaływaniu na środowisko,
      2. przygotowanie KIP oraz wniosków o wydanie DŚU,
      3. monitorowanie procedury procesu oceny oddziaływania na środowisko morskich farm wiatrowych, w tym: reprezentowanie Wnioskodawcy przed organami w ramach procedury w sprawie wydania decyzji, udział w uzgodnieniu dokumentacji z właściwymi organami, ocenę oraz weryfikację merytoryczną wydanych w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko: orzeczeń, postanowień oraz decyzji administracyjnych, w tym wsparcie merytoryczne w sporządzeniu uzupełnień i wyjaśnień do złożonej dokumentacji, uczestnictwo w spotkaniach z organami administracji publicznej w ramach postępowania, uczestnictwo w konsultacjach społecznych.
    3. Usługi w ramach kampanii geotechnicznej, geofizycznej i geologicznej w tym m.in.:
      1. usługi w zakresie wykonania projektu robót geologicznych i dokumentacji geologiczno- inżynierskiej,
      2. usługi związane z poszukiwaniem niewybuchów i broni chemicznej na obszarze planowanej morskiej farmy wiatrowej,
      3. usługi w zakresie wykonania badań geotechnicznych, geofizycznych i geologicznych,
      4. usługi w zakresie doradztwa technicznego dotyczącego w/w badań, usługi w zakresie wykonania modelu dna morskiego,
      5. usługi w zakresie inżynierskiej interpretacji wyników badań geofizycznych, geologicznych i geologicznych w celu zbudowania numerycznego modelu dna morskiego.
    4. Usługi w ramach kampanii pomiaru wiatru, w tym m.in.: jej zaprojektowanie, nadzór, analiza danych pomiarowych, doradztwo w zakresie walidacji urządzeń pomiarowych.
    5. Usługi w zakresie projektowania rozmieszczenia turbin wiatrowych, w tym m.in. wykonanie analizy produktywności, analizy przestrzenne w procesie projektowania, projekt rozmieszczenia turbin na obszarze morskiej farmy wiatrowej.
    6. Usługi w zakresie przygotowania projektu budowlanego oraz wykonawczego, w tym m.in. usługi opracowania koncepcji projektowo-technicznej, szczegółowych rozwiązań technicznych oraz map do celów projektowych.

    7. Uzyskanie wszelkich prawnie i technicznie wymaganych uzgodnień oraz decyzji administracyjnych, w szczególności warunkujących realizację projektu w obszarze morskim i lądowym:
      1. decyzji na wycięcie drzew i krzewów w niezbędnym zakresie dla realizacji projektu,
      2. decyzji o zmianie przeznaczenia, wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej i leśnej,
      3. uzyskania wszelkich koniecznych uzgodnień warunków i pisemnych zgód m.in.: w zakresie ochrony przyrody, krajobrazu, w zakresie ochrony zabytków, dóbr kultury czy dotyczących prac w okolicy stanowisk archeologicznych, wynikających z obszaru granicznego terytorium Polski, wynikających z przepisów dotyczących obronności kraju jak np. z marynarką wojenną, czy wojskowymi lub cywilnymi służbami łączności, służbą ratownictwa morskiego (SAR), Strażą Graniczną, z zespołem uzgodnienia dokumentacji projektowej, z jednostkami administracji publicznej, z Urzędem Morskim, właściwe ministerstwa, oraz na potrzeby wykonania dróg technologicznych na potrzeby budowy linii kablowych, przebudowy istniejącego uzbrojenia terenu i infrastruktury. Uzgodnienia kolizji oraz uzyskanie warunków przebudowy obiektów kolidujących w szczególności, ale nie wyłącznie z właścicielami dróg, linii kolejowych, sieci naziemnych i podziemnych (w tym uzyskanie warunków technicznych przebudowy linii od X S.A. oraz Operatorów Sieci Dystrybucyjnych), a także z właścicielami i gestorami wszelkiej innej infrastruktury technicznej i innymi podmiotami, których uzgodnienia są niezbędne do realizacji infrastruktury przyłączeniowej,
      4. uzyskania decyzji i pozwoleń wodno-prawnych, wraz z wykonaniem operatów wodno- prawnych, w tym również w obszarze morskim,
      5. przeprowadzenie zmian w istniejących lub stworzenia nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
      6. wykonanie wszelkich opracowań, projektów lub pozyskanie albo przygotowanie odpowiednich dokumentów, które będą wymagane w celu dokonania uzgodnień wyszczególnionych w punktach a, b, c, d i e powyżej.
    8. Usługi związane z przygotowaniem pełnej wymaganej dokumentacji, przeprowadzeniem wszelkich koniecznych uzgodnień i zawarciem wymaganych porozumień, oraz uzyskaniem wszelkich wymaganych pozwoleń, wraz z uzyskaniem pozwolenia lub pozwoleń na budowę.
  2. W fazie budowy m.in.:
    1. Nadzór prefabrykacji i przygotowania budowy i komponentów farmy wiatrowej (m.in. fundamentów, stacji, kabli itd.)
    2. Dostawa z instalacją turbin wiatrowych.
    3. Dostawy komponentów uzupełniających (podmorskie kable wewnętrzne, podmorskie kable eksportowe, morskie stacje elektroenergetyczne, fundamenty, sieci telekomunikacyjne i systemy ostrzegania, monitoringu i nawigacji, lądowe kable eksportowe lub elementy linii napowietrznej, elementy wyposażenia lądowej stacji elektroenergetycznej, etc.) wraz z ich instalacją/montażem.
    4. Prowadzenie przyrodniczego monitoringu przedrealizacyjnego
    5. Przeprowadzenie testów i uruchomień.
    6. Budowa i przygotowanie zaplecza serwisowego do obsługi farm wiatrowych.
    7. Usługi doradcy technicznego.
  3. W fazie eksploatacji, utrzymania i konserwacji, m.in.:
    1. Usługi w zakresie użytkowania, bieżącej konserwacji i drobnych napraw serwisowych.
    2. Usługi w zakresie dużych napraw lub wymiany głównych komponentów.
    3. Usługi w zakresie przeprowadzenia przyrodniczego monitoringu porealizacyjnego w celu oceny oddziaływania morskiej farmy wiatrowej na środowisko, w tym:
      1. prace badawcze, analityczne, sporządzanie opracowań i dokumentacji,
      2. sporządzanie raportów z badań i ich przedkładanie odpowiednim organom,
      3. wsparcie merytoryczne w przypadku konieczności składania wyjaśnień i uzupełnień w zakresie realizowanych badań powykonawczych.

Ze względu na stopień złożoności projektu oraz jego ramy czasowe, w zależności od przyszłych decyzji biznesowych, w tym ofert podwykonawców, poszczególne usługi/dostawy mogą być zlecane pojedynczo lub jako usługi kompleksowe (złożone).


Świadczącymi usługi oraz dostawcami towarów mogą być podmioty zagraniczne, nieposiadające siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, niezarejestrowane w Polsce zgodnie z art. 96 ust. 4 Ustawy o VAT („Dostawcy zagraniczni”).

Morskie farmy wiatrowe, które powstaną w wyniku realizacji Projektu, będą służyły Wnioskodawcy do produkcji energii elektrycznej. Energia elektryczna będzie sprzedawana przez Wnioskodawcę w ramach czynności opodatkowanych VAT.


Dodatkowo, usługi będące przedmiotem zapytań będą świadczone w odniesieniu do konkretnie określonej (tzn. identyfikowalnej co do położenia/lokalizacji) nieruchomości, gdzie przez nieruchomość należy rozumieć:

  1. każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania
  2. każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej tub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  3. każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  4. każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Dodatkowo, dostawy towarów montowanych lub instalowanych będące przedmiotem pytań stanowią dostawy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisane powyżej Usługi stanowią usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e Ustawy o VAT, dla których miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości?
  2. Czy świadczenie Usług na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich RP będzie stanowiło opodatkowane VAT w Polsce odpłatne świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT?
  3. Czy dostawa Towarów montowanych lub instalowanych (z wyjątkiem prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem) na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich RP będzie stanowiła opodatkowaną VAT w Polsce odpłatną dostawę towarów w rozumieniu Ustawy o VAT?
  4. Czy w przypadku, gdy świadczącym Usługi lub dostarczającym Towary na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich RP będzie Dostawca zagraniczny, Wnioskodawca jako nabywca tych Towarów i Usług posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski będzie podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do tych czynności?
  5. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia Usług i Towarów?

Pytania 1 i 2 dotyczące miejsca opodatkowania nabywanych Usług są zadane przez Wnioskodawcę w kontekście rozliczenia podatku przez Wnioskodawcę od tych Usług w przypadku ich nabycia od Dostawcy zagranicznego (w kontekście pytania nr 4) oraz prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem tych Usług (w kontekście pytania nr 5).

Pytanie nr 3 dotyczące miejsca opodatkowania nabywanych towarów montowanych lub instalowanych jest zadane przez Wnioskodawcę w kontekście rozliczenia podatku przez Wnioskodawcę od tych dostaw w przypadku ich nabycia od Dostawcy zagranicznego (w kontekście pytania nr 4) oraz prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem tych towarów (w kontekście pytania nr 5).


Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Opisane powyżej Usługi stanowią usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e Ustawy o VAT, dla których miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości.


Ad. 2


Świadczenie Usług na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich będzie stanowiło opodatkowane VAT w Polsce odpłatne świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.


Ad. 3.


Dostawa Towarów montowanych lub instalowanych (z wyjątkiem prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem) na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich będzie stanowiła opodatkowaną VAT w Polsce odpłatną dostawę towarów w rozumieniu Ustawy o VAT.


Ad. 4.


W przypadku, gdy świadczącym Usługi lub dostarczającym Towary na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich będzie Dostawca zagraniczny, Wnioskodawca jako nabywca tych Towarów i Usług posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski będzie podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do tych czynności.


Ad 5.


Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia Usług i Towarów.


Uzasadnienie stanowiska - pytanie 1:


Zgodnie z 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione wprost w tej ustawie.


Świadczeniem usług jest natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest co do zasady miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem m.in. art. 28e ustawy.


W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


W myśl art. 28e Ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.


Wskazany wyżej przepis jest oparty na treści art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, sir. 1, z późn. zm.) - zwana także: „Dyrektywa VAT” - który przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.


Od dnia 1 stycznia 2017 r. obowiązuje także rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz.Urz.UE.L z 2013 r. Nr 284, str. 1) („Rozporządzenie wykonawcze”). Zgodnie z art. 31a ust. 1 podsekcji 6a Rozporządzenia wykonawczego, usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 Dyrektywy VAT, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  1. gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
  2. gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Wynika z tego, że dla ustalania miejsca opodatkowania w miejscu położenia nieruchomości kluczową przesłanką jest fakt, że dane usługi nie są powiązane z bliżej nieokreślonym miejscem, lecz z góry znaną lokalizacją.


Natomiast zgodnie z dodanym w sekcji 1 rozdziału V art. 13b Rozporządzenia wykonawczego, do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

  1. każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
  2. każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  3. każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  4. każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stale w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.


Artykuł 31a ust. 2 Rozporządzenia Wykonawczego zawiera otwarty katalog przykładowych usług, który należy uznać za związane z nieruchomościami. Katalog ten nie ma charakteru wyczerpującego, a ujęte w nim przypadki wyznaczają kierunek kwalifikacji zdarzeń uznawanych za związane z nieruchomościami. Jako przykład zdarzeń powiązanych z nieruchomościami Rozporządzenie wymienia m.in.:

  • budowę stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych
  • badanie i ocenę ryzyka dla nieruchomości i jej stanu.


Istotnym źródłem interpretacji ww. przepisów jest orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) zgodnie z którym dla uznania świadczonych usług za związane z nieruchomościami, musi wystąpić ścisły związek danego świadczenia z konkretną nieruchomością. Warunkiem uznania ich za związane z nieruchomością jest zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem, a daną nieruchomością. Oznacza to, że usługodawca powinien mieć swobodny dostęp do nieruchomości, polegający na możliwości realizacji podstawowego celu usług. Dostęp ten nie może przejawiać się wyłącznie w tym, że umożliwi wykonanie jedynie czynności dodatkowych, nie stanowiących głównego założenia świadczenia. Jako przykład można przywołać stanowisko wyrażone w wyroku TSUE z 27 czerwca 2013 r., C-155/12 - zdaniem Trybunału, aby świadczenie usług było objęte zakresem stosowania art. 47 Dyrektywy VAT, konieczne jest, by owo świadczenie było związane z wyraźnie określoną nieruchomością (pkt 34). Ponadto, TSUE stwierdził, że wiele usług może być w ten lub inny sposób związanych z nieruchomościami, jednak dla usług objętych art. 47 Dyrektywy VAT konieczne jest, żeby przedmiotem świadczenia usług była sama nieruchomość. Tak dzieje się w szczególności wówczas, gdy nieruchomość określoną w sposób wyraźny należy uznać za konstytutywny element świadczenia usług, jako że stanowi ona centralny i nieodzowny element tego świadczenia (pkt 35). Kwestia uznania terenu pokrytego wodą za nieruchomość również była przedmiotem rozstrzygnięcia przez TSUE. W wyroku z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-428/02, dotyczącej wykładni art. 13 część B lit. b Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. L 145 z późn.zm), Trybunał stwierdził, że okoliczność, że teren jest w całości lub w części zalany wodą nie jest przeszkodą dla jego kwalifikacji jako nieruchomości, która może stanowić przedmiot wynajmu lub dzierżawy. Z wyroku tego wynika, iż właściciel takiej nieruchomości może udostępnić ten teren w całości, w tym wyodrębnione jego części, jednak nie dotyczy to jakiejś ilości wody tylko określonej części basenu portowego. Powierzchnia takiego basenu - pokryta wodą odgrodzona w sposób trwały - nie może być przemieszczona, zatem jest nieruchomością.


Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej regulacje oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości uzasadniony jest wniosek, że z racji określonego położenia planowanej inwestycji morskiej farmy wiatrowej (obszar morskich farm wiatrowych, zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej (…), opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku Usługi należy potraktować jako związane z konkretną lokalizacją (mające charakter usług związanych z konkretną lokalizacją). Usługi te będą związane z konkretną sprecyzowaną nieruchomością, gdyż lokalizacja inwestycji jest określona. Usytuowanie nieruchomości podyktowane jest m.in. specyfiką wykorzystania zasobu naturalnego tego miejsca, tj. wiatru, a jednocześnie samo położenie inwestycji determinuje w ogóle zasadność całego przedsięwzięcia.


W związku z tym opisane powyżej Usługi należy uznać za usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e Ustawy o VAT, dla których miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości.


Uzasadnienie stanowiska - pytanie 2:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Natomiast art. 2 pkt 1 Ustawy o VAT stanowi, że przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa ta nie zawiera jednak definicji terytorium RP.


Z kolei w świetle Dyrektywy VAT „państwo członkowskie” i „terytorium państwa członkowskiego” oznaczają terytorium każdego państwa członkowskiego Wspólnoty, do którego ma zastosowanie Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, zgodnie z jego art. 299, z wyłączeniem terytoriów wymienionych w Dyrektywie.


Jak wskazał TSUE w wyroku z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket (C-111/05), „wobec faktu, że traktat [ustanawiający Wspólnotę Europejską] nie zawiera dokładniejszej definicji terytorium objętego zakresem suwerenności każdego państwa członkowskiego, do każdego z państw członkowskich należy określenie zakresu i granic tego terytorium w zgodzie z zasadami prawa międzynarodowego publicznego”.


Zgodnie z art. 2 konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza sporządzonej w Montego Bay w dniu 10 grudnia 1982 r., która weszła w życie w dniu 16 listopada 1994 r. i została zatwierdzona decyzją Rady 98/392/WE z dnia 23 marca 1998 r. (Dz.U. L 179, str. 1; zwanej dalej „Konwencją o prawie morza”), suwerenność państwa nadbrzeżnego rozciąga się na morze terytorialne, na jego dno i podglebie. Terytorium państw członkowskich w rozumieniu art. 299 WE obejmuje zatem również morze terytorialne, jego dno i podglebie, przy czym do każdego z państw członkowskich należy określenie szerokości swego morza terytorialnego do granicy nieprzekraczającej 12 mil morskich, zgodnie z art. 3 Konwencji o prawie morza.


W myśl art. 5 ustawy z 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2169, ze zm., zwanej dalej „Ustawą o obszarach morskich RP”) morzem terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej jest obszar wód morskich o szerokości 12 mil morskich (22 224 m), liczonych od linii podstawowej tego morza. Linię podstawową morza terytorialnego stanowi linia łącząca odpowiednie punkty wyznaczające najniższy stan wody wzdłuż wybrzeża albo inne punkty wyznaczone zgodnie z zasadami określonymi w Konwencji o prawie morza. Zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy o obszarach morskich RP, morze terytorialne wchodzi w skład terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Zatem miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami położonymi na obszarze morza terytorialnego, znajduje się na terytorium RP.


Z kolei wyłączna strefa ekonomiczna to, zgodnie z art. 55 Konwencji o prawie morza, obszar znajdujący się poza granicami morza terytorialnego i przylegający do tego morza, który podlega specjalnemu reżimowi prawnemu ustalonemu w tej konwencji, zgodnie z którym prawa i jurysdykcja państwa nadbrzeżnego oraz prawa i wolności innych państw regulowane są przez stosowne postanowienia konwencji. Suwerenność państwa nadbrzeżnego w wyłącznej strefie ekonomicznej oraz w odniesieniu do szelfu kontynentalnego ma charakter tylko funkcjonalny i jako taka, ogranicza się do obszarów działalności, o których mowa w art. 56 i 77 Konwencji o prawie morza.


W szczególności, zgodnie z treścią art. 56 ust. 1 Konwencji o prawie morza, państwo nadbrzeżne ma w wyłącznej strefie ekonomicznej:

  • suwerenne prawa w celu badania, eksploatacji i ochrony zasobów naturalnych, zarówno żywych, jak i nieożywionych, wód morskich pokrywających dno, a także dna morskiego i jego podziemia oraz w celu gospodarowania tymi zasobami, jak również w odniesieniu do innych przedsięwzięć w zakresie gospodarczego badania i eksploatacji strefy, takich jak wytwarzanie energii poprzez wykorzystanie wody, prądów i wiatrów
  • jurysdykcję przewidzianą w odpowiednich postanowieniach Konwencji o prawie morza w odniesieniu do:
    • budowania i wykorzystywania sztucznych wysp, instalacji i konstrukcji; badań naukowych morza;
    • ochrony i zachowania środowiska morskiego;
    • inne prawa i obowiązki przewidziane w niniejszej konwencji.

Ponadto, na podstawie art. 60 ust. 1 Konwencji o prawie morza, państwo nadbrzeżne ma w wyłącznej strefie ekonomicznej wyłączne prawo budowania oraz wydawania pozwoleń i przepisów dotyczących budowy, eksploatacji i wykorzystywania:

  • sztucznych wysp;
  • instalacji i konstrukcji dla celów przewidzianych w artykule 56 i dla innych celów gospodarczych;
  • instalacji i konstrukcji, które mogą zakłócać wykonywanie przez państwo nadbrzeżne swoich uprawnień w strefie.


Stosownie do ust. 2 tego artykułu, państwo nadbrzeżne posiada wyłączną jurysdykcję nad takimi sztucznymi wyspami, instalacjami i konstrukcjami, łącznie z jurysdykcją w zakresie wydawania ustaw i innych przepisów prawnych w sprawach celnych, skarbowych, sanitarnych i imigracyjnych, a także w sprawach bezpieczeństwa.


Ponadto, art. 22 Ustawy o obszarach morskich RP stanowi, że Rzeczpospolita Polska ma wyłączne prawo wznoszenia, udzielania pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie w wyłącznej strefie ekonomicznej sztucznych wysp, wszelkiego rodzaju konstrukcji i urządzeń przeznaczonych do przeprowadzania badań naukowych, rozpoznawania lub eksploatacji zasobów, jak również w odniesieniu do innych przedsięwzięć w zakresie gospodarczego badania i eksploatacji wyłącznej strefy ekonomicznej, w szczególności wykorzystania w celach energetycznych wody, prądów morskich i wiatru.


Z powyższego wynika, iż w zależności od tego, jakie czynności są wykonywane na terenie polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej, może być ona dla celów VAT uznawana za terytorium kraju lub nie. W przypadku gdy dana czynność mieści się w katalogu aktywności wymienionych w art. 56 i 60 Konwencji o prawie morza oraz art. 17 i 22 Ustawy o obszarach morskich RP i miejsce jej wykonania w myśl ustawy o VAT stanowi terytorium wyłącznej strefy ekonomicznej, strefa ta powinna być uznana za terytorium Polski dla celów opodatkowania VAT tej czynności.


Podejście to jest zgodne ze stanowiskiem przedstawionym przez Komisję Europejska w dokumencie (2015)799403-EN Working paper No. 846, w którym stwierdziła, że dla celów podatku VAT traktowanie wyłącznych stref ekonomicznych powinno być następujące:

  • w zakresie działalności, do której nabrzeżne państwo członkowskie ma suwerenne prawo, i wyłączną strefę ekonomiczną przylegającą do jego morza terytorialnego uznaje się za część terytorium tego państwa członkowskiego,
  • w zakresie innych rodzajów działalności, do których prawo jest dzielone przez państwa, wyłączną strefę ekonomiczną uznaje się za znajdującą się poza terytorium UE.


Zatem Usługi związane z budową farm wiatrowych zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej RP, które mają charakter czynności związanych z nieruchomościami w rozumieniu przepisów VAT, stanowią czynności wykonywane na terytorium kraju. Polska ma bowiem w świetle prawa międzynarodowego suwerenne prawa do przedsięwzięć w zakresie gospodarczego badania i eksploatacji strefy, takich jak wytwarzanie energii poprzez wykorzystanie wody, prądów i wiatrów: (art. 56 ust. 1 Konwencji o prawie morza, art. 22 Ustawy o obszarach morskich RP). W dodatku Polska sprawuje jurysdykcję nad instalacjami i konstrukcjami dla celów przewidzianych w ww. przepisach (w tym instalacji i konstrukcji służących wytwarzaniu energii z wiatru) i dla innych celów gospodarczych, łącznie z jurysdykcją w zakresie wydawania ustaw i innych przepisów prawnych w sprawach celnych, skarbowych, sanitarnych i imigracyjnych, a także w sprawach bezpieczeństwa.


W konsekwencji usługi związane z nieruchomościami zlokalizowanymi w wyłącznej strefie ekonomicznej RP podlegałyby opodatkowaniu VAT w Polsce.


Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydawane w zbliżonych stanach faktycznych np.:

  • interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2018 r. o sygn. 0114-KDIP1- 2.4012.588.2018.2.PC;
  • interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2019 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.841.2018.1.WH;
  • interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2019 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.842.2018.1.WH;
  • interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2019 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.843.2018.1.PC;
  • interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2019 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.41.2019.1.WH;
  • interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2019 r. o sygn. 0115-KDIT1-2.4012.265.2019.1.RS;
  • interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2019 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.347.2019.1.KT.


Uzasadnienie stanowiska - pytanie 3:


Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o VAT miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane (przy czym nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem).


W świetle przepisów prawa polskiego oraz międzynarodowego, orzeczeń TSUE oraz wskazówek Komisji UE, opisanych w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie pytania 2 należy stwierdzić, że nabycie, na cele związane z realizacją Projektu, tj. planowaną budową farm wiatrowych, towarów montowanych lub instalowanych (z wyjątkiem prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem) na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich RP, będzie podlegało opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów na terytorium RP, o której mowa w art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.


Dostawa Towarów montowanych lub instalowanych (z wyjątkiem prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem) na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich RP będzie zatem stanowiła opodatkowaną VAT w Polsce odpłatną dostawę towarów w rozumieniu Ustawy o VAT.


Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdza wydana w analogicznym stanie faktycznym interpretacja indywidualna z 30 listopada 2018 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.550.2018.1.PC.


Uzasadnienie stanowiska - pytanie 4:


Co do zasady, obowiązek wykazania należnego podatku VAT spoczywa na podatniku świadczącym usługę albo dostarczającym towary. Jednakże, nie dotyczy to m.in. osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych:

  1. na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;
  2. uprawnionych do korzystania z procedury uszlachetniania czynnego lub procedury odprawy czasowej, w tym również osoby, na które zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki osoby uprawnionej do korzystania z procedury;
  3. dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  4. nabywających usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
    1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e Ustawy o VAT, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 tej ustawy,
    2. usługobiorcą jest:
      • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b Ustawy o VAT - podatnik, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy,
      • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy,
      • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy;
  5. nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
    1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:
      • innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
      • innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia
      - podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy,
    2. nabywcą jest:
      • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust 4 ustawy lub art. 97 ust. 4 ustawy,
      • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy,
      • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy,
    3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

We wskazanych wyżej przypadkach podmiotem zobowiązanym do wykazania podatku VAT należnego z tytułu nabycia towarów lub usług jest podatnik będący nabywcą (opodatkowanie po stronie nabywcy w formie tzw. odwróconego obciążenia).


Zatem w przypadku, gdy świadczącym Usługi lub dostarczającym Towary na rzecz Wnioskodawcy na obszarach morskich farm wiatrowych znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej oraz na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich będzie Dostawca zagraniczny, Wnioskodawca jako nabywca tych Towarów i Usług posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski będzie podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do tych czynności.


Wnioskodawca zwraca również uwagę, że byłby podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do Usług wykonanych i Towarów dostarczonych na jego rzecz przez Dostawcę zagranicznego także w przypadku, gdyby miejsce świadczenia tych Usług i miejsce dostawy Towarów nie znajdowało się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej lub na morzu terytorialnym na Morzu (…) w rozumieniu Ustawy o obszarach morskich, lecz w innym obszarze na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Jeśli zatem nabycie Towarów lub Usług przez Wnioskodawcę będzie następowało od Dostawcy zagranicznego (nieposiadającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności i niezarejestrowanego jako podatnik VAT), wówczas to Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania podatku VAT z tytułu nabycia takich Towarów lub Usług.

Uzasadnienie stanowiska - pytanie 5:


Niezależnie od sposobu wykazania podatku należnego, w obu opisanych wyżej przypadkach Wnioskodawca powinien mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego przy założeniu, że Towary i Usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. do realizacji Projektu, którego efektem będzie produkcja i sprzedaż energii elektrycznej podlegająca opodatkowaniu VAT.


W świetle art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem przepisów wskazanych w ustawie.


Jak wynika z powołanego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Morska farma wiatrowa, którą zamierza wybudować będzie służyła do produkcji energii elektrycznej. Energia elektryczna będzie sprzedawana przez Wnioskodawcę w ramach czynności opodatkowanych VAT. Prace będą więc wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. do realizacji Projektu, którego efektem będzie produkcja i sprzedaż energii elektrycznej podlegająca opodatkowaniu VAT. Warunek odliczenia podatku naliczonego określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT będzie zatem spełniony.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 Ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających m.in. z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, ale także kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług oraz dostawy towarów, dla których zgodnie z Ustawą o VAT podatnikiem jest ich nabywca. Niezależnie więc od sposobu wykazania podatku należnego z tytułu wykonanych Prac, w obu opisanych wyżej przypadkach Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Reasumując, skoro opisane w niniejszym wniosku Towary i Usługi nabywane będą przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania Projektu, a morskie farmy wiatrowe które mają w związku z nim powstać będą służyły Wnioskodawcy do produkcji energii elektrycznej, Wnioskodawca będzie mógł w tym zakresie obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego ponieważ energia elektryczna wytwarzana dzięki realizacji Projektu będzie sprzedawana przez Wnioskodawcę w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na uwadze, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj