Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.48.2021.1.KP
z 16 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą na dzień złożenia mniejszego wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Federalnej Niemiec.

Wnioskodawca posiada niemieckie oraz brytyjskie obywatelstwo, a w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych traktowany był do tej pory jako niemiecki rezydent podatkowy zgodnie z niemieckimi przepisami podatkowymi.

W Republice Federalnej Niemiec znajdował się również ośrodek interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy.

Do tej pory nie uzyskiwał przychodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Elementem faktu, że jego centrum interesów osobistych i gospodarczych znajdowało się w Republice Federalnej Niemiec, było również miejsce jego zarobkowania. Na terytorium Republiki Federalnej Niemiec znajduje się siedziba spółki X (dalej spółka), w której Wnioskodawca pozostaje dyrektorem zarządzającym (zgodnie z przepisami niemieckimi stanowisko określane jest jako dyrektor zarządzający, co odpowiada kompetencjom członka zarządu w rozumieniu polskich przepisów prawa).

Działalność spółki skoncentrowana jest na rynku nieruchomości. Wnioskodawca nie prowadzi obecnie działalności gospodarczej w Republice Federalnej Niemiec i jego przeważające przychody pochodzą z umowy o pracę jako członek zarządu (dyrektor zarządzający) w powyższej spółce. Umowa o pracę zawarta została i wykonywana jest na terytorium RFN. Poza tym Wnioskodawca jest również udziałowcem w innej spółce z siedzibą w Bułgarii powiązanej kapitałowo ze spółką niemiecką.

Ze względu na sytuację wewnętrzną spółki doszło do ustalenia między wspólnikami nowych zasad jej rozwoju. Wnioskodawca będzie zmuszony zrezygnować z obecnie zajmowanego stanowiska członka zarządu w spółce i straci zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. W jego miejsce powołany zostanie menedżer – dyrektor zarządzający, który przejmie jego kompetencje i zastąpi Wnioskodawcę w czynnościach wykonywanych przez niego w spółce. Wnioskodawca nie będzie miał możliwość wykonywania czynności zarządczych w spółce. Jednocześnie rozwiązana zostanie z końcem 2020 r. umowa o pracę z Wnioskodawcą jako członkiem zarządu (dyrektorem zarządzającym) spółki.

Wnioskodawca nie będzie już pełnił funkcji zarządczych w Spółce. Jednoczesne ze względu na swoje kompetencje i wkład w Spółkę w ostatnich latach, nowo powołany Zarząd jest zainteresowany w utrzymaniu współpracy z Wnioskodawcą na innych warunkach niż poprzednio. Wnioskodawca ma możliwość wystąpienia w imieniu Spółki, jednak w innym charakterze jak dotychczas oraz na innych warunkach. Zróżnicowaniu ulegnie zakres kompetencji. Przyjęty został sposób współpracy, w ramach którego Wnioskodawca nie będzie zarządzał Spółką oraz nie będzie uczestniczyć w codziennym podejmowaniu decyzji w Spółce lub odpowiadać za roczne sprawozdania finansowe. Zakres współpracy oznacza, że Wnioskodawca może zaoferować swoje usługi dla Spółki, jako prowadzący samodzielną działalność gospodarczą odrębną od spółki, a jednocześnie w ramach zlecanych mu na zasadach współpracy gospodarczej czynności, będzie upoważnionym przedstawicielem/ sygnatariuszem dla Spółki w celu pozyskania i utrzymania relacji biznesowych z klientami.

Jednocześnie wynegocjowane zasady współpracy nie pozwalają na wykonywanie nowych czynności, w ramach struktury spółki, lecz wyłącznie jako podmiot zewnętrzny, który nie będzie wykonywał swych czynności wewnątrz spółki. Uzasadnieniem takiego działania jest restrukturyzacja w obrębie spółki. W efekcie, Wnioskodawca z dniem rozpoczęcia tej współpracy zobowiązany będzie do podjęcia decyzji o rejestracji indywidualnej działalności gospodarczej i świadczenia usług w ramach tej działalności obejmujących konsultacje techniczne dotyczące rynku nieruchomości, konsultacje w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz konsultacji co do rynku nieruchomości i zasadności czynności podejmowanych w spółce przez jej organy.

W początkowej fazie rozwoju przedsiębiorstwa głównym zainteresowanym współpracą pozostanie spółka niemiecka, niemniej Wnioskodawca będzie starał się rozwinąć działalność i świadczyć usługi na rzecz szerszego grona klientów (podmiotów trzecich). Ze względu na przewidywane już wcześniej zmiany organizacyjne w spółce i możliwe odsunięcie Wnioskodawcy od udziału w spółce Wnioskodawca już w 2018 r podpisał umowę przedwstępną zakupu apartamentu w Rzeczypospolitej Polskiej, którego ukończenie i ostateczne nabycie nastąpiło w lipcu 2020 r. W trakcie prac wykończeniowych Wnioskodawca wielokrotnie przebywał w Polsce i w związku z relacjami osobistymi i chęcią zmiany miejsca, w którym mógłby przeżyć kolejne lata, podjął decyzję o wyprowadzce z Niemiec i osiedleniu się w Polsce.

W nabytym apartamencie trwają prace wykończeniowe. Powoduje to, że z chwilą ukończenia tych prac (tj. z dniem 1.01.2021 r. ) Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić się do Polski i zamieszkać z zamiarem stałego pobytu w Polsce w kupionym apartamencie.

Sytuacja ta zbiegła się z zakończeniem współpracy jako osoba zatrudniona w spółce niemieckiej jako członek zarządu (dyrektor zarządzający) i możliwością rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Po przeprowadzeniu się na terytorium Polski Wnioskodawca zamierza założyć działalność gospodarczą na terytorium Polski i prowadzić ją z terytorium Polski, świadcząc usługi bez zakładania zakładu lub przedstawicielstwa w innych krajach.

Oferta działalności skierowana będzie, w tym zakresie, nie tylko do spółki niemieckiej, lecz również w stosunku do podmiotów na terytorium Polski, tzn. podatnik ma zamiar prowadzić ją w miejscu, w którym zamierza zamieszkać, w celu stałego pobytu dla nieokreślonej liczby klientów.

W stosunku do podmiotu niemieckiego czynności konsultacji spraw technicznych (konsultacje techniczne dotyczące rynku nieruchomości, konsultacje w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz konsultacje co do rynku nieruchomości i zasadności czynności podejmowanych w spółce przez jej organy), w tym przygotowanie i przedstawianie analiz i sprawozdań związanych z poszczególnymi czynnościami operacyjnymi spółki, wykonywane będą zdalnie (w systemie porozumiewania się na odległość – przez internet, za pomocą programów do wideokonferencji, poczty e-mail i innych programów do przygotowywania i opiniowania zleconych mu przez podmiot trzeci czynności).

Wnioskodawca nie rozważa obecnie jakiegokolwiek świadczenia usług bezpośrednio na terytorium innego kraju, w tym w siedzibie spółki, która ma zamiar zawrzeć z nim umowę współpracy.

W efekcie takich działań, począwszy od 1.01.2020 r. Wnioskodawca ma zamiar przebywać w Rzeczypospolitej ponad 183 dni w roku.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje że:

  • na terytorium Rzeczypospolitej posługiwać się zamierza polskim numerem PESEL, a dla celów podatkowych w związku z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej posiadać będzie numer NIP,
  • na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma zamiar skoncentrować swoją aktywność zawodową, w szczególności prowadzić działalność gospodarczą,
  • Wnioskodawca wyrejestruje w Niemczech adres swojego miejsca zameldowania,
  • na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma zamiar skoncentrować swoją aktywność osobistą, w szczególności korzystać z restauracji, teatrów, kin, uprawiać aktywność fizyczną, posiadać znajomych, korzystać z opieki medycznej w sytuacji, gdy będzie tego wymagał stan jego zdrowia,
  • dokona zameldowania na pobyt stały pod adresem, w którym znajduje się apartament, który został przez niego nabyty,
  • będzie uczestniczył w wydarzeniach kulturalnych, rejestrował się do polskich klubów i instytucji,
  • Wnioskodawca nie posiada na terytorium Republiki Federalnej Niemiec najbliższej rodziny (w szczególności rodziców, żony, dzieci), rodzina Wnioskodawcy pochodzi z Wielkiej Brytanii, niemniej Wnioskodawca kontaktuje się z nią sporadycznie i nie ma zamiaru przenosić się powrotnie do Wielkiej Brytanii,
  • Wnioskodawca posiada i korzystać będzie z polskiego rachunku bankowego, a przychody z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wpływać będą na polski rachunek bankowy,
  • Wnioskodawca jest właścicielem na terytorium Niemiec 2 nieruchomości mieszkalnych z ich przeznaczeniem na cele osobiste (nie są i nie mają stanowić przedmiotu najmu dzierżawy lub umów podobnych), Wnioskodawca ma zamiar korzystać z nich w przypadku wyjazdów do Niemiec w celach osobistych, podróży, odpoczynku,
  • kontakty osobiste koncentrowały się głownie w pracy i nie są to kontrakty długofalowe, które powodowałyby częste wizyty w Niemczech,
  • Wnioskodawca posada w Niemczech rachunek bankowy oraz oszczędności oraz inwestycje kapitałowe, podobnie po zmianie miejsca zamieszkania zamierza prowadzić inwestycje, posiadać oszczędności w Polsce.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w ramach rozpoczętej działalności o PKWiU:

  • usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16),
  • architektoniczne i inżynierskie (PKWiU dział 71),
  • badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
  • związane ze wspomaganiem działalności gospodarczej gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU82.9),
  • usługi związane z obsługą nieruchomości, świadczone na zlecenie (PKWiU 68.3),
  • obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie (PKWiU 68.32.11.0),
  • usługi związane ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9).

Wnioskodawca działalności nie będzie świadczył w ramach wolnych zawodów, a oprócz powyższych grup Wnioskodawca nie zamierza świadczyć innych czynności określonych w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 1998 Nr 144 poz. 930, t.j. Dz U. z 2020 r. poz. 1905).

Wnioskodawca nie uzyska rocznie przychodów przekraczających 2 min euro, przeliczonych na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok 2021 (stosując kurs z 1 października 2020 r. 4,5153 zł – wynagrodzenie to nie przekroczy limitu 9 031 000 PLN).

Czynności świadczone przez Wnioskodawcę nie będą czynnościami zarządu podmiotem, jedynymi czynnościami, jakie podmiot ma zamiar świadczyć, będzie doradztwo techniczne w sprawach operacyjnych spółki niemieckiej oraz będzie posiadał upoważnienie Spółki w celu pozyskania i utrzymania relacji biznesowych z klientami.

Dojdzie do ujęcia w formie pisemnej warunków współpracy w taki sposób, że Wnioskodawca będzie się jedynie łączył i informował o proponowanych czynnościach, jakie spółka może w określonych sytuacjach podejmować, nie będzie natomiast posiadał bezpośredniego wpływu na decyzyjność, jak miało to miejsce do tej pory, w ramach zawartej umowy o pracę. W efekcie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą się pokrywały z czynnościami wykonywanymi do tej pory ani co do formy (tj. będą wykonywane wyłącznie online, na odległość, bez obecności w siedzibie spółki), ani co do ich przedmiotu (będą działaniami doradczymi, a nie decyzyjnymi, zarządczymi).

W związku z powyższym opisem zadano następująca pytania.

  1. Czy, zgodnie polskimi przepisami podatkowymi, Wnioskodawca traktowany będzie jako polski rezydent podatkowy, a co za tym idzie będzie płacił podatek dochodowy od osób fizycznych od całości swoich przychodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tj. czy posiadać będzie nieograniczony obowiązek podatkowy w Rzeczypospolitej Polskiej)?
  2. Czy przychody z prowadzonej działalności gospodarczej wykazać należy w całości do opodatkowania w Rzeczypospolitej jako pochodzące z działalności gospodarczej?
  3. Czy przy prowadzeniu działalności gospodarczej począwszy od 1.01.2021 r. Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i płacić podatek według stawki 15% od uzyskanych przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy począwszy od 1.01.2021 r. powinien być traktowany jako polski rezydent podatkowy i posiadać nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższe stanowisko poparte jest następującymi przepisami prawa:

Zgodnie z art. 4 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14.05.2003 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 12, poz. 90 z dnia 20.01.2005 r.) – dalej „umowa” – określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

  • (2) Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:
    1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
    2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,
    3. jeżeli osoba przebywa zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,
    4. jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę kwestię w drodze wzajemnego porozumienia.
  • (3) Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu osoba niebędąca osobą fizyczną ma siedzibę w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma ona siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce jej faktycznego zarządu.
  • (4) Uważa się, że spółka osobowa ma siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce jej faktycznego zarządu. Jednakże artykuły od 6 do 23 mają zastosowanie tylko do dochodu lub majątku spółki osobowej, który podlega opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie, w którym uważa się, że ma ona siedzibę.

W efekcie powyższych zapisów umowy, pierwszeństwo przy kwalifikowaniu miejsca zamieszkania posiadają krajowe przepisy podatkowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Podatnik jest świadomy faktu, że ustalając rezydencję podatkową, należy przeprowadzić analizę wszystkich okoliczności, aby precyzyjnie określić, co należy rozumieć przez centrum interesów osobistych i gospodarczych, czyli ośrodek interesów życiowych osoby fizycznej.

Zgodnie ze stanowiskiem reprezentowanym przez organy podatkowe zwykle pojęcie to interpretuje się jako miejsce (kraj), w którym dana osoba posiada najwięcej powiązań osobistych, tj. rodzinnych (tzw. ognisko domowe), towarzyskich, miejsce, w którym podejmuje aktywność społeczną, kulturalną, polityczną, obywatelską, w którym należy do organizacji/klubów, uprawia hobby.

Należy podkreślić, iż podstawowym czynnikiem jest tu miejsce przebywania rodziny, głównie współmałżonka (partnera życiowego) oraz małoletnich dzieci. Natomiast „centrum interesów gospodarczych” oznacza miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, czyli kraj, w którym dana osoba uzyskuje większość swoich dochodów (przychodów), posiada inwestycje, majątek ruchomy i nieruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty oraz konta bankowe. Powyższe potwierdza przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 27 maja 2013 r. (sygn. IPPB4/415-177/13-2/MP).

Zważywszy na ogół aktywności życiowej, którą Wnioskodawca ma zamiar przenieść do Polski i którą opisał powyżej, uznać należy, że ośrodek interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy (centrum interesów życiowych) zostanie z dniem 1.01.2021 r. przeniesione na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na powyższe wskazują takie elementy, jak:

  • posługiwanie się polskim numerem PESEL i numerem NIP,
  • koncentracja swojej aktywności zawodowej, w szczególności rejestracja działalności gospodarczej, z której uzyskiwać ma zamiar przeważającą część swoich przychodów (centrum interesów gospodarczych),
  • brak miejsca zameldowania w Republice Federalnej Niemiec,
  • koncentracja aktywności osobistej w Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności korzystanie z restauracji, teatrów, kin, uprawianie aktywności fizycznej, rejestracja w polskich miejscowych klubach i korzystanie z nich, kontakty ze znajomymi, korzystanie z opieki medycznej,
  • zameldowanie na pobyt stały pod adresem, w którym znajduje się apartament, który został przez niego nabyty w Polsce,
  • polski rachunek bankowy, na który przelewane będą przychody z prowadzonej działalności gospodarczej,
  • przebywać będzie na terytorium Rzeczypospolitej dłużej niż 183 dni w roku.

W efekcie Wnioskodawca od dnia 1.01.2021 r. powinien być traktowany jako polski rezydent podatkowy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Wnioskodawca pozostaje na stanowisku, że przychody z tytułu usług świadczonych na rzecz spółki niemieckiej powinny być w całości wykazane w Rzeczypospolitej Polskiej jako pochodzące z działalności gospodarczej. Na powyższe stanowisko wskazują następujące przepisy prawa.

Zgodnie z artykułem 7 Umowy zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

(2) Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Natomiast zgodnie z art. 5 umowy określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. fabrykę,
  5. warsztat i
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

(3) Plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowią zakład tylko wtedy, jeżeli trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

Należy przy tym zaznaczyć, że Wnioskodawca nie zamierza ustalać na terytorium Republiki Federalnej Niemiec zakładu – całość usług prowadzona będzie zdalnie, z terytorium Rzeczypospolitej.

Jednocześnie artykuł 16 umowy wskazuje, że wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

(2) Uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu pełnienia obowiązków pełnomocnika spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Przyporządkowując wynagrodzenia Wnioskodawcy do powyższych grup wynagrodzeń na podstawie przepisów umowy, odwołać można się do komentarza do konwencji modelowej OECD (Model Tax Convention on Income and on Capital, https://read.oecd-ilibrary.org/taxation/model-tax-convention-on-income-and-on-capital-condensed-version-2008_mtc_cond-2008-en#page1), gdzie wskazano, że „zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania odnoszące się do wynagrodzeń dyrektorów i członków rad nadzorczych dotyczą wynagrodzeń z tytułu czynności charakterystycznych dla wykonywania obowiązków dyrektora w spółce, dla zarządzania spółką i nadzoru nad zarządzaniem spółką. Nie dotyczy to natomiast funkcji pełnionych dodatkowo jako doradca czy konsultant” (komentarz do art. 16 konwencji, pkt 1 1. Str. 221 komentarza: https://read.oecd-ilibrary.Org/taxation/model-tax-convention-on-income-and-on-capital-condensed-version-2008_mtc_cond-2008-en#page222).


Powyższa zasada powinna również determinować zasady opodatkowania wynagrodzeń według krajowych przepisów podatkowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a ust. 6 tej ustawy ilekroć mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9a. 1 tej ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie pochodziło z tytułu pełnienia czynności zarządczych lub nadzorczych, lecz wyłącznie z usług konsultacyjnych, stąd wnioskodawca uważa, że całość wynagrodzeń musi on wykazać i opodatkować w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Wnioskodawca pozostaje na stanowisku, że do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej będzie możliwe zastosowanie opodatkowania według stawki 15% i może prowadzić tę działalność w 2021 r., świadcząc w jej ramach usługi z podanych grup PKWIU na rzecz niemieckiej spółki.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a ust. 6 tej ustawy ilekroć mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9a. 1 tej ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Wnioskodawca ma zamiar złożyć to oświadczenie i rozliczać działalność na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905) opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw Dz.U. 2020 poz. 2123, w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905) wprowadza się następujące zmiany: w art. 8 w ust. 1 w pkt 3: a) uchyla się lit. b, b) uchyla się lit. d i e.

Powyższa nowelizacja wprowadza możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych m.in. usług wymienionych do dnia 31.12.2020 r. w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2123), w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905) wskazywane są nowe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k, n, m, v znowelizowanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, począwszy od 01.01.2021 r., stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% wartości przychodów ze świadczenia usług:

  • k) związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWIU 68.3),
  • m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70) z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
  • n) architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWIU dział 71), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
  • v) obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWIU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (cali center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWIU 82.30).

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność obejmie następujący zakres usług:

  • usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16),
  • architektoniczne i inżynierskie (PKWiU dział 71),
  • badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
  • związane ze wspomaganiem działalności gospodarczej gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9),
  • usługi związane z obsługą nieruchomości, świadczone na zlecenie (PKWiU 68.3),
  • obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie (PKWiU 68.3),
  • usługi związane ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9).

Porównując powyższe grupowania, należy dojść do wniosku, że wszystkie rodzaje usług Wnioskodawcy zawierają się w grupowaniach, dla których zastosować należy stawkę 15% ryczałtu.

W efekcie Wnioskodawca, świadcząc w ramach działalności usługi wskazane w powyższych grupach usług opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ma prawo stosować stawkę ryczałtu wynoszącą 15%.

Jednocześnie, jak wskazuje art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl powyższych przepisów ryczałtu nie można stosować w sytuacji, w której dochodzi do faktycznej zbieżności czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę oraz w ramach działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiot wykonywanych czynności nie będzie pokrywał się z czynnościami wykonywanymi jako członek zarządu spółki niemieckiej.

Wnioskodawca, co prawda, będzie doradzał (konsultował i przedstawiał analizy techniczne) spółce w podobnych sprawach, jakie były przedmiotem funkcjonowania w zarządzie w okresie jego zatrudnienia, niemniej będzie to robił w diametralnie odmiennej roli i na zupełnie innych zasadach, w szczególności:

  1. jego przedmiot działania polegać będzie wyłącznie na konsultacjach określonych działań lub na przedstawianiu analiz technicznych.
  2. nie będzie posiadał prerogatyw, jakie posiada członek zarządu, nie będzie również wywierał faktycznego wpływu na działania spółki, a jedynie przedstawiał będzie techniczne możliwości, analizy, badania, oferty podejmowanych czynności, które na kolejnym etapie będą mogły zostać podjęte przez spółkę.
  3. wyłączone będzie jego osobiste wykonywanie jakichkolwiek czynności w spółce, w ramach udzielonych mu pełnomocnictw będzie upoważnionym do pozyskania i utrzymania relacji biznesowych z klientami spółki, które prowadzone będą zdalnie poza siedzibą spółki,
  4. czynności doradztwa i analiz prowadzone będą wyłącznie zdalnie, w formie wideokonferencji, wiadomości online, nie będzie miał możliwości prowadzić czynności tak jak do tej pory,
  5. jego rola zostanie zastąpiona poprzez zatrudnienie do wykonywania powierzonych mu wcześniej czynności, dyrektora (menedżera), który będzie pełnił jego rolę w spółce.

Powoduje to, że zastosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2021 r. w stosunku do rozliczeń ze spółką, w której Wnioskodawca był zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, jest dopuszczalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.): osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 1a ww. ustawy precyzuje, że: za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z kolei w myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z powyższych przepisów wynika, że ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zatem rozstrzygające znaczenie w niniejszej sprawie ma ustalenie miejsca zamieszkania Wnioskodawcy.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w przywołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów życiowych.

Stosownie do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W niniejszej sprawie konieczne jest zatem odwołanie się do regulacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 2, poz. 90). Problematykę miejsca zamieszkania reguluje art. 4 tej umowy, który w ust. 1 stanowi, że w rozumieniu niniejszej umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Wnioskodawca posiada niemieckie oraz brytyjskie obywatelstwo. Do tej pory Wnioskodawca był traktowany jako niemiecki rezydent podatkowy. W Niemczech znajdował się ośrodek interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy oraz miejsce jego zarobkowania. Do tej pory Wnioskodawca nie uzyskiwał przychodów na terytorium Polski. Wnioskodawca do tej pory był zatrudniony na podstawie umowy o pracę jako członek zarządu (dyrektor zarządzający) w niemieckiej spółce (dalej: Spółka). Ze względu na sytuację wewnętrzną Spółki Wnioskodawca został zmuszony do zrezygnowania z obecnie zajmowanego stanowiska członka zarządu i stracił zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. W jego miejsce, w Spółce zostanie powołany menadżer – dyrektor zarządzający, który przejmie jego kompetencje i zastąpi Wnioskodawcę. Z końcem 2020 r. zostanie rozwiązana umowa o pracę z Wnioskodawcą. Spółka jest jednak zainteresowana współpracą z Wnioskodawcą na innych warunkach niż dotychczas. Zróżnicowany zostanie zakres kompetencji Wnioskodawcy. Przyjęty został sposób współpracy, w ramach którego Wnioskodawca nie będzie zarządzał Spółką. Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki usługi w ramach działalności gospodarczej o PKWiU:

  • usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16),
  • architektoniczne i inżynierskie (PKWiU dział 71),
  • badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
  • związane ze wspomaganiem działalności gospodarczej gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU82.9),
  • usługi związane z obsługą nieruchomości, świadczone na zlecenie (PKWiU 68.3),
  • obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie (PKWiU 68.32.11.0),
  • usługi związane ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9).

Ze względu na przewidywane zmiany organizacyjne w Spółce Wnioskodawca w 2018 r. podpisał umowę przedwstępną zakupu apartamentu w Polsce, którego ostateczne nabycie nastąpiło w lipcu 2020 r. Wnioskodawca podjął decyzję o wyprowadzce z Niemiec i osiedleniu się na stałe w Polsce. Wnioskodawca zamierza zamieszkać w Polsce od 1 stycznia 2021 r. Na terytorium Polski Wnioskodawca zamierza założyć działalność gospodarczą, świadcząc usługi bez zakładania zakładu lub przedstawicielstwa w innych krajach. Głównym klientem Wnioskodawcy będzie Spółka, a wszelkie czynności na jej rzecz będą wykonywane zdalnie. Wnioskodawca na terytorium Polski zamierza się posługiwać polskim numerem PESEL, a dla celów podatkowych – w związku z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej – posiadać będzie numer NIP. Na terytorium Polski ma zamiar skoncentrować swoją aktywność zawodową, w szczególności prowadzić działalność gospodarczą. Wnioskodawca wyrejestruje w Niemczech adres swojego miejsca zameldowania. Na terytorium Polski ma zamiar skoncentrować swoją aktywność osobistą, w szczególności korzystać z restauracji, teatrów, kin, uprawiać aktywność fizyczną, posiadać znajomych, korzystać z opieki medycznej w sytuacji, gdy będzie tego wymagał stan jego zdrowia. Wnioskodawca także dokona zameldowania na pobyt stały pod adresem, w którym znajduje się apartament, który został przez niego nabyty. Będzie również uczestniczył w wydarzeniach kulturalnych, rejestrował się do polskich klubów i instytucji. Ponadto Wnioskodawca nie posiada na terytorium Niemiec najbliższej rodziny (w szczególności rodziców, żony, dzieci), rodzina Wnioskodawcy pochodzi z Wielkiej Brytanii, niemniej Wnioskodawca kontaktuje się z nią sporadycznie i nie ma zamiaru przenosić się powrotnie do Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca posiada i korzystać będzie z polskiego rachunku bankowego, a przychody z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wpływać będą na polski rachunek bankowy. Wnioskodawca jest właścicielem na terytorium Niemiec dwóch nieruchomości mieszkalnych z ich przeznaczeniem na cele osobiste (nie są i nie mają stanowić przedmiotu najmu dzierżawy lub umów podobnych), Wnioskodawca ma zamiar korzystać z nich w przypadku wyjazdów do Niemiec w celach osobistych, podróży, odpoczynku. Kontakty osobiste koncentrowały się głównie w pracy i nie są to kontakty długofalowe, które powodowałyby częste wizyty w Niemczech. Wnioskodawca posiada w Niemczech rachunek bankowy oszczędności oraz inwestycje kapitałowe, podobnie po zmianie miejsca zamieszkania zamierza prowadzić inwestycje, posiadać oszczędności w Polsce. Ponadto Wnioskodawca ma zamiar przebywać w Polsce od 1 stycznia 2021 r. ponad 183 dni w roku.

Jak wskazano wyżej, do uznania, że osoba fizyczna posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wystarczy spełnienie jednej z przesłanek wskazanych w art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analizując zatem stopień powiązań osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy, w świetle ww. przepisów prawa podatkowego, należy stwierdzić, że będzie on posiadał od 1 stycznia 2021 r. centrum interesów życiowych w Polsce.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie polskim rezydentem podatkowym i będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, tj. będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zatem przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca powinien wykazać w całości do opodatkowania w Rzeczypospolitej Polskiej jako pochodzące ze źródła działalność gospodarcza.

Przechodząc natomiast do kwestii opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów, które będzie osiągał Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej, Organ podatkowy wyjaśnia, co następuje.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.): ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 powołanej ustawy: jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:

  • związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k;
  • firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m;
  • architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. n;
  • obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v.

Należy ponadto zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że będzie prowadzić działalność, w ramach której będzie świadczył usługi:

  • doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16),
  • architektoniczne i inżynierskie (PKWiU dział 71),
  • badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
  • związane ze wspomaganiem działalności gospodarczej gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU82.9),
  • usługi związane z obsługą nieruchomości, świadczone na zlecenie (PKWiU 68.3),
  • obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie (PKWiU 68.32.11.0),
  • usługi związane ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9).

Usługi te Wnioskodawca nie będzie świadczył w ramach wolnych zawodów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że usługi te będą świadczone na rzecz Spółki. Czynności świadczone przez Wnioskodawcę nie będą czynnościami zarządu podmiotem, jedynymi czynnościami będzie doradztwo techniczne w sprawach operacyjnych Spółki oraz Wnioskodawca będzie posiadał upoważnienie Spółki w celu pozyskania i utrzymania relacji biznesowych z klientami. Dojdzie do ujęcia w formie pisemnej warunków współpracy w taki sposób, że Wnioskodawca będzie się jedynie łączył i informował o proponowanych czynnościach, jakie Spółka może w określonych sytuacjach podejmować, nie będzie natomiast posiadał bezpośredniego wpływu na decyzyjność, jak miało to miejsce do tej pory, w ramach zawartej umowy o pracę. W efekcie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą się pokrywały z czynnościami wykonywanymi do tej pory ani co do formy (tj. będą wykonywane wyłącznie online, na odległość, bez obecności w siedzibie spółki), ani co do ich przedmiotu (będą działaniami doradczymi, a nie decyzyjnymi, zarządczymi).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe – skoro czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą się pokrywać z czynnościami wykonywanymi do tej pory – to przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując – zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi Wnioskodawca będzie traktowany jako polski rezydent podatkowy, a co za tym idzie będzie płacił podatek dochodowy od osób fizycznych od całości swoich przychodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca powinien wykazać w całości do opodatkowania w Rzeczypospolitej Polskiej jako pochodzące z działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca przy prowadzeniu działalności gospodarczej począwszy od 1 stycznia 2021 r. może wybrać opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i płacić ten podatek według stawki 15%.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał, że począwszy od 1.01.2020 r. ma zamiar przebywać w Rzeczypospolitej ponad 183 dni w roku. Uznano, że jest to oczywista omyłka i przyjęto, że intencją Wnioskodawcy było wskazanie, że ma zamiar przebywać w Rzeczypospolitej ponad 183 dni w roku od 1.01.2021 r.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj