Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.79.2021.2.KK
z 6 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 marca 2021 r. (data wpływu 4 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 27 kwietnia 2021 r. (data wpływu 27 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy. Wniosek został uzupełniony pismem z 27 kwietnia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o własne stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w dniu 1 marca 2021 r. założył (…). Jej celem jest:

  • Świadczenie usług outsourcingowych IT dla firm,
  • Usługi informatyczne dla osób prywatnych,
  • Naprawa sprzętu komputerowego, telekomunikacyjnego,
  • Wynajem miejsca na serwerze z przeznaczeniem na strony internetowe, poczty email, bazy danych,
  • Wynajem domen internetowych,
  • Produkcja oprogramowania na zamówienie,
  • Sprzedaż oprogramowania/licencji na oprogramowanie wytworzone przez Wnioskodawcę,
  • Sprzedaż oprogramowania zakupionego wcześniej u innych dystrybutorów – w wersji elektronicznej, jak i na nośnikach danych,
  • Sprzedaż komputerów i podzespołów komputerowych.

Firmę Wnioskodawca prowadzi na zasadach KPiR i nie jest VAT-owcem.

Miejscem pracy Wnioskodawcy jest mieszkanie, ponieważ większość usług (wsparcie IT, pomoc, outsourcing itp.), jest prowadzona zdalnie lub w siedzibie Klienta.

Sprzedaż oprogramowania, czy komputerów, podzespołów i części do nich, odbywa się również w siedzibie Klienta, gdyż będą to w dużej mierze komputery i części dla Klientów, których Wnioskodawca obsługuje na podstawie umów.

Wnioskodawca posiada swoją stronę internetową, na której będą zamieszczane informacje o oferowanych usługach, jak również o możliwości zakupu u Niego programów, komputerów i urządzeń elektronicznych lub podzespołów komputerowych. Wnioskodawca nie posiada jednak sklepu internetowego, ani funkcji na stronie internetowej, gdzie firma lub osoba prywatna, może zakupić towar z ww. oferty. Firma lub osoba prywatna, może zobaczyć ofertę Jego towaru, ale sam zakup odbywa się poprzez fizyczne przekazanie towaru. Wyjątkiem jest przesłanie drogą mailową elektronicznych licencji na oprogramowanie.

Poniżej znajduje się lista PKD wpisana do działalności gospodarczej Wnioskodawcy:

  • 58.29.Z – Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania.

Pozostałe rodzaje działalności gospodarczej wg PKD 2007:

  • 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku,
  • 52.21.Z – Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy,
  • 74.10.Z – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,
  • 95.12.Z – Naprawa i konserwacja sprzętu (tele) komunikacyjnego,
  • 63.11.Z – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
  • 62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,
  • 52.24.A – Przeładunek towarów w portach morskich,
  • 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych,
  • 52.24.C – Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,
  • 52.29.B – Działalność śródlądowych agencji transportowych,
  • 52.29.A – Działalność morskich agencji transportowych,
  • 47.41.Z – Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  • 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 52.24.B – Przeładunek towarów w portach śródlądowych,
  • 52.29.C – Działalność pozostałych agencji transportowych,
  • 95.11.Z – Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  • 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
  • 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem,
  • 47.99.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
  • 63.12.Z – Działalność portali internetowych,
  • 26.20.Z – Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  • 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

W piśmie z dnia 27 kwietnia 2021 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Nie będzie świadczyć usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdyż sprzedaż komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), o których mowa w podpunkcie 1f, a których sprzedaż to towarów dotyczy działalności Wnioskodawcy, odbywać się będzie bez zawierania umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość. Dodatkowo odbywać się będzie, przy fizycznej obecności stron.
  2. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług doradczych, o których mowa w podpunkcie 2.
    Czynności prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegają również na rozmowie z Klientem, lub innej formie kontaktu z Klientem. Celem tego jest doprecyzowanie jego potrzeby co do sposobu użytkowania przez niego sprzętu komputerowego lub oprogramowania. Efektem końcowym takich rozmów jest sprzedaż dopasowanej usługi, sprzętu komputerowego lub oprogramowania.
  3. Wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwoty 200 000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z tym, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od VAT, chciałby się dowiedzieć, czy na pewno może prowadzić swoją firmę, na zasadach zwolnienia od VAT i KPiR (dopóki nie przekroczy kwoty 200 000 PLN w ciągu roku)?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z 27 kwietnia 2021 r.), może prowadzić swoją firmę na zasadach zwolnienia od VAT i KPiR, gdyż według art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 865, z późn. zm.), wartość sprzedanych towarów i usług nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwoty 200 000 zł.

Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdyż sprzedaż komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), o których mowa w podpunkcie 1f, a których sprzedaż to towarów dotyczy Jego działalności, odbywać się będzie bez zawierania umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość. Dodatkowo odbywać się będzie, przy fizycznej obecności stron.

Wnioskodawca nie będzie również świadczył usług doradczych, o których mowa w podpunkcie 2 tej ustawy. Lista kodów PKD wpisana w działalność Jego firmy, nie zawiera kodu 62.02 (Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki). Czynności prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegają również na rozmowie z Klientem, lub innej formie kontaktu z Klientem. Celem tego jest jednak doprecyzowanie jego potrzeby co do sposobu użytkowania przez niego sprzętu komputerowego lub oprogramowania. Efektem końcowym takich rozmów zawsze jest sprzedaż produktu, czy to dopasowanej usługi np. instalacja systemu do tworzenia kopii zapasowych, sprzętu komputerowego, czy oprogramowania.

Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że działalność Jego firmy spełnia więc warunki określone w przepisie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, przewidującym zwolnienia podmiotowe dla określonej grupy podatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych.
    – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu,
    6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu, zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
      • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
      • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
      • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
      • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
    7. hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
      • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
      • motocykli (PKWiU ex 45.4);
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie,
    4. ściągania długów, w tym factoringu,
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Należy podkreślić, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 1 marca 2021 r. założył (…), której celem jest:

  • Świadczenie usług outsourcingowych IT dla firm,
  • Usługi informatyczne dla osób prywatnych,
  • Naprawa sprzętu komputerowego, telekomunikacyjnego,
  • Wynajem miejsca na serwerze z przeznaczeniem na strony internetowe, poczty email, bazy danych,
  • Wynajem domen internetowych,
  • Produkcja oprogramowania na zamówienie,
  • Sprzedaż oprogramowania/licencji na oprogramowanie wytworzone przez Wnioskodawcę,
  • Sprzedaż oprogramowania zakupionego wcześniej u innych dystrybutorów – w wersji elektronicznej, jak i na nośnikach danych,
  • Sprzedaż komputerów i podzespołów komputerowych.

Firmę Wnioskodawca prowadzi na zasadach KPiR i nie jest VAT-owcem.

Miejscem pracy Wnioskodawcy jest mieszkanie, ponieważ większość usług (wsparcie IT, pomoc, outsourcing itp.), jest prowadzona zdalnie lub w siedzibie Klienta.

Sprzedaż oprogramowania, czy komputerów, podzespołów i części do nich, odbywa się również w siedzibie Klienta, gdyż będą to w dużej mierze komputery i części dla Klientów, których Wnioskodawca obsługuje na podstawie umów.

Wnioskodawca posiada swoją stronę internetową, na której będą zamieszczane informacje o oferowanych usługach, jak również o możliwości zakupu u Niego programów, komputerów i urządzeń elektronicznych lub podzespołów komputerowych. Wnioskodawca nie posiada jednak sklepu internetowego, ani funkcji na stronie internetowej, gdzie firma lub osoba prywatna, może zakupić towar z ww. oferty. Firma lub osoba prywatna, może zobaczyć ofertę towaru, ale sam zakup odbywa się poprzez fizyczne przekazanie towaru. Wyjątkiem jest przesłanie drogą mailową elektronicznych licencji na oprogramowanie.

Poniżej znajduje się lista PKD wpisana do działalności gospodarczej Wnioskodawcy:

  • 58.29.Z – Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania.

Pozostałe rodzaje działalności gospodarczej wg PKD 2007:

  • 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku,
  • 52.21.Z – Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy,
  • 74.10.Z – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,
  • 95.12.Z – Naprawa i konserwacja sprzętu (tele) komunikacyjnego,
  • 63.11.Z – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
  • 62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,
  • 52.24.A – Przeładunek towarów w portach morskich,
  • 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych,
  • 52.24.C – Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,
  • 52.29.B – Działalność śródlądowych agencji transportowych,
  • 52.29.A – Działalność morskich agencji transportowych,
  • 47.41.Z – Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  • 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 52.24.B – Przeładunek towarów w portach śródlądowych,
  • 52.29.C – Działalność pozostałych agencji transportowych,
  • 95.11.Z – Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  • 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
  • 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem,
  • 47.99.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
  • 63.12.Z – Działalność portali internetowych,
  • 26.20.Z – Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  • 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie będzie świadczyć usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, gdyż sprzedaż komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), o których mowa w podpunkcie 1f, a których sprzedaż to towarów dotyczy mojej działalności, odbywać się będzie bez zawierania umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość. Dodatkowo odbywać się będzie, przy fizycznej obecności stron.

Wnioskodawca oświadczył również, że nie będzie świadczył usług doradczych, o których mowa w podpunkcie 2.

Czynności prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegają również na rozmowie z Klientem, lub innej formie kontaktu

z Klientem. Celem tego jest doprecyzowanie potrzeby Klienta, co do sposobu użytkowania przez niego sprzętu komputerowego lub oprogramowania. Efektem końcowym takich rozmów jest sprzedaż dopasowanej usługi, sprzętu komputerowego lub oprogramowania.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że wartość Jego sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwoty 200 000 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy w przypadku wykonywanych przez Niego czynności.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie wykonywał czynności związane z usługami informatycznymi oraz sprzedażą sprzętu komputerowego i oprogramowania. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności – zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy – nie obejmą usług w zakresie doradztwa i nie będą stanowiły dostaw towarów ani świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Ponadto planowana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży w 2021 r. nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 200 000 zł.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca w prowadzonej działalności gospodarczej w ww. zakresie, będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 113 ust. 9 ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy w trakcie roku wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 przekroczy kwotę 200 000 zł – stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy – zwolnienie straci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Prawo do omawianego zwolnienia Wnioskodawca również straci, gdy zacznie wykonywać którąkolwiek z czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności w zakresie opisanym we wniosku, może prowadzić swoją firmę na zasadach zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, dopóki nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwoty 200 000 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj