Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.1002.2020.2.JG
z 9 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2020 r., uzupełnionym w dniu 18 marca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości – jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości, który został uzupełniony 18 marca 2021 r.


We wniosku, po uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Na podstawie postanowienia z dnia 16 lipca 2013 r. wydanego przez Sąd Rejonowy w (…), który stwierdza nabycie spadku po (…) zmarłym dnia 13 kwietnia 2013 r. w (…), zamieszkałym w (…), złożono zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych w dniu 6 sierpnia 2013 r. w Urzędzie Skarbowym w (…).


Na podstawie protokołu wydanego 6 czerwca 2014 r. przez Sąd Rejonowy w (…) dotyczącego między innymi działki … o powierzchni 3,0036 ha wchodzącej w skład nieruchomości położonej w (…) o powierzchni 7,4836 ha (uprzednio 7,8660 ha), składającej się z działek o numerach geodezyjnych …, …, …, …, dla której prowadzona jest księga wieczysta KW (…), podzielona została na 3 działki zgodnie z projektem podziału nieruchomości sporządzonym przez geodetę uprawnionego, tj. po podziale Wnioskodawczyni otrzymała na wyłączną własność działkę nr … o powierzchni 1,0012 ha.


Na podstawie postanowienia wydanego przez Wójta Gminy (…) z 7 stycznia 2019 r. na podstawie art. 93 ust. 3, 4 i 5, art. 94 ust. 1 pkt 2, art. 96 ust. 1, art. 97 ust. 1 i art. 99 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz § 2 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości, po rozpoznaniu wniosku złożonego przez Wnioskodawczynię w sprawie wydania opinii o możliwości podziału nieruchomości oznaczonej nr … KW (…), położonej w (…), gmina (…) opiniuje pozytywnie przedstawiony wstępny projekt podziału działki … na 7 budynków mieszkalnych jednorodzinnych.


Decyzją Wójta Gminy (…) z dnia 9 lipca 2020 r. na podstawie art. 93 ust. 1, 3, 4, 5, art. 94 ust. 1 pkt 2, art. 96 ust. 1, 4, art. 97 ust. 1, 1a, art. 99 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, § 2 ust. 1, 2, § 9, § 10, § 13, § 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu podziału nieruchomości oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 lipca 2020 r. stwierdza podział nieruchomości położonej w obrębie ewid. (…), gmina (…), stanowiącej własność Wnioskodawczyni objętej Księgą wieczystą nr (…) oznaczonej jako działka o nr ewid. … na następujące działki:


  • działka nr … o powierzchni 0,1250 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,1200 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,1200 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,1200 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,1200 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,1200 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,1294 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,0169 ha,
  • działka nr … o powierzchni 0,1299 ha.


Działki po podziale zostają sprzedane (dokładnie pięć działek budowlanych) o numerach …, …, …, …, …. Zostaną one sprzedane w jednym roku.


Jak przedstawiono we wniosku Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości w miejscowości (…), gmina (…) objętej księgą wieczystą nr (…) oznaczonej jako działka o nr ewid. …. Wyżej wymienioną nieruchomość Wnioskodawczyni nabyła wskutek wydanego postanowienia z 16 lipca 2013 r. przez Sąd Rejonowy w (…), który stwierdza nabycie spadku po (…) zamieszkałym w (…). Nieruchomość …, KW (…), której Wnioskodawczyni jest właścicielem z czasem uległa podziale na następujące działki o numerach …, …, …, …, …, …, …, …, … decyzją wydaną przez Wójta Gminy (…) z dnia 9 lipca 2020 r. Działki po podziale zostaną sprzedane. Dokładnie pięć działek budowlanych o numerach …, …, …, …, …. Sprzedaż działek nastąpi w roku 2021 (pierwsza dekada). Na działce o numerze … jako właściciel tej działki Wnioskodawczyni rozpoczyna budowę domu jednorodzinnego, natomiast działkę … pozostawia sobie. Działki … i … podlegają nowo projektowanej drodze wewnętrznej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek od sprzedaży jeżeli stanowi to jej majątek, który otrzymała w spadku po zmarłym ojcu, a ze sprzedaży tych działek planuje rozpoczęcie budowy domu jednorodzinnego na jednej z działek (403/40), którego zakończenie planuje na rok od rozpoczęcia budowy domu?


Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna płacić podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8, który mówi, iż przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości powstaje wtedy, gdy zbycie następuje przed upływem 5 lat, a w tym przypadku jest to 7 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c- przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Stosownie zaś do art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.


Przepis ten rozstrzyga zatem, że w przypadku zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku, pięcioletni okres liczony będzie od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez spadkodawcę, czyli ojca Wnioskodawczyni.


W konsekwencji, z uwagi na bezsprzeczny upływ tego czasu, sprzedaż nieruchomości w 2021 r. nie będzie stanowiła dla Wnioskodawczyni źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z dokonaną sprzedażą działek.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism
i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza
się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj