Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.67.2021.2.MC
z 13 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2021 r. (data wpływu 10 lutego 2021 r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.) na wezwanie z dnia 24 marca 2021 r., skutecznie doręczone w dniu 24 marca 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości gruntowej (działki) dokonanej w ramach aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lutego 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości gruntowej (działki) dokonanej w ramach aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 31 marca 2021 r., złożonym w dniu 31 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 24 marca 2021 r., skutecznie doręczone w dniu 24 marca 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina na podstawie uchwały Rady Miejskiej wniesie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której posiada 100% udziałów, wkład niepieniężny, tj. aport w postaci prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych.


Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję dostawy towarów, zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym uznawana jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług - czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu ma charakter rzeczowy, w wyniku czego Gmina będzie otrzymywała wynagrodzenie w formie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel. W zamian za aport Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość przedmiotu wkładu w zakresie prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości zostanie ustalona po cenie brutto. Spółka nie będzie zobligowana do jakiegokolwiek świadczenia dodatkowego. Do dopłacenia w gotówce kwoty podatku VAT nie dojdzie, ponieważ wartość nominalna udziałów ustalona zostanie jako wartość brutto. Gmina obejmie w podwyższonym kapitale zakładowym 511 udziałów o wartości 55,00 zł każdy, co stanowi łączną wartość 28 105,00 zł. Pozostała kwota w wysokości 31,53 zł przekazana zostanie na podwyższenie kapitału zapasowego spółki.


Wartość prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowiących przedmiot aportu została ustalona przez biegłego rzeczoznawcę. Aport będzie wniesiony w formie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości o powierzchni 0,1334 ha, KW nr (…) położonej w (…) pomiędzy ulicami (…) i (…), która powstała w wyniku podziału nieruchomości nr (…) na podstawie decyzji Burmistrza (…) nr (…) z dnia 21 października 2020 r.


Przedmiotowa działka jest własnością Skarbu Państwa, w użytkowaniu wieczystym przez Gminę do 5 grudnia 2089 r. Na przedmiotowej nieruchomości usytuowane jest stare, nieczynne szambo ze studnią, jako część obiektów technologicznych i fragmentów sieci punktu zlewnego ścieków, który wybudowany jest na sąsiedniej działce. Przedmiotowe obiekty i sieci technologiczne wybudowane zostały około 1968 roku i stanowiły przepompownię ścieków. Obecnie funkcjonuje w tym miejscu wyłącznie punkt zlewny ścieków, a obiekty występujące na przedmiotowej działce są wyłączone z użytkowana. Ustalono również, że ostatnie nakłady inwestycyjne, na ulepszenie części środków trwałych położonych na przedmiotowej działce, Gmina poniosła w 2010 r. w wysokości 87 595,52 zł.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem aportu do spółki z o. o. jest działka nr (...).


Na pytanie Organu czy przedmiotem aportu będą grunty zabudowane czy niezabudowane Wnioskodawca wskazał – działka nr (...) – działka zabudowana.


Działka nr (...) będąca przedmiotem aportu nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.


Na pytanie Organu dotyczące wskazania czy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dana działka będąca przedmiotem aportu stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę Wnioskodawca wskazał – nie dotyczy.


Dla w/w działki nr (...) nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


Na działce nr (...) (zabudowanej) znajduje się część wbudowanej w grunt betonowej studni głębinowej oraz część betonowego szamba.


Powyższe budowle były wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - w 1992 r. były przekazane przez Gminę umową dzierżawy w zarządzanie spółce gminnej, na rzecz której dokonywany jest aport nieruchomości.


Obiekty znajdujące się na działce nr (...) stanowią części budowli, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane.


Obiekty znajdujące się na działce będącej przedmiotem aportu stanowią budowle i:

  1. wszystkie budowle znajdujące się na działce nr (...) zostały wybudowane w 1968 r. i znajdowały się na nieruchomości w momencie jej przejęcia przez Gminę,
  2. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia budowli, ponieważ Gmina przejęła budowle od (…) w drodze komunalizacji,
  3. użytkowanie ww. budowli przez Gminę rozpoczęło się w 1990 r.,
  4. Gmina ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budowli w dniach 9 listopada 2010 r., 15 listopada 2010 r. oraz 9 grudnia 2010 r. - Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie tych budowli. Od dnia ulepszenia do dnia wniesienia nieruchomości aportem do spółki z o. o. minęło co najmniej 2 lata.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przy dokonywaniu aportu działek Gmina może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gmina dokonując aportu skorzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.


Wniesienie aportu rzeczowego do spółki spełnia definicję dostawy towarów, zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu ma charakter rzeczowy, w wyniku czego Gmina otrzyma wynagrodzenie w formie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel. Powstaje zatem obowiązek podatkowy po stronie Gminy, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy. Wnosząc aport Gmina zobowiązana jest do udokumentowania czynności za pomocą faktury, a także do rozliczenia podatku należnego.


W odniesieniu do wymienionej nieruchomości należy rozpatrywać zastosowanie zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W świetle przytoczonej normy prawnej, istotnym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


W przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Analizując stan faktyczny nieruchomości wnoszonych aportem do sp. z o. o. ustalono, że obiekty technologiczne oraz fragmenty sieci punktu zlewnego usytuowane na przedmiotowej działce wybudowane zostały około 1968 r., a od wielu lat są wyłączone z użytkowania. Ustalono również, że ostatnie nakłady inwestycyjne, na ulepszenie części środków trwałych położonych na przedmiotowej działce, Gmina poniosła w 2010 r.


W związku z powyższym Gmina dokonując aportu skorzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10, ponieważ dokonuje dostawy budynków i budowli, dla których pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą (wniesieniem aportem) upłynął okres dłuższy niż 2 lata.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntów, na którym posadowione zostały budynki i budowle, rozstrzyga przepis art. 29 a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Oznacza to, że gdy budynki i budowle korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również dostawa gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. W związku z powyższym bezzasadne jest badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a, ponieważ Gmina dokonując aportu skorzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10, bowiem dokonuje dostawy budynków i budowli, dla których pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą (wniesieniem aportem) upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W związku z powyższym zdaniem Gminy, dokonując aportu skorzysta ona ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem – w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


W świetle powołanych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.


Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Ponadto wskazać należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina na podstawie uchwały Rady Miejskiej wniesie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której posiada 100% udziałów, wkład niepieniężny, tj. aport w postaci prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych. W zamian za aport Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość przedmiotu wkładu w zakresie prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości zostanie ustalona po cenie brutto. Spółka nie będzie zobligowana do jakiegokolwiek świadczenia dodatkowego. Do dopłacenia w gotówce kwoty podatku VAT nie dojdzie, ponieważ wartość nominalna udziałów ustalona zostanie jako wartość brutto.


Aport będzie wniesiony w formie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości (działki nr (...)) o powierzchni 0,1334 ha. Przedmiotowa działka jest własnością Skarbu Państwa, w użytkowaniu wieczystym przez Gminę do 5 grudnia 2089 r.


Działka nr (...) jest działką zabudowaną. Na przedmiotowej działce znajduje się część wbudowanej w grunt betonowej studni głębinowej oraz część betonowego szamba. Budowle te były wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (w 1992 r. były przekazane przez Gminę umową dzierżawy w zarządzanie spółce gminnej, na rzecz której dokonywany jest aport nieruchomości).


Obiekty znajdujące się na działce nr (...) stanowią części budowli, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane. Wszystkie budowle znajdujące się na działce nr (...) zostały wybudowane w 1968 r. i znajdowały się na nieruchomości w momencie jej przejęcia przez Gminę. Użytkowanie ww. budowli przez Gminę rozpoczęło się w 1990 r. Gmina ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budowli w dniach 9 listopada 2010 r., 15 listopada 2010 r. oraz 9 grudnia 2010 r. Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie tych budowli. Od dnia ulepszenia do dnia wniesienia nieruchomości aportem do spółki z o. o. minęły co najmniej 2 lata.


W przedmiotowej sprawie wątpliwości sprowadzają się do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości gruntowej (działki) dokonanej w ramach aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Stosownie zaś do art. 2 pkt 14 ustawy pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku wniesienie aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr (...), na której znajduje się część wbudowanej w grunt betonowej studni głębinowej oraz część betonowego szamba (części budowli w rozumieniu przepisów Prawo budowlanego) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W analizowanym przypadku użytkowanie przez Gminę budowli znajdujących się na działce nr (...) rozpoczęło się w 1990 r. Gmina ponosiła wydatki na ulepszenie tych budowli w dniach 9 listopada 2010 r.,15 listopada 2010 r. oraz 9 grudnia 2010 r. Przy czym, jak wskazano we wniosku, od dnia ulepszenia przedmiotowych budowli do dnia wniesienia nieruchomości aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością minęły co najmniej 2 lata. Zatem stwierdzić należy, że skoro w rozpatrywanej sprawie od momentu rozpoczęcia użytkowania części wbudowanej w grunt betonowej studni głębinowej oraz części betonowego szamba po przeprowadzonych ulepszeniach do chwili planowanego aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością upłynie okres dłuższy niż 2 lata, to dostawa prawa użytkowania wieczystego działki nr (...), na której znajdują się przedmiotowe budowle będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj