Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.24.2021.3.PD
z 8 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.) uzupełnionego pismem z dnia 31 marca 2021 r. (data wpływu 2 kwietnia 2021 r.) na wezwanie nr 0114-KDIP2-1.4010.24.2021.2.PD z dnia 12 marca 2021 r. (data nadania 12 marca 2021 r., data odbioru 26 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem z tytułu świadczenia usług pośrednictwa przy nabywaniu towarów, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych będzie uzyskana od klientów wartość prowizji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem z tytułu świadczenia usług pośrednictwa przy nabywaniu towarów, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych będzie uzyskana od klientów wartość prowizji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zgłoszoną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz będącą podatnikiem podatku dochodowego CIT. Podmiot jest polskim rezydentem podatkowym (podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu).


Działalność spółki polega na świadczeniu usług pośrednictwa (na gruncie prawa cywilnego) w zamawianiu towarów oferowanych przez sprzedawców z krajów trzecich (przeważnie są to sprzedawcy z Chin; dalej: Sprzedawcy) na serwisie aukcyjnym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (dalej: Klienci).


Schemat działania Wnioskodawcy wygląda następująco:

  1. Wnioskodawca wyszukuje towary oferowane przez Sprzedawców w Serwisie aukcyjnym, kierując się m.in. jakością oferowanych towarów, własnym doświadczeniem oraz oceną ogólną Sprzedawcy (bazującą na opiniach kupujących); Wnioskodawca nie ma zawartej umowy pośrednictwa z żadnym Sprzedawcą (nie działa na rzecz Sprzedawców). Na podstawie wyszukanych ofert Wnioskodawca ogłasza się na stronach internetowych, wskazując w zakupie jakich towarów pośredniczy.
  2. Wnioskodawca udostępnia Klientom regulamin będący podstawą działania Spółki.
  3. Klienci (przeważnie są to podmioty posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski) składają zamówienie na towary za pośrednictwem Strony internetowej. Przed złożeniem zamówienia Klient akceptuje Regulamin sklepu internetowego, wypełnia dane o sobie, które zostaną przekazane Sprzedawcy oraz wpłaca pieniądze w wysokości ustalonej przez Wnioskodawcę na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
  4. Z treści regulaminu Strony internetowej wynika m.in., że:
    1. w ramach świadczonej przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa, Wnioskodawca dokonuje w imieniu i na rzecz Klienta, na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa, zamówienia towaru od Sprzedawcy oraz uiszcza w imieniu Klienta zapłatę za zamówiony przez Klienta towar;
    2. w ramach realizowanych świadczeń Wnioskodawca nie występuje jako importer towaru i nie dokonuje opłat tytułem należnego cła;
    3. usługa świadczona jest na podstawie konkretnych ustaleń Klienta i Wnioskodawcy;
    4. klient składając zamówienie, tym samym oświadcza, że udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa do dokonania w imieniu i na rzecz Klienta zamówienia towaru oraz do opłacenia w imieniu i na rzecz Klienta ceny i kosztów przesyłki towaru na adres Klienta. Pośrednik uprawniony jest do działania wyłącznie w zakresie udzielonego mu pełnomocnictwa.
  5. Sprzedawcy wysyłają towar bezpośrednio do Klientów, jednakże zamówienie wypełnia Wnioskodawca. W stosownym formularzu Sprzedawcy Wnioskodawca wpisuje dane Klientów, które są danymi dla Sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów, informuje Sprzedawców o tym, że działa jako pośrednik.
  6. Płatność tytułem usługi pośrednictwa dokonywana jest zawsze na zasadzie przedpłaty przed przystąpieniem przez Wnioskodawcę do świadczenia i warunkuje ona podjęcia świadczenia usługi pośrednictwa. Zazwyczaj Klienci płacą za pośrednictwem bramki płatniczej (...), zdarza się jednak, że pojedyncze płatności trafiają bezpośrednio na konto Wnioskodawcy. Po otrzymaniu zapłaty Wnioskodawca ponownie weryfikuje oferty Sprzedawców (bowiem mogły one ulec dezaktualizacji - np. wygasły, zmieniły się ceny), wyszukuje dogodną dla Klienta ofertę i składa w imieniu Klienta zamówienie, dokonując w imieniu Klienta za nie płatności.
  7. Wnioskodawca dokonuje w imieniu Klienta płatności za towar zamówiony w imieniu Klienta środkami pieniężnymi wpłaconymi przez Klienta za pośrednictwem swojego rachunku bankowego. Płatności dokonywane są z rachunków bankowych złotówkowych lub walutowych. Płatności na rzecz Sprzedawców mogą być dokonywane na dwa sposoby:
    1. pierwszym sposobem jest tworzenie nowego konta na chińskim portalu aukcyjnym dla każdego nowego zamówienia, każde zamówienie w ten sposób opłacane jest za pośrednictwem rachunku bankowego Wnioskodawcy w złotówkach,
    2. drugim sposobem jest płatność z konta Wnioskodawcy na chińskim portalu aukcyjnym, wówczas płatność zazwyczaj jest dokonywana w walucie.
    Różnica między kosztami nabycia towaru (tj. ceną zakupu powiększoną o koszty transportu) a płatnością dokonywaną przez Klientów stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczone usługi pośrednictwa.
  8. Po dopełnieniu formalności Sprzedawcy wysyłają nabyty przez Klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient jest informowany o wysyłce towaru zza granicy oraz o tym, że zwroty dokonywane są na adres Sprzedawcy. Ewentualnych opłat z tyt. należności przywozowych dokonuje Klient. Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego, ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru spoczywa na Kliencie.
  9. W zakresie ewentualnych reklamacji - Klient wysyła zdjęcie uszkodzonego lub niezgodnego z opisem produktu do Wnioskodawcy (np. zły kolor, podarty materiał, niesprawny silniczek itd.). Następnie Wnioskodawca otwiera tak zwany "Spór" na chińskim portalu aukcyjnym i zaznacza, że np.: towar jest niezgodny z opisem. Następnie Wnioskodawca wysyła Sprzedawcy zdjęcia owego towaru i na tej podstawie Sprzedawca ewentualnie zwraca Wnioskodawcy środki, zaś Wnioskodawca poszukuje nowego towaru a po jego znalezieniu nadaje nowy towar albo zwraca całą kwotę klientowi.



Ponadto w piśmie z dnia 31 marca 2021 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku wyjaśniono, co następuje:

  1. (…) sp. z o.o. nie otrzymuje faktur zakupu towarów od Sprzedawcy. Jeżeli wg przepisów kraju Sprzedającego ma on obowiązek wystawienia faktury za towar to powinien wystawić ją na Klienta a nie na (…) sp. z o.o.
  2. Wnioskodawca rozlicza się za wykonaną usługę - pośrednictwo handlowe, opiewające na kwotę marży, jaką uzyska w pośredniczeniu w sprzedaży danego produktu - to jest różnicy pomiędzy kwotą wpłaconą od Klienta (kupującego), a kosztami związanymi z nabyciem towaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisane przez Wnioskodawcę świadczenia stanowią usługi pośrednictwa na rzecz klientów?
  2. Gdzie znajduje się miejsce świadczenia usług na rzecz klientów (niepodatników)?
  3. Co stanowi przychód podatkowy z tytułu świadczenia opisanych w stanie faktycznym usług?

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań oznaczonych Nr 1 i Nr 2, odnośnie podatku dochodowego od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 3.


Przychód stanowi wysokość otrzymanej prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Wnioskodawcy od Klientów a kwotą przekazaną przez niego do Sprzedawców (dostawców towarów) tytułem poszczególnych transakcji.


W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Z kolei w myśl ust. 3a cytowanej regulacji, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


Wedle art. 12 ust. 4 tejże ustawy, 4. do przychodów nie zalicza się:

  1. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów);
  2. kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów).


Z całokształtu czynności dokonywanych przez Wnioskodawcę wynika, że jest on podmiotem umocowanym do działania w imieniu i na rzecz Klientów. Wnioskodawca nie będzie nabywał towarów na swoją rzecz oraz nie będzie przejawiał władztwa (ekonomicznego i prawnego) nad nabytymi przez Klienta towarami. Świadczenie wykonywane przez Wnioskodawcę należy zatem uznać za usługę pośrednictwa w dokonywaniu zamówienia towaru od Sprzedawcy.


Przychodem Wnioskodawcy uzyskanym z tytułu świadczenia usług pośrednictwa będzie wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Wnioskodawcy od Klientów a kwotą przekazaną przez niego do Sprzedawców (dostawców towarów) tytułem poszczególnych transakcji (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 maja 2016, IBPB-1-1/4511-100/16/WRz).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postawionych przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj