Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.55.2021.3.BS/AK
z 28 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2021 r. (data wpływu 23 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11 marca 2021 r. znak 0114-KDIP4-1.4012.55.2021.1.BS (skutecznie doręczone dnia 15 marca 2021 r.) oraz pismem z dnia 9 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 kwietnia 2021 r. znak 0114-KDIP4-1.4012.55.2021.2.BS (skutecznie doręczone dnia 7 kwietnia2021 r.),o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy zamiany (dostawy) udziału w budynku biurowo-administracyjnym i odpowiadającej proporcjonalnie budynkowi części gruntu – udziału w działkach oznaczonych nr: xxx/20, xxx/9 i xxx/10 – jest prawidłowe,
  • zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zamiany (dostawy) udziału w działkach o nr: xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/10, xxx/11, xxx/12, xxx/13, xxx/14, xxx/16, xxx/18, xxx/19, xxx/20, zzz oraz udziału w działkach o nr:xxx/20, xxx/9 i xxx/10 w części w jakiej nie jest ona związana z zamianą(ze sprzedażą) przez Miasto udziału w budynku biurowo-administracyjnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług zamiany udziału w nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-biurowym, budynkami garażowymi oraz budynkiem gospodarczym. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 18 marca 2021 r., złożonym w dniu 19 marca 2021 r. (data wpływu 23 marca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11 marca 2021 r. oraz pismem z dnia 9 kwietnia 2021 r., złożonym w dniu 13 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 kwietnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto (dalej: Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869). Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.

Miasto zamierza zbyć w trybie zamiany udział nieruchomości Miasta, na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 t.j.), który stanowi, iż „Nieruchomości mogą być przedmiotem zamiany między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości”, art. 37 ust.2 pkt 4 gdzie nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli zbycie następuje w drodze zamiany lub darowizny.

Miasto zamierza zamienić udział własny nieruchomości wspólnej zabudowanej budynkiem biurowo – administracyjnym oraz budynkami garażowymi, położonej na terenie Miasta, obręb 005, przy ul. ..., obejmującej działki oznaczone numerami geodezyjnymi: xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/8, xxx/9, xxx/10, xxx/11, xxx/12, xxx/13, xxx/14, xxx/16, xxx/18, zzz o łącznej powierzchni 1,6000 ha, dla której jest założona księga wieczysta ..., stanowiąca udział aaa/1000 własności Miasta.

Miasto nie budowało ww. nieruchomości, stało się właścicielem na podstawie Decyzji nr ... Wojewody ... z dnia ... 2014 r. ostatecznej z dnia ... 2014 r.

Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia tych nieruchomości. Miasto nie prowadziło żadnych inwestycji budowlanych na ww. nieruchomości, więc nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących taką inwestycję. Ponadto Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budynków, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z Ewidencją Gruntów i Budynków na przedmiotowej nieruchomości zabudowanej występują następujące udziały:

  1. Miasto na prawach powiatu, własność, udział aaa/1000;
  2. Powiat ..., własność, udział bbb/1000;
  3. Skarb Państwa, własność, udział ccc/1000;
  4. Skarb Państwa w trwałym zarządzie Urzędu Wojewódzkiego, własność, udział ddd/1000;
  5. Skarb Państwa jako zasób Nieruchomości Skarbu Państwa, własność, udział eee/1000;
  6. Państwowa Inspekcja Pracy – (…), trwały zarząd, udział fff/1000;
  7. Prezydent Miasta, inny rodzaj władania, udział ggg/1000.

Powierzchnie przedmiotowych działek i użytków zgodnie z ewidencją gruntów i budynków przedstawiają się następująco - Bi – inne tereny zabudowane, dr – drogi:

  • xxx/3 - powierzchnia ... m2, użytek Bi;
  • xxx/4 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/5 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/8 - powierzchnia … m2, użytek Bi - … m2, dr - … m2;
  • xxx/9 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/10 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/11 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/12 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/13 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/14 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/16 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • xxx/18 - powierzchnia … m2, użytek Bi;
  • zzz- powierzchnia … m2, użytek Bi.

Nieruchomość zabudowana jest:

  1. budynkiem administracyjno-biurowym murowanym 3-kondygnacyjnym,
    • wg informacji z Ewidencji Gruntów i Budynków: o powierzchni zabudowy … m2, rok zakończenia budowy 1981,
    • wg informacji z inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej o powierzchni użytkowej budynku: … m2 z czego powierzchnia biurowa wynosi … m2, a powierzchnia wspólna … m2, powierzchnia użytkowa (biurowa) Miasta wynosi … m2;
  2. 15 budynków garażowych w zabudowie szeregowej;
  3. 1 budynek przemysłowy w zabudowie szeregowej z budynkami garażowymi,
    • wg informacji z Ewidencji Gruntów i Budynków: łączna powierzchnia ww. budynków wynosi … m2, rok zakończenia budowy 1981,
    • wg informacji z inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej o powierzchni użytkowej budynków: … m2 z czego powierzchnia garażowa wynosi … m2 a powierzchnia wspólna … m2.

Ogółem powierzchnia budynków wynosi … m2, w tym część biurowo-garażowo-gospodarcza –… m2 oraz część wspólna wynosi … m2, w tym udział Miasta wynosi …. m2 co stanowi 8,85% ogółu.

Zgodnie z zaświadczeniem ... Biura Planowania i Zintegrowanego Rozwoju UM przedmiotowe działki położone są na terenie, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Rejonu „...” w ... zatwierdzonym Uchwałą Nr ... Rady Miasta z dnia ... 2007 r.

Zgodnie z ustaleniami ww. planu:

  1. działki o nr ewidencyjnych xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/11, xxx/12 znajdują się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) - symbol w planie AU.3;
  2. działka o numerze xxx/8 znajduje się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) symbol w planie AU.3, ulice dojazdowe - symbol w planie KUD, zieleń publiczna - symbol w planie ZP oraz w liniach rozgraniczających ulicy zbiorczej - symbol w planie 6.KUZ na wydzieleniu na jezdnię serwisową - KO;
  3. działka o nr xxx/10 znajduje się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) symbol w planie AU.3, ulice dojazdowe - symbol w planie KUD;
  4. działka o numerze xxx/13 znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP oraz pod ulicę dojazdową - symbol w planie KUD;
  5. działka o numerze xxx/14 znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP;
  6. działka o numerze xxx/16 znajduje się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) symbol w planie AU.3, ulice dojazdowe - symbol w planie KUD, zieleń publiczna - symbol w planie ZP;
  7. działka o numerze xxx/18 znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP oraz w liniach rozgraniczających ulicy zbiorczej – symbol w planie 6.KUZ na wydzieleniu na jezdnię serwisową - symbol KO;
  8. działka o numerze zzz znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP, pod zespoły garaży i parkingów - symbol w planie KS.3 oraz w liniach rozgraniczających ulicy zbiorczej - symbol w planie 6.KUZ na wydzieleniu na jezdnię serwisową – KO.

Rada Miasta nie podjęła uchwały o rewitalizacji oraz powyższe działki nie są położone na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji zgodnie z rozdziałem 5 ustawy z dnia 9 października o rewitalizacji (Dz. U. 2020 r. poz. 802, z późn. zm.).

Budynek biurowo-administracyjny stanowi budynek w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333) – Kategoria XII – budynki biurowo-administracyjne.

Budynek garażowo-przemysłowy także stanowi budynek w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane – Kategoria XVII – budynki garażowe oraz Kategoria III – inne niewielkie budynki, budynki gospodarcze.

Zdaniem Miasta budynek biurowo-administracyjny mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 122, Klasa 1220, natomiast budynek garażowo-przemysłowy mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 124, Klasa 1242.

Zgodnie z operatem szacunkowym wartość rynkowa udziału Miasta aaa/1000 w prawie własności nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-administracyjnym oraz budynkami garażowymi położonej na terenie Miasta, przy ul. ... sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień ... 2020 r. wynosi … zł nie uwzględnia podatku VAT.

Udział aaa/1000 Miasta powyższej nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-administracyjnym oraz budynkami garażowo-przemysłowymi nie jest obciążony umowami najmu czy dzierżawy, czy też umowami o podobnym charakterze, tak więc ww. przedmiotowe nieruchomości zabudowane nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, w tym działalności objętej ustawą o VAT.

Wydział Gospodarki Nieruchomościami Miasta nie posiada informacji o wartości początkowej nieruchomości zabudowanej, położonej przy ul. ....

Wg informacji z inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej budynek administracyjno-biurowy w okresie od 2018 r. do bieżącego czasu przechodzi termomodernizację. W latach 2018 - 2019 koszt termomodernizacji bez rozdziału na udziały wyniósł ... zł, zaś bieżąca termomodernizacja w trakcie realizacji planowana jest w kwocie … zł, termomodernizacja budynku trwająca od 2018 roku jest w trakcie realizacji.

Miasto planuje zamienić powyższy udział w nieruchomości mieszczącej się w ... przy ul. ... na nieruchomość stanowiącą własność Powiatu ... położoną przy ulicy ..., obręb 0002, oznaczonej jako działka numer hhh zabudowanej budynkiem biurowym i budynkiem innym niemieszkalnym o powierzchni ... m2, dla której jest prowadzona księga wieczysta nr ... (informacje uzyskane od właściciela nieruchomości – Starostwo powiatowe).

W księdze wieczystej Dział III – wpis ograniczone prawo rzeczowe.

Na powyższej nieruchomości ustanowiona jest na czas nieoznaczony odpłatna służebność przesyłu na rzecz …Sp. z o.o. z siedzibą w ... oraz jej następców prawnych, zgodnie z umową z dnia ... 2017r. nr ....

Wg ewidencji gruntów i budynków działka o nr hhh o powierzchni ... m2zakwalifikowana jest jako użytek Bi - inne tereny zabudowane.

Na ww. działce znajduje się:

  1. budynek biurowy 3 kondygnacyjny, murowany trwale związany z gruntem o powierzchni zabudowy … m2, powierzchnia netto wszystkich kondygnacji –… m2w tym: powierzchnia pomocnicza – …m2, powierzchnia ruchu – … m2, powierzchnia użytkowa … m2. Budynek położony jest na terenie objętym ścisłym nadzorem Konserwatora Zabytków – to dawny szpital powiatowy ... przebudowany w … znajdujący się w ..., obecnie ul. .... Wpisany do rejestru zabytków decyzją Urzędu Wojewódzkiego w...– Wydział Kultury i Sztuki – Wojewódzki Konserwator Zabytków z dnia … 1986r. nr rejestru iii.W związku z reformą administracyjną państwa wpis został przeniesiony do księgi rejestru zabytków nieruchomych województwa... spod numeru iii podnumer rejestru jjj.
  2. budynek inny niemieszkalny 1 kondygnacyjny o powierzchni zabudowy … m2, powierzchnia netto … m2, w tym: pomieszczenia gospodarcze –… m2, garaże – … m2. Obiekt remontowany był w latach 1980-81 oraz w 2005roku.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonu „...” w ... uchwalonym uchwałą Nr ... Rady Miejskiej w ... z dnia … 2006r. przedmiotowa działka nr hhh położona jest na terenie przeznaczonym pod tereny administracji i obiektów biurowych (w tym sądy, banki itp.) oznaczone symbolem AU.4. Dla całej jednostki położonej w zasięgu stref ochrony konserwatorskiej obowiązują wymagania szczególne określone w par. 10 ust.3 pkt 1. Zgodnie z par. 124 ust. 3 pkt 4 planu „ustala się, że zakres dopuszczanych działań inwestycyjnych, o których mowa w pkt 2 i 3 zależy od uzgodnienia z właściwym Konserwatorem Zabytków”.

Budynek biurowy stanowi budynek w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333) – Kategoria XII – budynki biurowo - administracyjne.

Budynek garażowo - gospodarczy także stanowi budynek w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane – Kategoria XVII – budynki garażowe oraz Kategoria III – inne niewielkie budynki, budynki gospodarcze.

Zdaniem Miasta budynek biurowy mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 122, Klasa 1220, natomiast Budynek garażowo-gospodarczy mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 124, Klasa 1242.

Zgodnie z operatem szacunkowym wartość rynkowa nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym położonej w ... przy ulicy ... sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi … zł na dzień 18 marca 2020r. nie uwzględnia podatku VAT.

Powyższa nieruchomość zabudowana budynkiem biurowym i budynkiem innym niemieszkalnym zgodnie z informacjami otrzymanymi od właściciela nie jest obciążona umową najmu, dzierżawy.

Miasto zamierza aktem notarialnym dokonać zamiany udziału w nieruchomości na nieruchomość stanowiącą własność Starostwa Powiatowego i odwrotnie.

Umowa zamiany jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się do przeniesienia na drugą stronę własności rzeczy za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz.1740, z późn. zm.). W myśl art. 604 k.c., do umowy zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Istotą umowy zamiany jest zatem wymiana dóbr, zasadniczo bez wykorzystania w tej operacji ekwiwalentu w postaci pieniądza. Powyższe nie oznacza, że taka czynność ma charakter nieodpłatny. Odpowiednikami świadczeń stron w tej umowie są bowiem takie świadczenia, jakie ciążą na stronach umowy sprzedaży, z tym zastrzeżeniem, że –co do zasady – wyłączone jest świadczenie w postaci zapłaty wyrażonej w formie pieniężnej. Natura umowy zamiany jest tak podobna do umowy sprzedaży, że ustawodawca zrezygnował z jej osobnego regulowania, poprzestając na odesłaniu do przepisów o sprzedaży stosowanych „odpowiednio”. W konsekwencji, każdej ze stron przysługują prawa i każdą obciążają obowiązki zarówno sprzedawcy, jak i kupującego w umowie sprzedaży.

W praktyce obrotu gospodarczego wykształciły się umowy łączące w sobie elementy umowy zamiany i innych umów – w szczególności umowy sprzedaży (obowiązek dopłaty wyrównującej wartość świadczenia kontrahenta, analogicznie jak w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku). Tego rodzaju modyfikacje nie wpływają jednak na zasadniczy charakter samej zamiany.

Przeniesienie własności nieruchomości w drodze zamiany traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT.

Umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Jeżeli zatem, zamiana przedmiotowych nieruchomości zabudowanych zostaje dokonana na podstawie umowy cywilnoprawnej jaką jest umowa zamiany, to nie jest możliwe wyłączenie organu władzy publicznej z grona podatników podatku od towarów i usług. Tym samym, wykonane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 18 marca 2021 r. (data wpływu 23 marca 2021 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Miasto wskazało następujące informacje:


Budynki posadowione na każdej z działek:

  1. działka xxx/3 - brak budynków;
  2. działka xxx/4 - brak budynków;
  3. działka xxx/5 - brak budynków;
  4. działka xxx/8 - podzielona na działki: nr xxx/19 - brak budynków, nr xxx/20 - część budynku biurowo-administracyjnego;
  5. działka xxx/9 - część budynku biurowo-administracyjnego, 14 budynków garażowych, część jednego budynku garażowego (który zlokalizowany jest w części na działce xxx/11);
  6. działka xxx/10 - część budynku biurowo-administracyjnego;
  7. działka xxx/11 - część jednego budynku garażowego (który zlokalizowany jest w części na działce xxx/9), jeden inny budynek (gospodarczy);
  8. działka xxx/12 - brak budynków;
  9. działka xxx/13 - brak budynków;
  10. działka xxx/14 - brak budynków;
  11. działka xxx/16 - brak budynków;
  12. działka xxx/18 - brak budynków;
  13. działka zzz - brak budynków

Miasto wykorzystywało budynek administracyjno-biurowy na cele administracyjno-biurowe. Miasto nie posiada udziałów w odniesieniu do budynków garażowych i budynku gospodarczego.

Wg informacji uzyskanych w tut. Urzędzie budynki nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Miasta.

Budynki po zakończeniu budowy w 1981 r. stanowiły własność ... Urzędu Wojewódzkiego, były wykorzystywane na cele administracyjno-biurowe i garażowe.

Budynki, o których mowa we wniosku, przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r. nie były przedmiotem ulepszeń, były prowadzone jedynie remonty bieżące.

Miasto nie posiada udziałów w odniesieniu do budynków garażowych i budynku gospodarczego.

W piśmie z dnia 9 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Miasto wskazało następujące informacje

Budowle [zgodnie z przepisami ustawy Prawo Budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.) przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową] znajdujące się na każdej z działek (wg mapy zasadniczej):

  1. działka xxx/3 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczne: eS, eSD;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  2. działka xxx/4 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND, 2 latarnie, wodociągowa w, gazowa gnD, telefoniczna tmD2, tm;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  3. działka xxx/5 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND, wodociągowa w, gazowa gnD;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  4. value=3działka xxx/9 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eSD, 2 latarnie, wodociągowa w, gazowa gnD, telefoniczna tmD2, tm, kanalizacji sanitarnej ks, ciepłownicza cD2x40;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. Budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto 2014 r.

  5. działka xxx/10 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND3, 2 latarnie, kanalizacji sanitarnej: ks315, ks200, ks250, ks nieczynna, kanalizacji deszczowej: kd, kd250;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  6. działka xxx/11 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eN;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta

    nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  7. działka xxx/12 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eS3, telefoniczna t;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  8. działka xxx/13 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eN, 1 latarnia, kanalizacji deszczowej kd250;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  9. działka xxx/14 - brak budowli;

  10. działka xxx/16 - Pomnik, sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND, 2 latarnie, wodociągowa woD100, gazowa gnD65, kanalizacji sanitarnej ks315, kanalizacji deszczowej kdD300, ciepłownicza: c100x2, cD2xl00;

    budowle, tj. sieci uzbrojenia terenu, na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Pomnik znajdujący się na powyższej działce to pomnik Pamięci Żołnierzy, (…) Walce o Wolność i Niepodległość Ojczyzny. Wykonawcami ww. pomnika byli (…). Odsłonięcia dokonano w 1998 r. podczas wojewódzkich uroczystości związanych z 80 rocznicą odzyskania niepodległości. Od tego czasu pomnik jest corocznie wykorzystywany jako główny punkt uroczystości miejskich z okazji rocznicy wybuchu powstania warszawskiego w dniu 1 sierpnia, także składane są pod nim kwiaty oraz palone znicze na Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), rocznice wybuchu II Wojny Światowej (1 września), rocznice napadu ZSRR na Polskę (17 września) oraz Narodowe Święto Niepodległości (11 listopada).

    Miasto nie posiada dokumentów dotyczących budowy i renowacji ww. pomnika, przy pomniku nie były prowadzone żadne poważniejsze prace renowacyjne od czasu jego postawienia, były tylko prowadzone w razie potrzeby bieżące remonty, tak nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

  11. działka xxx/18 - sieci uzbrojenia terenu: ciepłownicza: c300, kanalizacji sanitarnej ksD300, kanalizacji deszczowej kdD300, wodociągowa woD100;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  12. działka xxx/19 - sieci uzbrojenia terenu: ciepłownicza: c300;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  13. działka xxx/20 - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eSD, eS, eN, eND, wodociągowa w, telefoniczna tmD2, tm, kanalizacji sanitarnej: ks200, ks315, kanalizacji deszczowej kdD300, kd200;

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

  14. działka zzz - sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eS3, eN, eND, kanalizacji sanitarnej: ks, kanalizacji deszczowej kd, ciepłownicza c300, gazowa gnD.

    Budowle na powyższej działce były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

    Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

    Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

    Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

    Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych faktów zachodzą przesłanki do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o przepisy z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług za nieruchomości zabudowane będące przedmiotem zamiany pomiędzy Miastem a Starostwem Powiatowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Transakcja zamiany udziału w nieruchomości zabudowanej Miasta na nieruchomość zabudowaną Starostwa Powiatowego będzie stanowiła czynność opodatkowaną, jednakże korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W zaistniałym stanie faktycznym przedmiotem zamiany udziału będzie grunt zabudowany budynkami, transakcja ta powinna zostać opodatkowana według zasad przewidzianych dla posadowionych na nich obiektów. W związku z tym, zdaniem Miasta, przedmiotową transakcję na gruncie VAT Miasto powinno rozpatrywać, jako czynności stanowiące de facto dostawę budynków, budowli lub ich części wraz z przynależnymi do nich gruntami.

Do zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla dostawy nieruchomości – budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku w oparciu o przepisy z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a.

Jednakże dla zastosowania zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 istotne jest czy dostawa / zamiana jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed pierwszym zasiedleniem, czy też nie.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”.

Miasto stoi na stanowisku, że w przypadku przedmiotowej nieruchomości do jej pierwszego zasiedlenia doszło w momencie,w którym Miasto otrzymało nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej, zatem od momentu rozpoczęcia jej użytkowania (2014 r.) do momentu planowanego zbycia upłynie okres dłuższy niż 2 lata, tak więc użytkowanie budynku przez właściciela przez co najmniej 2 lata powinno być zrównane z pierwszą dostawą i jego późniejsza zamiana (sprzedaż) powinna być zwolniona z VAT (potwierdza to interpretacja sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.165.2018.2.ŻR z dnia 26 kwietnia 2018 r.), zatem zamiana przedmiotowej nieruchomości zabudowanej powinna korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10.

Miasto nie posiada informacji o wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości.

Miasto nie ponosiło nakładów na ulepszenie budynków znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości, w szczególności takich, które można by interpretować jako ich przebudowę w rozumieniu wyroku C-308/16 Kozuba, bądź przekraczających 30% wartości początkowej nieruchomości, o której mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Rozpoczęta termomodernizacja w 2018 r. nadal trwa.

Zamiana przedmiotowej zabudowanej nieruchomości zdaniem Miasta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ nie zaistniały wyjątki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy zamiany (dostawy) udziału w budynku biurowo-administracyjnym i odpowiadającej proporcjonalnie budynkowi części gruntu – udziału w działkach oznaczonych nr xxx/20, xxx/9 i xxx/10 oraz jest nieprawidłowe w zakresiezwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zamiany (dostawy) udziału w działkach o nr: xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/10, xxx/11, xxx/12, xxx/13, xxx/14, xxx/16, xxx/18, xxx/19, xxx/20, zzz oraz udziału w działkach o nr:xxx/20, xxx/9 i xxx/10w części w jakiej nie jest ona związana z zamianą(ze sprzedażą) przez Miasto udziału w budynku biurowo-administracyjnym.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z dnia 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

  1. określone udziały w nieruchomości,
  2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.).

Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 ustawy Kodeks cywilny). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Należy podkreślić, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

W świetle powyższych uregulowań grunt spełnia definicję towaru określoną art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zbycie nieruchomości gruntowych (działek), a także udziałów w nich, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zauważyć również należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy regulacji nie wynika, że odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług powinna mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną – zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Dlatego też należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady, jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 603 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Jak wynika z art. 604 ustawy Kodeks cywilny, do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 158 ustawy Kodeks cywilny, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną. Z uwagi na powyższe przepisy należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów. W konsekwencji, przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem zapisów art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.

Miasto zamierza zbyć w trybie zamiany udział nieruchomości Miasta, na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, który stanowi, iż „Nieruchomości mogą być przedmiotem zamiany między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości”, art. 37 ust. 2 pkt 4, gdzie nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli zbycie następuje w drodze zamiany lub darowizny.

Miasto zamierza zamienić udział własny nieruchomości wspólnej zabudowanej budynkiem biurowo-administracyjnym oraz budynkami garażowymi, położonej na terenie Miasta, obręb (…), przy ul. ..., obejmującej działki oznaczone numerami geodezyjnymi: xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/8, xxx/9, xxx/10, xxx/11, xxx/12, xxx/13, xxx/14, xxx/16, xxx/18, zzz o łącznej powierzchni 1,6000 ha, dla której jest założona księga wieczysta ..., stanowiąca udział aaa/1000 własności Miasta.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zamiany ze Starostwem Powiatowym posiadanego udziału w opisanej we wniosku nieruchomości, dla której jest założona księga wieczysta ....

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego przepisu wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać.

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwił podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z wniosku, Miasto stało się właścicielem udziału w Nieruchomości na podstawie Decyzji nr ... Wojewody... z dnia ... 2014 r. ostatecznej z dnia ... 2014 r.

Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia tych nieruchomości. Miasto nie prowadziło żadnych inwestycji budowlanych na ww. nieruchomości, więc nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących taką inwestycję. Ponadto Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budynków, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieruchomość zabudowana jest:

  1. budynkiem administracyjno-biurowym murowanym 3-kondygnacyjnym,
    • wg informacji z Ewidencji Gruntów i Budynków: o powierzchni zabudowy … m2, rok zakończenia budowy 1981,
    • wg informacji z inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej o powierzchni użytkowej budynku: … m2 z czego powierzchnia biurowa wynosi … m2, a powierzchnia wspólna … m2, powierzchnia użytkowa (biurowa) Miasta wynosi … m2;
  2. 15 budynków garażowych w zabudowie szeregowej;
  3. 1 budynek przemysłowy w zabudowie szeregowej z budynkami garażowymi,
    • wg informacji z Ewidencji Gruntów i Budynków: łączna powierzchnia ww. budynków wynosi … m2, rok zakończenia budowy 1981,
    • wg informacji z inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej o powierzchni użytkowej budynków: … m2 z czego powierzchnia garażowa wynosi … m2 a powierzchnia wspólna … m2.

Ogółem powierzchnia budynków wynosi … m2, w tym część biurowo-garażowo-gospodarcza - … m2 oraz część wspólna wynosi … m2, w tym udział Miasta wynosi … m2 co stanowi 8,85% ogółu.

Zgodnie z zaświadczeniem ... Biura Planowania i Zintegrowanego Rozwoju UM przedmiotowe działki położone są na terenie, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Rejonu „...” w ... zatwierdzonym Uchwałą Nr ... Rady Miasta z dnia ... 2007 r.

Zgodnie z ustaleniami ww. planu:

  1. działki o nr ewidencyjnych xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/11, xxx/12 znajdują się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) - symbol w planie AU.3;
  2. działka o numerze xxx/8 znajduje się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) symbol w planie AU.3, ulice dojazdowe - symbol w planie KUD, zieleń publiczna - symbol w planie ZP oraz w liniach rozgraniczających ulicy zbiorczej - symbol w planie 6.KUZ na wydzieleniu na jezdnię serwisową - KO;
  3. działka o nr xxx/10 znajduje się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) symbol w planie AU.3, ulice dojazdowe - symbol w planie KUD;
  4. działka o numerze xxx/13 znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP oraz pod ulicę dojazdową - symbol w planie KUD;
  5. działka o numerze xxx/14 znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP;
  6. działka o numerze xxx/16 znajduje się na terenach przeznaczonych pod administrację i obiekty biurowe (w tym banki, urzędy pocztowe itp.) symbol w planie AU.3, ulice dojazdowe - symbol w planie KUD, zieleń publiczna - symbol w planie ZP;
  7. działka o numerze xxx/18 znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP oraz w liniach rozgraniczających ulicy zbiorczej – symbol w planie 6.KUZ na wydzieleniu na jezdnię serwisową - symbol KO;
  8. działka o numerze zzz znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP, pod zespoły garaży i parkingów - symbol w planie KS.3 oraz w liniach rozgraniczających ulicy zbiorczej - symbol w planie 6.KUZ na wydzieleniu na jezdnię serwisową – KO.

Budynek biurowo-administracyjny stanowi budynek w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333) - Kategoria XII - budynki biurowo-administracyjne.

Budynek garażowo-przemysłowy także stanowi budynek w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Kategoria XVII - budynki garażowe oraz Kategoria III - inne niewielkie budynki, budynki gospodarcze.

Zdaniem Miasta budynek biurowo-administracyjny mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 122, Klasa 1220, natomiast budynek garażowo-przemysłowy mieści się w klasyfikacji PKOB sekcja 1, Dział 12, Grupa 124, Klasa 1242.

Udział aaa/1000 Miasta powyższej nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-administracyjnym oraz budynkami garażowo-przemysłowymi nie jest obciążony umowami najmu czy dzierżawy, czy też umowami o podobnym charakterze, tak więc ww. przedmiotowe nieruchomości zabudowane nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, w tym działalności objętej ustawą o VAT.

Na działkach znajdują się:

  1. działka xxx/3 - brak budynków; budowle: sieci uzbrojenia terenu: energetyczne: eS, eSD;
  2. działka xxx/4 - brak budynków; budowle: sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND, 2 latarnie, wodociągowa w, gazowa gnD, telefoniczna tmD2, tm;
  3. działka xxx/5 - brak budynków; budowle: sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND, wodociągowa w, gazowa gnD;
  4. działka xxx/9 - część budynku biurowo-administracyjnego, 14 budynków garażowych, część jednego budynku garażowego (który zlokalizowany jest w części na działce xxx/11); budowle: sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eSD, 2 latarnie, wodociągowa w, gazowa gnD, telefoniczna tmD2, tm, kanalizacji sanitarnej ks, ciepłownicza cD2x40;
  5. działka xxx/10 - część budynku biurowo-administracyjnego; budowle: sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND3, 2 latarnie, kanalizacji sanitarnej: ks315, ks200, ks250, ks nieczynna, kanalizacji deszczowej: kd, kd250;
  6. działka xxx/11 - część jednego budynku garażowego (który zlokalizowany jest w części na działce xxx/9), jeden inny budynek (gospodarczy);budowle:sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eN;
  7. działka xxx/12 - brak budynków;budowle:sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eS3, telefoniczna t;
  8. działka xxx/13 - brak budynków;budowle:sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eN, 1 latarnia, kanalizacji deszczowej kd250;
  9. działka xxx/14 - brak budynków;brak budowli;
  10. działka xxx/16 - brak budynków; budowle: pomnik, sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eND, 2 latarnie, wodociągowa woD100, gazowa gnD65, kanalizacji sanitarnej ks315, kanalizacji deszczowej kdD300, ciepłownicza: c100x2, cD2xl00;
  11. działka xxx/18 - brak budynków;budowle:sieci uzbrojenia terenu: ciepłownicza: c300, kanalizacji sanitarnej ksD300, kanalizacji deszczowej kdD300, wodociągowa woD100;
  12. działka zzz - brak budynków;budowle:sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eS3, eN, eND, kanalizacji sanitarnej: ks, kanalizacji deszczowej kd, ciepłownicza c300, gazowa gnD;
  13. działka nr xxx/19 - brak budynków;budowle:sieci uzbrojenia terenu: ciepłownicza: c300;
  14. działka nr xxx/20 - część budynku biurowo-administracyjnego;sieci uzbrojenia terenu: energetyczna eSD, eS, eN, eND, wodociągowa w, telefoniczna tmD2, tm, kanalizacji sanitarnej: ks200, ks315, kanalizacji deszczowej kdD300, kd200.

Miasto wykorzystywało budynek administracyjno-biurowy na cele administracyjno-biurowe. Miasto nie posiada udziałów w odniesieniu do budynków garażowych i budynku gospodarczego.

Budynki nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Miasta.

Budynki po zakończeniu budowy w 1981 r. stanowiły własność... Urzędu Wojewódzkiego, były wykorzystywane na cele administracyjno-biurowe i garażowe.

Budynki, o których mowa we wniosku, przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r. nie były przedmiotem ulepszeń, były prowadzone jedynie remonty bieżące.

Budowle na powyższych działkach były i są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.

Miasto nie jest właścicielem/współwłaścicielem ww. budowli.

Budowle nie stanowią środków trwałych i nie są wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budowli, zatem nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenie budowli.

Miasto nie posiada informacji na temat czy budowle (sieci uzbrojenia terenu) były przedmiotem ulepszeń przed ich nabyciem przez Miasto w 2014 r.

Jak wynika z cyt. art. 46 § 1 cyt. ustawy Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Na gruncie polskiego prawa można wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości w sensie prawnym:

  • grunty (stanowiące część powierzchni ziemskiej),
  • budynki trwale z gruntem związane (tzw. nieruchomości budynkowe),
  • części tych budynków (tzw. nieruchomości lokalowe).

Stosownie natomiast do treści art. 47 § 1 ustawy Kodeks cywilny, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Jak stanowi art. 47 § 2 ustawy Kodeks cywilny, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Zgodnie z art. 47 § 3 ustawy Kodeks cywilny, przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Stosownie do treści art. 48 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Natomiast jak wynika z art. 191 ustawy Kodeks cywilny, własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Ponadto, w myśl art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak wynika z treści art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Ponadto, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, wprowadzoną do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) wraz ze zmianami z 2002 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 170), przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Jak wskazuje PKOB, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Natomiast Obiekty inżynierii lądowej i wodnej są to wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.v

W PKOB nie klasyfikuje się obiektów małej architektury.

Jak już wcześniej wskazano, aby dostawa naniesień znajdujących się na gruncie (trwale z tym gruntem związanych), tj. budynków, budowli lub ich części, mogła korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, musi dojść do pierwszego zasiedlenia tych obiektów rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (tj. wykorzystywania tych obiektów w sposób zgodny z ich przeznaczeniem) oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą musi upłynąć okres co najmniej dwóch lat.

Jak wynika z wniosku wszystkie działki, poza działką oznaczoną nr xxx/14, są działkami zabudowanymi. Na wszystkich działkach (poza działką xxx/14) wymienionych we wniosku znajdują się budowle w postaci różnego rodzaju sieci uzbrojenia terenu, m.in. sieci: energetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, telefoniczne oraz latarnie. Ponadto na działkach o nr: xxx/20, xxx/9, xxx/10 i xxx/11 znajdują się również budynki:

  1. działka nr xxx/20 - część budynku biurowo-administracyjnego;
  2. działka xxx/9 - część budynku biurowo-administracyjnego, 14 budynków garażowych, część jednego budynku garażowego (który zlokalizowany jest w części na działce xxx/11);
  3. działka xxx/10 - część budynku biurowo-administracyjnego;
  4. działka xxx/11 - część jednego budynku garażowego (który zlokalizowany jest w części na działce xxx/9), jeden inny budynek (gospodarczy).

Jednocześnie Miasto wskazało, że nie posiada udziałów w odniesieniu do budynków garażowych i budynku gospodarczego. Udział Miasta w budynku administracyjno-biurowym wynosi … m2. Miasto wykorzystywało budynek administracyjno-biurowy na cele administracyjno-biurowe. Wnioskodawca wskazał również, że Miasto nie jest ani właścicielem ani współwłaścicielem budowli posadowionych na działkach i nie stanowią one środków trwałych Miasta więc nie zostały wprowadzone do ewidencji księgowej środków trwałych Miasta.

Z okoliczności przedstawionych przez Miasto wynika, że budynek biurowo-administracyjny został wybudowany w 1981 r., stanowił własność... Urzędu Wojewódzkiego i był wykorzystywany na cele administracyjno-biurowe. Budynek ten przed jego nabyciem przez Miasto w 2014 r. nie był przedmiotem ulepszeń, były prowadzone jedynie remonty bieżące. Miasto również nie ponosiło wydatków na ulepszenie ww. budynku, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy więc stwierdzić, że w odniesieniu do budynku biurowo-administracyjnego, w którym Miasto posiada udziały, nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Ponadto, od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynie więcej niż dwa lata.

Zatem dostawa (zamiana) przez Miasto udziału w budynku biurowo-administracyjnym będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Przy czym, jeżeli do dostawy (zamiany) udziału w budynku znajdującego się na działkach nr: xxx/20, xxx/9 i xxx/10 ma zastosowanie zwolnienie wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to analiza zwolnienia z podatku od towarów i usług dostawy (zamiany) udziału w ww. budynku na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro dostawa (zamiana) udziału w budynku biurowo-administracyjnym posadowionym na działkach nr: xxx/20, xxx/9 i xxx/10 korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, korzysta również dostawa (zamiana) części gruntu proporcjonalnie odpowiadająca budynkowi biurowo-administracyjnemu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do zamiany udziału w budynku biurowo-administracyjnym i odpowiadającej proporcjonalnie temu budynkowi części gruntu – udziału w działkach oznaczonych nr xxx/20, xxx/9 i xxx/10 Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem zamiany przez Miasto będzie również udział w działce o nr xxx/14, na której nie ma żadnych naniesień, tj. nie ma na niej ani budynków ani budowli (działka niezabudowana).

Ponieważ ww. działka jest działką niezabudowaną do jej dostawy (zamiany) nie może mieć zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, odnoszący się do dostawy budynków, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazują, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia z podatku od towarów i usług przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym, o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

Jak wynika z wniosku, działka niezabudowana o nr xxx/14, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, znajduje się na terenach przeznaczonych pod zieleń publiczną - symbol w planie ZP.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r., poz. 55 ze zm.), przez tereny zieleni należy rozumieć tereny urządzone wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, pełniące funkcje publiczne, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe, cmentarze, zieleń towarzysząca drogom na terenie zabudowy, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom, dworcom kolejowym oraz obiektom przemysłowym.

Natomiast jak wynika z art. 3 pkt 4 cyt. ustawy Prawo budowlane, przez obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

  1. kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
  2. posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
  3. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki;

Z okoliczności wskazanych we wniosku wynika więc, że do dostawy (zamiany) działki niezabudowanej o nr xxx/14 (udziału w tej działce) nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że działka ta przeznaczona jest pod zabudowę (ZP), a więc działka ta stanowi tereny budowlane.

Zamiana udziału w powyższej działce nie będzie również korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wynika z powyższego przepisu, aby dostawa korzystała ze zwolnienia, musi być spełniony m.in. warunek braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów (udziału w działkach). Wnioskodawca wskazał, że Miasto stało się właścicielem na podstawie Decyzji nr ... Wojewody... z dnia ... 2014 r. ostatecznej z dnia ... 2014 r. Zatem przy nabyciu przez Miasto powyższych udziałów w działkach nie wystąpił podatek naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu. Nie można więc mówić o braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy przy nabyciu nieruchomości, powyższy podatek nie wystąpił. W związku z tym warunek braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikający z ww. art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy nie zostanie spełniony i Miasto nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia wynikającego z tego przepisu przy sprzedaży udziału w ww. działce niezabudowanej o nr xxx/14.

Zatem zamiana (dostawa) udziału w działce o nr xxx/14 nie będzie korzystała ani ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który ma zastosowanie wyłącznie do dostawy budynków, budowli lub ich części, ani też ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, gdyż działka ta stanowi teren budowlany. Zamiana (dostawa) ta nie będzie również korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do zamiany udziału w działce o nr xxx/14 Miastu przysługuje zwolnienie z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Z okoliczności wskazanych we wniosku wynika, że Miasto posiada udział we wszystkich działkach wymienionych w opisie sprawy, tj. w działkach o nr xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/10, xxx/11, xxx/12, xxx/13, xxx/16, xxx/18, xxx/19, xxx/20, zzz, na których posadowione są budowle w postaci sieci uzbrojenia terenu opisane dokładnie dla każdej działki w stanie faktycznym wniosku. Ponadto, poza budowlami, na działce o nr xxx/9 znajduje się część budynku biurowo-administracyjnego oraz 14 budynków garażowych i część jednego budynku garażowego; na działce nr xxx/11 znajduje się budynek gospodarczy oraz część jednego budynku garażowego, a na działkach xxx/20 i xxx/10 części budynku biurowo-administracyjnego.

Jak wskazał Wnioskodawca, Miasto nie posiada udziałów w odniesieniu do budynków garażowych i budynku gospodarczego. Miasto nie jest również ani właścicielem ani współwłaścicielem budowli posadowionych na działkach. Przedmiotem zamiany przez Miasto nie będzie więc ani budynek gospodarczy ani budynki garażowe (ani też udział w tych budynkach), posadowione na działkach o nr xxx/9 i xxx/11, ani też budowle posadowione na działkach o nr xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/10, xxx11, xxx/12, xxx/13, xxx/16, xxx/18, xxx/19, xxx/20, zzz.

Ponieważ naniesienia znajdujące się na tych działkach nie stanowią własności Wnioskodawcy, przedmiotem zamiany (dostawy) będzie wyłącznie udział w posiadanych działkach gruntu, bez dostawy budynków i budowli (udziału w budynkach/budowlach) na tym gruncie posadowionych.

Do dostawy (zamiany) udziału w ww. działkach nie znajdzie więc zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż zwolnienie to ma zastosowanie wyłącznie do dostawy budynków, budowli lub ich części, a jak wskazano powyżej Wnioskodawca nie będzie dokonywał dostawy (zamiany) budynków i budowli, gdyż nie posiada udziałów w odniesieniu do budynków garażowych, budynku gospodarczego oraz budowli znajdujących się na sprzedawanych działkach.

Z uwagi na to, że działki o nr xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/10, xxx11, xxx/12, xxx/13, xxx/16, xxx/18, xxx/19, xxx/20, zzz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego stanowią działki przeznaczone pod zabudowę (przeznaczenie m.in. pod administrację i obiekty biurowe, ulice dojazdowe, jezdnie serwisowe, place garażowe) a ponadto zabudowane są m.in. budynkami garażowymi oraz budynkiem gospodarczym oraz budowlami w postaci m.in. sieci: energetycznych, kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, telefonicznych, latarni, przy zamianie (dostawie) udziału w tych działkach Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zamiana(dostawa) udziału w powyższych działkach nie będzie również korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Miasto nie budowało ww. budynków i budowli, a współwłaścicielem nieruchomości stało się na podstawie Decyzji nr ... Wojewody... z dnia ... 2014 r., ostatecznej z dnia ... 2014 r. Zatem przy nabyciu przez Miasto powyższych udziałów w działkach nie wystąpił podatek naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu. W związku z tym warunek braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikający z ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie zostanie spełniony i Miasto nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia wynikającego z tego przepisu przy zamianie (sprzedaży) udziałów w działkach nr: xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/9, xxx/10, xxx/11, xxx/12, xxx/13, xxx/16, xxx/18, xxx/19, xxx/20, zzz oraz udziału w działkach o nr:xxx/20, xxx/9 i xxx/10 niezwiązanego z zamianą (ze sprzedażą) przez Miasto udziału w budynku biurowo-administracyjnym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do zamiany udziału w działkach: xxx/3, xxx/4, xxx/5, xxx/11, xxx/12, xxx/13, xxx/16, xxx/18, xxx/19, xxx/20, zzz oraz w działkach o nr: xxx/20, xxx/9, xxx/10 w zakresie w jakim udział ten nie jest związany z zamianą (ze sprzedażą) udziału w budynku biurowo-administracyjnym, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj