Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.106.2021.4.SR
z 6 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2021 r. (data wpływu 25 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2021 r. (data wpływu 1 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 17 marca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.106.2021.2.SR, 0113-KDIPT1-1.4012.45.2021.3.ŻR, wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem poczty w dniu 18 marca 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 23 marca 2021 r.), zaś w dniu 1 kwietnia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 31 marca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W dniu 25 sierpnia 2014 r. umową darowizny (akt notarialny Repertorium A nr …) matka Wnioskodawcy przekazała Mu nieruchomości rolne o powierzchni 208,39 ha, położone w … – …, w gminie …. W skład nieruchomości wchodzi 159,36 ha gruntów rolnych, 48,90 ha lasów i 0,13 ha gruntów pod zabudową. Od tego czasu Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym oraz płatnikiem podatku rolnego i leśnego.

W 2015 r. Wnioskodawca podjął decyzję o budowie budynku gospodarczego i decyzją Starosty … z dnia 10 czerwca 2016 r., nr …, uzyskał pozwolenie na budowę budynku gospodarczego o powierzchni 360 m2. Budynek w kolejnych latach został wybudowany i obecnie są w toku geodezyjne inwentaryzacje powykonawcze. Budynek ten przeznaczony jest do magazynowania zboża do czasu jego sprzedania, a zimą do przechowywania maszyn rolniczych.

Uchwałą Rady Gminy … z dnia 6 września 2011 r. nr … został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla wsi …. Zgodnie z ww. planem tereny oznaczone na planie MN1, MN2 i MN3 usytuowane są na …. Tereny oznaczone MN1 – przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo jednorodzinne i usługi turystyki – częściowo obejmują działkę nr A, której Wnioskodawca jest właścicielem i na której jest posadowiony budynek gospodarczy. Tereny oznaczone MN2 – przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo jednorodzinne i usługi turystyki – częściowo obejmują działkę nr B, której jest właścicielem. Tereny oznaczone MN3 – przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo jednorodzinne i usługi turystyki – częściowo obejmują działkę nr A i działkę nr C, których również jest właścicielem.

W bieżącym roku okolica była odwiedzona przez bardzo wielu turystów, zmotoryzowanych, jak również na rowerach i pieszo. Niektórzy z nich byli zainteresowani ewentualną możliwością nabycia działki budowlanej na …. Po wielu rozmowach przeprowadzonych z zainteresowanymi Wnioskodawca rozważa wydzielenie i sprzedaż w następnych latach kilku działek. Aktualnie na … jest pięć zamieszkałych budynków jednorodzinnych (plus jeden budynek w budowie). Wnioskodawca nadmienia, że na dzień składania wniosku nie ma żadnych umów, porozumień czy ustaleń z potencjalnym nabywcą. Po dokonaniu sprzedaży środki finansowe Wnioskodawca ma zamiar zainwestować w dokończenie wyposażenia budynku gospodarczego i budowę domu lub zakup mieszkania.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Działki zamierza wydzielać tylko w obszarach niekolidujących z Jego potrzebami i o powierzchni ponad standardowej przewidzianej dla działek pod zabudowę jednorodzinną. Wydzielenie nastąpi tylko na wyraźne zlecenie nabywcy potwierdzone stosownym dokumentem.
  2. W celu sprzedaży Wnioskodawca nie zamierza publikować żadnych ogłoszeń jak również korzystać z usług pośredników.
  3. Na gruntach przeznaczonych pod budownictwo MN1, MN2 i MN3 cały czas jest prowadzona produkcja rolna.
  4. Rolnikiem ryczałtowym jest od 2014 r.
  5. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT.
  6. Grunty rolne nie były przez Wnioskodawcę wydzierżawiane, użyczane itp.
  7. Na gruntach MN1, MN2 i MN3 nie były i nie będą prowadzone żadne działania mające na celu podniesienie wartość zbywanych działek.
  8. Wnioskodawca nie udzielił i nie zamierza udzielać żadnych pełnomocnictw dotyczących ww. gruntów.

Decyzją z dnia 8 października 2020 r. nr … Wójt Gminy … zatwierdził podział działki nr E na działki nr D i nr B. Wydzielona działka nr D ma powierzchnię 0,4544 ha, w jej skład wchodzi 1 336 m2 lasu i 3 208 m2 PsIV. Działka nr D położona jest na stoku o nachyleniu ponad 20%, przez co niemożliwe jest zastosowanie maszyn do uprawy i zbioru masy zielonej, co wymusza zastosowanie uprawy ręcznej ze wszelkimi jej negatywnymi konsekwencjami. Fakt ten, który dla Wnioskodawcy jest problemem, dla nabywcy z kolei stanowi zaletę, gdyż zamierza tam prowadzić uprawy wykluczające stosowanie maszyn.

W dniu 20 listopada 2020 r. Wnioskodawca podpisał warunkową umowę sprzedaży ww. działki (Repertorium A nr …), zgodnie z którą prawo pierwokupu może wykonać … lub …. Zarówno … jak i … nie wykonały prawa pierwokupu i w dniu 31 grudnia 2020 r. aktem notarialnym (Repertorium A nr …) nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości działki nr D na nowego właściciela.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

  • działki nabyte w dniu 28 sierpnia 2014 r. w drodze darowizny:
    • działka nr F, pow. 21,37 ha – wykorzystywanie: rolno-leśna,
    • działka nr A, pow. 8,83 ha – wykorzystywanie: rolno-leśna,
    • działka nr G, pow. 13,57 ha – wykorzystywanie: rolne,
    • działka nr C, pow. 38,03 ha – wykorzystywanie: rolno-leśna,
    • działka nr H, pow. 1,10 ha – wykorzystywanie: rolne,
    • działka nr I, pow. 39,53 ha – wykorzystywanie: rolno-leśne,
    • działka nr J, pow.30,13 ha – wykorzystywanie: rolno-leśne,
    • działka nr E, pow.35,83 ha – wykorzystywanie: rolno-leśne,
    • działka nr K, pow. 0,19 ha – wykorzystywanie: rolne,
    • działka nr L, pow. 17,66 ha – wykorzystywanie: rolno-leśne,
    • działka nr Ł, pow. 2,09 ha – wykorzystywanie: rolno-leśne;
  • ww. działki nie były przez Wnioskodawcę wynajmowane ani udostępniane osobom trzecim i nie czerpał On z tego tytułu żadnych korzyści;
  • ww. działki nie były wykorzystywane w pozarolniczej działalności gospodarczej;
  • Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej;
  • Wnioskodawca planuje sprzedać dwie działki;
  • Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości poza wskazanymi we wniosku
  • Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej żadnych sprzedaży nieruchomości;
  • sprzedaż działki w dniu 31 grudnia 2020 r. oraz planowane odpłatne zbycie działki wydzielonej w przyszłości z działki nr A nie nastąpiło i nie nastąpi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r.. poz. 1426), gdyż takowej nigdy nie prowadził i nie prowadzi, lecz w ramach sprzedaży z majątku prywatnego.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jak we wniosku przedstawił, w dniu 31 grudnia 2020 r. aktem notarialnym (Repertorium A nr …) sprzedał działkę rolną nr D wydzieloną z działki nr E decyzją Wójta Gminy … z dnia 8 października 2020 r. nr …. W ostatnim okresie (luty-marzec 2021 r.) znacznie nasiliło się zainteresowanie działkami budowlanymi we wsi …. Przybiera to już formę nękania, co odczuwa również pani sołtys, informując o wizytach osób szukających działek budowlanych. Po rozważeniu wszelakich za i przeciw Wnioskodawca zamierza w okresie dwóch lat wydzielić i sprzedać po jednej działce z działek nr A i nr B. Nastąpi to po uzgodnieniu warunków sprzedaży z potencjalnym nabywcą – wielkość działki ponadnormatywna, gdyż nie chciałby zbytniego zagęszczenia zabudowy oraz akceptacji przez nabywcę warunków życia na wsi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy w związku ze sprzedażą działki nr D Wnioskodawca zobowiązany jest odprowadzić podatek dochodowy?
  2. Czy w przypadku wydzielenia i sprzedaży po jednej działce z terenów przeznaczonych pod zabudowę (działka nr A i nr B) czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy w związku z wydzieleniem działek wymienionych w pytaniu nr 2 i ich sprzedaży należy odprowadzić podatek dochodowy?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i nr 3, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), przy sprzedaży działki nr D nie musi On odprowadzać podatku dochodowego, gdyż sprzedaż następuje po upływie 5 lat od daty przejęcia nieruchomości, na której była prowadzona działalność rolnicza, a kupująca w dalszym ciągu będzie ją wykorzystywać do produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

W związku z upływem okresu 5 lat od nabycia działek nr A oraz nr B oraz że sprzedaż nie nastąpi w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, odpłatne zbycie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a więc przychód uzyskany ze sprzedaży nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stany faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy, jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

‒jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Odrębnym źródłem przychodu, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ‒ oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 25 sierpnia 2014 r. umową darowizny matka Wnioskodawcy przekazała Mu nieruchomości rolne o powierzchni 208,39 ha. W skład nieruchomości wchodzi 159,36 ha gruntów rolnych, 48,90 ha lasów i 0,13 ha gruntów pod zabudową. Od tego czasu Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym oraz płatnikiem podatku rolnego i leśnego.

Wnioskodawca rozważa wydzielenie i sprzedaż w następnych latach kilku działek. Wnioskodawca nadmienia, że na dzień składania wniosku nie ma żadnych umów, porozumień czy ustaleń z potencjalnym nabywcą. Po dokonaniu sprzedaży środki finansowe Wnioskodawca ma zamiar zainwestować w dokończenie wyposażenia budynku gospodarczego i budowę domu lub zakup mieszkania.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Działki zamierza wydzielać tylko w obszarach niekolidujących z Jego potrzebami i o powierzchni ponad standardowej przewidzianej dla działek pod zabudowę jednorodzinną. Wydzielenie nastąpi tylko na wyraźne zlecenie nabywcy potwierdzone stosownym dokumentem.
  2. W celu sprzedaży Wnioskodawca nie zamierza publikować żadnych ogłoszeń jak również korzystać z usług pośredników.
  3. Na gruntach przeznaczonych pod budownictwo MN1, MN2 i MN3 cały czas jest prowadzona produkcja rolna.
  4. Rolnikiem ryczałtowym jest od 2014 r.
  5. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT.
  6. Grunty rolne nie były przez Wnioskodawcę wydzierżawiane, użyczane itp.
  7. Na gruntach MN1, MN2 i MN3 nie były i nie będą prowadzone żadne działania mające na celu podniesienie wartość zbywanych działek.
  8. Wnioskodawca nie udzielił i nie zamierza udzielać żadnych pełnomocnictw dotyczących ww. gruntów.

Decyzją z dnia 8 października 2020 r. Wójt Gminy zatwierdził podział działki nr E na działki nr D i nr B. Działka nr D położona jest na stoku o nachyleniu ponad 20%, przez co niemożliwe jest zastosowanie maszyn do uprawy i zbioru masy zielonej, co wymusza zastosowanie uprawy ręcznej ze wszelkimi jej negatywnymi konsekwencjami. Fakt ten, który dla Wnioskodawcy jest problemem, dla nabywcy z kolei stanowi zaletę, gdyż zamierza tam prowadzić uprawy wykluczające stosowanie maszyn.

W dniu 20 listopada 2020 r. Wnioskodawca podpisał warunkową umowę sprzedaży ww. działki, zgodnie z którą prawo pierwokupu może wykonać … lub …. Zarówno … jak i … nie wykonały prawa pierwokupu i w dniu 31 grudnia 2020 r. aktem notarialnym nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości działki nr D na nowego właściciela.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

  • działki nabyte w dniu 28 sierpnia 2014 r. w drodze darowizny nie były przez Wnioskodawcę wynajmowane ani udostępniane osobom trzecim i nie czerpał On z tego tytułu żadnych korzyści;
  • ww. działki nie były wykorzystywane w pozarolniczej działalności gospodarczej;
  • Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej;
  • Wnioskodawca planuje sprzedać dwie działki;
  • Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości poza wskazanymi we wniosku
  • Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej żadnych sprzedaży nieruchomości;
  • sprzedaż działki w dniu 31 grudnia 2020 r. oraz planowane odpłatne zbycie działki wydzielonej w przyszłości z działki nr A nie nastąpiło i nie nastąpi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r.. poz. 1426), gdyż takowej nigdy nie prowadził i nie prowadzi, lecz w ramach sprzedaży z majątku prywatnego.

Po rozważeniu wszelakich za i przeciw Wnioskodawca zamierza w okresie dwóch lat wydzielić i sprzedać po jednej działce z działek nr A i nr B. Nastąpi to po uzgodnieniu warunków sprzedaży z potencjalnym nabywcą – wielkość działki ponadnormatywna, gdyż nie chciałby zbytniego zagęszczenia zabudowy oraz akceptacji przez nabywcę warunków życia na wsi.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Okoliczności przedstawione w powyższym opisie wskazują, że przedmiotowe działki nie zostały nabyte dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie były w niej wykorzystywane.

W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawcę wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem.

Zatem, okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że dokonana w dniu 31 grudnia 2020 r. sprzedaż działki nr D oraz planowana sprzedaż w okresie dwóch lat po jednej wydzielonej działce z działek nr A i nr B nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania, i cel działania Wnioskodawcy wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwota uzyskana ze sprzedaży działki nr D oraz kwota uzyskana z planowanej sprzedaży dwóch wydzielonych działek z działek nr A i nr B nie stanowi i nie będzie stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Świadczenie darczyńcy może polegać na działaniu lub zaniechaniu działania. Istotną cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. Oznacza to, że druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Przedmiotem darowizny mogą być rzeczy oraz zbywalne prawa majątkowe. Tym samym, zawarcie umowy darowizny nieruchomości powoduje przejście jej własności na obdarowanego z chwilą zawarcia aktu notarialnego, w którym darczyńca daruje tę nieruchomość obdarowanemu, a obdarowany darowiznę przyjmuje. Z tą datą darczyńca traci własność nieruchomości.

W świetle powyższego, nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowych działek nastąpiło w dniu 25 sierpnia 2014 r. w drodze darowizny. W konsekwencji, termin pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z dniem 31 grudnia 2019 r.

Na powyższe nie będzie miał wpływu podział działek, w wyniku którego następuje zmiana ich powierzchni oraz numerów ewidencyjnych. Wydzielenie działek z nieruchomości gruntowych nie powoduje zmiany ich właściciela. Na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. Zatem podział działki, nie będzie stanowił dla Wnioskodawcy nowego nabycia nieruchomości.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonana w dniu 31 grudnia 2020 r. sprzedaż działki nr D oraz planowana sprzedaż dwóch działek wydzielonych z działek nr A i nr B, nie stanowi i nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. działek przez Wnioskodawcę upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w tym artykule. Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ww. transakcji odpłatnego zbycia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług.

Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ wydający interpretacje indywidualne nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że stan faktyczny/zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj