Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.196.2021.1.MJ
z 15 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej na realizację projektu pn.: „…”, a w konsekwencji niewliczania do podstawy opodatkowania otrzymanej dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej na realizację projektu pn.: „…”, a w konsekwencji niewliczania do podstawy opodatkowania otrzymanej dotacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina … na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713, 1378 z późn. zm.) posiada osobowość prawną, w tym zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne określone w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym samodzielnie lub przez gminne samorządowe jednostki budżetowe. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina … wraz z gminnymi jednostkami budżetowymi jest jednym podatnikiem podatku VAT.

Gmina … złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … (RPOW….) na lata 2014-2020 pod tytułem: „…”, co zaskutkowało podpisaniem dnia 16 lutego 2021 r. umowy na dofinansowanie montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy. W związku z tym, że Gmina … realizuje zadania własne związane z działalnością Gminy wskazaną w art. 7 ust. 1 pkt 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378 późn. zm.), a nie posiadała funduszy na ww. zadanie to dlatego wystąpiła z wnioskiem o przyznanie dofinansowania ww. projektu.

Projekt obejmuje montaż instalacji fotowoltaicznych dostarczających energię na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy …. W ramach projektu zaplanowano montaż 71 szt. paneli fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych. W projekcie zaplanowano także wydatki na nadzór inwestorski. Celem projektu jest zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych przez Gminę …, a w szczególności: zwiększenie ilości nowych jednostek energii elektrycznej w OZE, zwiększenie zdolności wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w ogólnym bilansie energetycznym województwa … i Gminy …, zmniejszenie emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych do atmosfery, zwiększenie produkcji energii elektrycznej przez instalacje wykorzystujące OZE na terenie Gminy, zmniejszenie kosztów ponoszonych na utrzymanie budynków mieszkalnych przez mieszkańców. Budynki mieszkalne objęte inwestycją to często stare obiekty, z czym wiąże się wysokie zużycie energii elektrycznej oraz duża emisja szkodliwych gazów do atmosfery. Wysoka energetyczność tych budynków generuje nadmierne koszty ich utrzymania, co jest znaczącym obciążeniem finansowym mieszkańców Gminy. Racjonalizacja zużycia energii w tych budynkach ma na uwadze zarówno aspekty ekologiczne, jak i ekonomiczne. Wskazane problemy wiążą się z ograniczonymi środkami finansowymi po stronie Gminy … i mieszkańców. Ani Gmina, ani mieszkańcy, nie byli w stanie wygospodarować dodatkowych środków finansowych w swoim budżecie. Projekt umożliwia dofinansowanie ze środków RPOW…, przyczynia się do powstania szeregu korzyści, do których należy m.in. zmniejszenie niskiej emisji, w tym emisji CO2 i poprawia stan środowiska. Ponadto bez uzyskania dotacji z RPOW… Gmina … nie będzie dysponowała odpowiednimi środkami, aby zrealizować projekt grantowy w zakładanym terminie i zakresie.

Projekt nie obejmuje budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, w tym działalność rolnicza. W ramach inwestycji wykluczono możliwość montażu instalacji fotowoltaicznej na budynkach, których dachy pokryte są materiałami lub wyrobami zawierającymi azbest.

Umowa nr … zawarta dnia 16.02.2021 r. między Instytucją Zarządzającą a Gminą … jako beneficjentem projektu, o którym mowa wyżej, określa go jako projekt grantowy. Gmina … jako beneficjent została zobowiązana do przedłożenia rozliczenia wydatków dla Instytucji Zarządzającej po realizacji projektu grantowego. Przyznanie dofinansowania wyniesie 65% wydatków kwalifikowanych.

Gmina … będzie zawierała umowy z mieszkańcami Gminy o powierzenie grantu, w których są wyszczególnione zasady, zadania i zobowiązania obu stron oraz są zawarte warunki wypłaty grantu. W ww. umowach gmina będzie występowała jako grantodawca, a mieszkaniec gminy jako grantobiorca. Grant zostanie przekazany mieszkańcom przez Gminę … w formie refundacji poniesionych wydatków. Umowa zawarta miedzy Gminą a mieszkańcami będzie obowiązywała do końca okresu trwałości projektu, tj. okresu 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej na rzecz Gminy …. Mieszkaniec jako grantobiorca zobowiązany jest do samodzielnego wyboru wykonawcy. Dofinansowanie wyniesie 65% poniesionych wydatków kwalifikowanych, w tym nie więcej niż 6 220,00 zł za 1 kW. Przewidywana moc instalacji ma się kształtować w przedziale od 2,5 kW do 5 kW.

Warunkiem wypłaty grantu jest dostarczenie przez mieszkańca wraz z wnioskiem o wypłatę grantu:

  • umowy zawartej pomiędzy mieszkańcem a wykonawcą,
  • dokumentację techniczną zamontowanej mikroinstalacji OZE;
  • protokół odbioru zakupu i montażu mikroinstalacji OZE podpisany przez mieszkańca, inspektora nadzoru inwestorskiego oraz wykonawcę;
  • faktury/rachunki potwierdzające zakup i montaż fabrycznie nowych urządzeń składających się na kompletną instalacje;
  • potwierdzenie dokonania opłaty faktury/rachunku,
  • kosztorys powykonawczy zatwierdzony przez Gminę … oraz kopię dokumentu potwierdzającego przyłączenie mikroinstalacji do Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Reasumując Gmina … z uzyskanych funduszy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 zwróci mieszkańcom koszty poniesione na zainstalowanie na ich budynkach mieszkalnych paneli fotowoltaicznych po przedłożeniu odpowiedniej dokumentacji.

Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie ma prawnych możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot podatku VAT, którego wysokość została wskazana w budżecie Projektu. Jednocześnie Gmina … zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu: „…” części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez Gminę ….

Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378 późn. zm.). Gmina bierze udział w przedmiotowym projekcie z uwagi na aspekty ekologiczne jak i ekonomiczne. Dofinansowanie ze środków unijnych, które Gmina … ma otrzymać może być wykorzystane tylko i wyłącznie na realizację projektu pn.: „…”. Realizacja będzie obejmowała budowę instalacji fotowoltaicznych dla 71 obiektów mieszkalnych z terenu Gminy.

Wysokość otrzymanego dofinansowania nie będzie uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie. Projekt od początku zakładał założenie instalacji fotowoltaicznych na 71 obiektach mieszkalnych. Gmina wnioskowała o dofinansowanie projektu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa … jako Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa …. W czasie trwania projektu Gmina będzie wnioskowała o środki finansowe na zasadzie zaliczki, zaś po zakończeniu realizacji projektu i pozytywnym zweryfikowaniu i zaakceptowaniu przez Instytucję Zarządzającą RPOW…. Gmina … otrzyma pozostałą kwotę dofinansowania zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie.

W przypadku gdyby Gmina nie otrzymałaby dofinansowania na realizację przedmiotowego projektu, to byłby on nierealizowany.

Przedmiotowa dotacja będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu i nie będzie wpływała na sfinansowanie ceny realizowanych przez Gminę usług. Istotą uzyskania dofinasowania nie jest bowiem zaspokojenie interesu prywatnego właścicieli nieruchomości, na których zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne, lecz dążenie do realizacji celu publicznego określonego w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym przez realizację zadań własnych Gminy w zakresie ochrony środowiska. Gmina … przystępuje do projektu ze względu na to, że owy projekt przeciwdziała zmianom klimatu, zmniejsza emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Znacznie poprawi się środowisko naturalne na terenie Gminy …, a pośrednio na terenie strefy … objętej postanowieniami programu ochrony powietrza. Inwestycja przyczyni się także do zmniejszenia skali emisji, w tym CO2 na terenie Gminy … oraz wpłynie na poprawę stanu powietrza atmosferycznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana przez Gminę … kwota dotacji na realizację projektu: „…” w którym to mieszkaniec gminy występuje jako grantobiorca realizujący założenia projektu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT a w konsekwencji, czy pozyskana przez Gminę dotacja ze środków RPOW… powinna być wliczana do podstawy opodatkowania stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem wnioskodawcy kwota dotacji na realizację przez Gminę … inwestycji w ramach przedmiotowego projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż zgodnie z art. 29a ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę włącznie z otrzymanymi środkami z dotacji, a dotacja powinna mieć bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Montaż instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy … nie będzie miał bezpośredniego wpływu na ceny świadczonej usług przez Wykonawców wybranych przez mieszkańców Gminy, jak i nie wpłynie to na zmianę taryfy za energię elektryczną.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabyć, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy o podatku VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Powyższe regulacje wskazują, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanów wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje, których nie da się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W analizowanym przypadku otrzymana przez Gminę dotacja będzie stanowiła dofinansowanie dla grantobiorców (mieszkańców Gminy …) wyłącznie wskazanych we wniosku projektu „…” montażu 71 szt. instalacji fotowoltaicznych.

Dofinansowanie to nie będzie miało wpływu na cenę świadczonych przez Gminę usług i nie będzie ono stanowić podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, dotacja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, Gmina …, w ramach podejmowanych czynności nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, zatem nie mamy w tym przypadku do czynienia z jakąkolwiek ceną usługi, która mogłaby przesądzić o „cenotwórczym” charakterze dotacji oraz dotacja ma na celu sfinansowanie zadania publicznego stanowiąc zwrot kosztów związanych z jego realizacją, jest ona zatem dotacją o charakterze ogólnym/kosztowym. Sam fakt, że dotacja może mieć wpływ na cenę towarów lub usług dostarczanych lub świadczonych przez podmiot dotowany nie wystarcza, by dotacja ta podlegała opodatkowaniu. Aby dotacja była bezpośrednio powiązana z ceną takich dostaw konieczne jest także, by była ona wypłacona danemu podmiotowi bezpośrednio w celu umożliwienia mu dostarczania określonych towarów lub świadczenia określonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … (RPOW….) na lata 2014-2020 pod tytułem: „…”, co za skutkowało podpisaniem umowy na dofinansowanie montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy. Projekt obejmuje montaż instalacji fotowoltaicznych dostarczających energię na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy …. W projekcie zaplanowano wydatki na nadzór inwestorski. Gmina jako beneficjent została zobowiązana do przedłożenia rozliczenia wydatków dla Instytucji Zarządzającej po realizacji projektu grantowego. Przyznanie dofinansowania wyniesie 65% wydatków kwalifikowanych. Gmina będzie zawierała umowy z mieszkańcami Gminy o powierzenie grantu, w których są wyszczególnione zasady, zadania i zobowiązania obu stron oraz są zawarte warunki wypłaty grantu. W ww. umowach gmina będzie występowała jako grantodawca, a mieszkaniec gminy jako grantobiorca. Grant zostanie przekazany mieszkańcom przez Gminę w formie refundacji poniesionych wydatków. Umowa zawarta miedzy Gminą a mieszkańcami będzie obowiązywała do końca okresu trwałości projektu, tj. okresu 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej na rzecz Gminy. Mieszkaniec jako grantobiorca zobowiązany jest do samodzielnego wyboru wykonawcy. Gmina z uzyskanych funduszy zwróci mieszkańcom koszty poniesione na zainstalowanie na ich budynkach mieszkalnych paneli fotowoltaicznych po przedłożeniu odpowiedniej dokumentacji. Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ww. dofinansowanie może być wykorzystane tylko i wyłącznie na realizację projektu.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że udzielone dotacje celowe grantobiorcom w postaci zwrotu kosztów nie będą stanowić dopłaty do ceny instalacji fotowoltaicznych, gdyż Gmina nie wejdzie w rolę inwestora, co za tym idzie – nie będzie świadczyć usług ani nie dostarczać towaru na rzecz osób fizycznych.

Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako zwrot kosztów robót i materiałów nie będzie stanowić świadczenia usług. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie będzie świadczyć na rzecz osób fizycznych biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. To inwestor (mieszkaniec gminy) jako grantobiorca zobowiązany jest do samodzielnego wyboru wykonawcy. Mieszkaniec poniesie pełny koszt realizacji grantu i złoży wniosek o wypłatę grantu, zaś grant zostanie przekazany mieszkańcom przez Gminę … w formie refundacji poniesionych wydatków. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że Gmina jest grantodawcą i w żaden sposób nie będzie angażować się w realizację inwestycji OZE.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia, ww. operacji nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Gminą a mieszkańcem. Zatem zwrot kosztów montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz grantobiorcy (mieszkańca) nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych mieszkańcowi (inwestorowi) nie będzie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru).

W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymana przez Gminę dotacja na montaż instalacji fotowoltaicznych, nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj